[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:53

Dan zul je dat moeten trainen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:03

Wat zouden de consequenties dan zijn als je te lang doet over het uitstappen? Want er staat niet bij of je dan gediskwalificeerd wordt of strafpunten krijgt. Ik denk dat het eerder aan zijn korte benen ligt dat hij niet sneller stapt, hij is ook maar rond de 83 cm hoog. Wij kwamen laatst een hond tegen die groter was zelfs xD
7 km/h gaan we wel redden qua tempo dat is een flinke draf voor hem.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:51

Een klein drafje is op zich ook geen probleem maar je moet wel direkt goed zitten met je hartslag (gaat weer naar 64 waarschijnlijk) maarkan je op een afstand van 25 km ook wel aan de gemiddelde snelheid komen. Ook dan zal je af en toe moeten stappen en je gemiddwlde zakt wel heel snel als je maar 3 km/u stapt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 12:15

volgens mij is bij de km dat je binnen 15 min terug moet zijn vaak is er een omkeer punt volgens mij (weet niet zeker) mag je ook eerder draaien)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:57

Fennadev schreef:
@ToyDoll, dan heb ik echt een tweede persoon nodig die even een zweepje op de kont legt, want trekken wil niet met 120 kilo niet meewerkende shet ~~}>

Irritante shetters ook altijd. Maar geef mij hem maar een half uur mee :+ Mee lopen naast de fiets zal die.

Het is echt een kwestie van opvoeding en zeer consequent zijn.
En vergeet ook niet het eerst aan de hand gewoon te oefenen, daar moet ie eerst gewoon luisteren. Dus dressuur zweep en halstertouw in 1 hand (rechts bijv). Halstertouw zo kort dat je kan 'trekken' zonder te moeten verpakken en lang genoeg zodat ie wel in rust kan lopen als hij op de goede plek loopt (hoofd naast stuur in mijn geval).

Lange zweep gewoon in rust naar achterkant wijzend. Commando draf geven en dan direct (mits er geen reactie is) zacht tikje erbij; steeds harder tot ie draaft. En dan weer commando easy en als ie niet terug komt -> ruk aan touwhalster; eerst zachtjes, net zo lang tot ie weer stapt. En dit dan constant achter elkaar. Pas als hij dat allemaal perfect doet zonder correcties; is hij eigenlijk braaf genoeg om te fietsen.

Kyano hoef ik helemaal niets te zeggen, die kijkt gewoon naar mij. Hij blijft altijd perfect naast de fiets; bochten naar rechts doe ik 1 keer zacht porretje in zijn hals en dan weet ie dat we rechtsaf moeten, links is makkelijker dan volgt ie. Alleen een plotselinge noodstop geef ik aan met HO; dat kan ie niet zien aankomen. Met kleppen geef ik natuurlijk wel commando's want dan kan die mij niet zien.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:38

Hij liep vandaag netjes mee, anders was t een wandeltocht van een uur geworden. Het is meer dat er bij mij even een knopje om moet, want Alex kent zijn commando's. Hij was vandaag erg gezellig, ik ben met hem naar het spijkerdorp geweest wegens dierendag. Ik heb nog 1 stukje onderweg waar ik liever even afstap nog en lopend verder ga. Onder het viaduct door is echt 1 grote geluidsbuis en dat is nog een beetje overwelmend voor hem. Laatste keer aan de hand werd ie echt zenuwachtig ervan, vandaag was ie braaf en kon daarna zo weer wegfietsen met hem. Het ligt m dus echt eerder aan mij dan aan hem, want hij kan echt heel braaf meegaan aan de fiets.

Edit; hij loopt nu nog half achter mijn fiets aan, maar wel aan de binnenkant, ik wil zijn neus ook echt niet voorbij mij hebben, want dan blijft hij makkelijk terug te nemen en heeft dan minder neigingen tot trekken.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:12

BibiSmurf schreef:
Gefeliciteerd Nicole! Fijn om weer aan het werk te zijn, maar kan me voorstellen dat het ook weer wennen is. Wat doe je nu voor werk?

Omdat onze mendurance nu niet doorgaat maar besloten om naar de Efteling te gaan zaterdag. Nog nooit geweest dus ben heel benieuwd.

ook leuk!!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:11

Hca net gemaild,eens kijken wat ik terug krijg. Want wil toch graag weer een 2 wieler zeker voor het enkelspan rijden vind ik het erg fijn.en ook als ik alleen ga.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:38

keona schreef:
Hca net gemaild,eens kijken wat ik terug krijg. Want wil toch graag weer een 2 wieler zeker voor het enkelspan rijden vind ik het erg fijn.en ook als ik alleen ga.

