[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:12

Fijn dat het zo goed gaat Gem!

Axel krijg ik steeds beter door de bak gestuurd. Gister met leidsels in plaats van dubbele longe, toch wel een stuk prettiger, iets minder lussen om over te struikelen, hehe.

Vandaag ook mijn tuig gepast. Wat vinden jullie? Ik vind de hals/draagriem eng dun en bij de broek wil ik er een paar gaatjes bij hebben (of vinden jullie hem niet te laag?), maar verder viel het me best mee. Singel mag iets verder naar achter (viel me eigenlijk op de foto pas op) maar schoftje zat eigenlijk als gegoten, en dat is voor een singeldwange pony wel fijn! Ik twijfelde ook of ik de broek niet nog een stukje naar voren zou doen t.o.v. de staartriem. Op de foto lijkt hij ook verder naar achter te zitten dan het net irl leek. (Hij heeft hier zijn linkerachterbeen ook wat achter staan natuurlijk.)

Afbeelding

Overigens liet ie alles echt heel braaf toe en stapte er mee rond alsof hij niet anders kende <3
Laatst bijgewerkt door IngeK op 07-10-13 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ZiekieLove

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:23

broekriem mag inderdaad wel wat hoger ;) knappe pony zeg!!!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:40

Dank je! Ja dat dacht ik ook, wordt dus zien dat ik iemand vind met zo'n gaatjesknipper :)

Edit: nog een vraagje hè, wat ik niet echt kan vinden. Als ik zo met tuig wil gaan longeren, doen jullie dat dan met de strengen en die op een bepaalde manier vast zetten? Ik zag ook foto's waar mensen gewoon een strotouwtje tussen de borstriem en de broek hadden gespannen zodat het een beetje op één lijn blijft zitten, zag er wel stabiel uit.

Ik had de strengen er eerst wel aan met passen, gekruist over zijn rug onder de broekriem door zoals je met inspannen ook doet, maar ik vond dat toch niet echt stabiel er uit zien voor als pony zou schrikken, dus heb ik ze er maar helemaal afgehaald, maar daardoor hangt de borstriem wel op half zeven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:21

Ik heb met het aanwennen van het tuig de strengen eraf gehaald en het borststuk met strotouw aan het schoftje vastgemaakt. Met lange lijnen heeft Jolly als hij erna niet hoefde te trekken, nooit het borststuk om gehad voor zover ik me herinner.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 22:29

IngeK, zie foto: beleerder deed bij mijn vorige pony de strengen gewoon tussen de culeron.

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:52

Nog even een update over Jolly.

Afgelopen weekend heeft hij er weer voor gestaan. Hij was braaf! Tijdens het inspannen stond hij zowat te slapen, met zijn neusje op mijn knie. En hij stapte eens fatsoenlijk weg, niet gelijk willen draven. Top!
Eerst een stukje langs de rivier gedaan, daarna nog op verharde weg. En toen was het wel weer mooi geweest. Meer konden we toch niet, ze waren aan het asfalteren op de dijk dus we konden daar niet langs.

Stukje langs de rivier, net voor het insturen van de bocht.
Afbeelding

En helemaal los, zonder groom! (die moest foto maken :) )
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:35

Mooi zo met Jolly :j

Hier vandaag voor het eerst hoofdstelletje aan bij onze nieuwe held Hero, vond hij maar niets :P maar zal wel goedkomen uiteindelijk :+

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:58

gaaf judith! fijn dat jolly het zo goed doet!

Cadanz laatst in de rijbaan gereden. helaas in mijn wagen ietwat zwaar en gezien hij echt nog moet leren trekken is dat een goede oefening geweest :) Ik denk dat ik hier een heel fijn menpaard aan ga hebben

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 07:44

VHU, hoofdstel vinden ze hier ook nooit zo leuk. Ik laat ze er altijd aan wennen door aan de hand met ze te gaan wandelen terwijl ze het hoofdstel om hebben. Gaat heel makkelijk!

Sasika, lekker zwaar ja, ook een reden waarom wij dat met Jolly niet willen. Top dat ook Candanz het zo goed doet!

Allemaal brave paardjes in dit topic :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:58

't hoofdstel boeit hem niet zoveel (is dat eetbaar?) maar het bit is smerig :+
Doe ik ook hoor, eerste paar keer wandelen met halster over hoofdstel trouwens en dus ook touw nog aan halster.

