[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:51

Citaat:
Kay vind het borsttuig ook erg spannend, zo te lezen hebben meer paarden daar dus last van.

Bij Alwyn bij elkaar wel uuuuuuren zitten k*tten voordat hij relaxed dat borsttuig over zijn hoofd liet doen en weer terug :oo
Zo ook met de broek en de culeron. En eigenlijk ook met de strengen. Eigenlijk met vrijwel het hele tuig want nu ik erover nadenk was het hoofdstel omdoen in het begin ook niet zo'n succes :=
Hij stond dan uiteindelijk wel stil, maar verstijfde helemaal ^) Als je dan tussendoor per ongeluk een te snelle beweging maakte met je handen of met een been/voet sprong hij zo ongeveer een halve meter de lucht in of achteruit. Heb bij hem toch wel erg de indruk gehad dat hij bij zijn vorige baas / bazen ongelovelijk op zijn donder heeft gehad.
Heb me er al die tijd gewoon niets van aangetrokken, alleen beloond als hij het goed deed en niet afgestraft of zoiets want hij zag er echt gestresst en angstig uit.
Dat gestresste en angstige is er nu eigenlijk helemaal uit. Hij liep vandaag zelfs wat vlotter achter een jogger aan die een boterhammetje al hardlopend uit een plastic zakje haalde :o Toen ik net met hem langs de weg ging rende hij bijna weg als er iemand op hem af gejogd kwam of zelfs gelopen (vooral mannen met petten :(:) )

L_Rivaldo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:56

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:02

Ziet er harstikke leuk uit Laura :D Kan je volgend jaar in Amsterdamse bos met Hoofdstad aanspanning (zo heette het toch?) met de 2span meedoen :+ Hoef je ook niet meer zo vroeg uit je bed :D Alleen het vervoeren erheen word dan wat... Hoe lang ben je ong met ze bezig geweest.

En hoe zit het trouwens met je concourswagen? Is die al weg of nog niet?

Vandaag pittig stuk achter Tijger gelopen, duinen een stuk in. :+ Zweet stond op me rug, van al het draven, jeetje wat kan die rennen! Hij gaat echt zo snel. Kon hem soms echt niet meer bijhouden. Was doodop aan het einde, moest hem zelfs in gaan houden omdat ik zelf niet meer kon, hij wilde nog zo graag! Zijn denk ik een uur tot anderhalf weg geweest.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:02

Sil heeft zich eigenlijk nooit druk gemaakt om het tuig :P
Met hoofstel in doen doet hij wel zijn hoofd omhoog, maar pakt het bit wel :)
Heb je topic bekeken laura :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:03

Mijn knapperd ook nog even :)

Afbeelding

VHU, dat klinkt precies als kay!! alhoewel hij niet bang is voor de rest van het tuig, broek enz was geen probleem. Hoofdstel is wel een drama helaas.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:11

Hoofdstel is bij Alwyn ook heel lang een drama gebleven :o Tot gewoon ergernis (hoofd heel hoog houden, wegduiken) en is eigenlijk pas de laatste paar weken geen probleem meer. Het lag ook echt niet aan doorkomende tanden of wat dan ook, hij was gewoon heel erg bang. Ik kon hem eerst ook niet normaal een halster omdoen. Deed dan eerst een touwtje om en later het halster, maar nooit halster direct over zijn oren, altijd van onder af zeg maar. Doe nu nog niet het halster 'rechtstreeks' om, altijd eerst arm om zijn hals, neus erin, dan halster vastmaken. Dat touwtje om lukte in het begin ook niet, moest ik hem in de box drijven, boxdeur dicht, arm om zijn nek, touwtje erom, halster erom en dan uit de box :+
Hoofdstel was soms ook hopeloos omdat hij echt zijn mond niet open wilde doen. Zo'n klein mormel denk je dan dat moet toch lukken, nou als zo'n mormel niet wil zijn ze net zo sterk en eigenwijs (of nog eigenwijzer) als een grote :+
Maar goed, nu komt hij dus aanrennen op 1,5 hectare weiland, blijft hij gewoon naast me staan als ik rommel met zijn halster en vindt hij het heerlijk als hij over zijn hoofd wordt geaaid en tussen zijn oren wordt gekrabbeld. En hij doet zijn mond gewoon open, hoofdstel gaat nu redelijk gewoon, niet met een enorme houdgreep meer. Dus ik zou zeggen: hou de moed erin :7

We hebben Alwyn nu bijna 9 maanden.