HCA vond ik erg lekker rijden met die kleine pony's; welke wil jij er voor zetten? of ga je dan voor die luxere tweewieler?

Ze zijn niet goedkoop maar wel erg vakkundig en erg goede service.

Bibismurf: haha efteling wel heel wat anders XD

Fenna: prima toch!!! :D Fietsen is echt heel leuk hoor als het eenmaal goed gaat!

Ik gister nog weer lekker getraind (met kleppen omdat hij nog wat schrikkeriger is met kleppen -> gewenning; dit helpt echt veel)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:00

Morgen zouden wij een verenigingswedstrijdje hebben, maar is afgezegd. Snel op de evenementenkalender gekeken wat er in de buurt morgen nog te doen is op paardengebied, want van dit najaarsweer moeten we nog even profiteren 8-) . Gelukkig is er een EtR oriëntatierit in Nunhem / Haelen, dus daar konden we last-minute voor inschrijven. Dit keer mag Moos mee, kijken hoe hij de 25 km gaat volbrengen, proberen een beetje op Mendurance-tempo te rijden. Afsnijden is mogelijk, dus als hij het (letterlijk) niet trekt, dan korten we de route in.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 16:21

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:16

Gem en Laura veel plezier vandaag.

Efteling was erg leuk! We hebben er de hele dag rondgelopen. Vooral de watershow, droomvlucht en Piranja waren mooi/leuk. Maar het park is zo groot en er zijn zulke lange wachttijden dat je het niet red om alles in een keer te zien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:56

Vandaag een superleuke EtR Leudal-rit gereden. Goed georganiseerd, bij elk oversteekpunt klaar-overs, pijltjes overal goed te zien en mooie omgeving. Tel daarbij op dat Moos errug veel zin had, dus toen de motor opgewarmd is zat het tempo er tot het einde goed in. Een enkel stuk gestapt + de eerste en laatste km en tussendoor wegens voorgangers, die we rap voorbij gingen. Moos is niet het type "stukje stappen, stukje draven, picknick-mandje erbij en liedjes zingen". Gewoon de cruisecontrol erop en daar gaat-ie weer :') .
Tot mijn grote verbazing kon hij het tijdens de rustpauze, temidden van zo'n 30 paarden, opbrengen om gewoon relaxed stil te staan, appeltje eten en al die paarden te bekijken, terwijl wij een kop koffie, een broodje knakworst en een stukje chocotaart/mousse met monchou nuttigden.
Terug op de parkeerplaats kregen we "onderwijs" van een aardige medewerker, die allerlei goed bedoeld commentaar had op onze gelegenheids-aanspanning :P . We vroegen ons af of we ook nog Achenbach-les zouden krijgen :') .
We hebben 2,5 uur gereden waarvan een half uurtje rust, dus we kunnen concluderen dat Moos het Mendurance-schema klasse 1 prima aankan. Later op de trailer onder de fleecedeken wel veel nagezweet.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:36

Leuk gem dat je ook zo genoten hebt.

Wat hadden we goed weer vandaag he? Tum liep vrolijk mee en was de kleinste van de dag. Tineke bartels vond dat we tum wel konden leren piafferen voor de sulky en dan dat op horse event konden laten zien haha zie hey al helemaal voor me.

25 km gereden en lekker relax genoten wat een mooie brede paden hebben ze daar ga snel is terug.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:46

Klinkt goed Gem en Laura!!! Was ook wel prachtig weer:D fotos!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:17

Ja, het weer was echt tóp!

Ik ben er van overtuigd dat je met een geschikt paard of pony bijna alles uit de dressuur onder de man ook aangespannen kunt laten zien. Er zal natuurlijk altijd een verschil blijven tussen dragen en stuwen, maar piafferen of galopwissels lijken mij met een lichte, goedlopende wagen echt wel mogelijk. (Okee, pirouettes zijn niet mogelijk :') )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:40

Op 4oktober was er ook de 4 landsherenrit in zutendaal is altijd erg druk bezocht met goed eten ook is +-30km was ook wat voor je geweest gem. Wij zijn vandaag in houten geweest lusitano keuring

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:53

Keona, we moesten kiezen tussen Zutendaal en Nunhem/Haelen. De tweede was iets korter en leek iets minder zwaar, dus daarom die gekozen. Moos doet het pas voor het eerst hè? Maar het ging hem uitstekend af.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:34

Gem schreef:
Keona, we moesten kiezen tussen Zutendaal en Nunhem/Haelen. De tweede was iets korter en leek iets minder zwaar, dus daarom die gekozen. Moos doet het pas voor het eerst hè? Maar het ging hem uitstekend af.