Meeste dressuurbakken zijn zowiezo veel te zwaar voor met de wagen is mijn ervaring dan. Braaf dat hij toch zijn best deed Sasika, zijn er ook die aan de bok gaan of in de staak.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:04

VHU, wij hebben een redelijk harde bodem in de buitenbaan liggen, misschien dat hij van de winter (beetje als het een beetje gaat vriezen) beter te rijden is. Rakker komt er ook door heen met de wagen :) dus moet kunnen hahaha

Hero heeft liever bitloos :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:42

OK nee dan zou het moeten kunnen natuurlijk...
Hero mag dat willen maar gaat echt niet gebeuren :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:09

Aan het bit wennen laat ik ze zelf oplossen. Ik doe ze een rijhoofdstel om met een trensje, teugels eraf en laat ze zo een uurtje staan (ik ben dan les aan het geven ofzo). Ik blijf dus wel in de buurt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:51

mennen de meeste hier trouwens met oogflappen of gewoon zonder??
ik gebruik nu een gewoon hoofdstelletje zonder oogflappen want ze is heel relaxt in dr koppie...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:56

Ik met.
Menhoofdstellen zijn degelijker uitgevoerd dan ohz hoofdstellen(dus als ik zonder zou doen zou ik wel een menhoofdstel zonder gaan gebruiken). Maar ook omdat mijn pony's ook in een meerspan komen te lopen, dan is het ook wel erg fijn om wel met oogkleppen te rijden.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:38

Ik heb mijn menhoofdstel nog niet om gehad maar die is met oogkleppen, en dat wil ik wel gaan proberen om aan te leren/wennen. Tenzij mijn pony er echt moeilijker van wordt. Maar ik zie nu al niet voor me hoe ik ooit op straat in een wagen achter mijn pony ga durven, dus alle hulpmiddelen zijn dan welkom :D (Hij is hartstikke koel en verkeersmak hoor, maar hij is ook gewoon 4, en als ie aan de hand schrikt kan ik hem nog wel een rondje om me heen laten lopen om hem bij me te houden, maar zo'n wagen zet je zo lastig op een volte op de openbare weg :D

Als we toch in die categorie bezig zijn (vraag die vast vaak langs komt): wat voor bit gebruiken jullie om te beleren? En wanneer schakel je dan over, als je overschakelt? Bij mijn tuig zit een liverpoolstang waarmee ik het eigenlijk ook altijd geleerd heb, maar die is wat te groot voor mijn pony dus voorlopig blijf ik wel lekker rondsturen op de Myler die ik nu heb en waar hij ook mee onder het zadel mag gaan lopen. Heb de Liverpool nog niet in z'n mond gehad maar op het oog is het een 12,5 of 13 cm bit terwijl de Myler 11,5 cm is.

Edit: Dank trouwens voor de ideeen wat betreft strengen, ik denk dat ik ze er gewoon af laat en met een touwtje het borststuk vastzet aan schoftje en/of broek. Door de culeron ziet er ook wel, eh, creatief uit. :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:46

ik train mijn meisje gewoon op een water trensje en daar doet ze t tot nu toe gewoon goed op...nog geen idee of ik op een gegeven moment over stap op een ander bitje

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:27

Ik heb Jolly heel in het begin wel zonder oogkleppen gehad, maar daar werd hij toch iets te kijkerig van naar achteren toe. Oogkleppen geprobeerd en dat gaat helemaal prima.

Bit, tja. Bij Jol hebben we eerst een trensje ingehangen (ongebroken, niet genoeg ruimte voor gebroken trens) en de neusriem van het hoofdstel gehaald. Zo zijn we heel lang aan het touren geweest met schoftje erbij om hem aan allerlei situaties te laten wennen. En we hadden toen nog geen kar, dus konden ook niet veel meer. Een foto staat wel in mijn profiel, de foto die bij Jolly staat.
Op een gegeven moment, toen het trekken van de slee e.d. ook in de buurt kwam, hebben we hem over gezet op een bokkebitje (Utrechtse stang). Daar had hij best wel wat moeite mee in het begin, omdat het een heel ander bit is dan het trensje wat hij gewend was. Maar na een tijdje accepteerde hij ook de stang en konden we vorig jaar winter mooi gaan sleeën.
Ik heb er met mennen toch liever een liverpool of bokkebitje in, omdat je dan in geval van nood net iets meer te zeggen hebt.
Mijn merrie loopt trouwens voor de slee (niet meer voor de kar wegens trauma) met een Myler liverpool, misschien is dat wat voor jouw pony, IngeK?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 08:34

IngeK: een menbit is over het algemeen een cm groter dan een trens, dus als je nu een 11,5 cm gebruikt, is 12,5 een prima maat.