Kay is wel vreselijk mooi zeg <3

Oja, dacht ook nog dat het aan de bitten lag, had eerst een liverpooltje, dat was echt een drama, hield dus als het bit erin zat gewoon zijn mond open, toen een gebroken bitje, wat dunner dan deze die ik nu heb, ging hij ontzettend mee schudden en met deze schudde hij in het begin wel maar na een paar keer oefenen werd dat al snel minder, nu houdt hij zijn hoofd gewoon stil.
Pfffff.... tja, het lijkt soms wel alsof het allemaal heel makkelijk gaat maar ook ik heb wel eens toestanden hoor :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:22

Nouvel schreef:
en die was echt heel erg, die liep zich overal op stuk, zelfs op de strengen... :+

Dat had Rembrand ook, daarom bij mijn nieuwe wagen extra brede bomen en breed zweng. Als je de kar ziet staan zonder paard, denk je nu wel, wat voor reus gaat daar tussen, maar mijn paard heeft nu geen wonden meer. Want hij liep de achterhand tot bloedens toe kapot op strengen/bomen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:26

jellee, leuk koppie!

tine, ja wij hebben toen ook de zweng breder laten maken, andere plattere en langere singel laten maken, en het ging wel iets beter, maar met langer rijden ging ze toch altijd weer open...
waardeloos is dat...

de strengen heeft Fifi gelukkig geen last van en met een bontje om de singel gaat dat gelukkig ook goed!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:26

Ik had met Amerigo ook "problemen" met optuigen. Hij liet wel alles toe, maar stond vreselijk te bibberen. Echt heel zielig. Maar zodra hij voor de kar liep was het over. De laatste maanden doet hij dit gelukkig niet meer.

Jellee: prachtig plaatje
Rivaldo: mooi span
Laatst bijgewerkt door tine10 op 17-07-10 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:27

Jelle wat heeft ie een lekker koppie!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:33

optuigen op zich heeft Fifi nooit problemen mee gegeven, alleen aansingelen vindt ze stom... 8-)
in het begin zag je wel heel erg dat ze het enorm spannend vond, dan leek het wel of ze stond te hyper ventileren, heel bizar, grote neusgaten en dan van die rare diepe zuchten...
ze heeft het nog wel eens een enkele keer, maf beest!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:56

Bij riv ook niet oude goedzak is het
Tommy eerste keer bit in doen (kende hij al maar hij teste me uit) vol stijgeren en met 2 man hem in toom te houden ding is 90 cm hihi :P

Bij tabor had ik laatst ander bitje in gedaan omdat hij nog niet lekker in zijn mondje loopt.. denk dat hij naar de tandarts moet want dacht eerst oh het is een bit en deed een andere in.. hihi ik heb het geweten.. hij ging allemaal rare sprongen maken met 4 benen de lucht in.. gelukkig niet snel in paniek van maar toch niet fijn, dus snel oude bitje terug in gedaan.. hij wijkt namelijk erg af naar een kant.. moet een kant ook aardig druk op houden

Wat zou dit eventueel nog meer kunnen zijn?
Want in de bak gaat het veel beter en lange lijnen nooit last gehad.

Als je terug kijkt wat die shetties allemaal uitgevreten hebben en hoe hard ik soms om ze moest lachen en ook soms niet :P.. ga ik die mini's echt missen.
Vooral tum en tommy uit elkaar halen had ik vandaag al nare gevoelens van dat het morgen moet gaan gebeuren. Die 2 zijn altijd samen, doen alles precies hetzelfde, stoeien wat af en waken over elkaar als er een gaat slapen <3
Ook dat ze alle 4 keihard wegrennen en een spel van maken en ik steeds meer geirriteerd werd (Ze weten ook goed wanneer ze zoiets moeten doen he :Y) )

Jelle: wat een heerlijke foto :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:52

stress bij beleren/optuigen..
Heb dids niet beleerd, sterker nog.. wist niet eens dat hij beleerd was _O-

die is op een mooie avond opgetuigd, en sliep, pootje op rust, koppie laag...
toen droogmennen, ging prima
toen iemand aande strengen gehangen, ging nogsteeds goed, hij werd ijverig!
toen een band erachter, nogsteeds goed
en toen hebben we diezelfde avond, een kar erachter gehangen, en een rondje over straat gedaan.
Om er daar achter te komen, dat dat paard prima beleerd is :D
(ik weet 't, had ook anders kunnen aflopen, maargoed dat houd je toch)

nu is dids alleen nog boos op zijn nieuwe bit (liverpool met tongboog) eerst een rechte liverpool.
ik ga zo ontbijten, de vogel z'n kooi uit elkaar schroeven, vogel in een schoendoos en 'm naar m'n ouders brengen. Dan naar stal, en met dids in de bak wat rijden :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:33

