[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:36

Kampferspiritus bijt erg. Heb ik zelf gebruikt tijdens trektochten om doorrijden te voorkomen, maar daar al best een tijdje van te voren mee begonnen. Zou ik niet op wondjes doen! Als ik het zo lees, denk ik dat je te snel weer begint met rijden, dat het wondje nog niet genoeg geheeld is. Geef het wat meer tijd om te herstellen. Uiteindelijk kost je dat minder tijd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:49

Bedankt voor alle toelichting op het webtech tuig +:)+
Ik zal er nog eens goed op broeden.

Citaat:
Er werd me kamferspiritus aangeraden

Niet doen hoor, heb ik ook ooit gedaan bij een paard, die reageerde er heel heftig op en vervolgens heb ik dus wel een maand niet kunnen rijden. Kwamen echt complete blaren op. Die bewerkte bontjes zit soms toch iets in wat niet in 'echt' schaap zit. Toen ik endurance trainde reed ik met een 'compleet schaap', op en om mijn paard :+ Ik had gewoon een schapenvel gekocht en daar stukken van geknipt voor onder zadel en om de singel. Dat werkt dus echt perfect want het absorbeert het zweet en dat scheidt het dan weer af buiten het vel. Je moet het dan binnenstebuiten 'dragen'. Dus het bont / vacht naar binnen (op de huid) en het vel naar buiten. Je kunt het vrij makkelijk naaien door een stevige naald en stevig pektouw (waar je vroeger paarden mee invlocht) te gebruiken. Ik zal eens kijken of ik dat adres nog heb waar ik toen een vacht heb gekocht. Heb er drie keer een vacht gekocht, kost iets van 60 Euro en echt heel veel plezier van gehad. Uiteindelijk is de vacht geeindigd in de kattenmand / hondenmand, die vinden het ook heerlijk.

Vanochtend met Alwyn lekker ritje gemaakt. Hij was superfris (het had net enorm geregend en het waait hier ook nog aardig dus hij was lekker afgekoeld ;) ) dus flink kunnen draven en hem er een beetje tegenaan kunnen rijden zodat hij wat ging afbuigen / beetje aan de teugel. Gaf goed gevoel <3

- ik ga zoeken naar het adres van de schapenvelletjes -- kan die ik had niet meer vinden. Maar ik had dus niet zo'n mooi bewerkte zoals je bijv bij een woonboulevard koopt, maar gewoon een rechtstreeks van degene die de vellen looit. Ze ruiken dus nog echt naar schaap }:0 -

Als de Veluwe over zeg maar 2 weken is kun je ook ervoor kiezen hem deze twee weken niet meer te mennen maar bijv met hem te gaan fietsen of longeren zonder singel te gebruiken. Goed smeren met sudo creme, dat haalt het vocht er ook uit (kun je kopen bij de gewone drogist, of creme met zink erin, geen olie maar creme, droogt ook goed op maar houdt huid soepel). Dan denk ik dat ze goed dicht zijn. Wel vervelend!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:19

http://www.vanburenbolsward.nl

Als je bij het proces kijkt, zie je dat ze door de looimachine gaan enz. Ik kocht ze dan voordat ze door de schuurmachine gingen. Niet bij deze, maar bij een andere dus die ik niet meer kan vinden :o . Je krijgt dan een vrij ruwe vacht, met nog veel haar eraan. Ze hoeven dan ook niets op maat te snijden enz, dat doe je gewoon zelf, kun je er lekker mee prutsen. Voor alleen een bontje voor om je singel kun je prima de kleinste maat vacht aanhouden (zie bij home page - schapenvachten). Ik denk dat als je ze even belt en uitlegt dat je een ruwe vacht wilt, wel goed gelooid maar met nog vol in de wol, dat ze je er wel een tje willen toesturen hoor. ALs je dan zelf een bontje maakt, kun je een lekkere dikke maken, eventueel twee lagen. Voor singelbontje natuurlijk bont naar buiten, leer naar binnen maar dat snapte je natuurlijk al ;)
't is even werk maar ik denk wel dat je dan een super bontje hebt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:01

Ik heb echt een singelbontje van lamsvel, die is denk wat dikker dan die kleine voor aan het halster...