Ja maar ik zei het puur omdat je het misschien niet wist.deze rit is ieder jaar dus misschien wat voor 2016

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:44

Ik wist het idd :j .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:08

Gem: ik denk ook zeker dat het allemaal mogelijk is idd. Vraag je alleen af, denk dat de uitvoering wel moeilijker is omdat je veel hulpen 'mist'. Maar aan de andere kant, aan lange lijnen voeren ze ze ook uit, dan moet het voor wagen toch ook kunnen......

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:21

Toydoll schreef:
Gem: ik denk ook zeker dat het allemaal mogelijk is idd. Vraag je alleen af, denk dat de uitvoering wel moeilijker is omdat je veel hulpen 'mist'. Maar aan de andere kant, aan lange lijnen voeren ze ze ook uit, dan moet het voor wagen toch ook kunnen......

Dat bedoel ik :j . En de wat grotere dieren kun je onder zadel trainen, zodat het "kunstje" erop zit, en dan vertalen naar menhulpen. Wijken voor de kuit / zweep bijvoorbeeld.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:12

Kyano kan al wijken voor de wagen *trots*! Uitvoering niet perfect maar hij snapt wel dat ie wijken moet voor zweep tegen ribben, en ook dat zweep tegen zijkant kont alleen achterbenen draaien is (en dan kan die schouder binnen) en zweep schouder is voor overstappen.

En dat is makkelijk :D

Ooit ga ik moeilijkere dingen ook proberen ;)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:27

Zo hehe, ik laat ook weer eens wat van me horen :D

Nu ik fulltime werk (stage loop) en daarnaast nog studeer, is m'n vrije tijd ieeeetsje minder geworden :o :+

Maarr, ik sta nu wel op een super stal waar de pony's heerlijk buiten kunnen lopen, af kunnen vallen en waar ik een 'bak' tot mijn beschikking heb. Kan dus lekker met ze aan de slag en daar geniet ik echt onwijs van. Terwijl manlief dan de stal/paddock/weide mest, kan ik heerlijk met ze bezig zijn.

Ik ga nu ook weer voorzichtig op zoek naar een eigen menwagen. Nu we deze bij stal kunnen stallen, begint het toch weer een beetje dichterbij te komen. Nu nog op zoek naar een mooie koets waar Sabrina alleen voor kan, dus een mooie lichte koets. Ik schrik soms van de prijzen voor zo'n ding, ben ook maar een studentje he :D
Maar sparen gaat gewoon net wat makkelijker als je weet wat je wilt gaan kopen, en aangezien ik met zo'n grote uitgave toch maar blijf twijfelen kan ik best alvast beginnen met oriënteren. Toch? :+ :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:20

LinSa schreef:
Zo hehe, ik laat ook weer eens wat van me horen :D

Nu ik fulltime werk (stage loop) en daarnaast nog studeer, is m'n vrije tijd ieeeetsje minder geworden :o :+

Maarr, ik sta nu wel op een super stal waar de pony's heerlijk buiten kunnen lopen, af kunnen vallen en waar ik een 'bak' tot mijn beschikking heb. Kan dus lekker met ze aan de slag en daar geniet ik echt onwijs van. Terwijl manlief dan de stal/paddock/weide mest, kan ik heerlijk met ze bezig zijn.

Ik ga nu ook weer voorzichtig op zoek naar een eigen menwagen. Nu we deze bij stal kunnen stallen, begint het toch weer een beetje dichterbij te komen. Nu nog op zoek naar een mooie koets waar Sabrina alleen voor kan, dus een mooie lichte koets. Ik schrik soms van de prijzen voor zo'n ding, ben ook maar een studentje he :D
Maar sparen gaat gewoon net wat makkelijker als je weet wat je wilt gaan kopen, en aangezien ik met zo'n grote uitgave toch maar blijf twijfelen kan ik best alvast beginnen met oriënteren. Toch? :+ :D

Voor een set en a,tje heb je ook mooie 2de hands koetsjes te koop waar beide voor kunnen.je hebt echt een leuk a,tje trouwends