Goedemiddag,

Vandaag met Amerigo ons allereerste bosritje gemaakt. Het was best wel zwaar voor hem (gewicht bij elkaar zo'n 300kg, hijzelf zal zo'n 200 kg wegen?), dus na 50 minuten waren we weer terug bij de auto. Hij moet het tenslotte wel als leuk ervaren. Is toch wel heel anders dan in de bak of over het asfalt. Volgens mij vond hij het erg leuk, oortjes er goed op, maar ook steeds oplettend draaien naar achteren. Heb zelf erg genoten. Hopelijk volgend weekend weer (moet droog zijn en boven 20 gr anders wil man niet).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:19

Wat leuk Tine!
@Naaltje, waarom gaat je vogel in een doos?

Nou we zijn over stag, Amigo komt erbij :D Maar zeg nou zelf, zoiets laat je toch niet staan <3
Afbeelding
Afbeelding
Hij kwam lekker relaxed en toch attent over, is wel 9 jaar, geen 7 jaar maar goed dat maakt ons niets uit. Nog even stukje langs weg gelopen, keek nergens naar, ook niet heel erg eenkennig ofzo, liep zo met me mee. Is alleen veel te dik. Haal hem denk ik toch direct naar stal, kan hij 's avonds op de paddock ipv het land en kunnen wel eerst wat lange lijnen, longeren en wandelen in de wijk om wat aan elkaar te wennen.
Het voelde ook heel vertrouwd en goed. Gewoon precies wat we zochten.

Nog aardige plaatjes ....
Alwyn denkt wel dat hij een groot paard is :+
Afbeelding
Freddy in zomertenue, helemaal door de ellende van de castratie heen...
Afbeelding

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:20

Hallo allemaal!

Mijn twee weekjes vakantie met vriendlief zit er weer op. Gisteren samen met vriendlief een rit gemaakt met de menvereniging, dus nu heb ik ook een foto van hem op de kar!
Morgen ga ik braaf alles weer bijlezen, en zal ik ook even zien of ik een leuk rit-verslag foto-topic kan maken :)

Hier nog ff het bewijs dat vriendlief mee geweest is!
Afbeelding

Groetjes,
Lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:34

@VHU; morgen vertrekken we naar de Ardennen, dus budgie is naar m'n ouders verhuisd :) Nu staat ie daar, anders moesten ze op en neer gaan rijden en stond ie nog maar alleen :))
alleen.. hij had zich binnen 10 minuten uit zijn doos gevreten.. toe zaten we dus in de auto :')

mooie foto lacuun! :)
hier slaat de vakantiestress toe, moeten alles nog inpakken, en morgen om 8u vertrekken..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:44

@ maisie: ik had er nog nooit eerder van gehoord dat het wel vaker voorkomt. Als de wondjes met het singelbontje van schapenwol wegblijven, is er geen probleem uiteraard.

@ VHU: ik heb kunststof gekozen omdat ik nogal lui ben. Ik ben een pietje precies, ook wat poetsen betreft(ik zal nooit een plekje vuil overslaan), maar eraan beginnen is toch moeilijk, zeker als het veel werk kost. Bij mijn Zilco tuig is een vochtige doek voldoende, dat vind ik er zo leuk aan. Het is wel duur ja, maar ik heb die stap toch gezet… Romeo is een geweldige menpony dus dat tuig kan nog wel wat jaartjes mee.
Met het borsttuig omdoen heeft Romeo geen probleem, hij laat het heel rustig doen. Met het hoofdstel aandoen duikt hij wel eens weg met zijn hoofd, maar over het algemeen laat hij het wel goed doen.
VHU wat een schatje is het zeg! Gefeliciteerd!