Verder goed afspuiten na het rijden met koud water, zodat de huid goed schoon is en sterker kan worden.
Niet te veel smeren met van alles, dan wordt dan huid alleen maar zachter en gaat 't nog sneller stuk...

Ik smeer er nog wel eens traumeel gel op of als het echt open is 1x dun wondzalf...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:09

Die sudo creme versterkt de huid ook enigszins, ben zelf ook een voorstander van zo weinig mogelijk smeren hoor, zeker geen vettig spul, wordt de huid inderdaad alleen maar zacht van, en hij moet juist harder worden. Maar omdat er van dat vocht bij zit dacht ik dat sudo creme / zinkzalf zou kunnen helpen. Pfff het is een lastig probleem. Denk dat je wel gelijk hebt Nouvel, van het verschil tussen singelbont en halsterbontjes. De singelbontjes zijn (meestal) veel dikker.

Zo en nu moet ik echt aan de poets en boodschappen doen }>

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:18

@ tine: Ik heb het al eens helemaal laten genezen (in het begin toen het zo warm was, toen had ik het niet op bokt vermeld), maar na de eerste rit was het weer hetzelfde liedje. Het vervelende is ook dat we woensdag ochtend al vertrekken, dus langer wachten gaat niet.
De Veluwe uitstellen gaat sowieso niet, alles is geboekt en ik heb al een deel betaald. Ik ga nu niet meer rijden tot woensdag, normaal is het dan al een stuk beter.

@ VHU: dat is nu net het probleem, we vertrekken woensdag ochtend naar de Veluwe...
Ik ben zonet bij de eigenaars van mijn vz-paardjes geweest, zij raadden me aan om een sponzen handdoek kapot te knippen en rond de singel te draaien. Hier kan ik dan evt nog het schapenbontje rond doen.

Bedankt voor de site, dat is zeker wel een optie, maar voor woensdag gaat dat nooit lukken... Ik denk dat ik voor de Veluwe zelf iets ga maken, bijvoorbeeld stukken van een sponzen handdoek aan dat schapenbontje naaien zodat het bontje dik genoeg is. Gisteren had ik eens gevoeld aan de singel (waar het schapenbontje zat) en nog voelde ik de singel erg goed, dus ik denk dat het bontje gewoon te dun is.
Ik ben zo lang op zoek geweest naar een oplossing, maar steeds weer ging het wondje terug open. Wat dom van me om niet onmiddellijk bokt te raadplegen, dan had ik eerder geweten dat een bontje wel zou kunnen helpen en zat ik nu niet in de problemen. Maar ik denk dat ik eens aan het naaien ga :Y)

@ Nouvel: Afspuiten na het rijden doe ik ook altijd, en ik spuit er een beetje vliegenspray erop (mengeling van Dettol, azijn en water), dan blijven de vliegen er vanaf en de Dettol ontsmet goed.
Wat betreft het verschil tussen singelbontjes en halsterbontjes denk ik ook wel dat je gelijk hebt. Misschien dat ik nog even ga kijken voor een singelbontje. :))

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:25

Persoonlijk vind ik dat je dan voor je paard moet kiezen en hoe jammer het ook is, de rit afzeggen. Als het nu nog niet goed is, is het woensdag ook nog niet goed. Zeker niet als je dan een aantal dagen intensief zult gaan rijden.

Toch denk ik (sorry, ben wel eigenwijs he) dat je te snel begint. Het duurt meestal zeker een week voor de huid weer hersteld genoeg is om er weer een singel om te doen. Als je met korstjes en bloed te maken hebt nog wel langer. Maar je moet je ook gewoon per paard bekijken. Maar als er vocht uitkomt, is het in ieder geval open en dan duurt het langer. Je moet niet alleen wachten tot wond weer dicht is, maar ook tot huid weer gehard is, anders gaat het steeds weer opnieuw open. Wat je nu dus hebt.

Sterkte in ieder geval.