Ik heb een zeemleren lapje om de liverpool heen genaaid. Voorheen de pony had toch wel vaak last van een wondje en dat was over met het zeemlapje. Voor Moos gebruik ik dat ook nog steeds, maar ben er met hem nog niet uit wat voor een bit het beste gaat werken. Voorlopig moet ik eerst maar gewoon gaan rijden. Kilometers maken; uitvinden welke probleempjes zichzelf oplossen en welke we zelf een oplossing voor moeten gaan bedenken.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:03

Gem schreef:
IngeK: een menbit is over het algemeen een cm groter dan een trens, dus als je nu een 11,5 cm gebruikt, is 12,5 een prima maat.

Kijk, dat wilde ik even horen!

@JudithO Dank voor de tip, wist ik ook niet, dat dat bestond. Maar ik ben (nog) geen absolute Myler fan hoor, heb me deze aan laten smeren omdat ik toch een bit nodig had :o

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:12

Haha, ja ik heb deze ook alleen omdat ik hem goedkoop via een faillisementsveiling op de kop kon tikken. Getest hoe hij bij mijn merrie zat en hij beviel zo goed dat hij is gebleven :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:38

Mijn bonte monster heeft vanavond het tuig weer om gehad, nu met wat extra gaatjes voor de broek. Moest nog één en ander verstellen (had het van het weekend ingevet, dus alles uit elkaar gehad..), dus hij heeft wel weer een lesje in geduld gehad.. Dan duurt dat optuigen toch best lang voor een 4-jarige puber.

Nu even gelongeerd, daarbij de broek aan het borsttuig vast gemaakt met een strotouwtje. Met stappen was er niets aan de hand, maar in draf begon hij te rennen. Nou ja, alle begin is moeilijk.

Uitgestapt aan de leidsels, dat doen we wel vaker inmiddels ook na het "gewone" longeerwerk met de leidsels door de longeersingel, en dat gaat steeds beter. Axel vindt het volgens mij machtig mooi dat hij dan voorop mag lopen. Alleen had ik nu geen zweepje bij me (longeerzweep is dan toch wat lang en zwaar) dus op het moment dat mijn stemhulpen geen indruk meer maakten, moest ik hem aanduwen :D Wat eigenlijk ook wel werkte :+ Braaf beest is het soms ook.

Ten slotte voor hij naar stal mocht het zadel er even opgelegd, daar heeft hij slechte ervaringen mee dus dat is meestal drama, maar nu had hij al zoveel gedoe om zijn lijf gehad, dat ie daar ook niet meer van op keek 8-) Blij mee, al met al!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 08:50

IngeK: fijn dat er zulke vooruitgang in zit, ook met het zadel :) . Als je longeerzweep te zwaar is (dat is de mijne ook) kun je eventueel ook met je menzweep longeren. Ik heb super lichtgewicht menzwepen, waaronder o.a. van Whip&Go, een telescoopzweep.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:05

Ja, dat was inderdaad wel handiger geweest ja, was niet helemaal goed voorbereid. Eerder nam ik ze ook wel allebei mee naar de bak, maar had er nu gewoon niet bij na gedacht :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:02

Klinkt goed IngeK!

Jolly gaat ook hard nu. Nu hij er echt voor staat, gaat hij als een speer (leerproces, niet lopen ;) ) en doet alsof hij nooit anders gedaan heeft.
Drafjes vindt hij prachtig, vooral als ik hem nog wat harder vraag. Oortjes erop en gaan! Heuveltjes af, dat was wel een beetje gek maar als de baas het zegt en zo doordramt, dan kan dat ook wel!
Nu km's maken en gekke situaties op gaan zoeken. Die zijn er bij ons in overvloed, dus dat zal ons geen moeite kosten. Als hij schrikt, dramt hij iets, maar is prima te houden en heel snel weer rustig te krijgen. Ideale menpony dus :j