@ Jenkins: Wat betreft het beleren, daar ga ik mee in de reactie van VHU.
Het komt zeker wel in orde, luister heel goed naar Sil en ga naar huis als het goed gaat. Je mag nooit rijden tot hij moe is, je moet ervoor zorgen dat hij het graag doet. Als je hem in het begin al gaat rijden tot hij moe is, gaat hij erg vervelend worden na verloop van tijd.
Hij ziet er netjes uit trouwens ;)
Je zegt: “hopen dat sil nog wat meer pit in zich krijgt”, dat komt wel in orde. Als sil ergens naar kijkt, spoor hem aan naar voren. Duikt hij naar beneden met zijn hoofd, niet aan de leidsel trekken, maar spoor hem aan naar voren. Romeo moet van mijn instructeur ook meer voorwaarts gaan denken. Een vriend van me heeft zijn tweespan willen verkopen omdat ze te traag waren, nu kan hij ze niet meer houden. Romeo heeft nu al meer spieren en conditie gekregen, het voorwaarts zijn begint er al wat meer in te komen. Gewoon veel geduld hebben en veel aansporen.

@ Laura: wat goed dat tum en rivaldo zo braaf waren! Ze staan erg goed samen!

@ Jelleee: kay is ook zoo een mooi paardje!

@ Lacuna: mooie foto!

@ Naaltje: veel plezier in de Ardennen!

Ik ben zonet naar de cross geweest hier in de buurt met Zhora en Zoë. Zhora had, buiten Romeo, nog nooit paarden gezien. Bij het eerste voorbijrazend paard had ze wel schrik, maar na een tijd bleef ze gewoon liggen terwijl de paarden op 1 meter langs haar door vlogen :D
Het was een leuke ervaring voor haar, ook Zoë was doodbraaf, maar daar verwacht ik niet anders van.

Ik ben ook nog een oude vriendin tegen gekomen, ze zat vroeger bij me op school. Ze zei dat ze wel met de koets mee wou, ze ziet het zelfs zitten om mijn vaste groom te worden :+ Er is wel 1 uitdaging voor mij: ik moet haar angst voor koetsen weg zien te krijgen. :Y) Ze rijdt al heel lang paard, maar niet aangespannen. Ze is al meegeweest met een koets, maar daar heeft ze erg veel schrik gekregen. Ik had haar beloofd dat het met Romeo zeker gaat lukken om haar angst te overwinnen, omdat Romeo ongelofelijk braaf is voor de wagen.
Als we terug zijn van de Veluwe ga ik haar dus eens een smsje sturen, het zou leuk zijn als ik een groom had die ook in de winter met me mee wilt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:35

VHU: wat is hij prachtig,, lkkr stoer koppie!

Lacuna: super leuke foto :D (zou mijn ex nooit doen,, ja het is nu definitief mijn ex)

Naaltje: veel plezier in de ardennen :D

SL: zhora had de schrik van haar leven van snelle paarden en vind koetsen ook nog wel aardig spannend
Wat leuk dat je nu misschien een vaste groom hebt!

Vandaag zijn tom en tabor naar het baasje terug gegaan, maar eerst nog met melissa en beide pony's in het enkelspan in het park gereden. Het sturen via het achenbach ging haar al aardig goed af :D.. Ze zal zelf uiteindelijk ook les nemen en kom nog een paar keer haar kant op :D

Daarna mijn 2 kanjers in de bak een half uur laten rennen :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:39

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:42

kay heeft zo'n lekker knap koppie!

dennis, ik ga zo effe je topic bekijken

jenkins, ik zou gewoon even kijken wat sil 'aan kan'
je kan inderdaad best even iedere dag 5 tot 10 minuutjes wat rondstappen en draven.
al gaat het maar om het idee.
wobbe heeft op zijn beleer adres er ook 5x per week voor gestaan.
soms wat langer, soms wat korter.
toen hij bij mij kwam heeft hij 3 weken 'rust' gehad omdat ik mijn nieuwe sulky nog niet had.
daarna kon ik hem gewoon weer oppakken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:51

Ik heb vandaag trouwens heerlijk een stuk met wobbe gereden.
weet niet hoe ver en hoelang precies, maar het was fijn!
wobbe had er zin in :D en ik ook :D
zonnetje scheen ook, dus heerlijk!
hebben ook lekker galopje gedaan op het gras, lange stukjes, korte stukjes.
allemaal super!
hele slechte investering geweest dat laten beleren en die HCA sulky :D (maar niet heus)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:00

@ Laura: het is de misschien nieuwe groom die koetsen nog aardig spannend vindt :D Zhora heeft het nog nooit van dichtbij gezien, zodra ik thuis kom van een ritje, rent ze weg, dus mijn wagen heeft ze nog niet gezien :D Misschien gaat het nu wat anders zijn nu ze zo veel paarden heeft gezien en er uiteindelijk geen schrik meer voor had.

@ Dennis: ziet er superleuk uit hoor, je nieuwe tweespannetje! Veel succes ermee!

@ Jenkins: ik geef IvysToeter volledig gelijk, je kan beter iedere dag 5 minuutjes mennen dan 1 keer een half uur. Sil moet nu leren dat hij diegene is die dat ding vooruit moet trekken, en dat er verschillende soorten ondergrond zijn, en dat hij niet moet gaan stilstaan als het niet zo gemakkelijk gaat (deed Romeo :Y) ) maar dat hij net harder moet gaan trekken. Romeo sloeg in paniek bij het vertrekken op gras, hij was bang dat hij het niet getrokken kreeg dus maakte hij een sprong opzij en schoot hij in galop weg. Hierdoor ging de wagen soms op 2 wielen, dat doet je hartslag wel omhoog gaan hoor :D
Ze moeten het principe gewoon doorkrijgen, dit kan je in het begin het beste oefenen op de verharde weg, dat trekt het gemakkelijkste. Gras willen ze wel eens moeilijk vinden... Maar de gouden raad is: heb geduld en luister naar je paard.
Het belangrijkste dat Sil nu moet leren is dat voor de wagen staan dikke fun is. Als je te lang met hem gaat rijden, zal hij het niet meer leuk gaan vinden. Op de verharde weg komt hij ook andere dingen tegen: honden, paarden, koeien misschien, andere mensen, huizen, auto's,... dus hij zal zich niet vervelen.

@ IvysToeter: wat leuk dat je zo een heerlijk ritje hebt gemaakt met wobbe!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 21:39

Veale heeft zaterdag vrij gehad, gingen plotseling op visite.
Vandaag hebben we een buitenrit gemaakt van ongeveer 15 km. Direct de weg op. Samen met mijn vader. En het ging weer super.

Ik weet ook waar het probleem het meest in zat. Ik hield veale te vast en daardoor werd hij alleen maar heet en druk. Nu laat ik hem wat vrijer in het leidsel en het loopt gewoon super.
Ben helemaal blij.

Moet deze week nog werken en daarna ben ik vrij. Dan ga ik waarschijnlijk een paar dagen in het drents friese woud en havelte rijden. Ook de waterbak oefenen.

Net het hele huis in 1 x schoongemaakt. Nu heb ik last van mijn rug en arm, maar irriteerde me aan de puinhoop en als ik dan eenmaal bezig ben moet ik daar gebruik van maken. Nu eerst even pootje baden in het zwembad.

Ik zou zo'n jonge pony denk ik ook alle dagen eventjes pakken, ook al is het maar een kwartier. Beter 5 x 10 min dan 1x 50 lijkt mij.

Naaltje haar vogeltje is tijdelijk verhuisd.
Dennis heeft tweespan gereden met moeder en dochter. Super hoor.
Martine heeft met Amerigo een rondje bos gedaan.
Laura heeft beide pony's in het span gehad.

Iedereen is dus lekker druk bezig geweest.

Ik ga nu nog even de studieboeken er bij pakken

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:47

tallechie schreef:
Ik weet ook waar het probleem het meest in zat. Ik hield veale te vast en daardoor werd hij alleen maar heet en druk. Nu laat ik hem wat vrijer in het leidsel en het loopt gewoon super.

Dit is erg vaak het probleem. Ik merk dit ook erg aan Romeo. In het begin liet ik hem erg los met weinig contact in de mond, ik wou dat hij eerst op eigen benen leerde lopen. Nu hij netjes op eigen benen kan lopen en niet begint te zwalpen als er geen contact is in de mond, begin ik de leidsels wat meer op te nemen en nu merk ik dat Romeo stilletjes aan wat frisser begint te worden. Dit vind ik alleen maar positief, want hij wordt wel frisser, maar hij gaat niet stuiteren of zenuwachtig/druk doen. Hij blijft erg netjes lopen, maar vlotter.(wat de bedoeling is) Bij Romeo gaat het dus allemaal de goede kant uit :Y)
Ik heb veel liever een paardje dat je voortdurend moet inhouden dan dat je hem vooruit moet duwen.

Ik ben blij voor je dat het nu zo goed gaat! Nog veel succes!
Hoe is het nu met je hand?