Nou, ik ga zo weer naar de Groningse Kampioenschappen. Als het goed is mag mijn instructrice 2x finale rijden. Vanavond een feestje op de vereniging, want gisteren hadden we bij de pony's al 3 kampioenen en hopelijk straks nog 2 erbij.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:05

@ tine: Hopelijk ga je me niet zien als een egoïst, maar ik heb al zo veel betaald voor de reis, als studente kan ik dat geld niet zomaar weggooien. (er werd op voorhand gewaarschuwd dat dit geld niet terug te krijgen is)
Als ik afzeg, ben ik ten eerste zo veel geld kwijt, en ten tweede zullen er velen boos op me zijn.(van de club)
Op de vrachtwagen waren niet genoeg plaatsen, dus hebben sommigen nog hemel en aarde moeten verzetten om vervoer te vinden voor hun paarden en wagen. Ik had geluk en heb nog een plaatsje op de vrachtwagen kunnen bemachtigen voor Romeo en mijn wagen.
Als het niet goed gaat met de wondjes, blijft Romeo lekker op de weide staan en gaan we bij iemand anders op de wagen.

Ik wil er toch wel even aan toevoegen dat de wondjes niet erg zijn, ze zijn ter grootte van een (korte :o ) vingernagel. Het bloedt ook niet, maar het is wat nat. Maar goed, de wondjes zijn er...

Ik ben zonet naar de paardenshop gereden, ik heb een erg dikke singelhoes gekocht en de verkoper heeft me een singelbontje van echt schapenwol meegegeven. Hij had er geen meer op voorraad, maar hij had zelf nog een oud liggen, hij wou me er een plezier mee doen en heeft het me gewoon mee gegeven. Dat vond ik wel erg vriendelijk van hem.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:13

Citaat:
Als het niet goed gaat met de wondjes, blijft Romeo lekker op de weide staan en gaan we bij iemand anders op de wagen.

Het is toch al een hele ervaring voor Romeo, leert hij ook altijd van. En wie weet is met die vier dagen rust op de wondjes het wat rustig, dan met jouw oplossing voor de singel dat het toch goed gaat :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:36

Inderdaad, voor Romeo zal het al een hele ervaring zijn, ervan leren zal hij zeker en vast.
Ik hoop natuurlijk dat ik gewoon met Romeo kan rijden daar, maar ik blijf denken ten voordele van Romeo. Een vakantie moet een leuke ervaring voor hem blijven...

Ik heb net het schapenbontje eens rond de singel gedaan, en ik voel de singel al niet meer zo goed (bij de halsterbontjes voel je duidelijk de rand van de singel). Ik ben ervan overtuigd dat dit wel zal helpen.(lees: ik hoop het héél hard :o )
Met de halsterbontjes zijn de wondjes al veel minder, misschien helpt het nu wel voor de volle 100% :Y)

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:08

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:29

@ SL het schijnt wel vaker voor te komen dat paarden last hebben van wondjes van een kunststof tuig.

@ VHU er komt dit najaar een kunststof combituig van ideal op de markt. Dit vertelde de tuigmaker mij vandaag. Het is vergelijkbaar met zilco maar dan goedkoper. Het komt in een enkelspan versie en in een combi versie. Ik ben wel benieuwd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:49

Wat goed dat je dat hoorde Maisie! Zal het aan mijn instructeur doorgeven, kan hij eens even Van Rijs uit gaan horen, is hem wel toevertrouwd. Ik vind Zilco echt te duur :$ en ben ook nog niet 100% uit over kunststof of leer. Zou ook nog leather tech kunnen worden omdat je dat ook aan alle kanten kunt combineren aaargh. Voorlopig heb ik besloten dat ik alleen voor een nieuw hoofdstelletje en schoftje (leren uitvoering) voor Alwyn ga, zodat mijn enkelspan tuig er helemaal netjes uitziet. Als het dan wat wordt met Amerigo en als we echt gaan beginnen met tweespan moet ik de knoop maar eens doorhakken. En ondertussen struin ik marktplaats af :+

Ik vind de pegasus het mooiste trouwens...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:58

Jullie gaan snel :P
Is er niet iemand die tijd heeft en even een samenvatting bij wilt houden hahaha.

Sil is vandaag voor de 4de keer voor de kar geweest :D

Maar nu had ik een vraag aan jullie!
Een meninstructeur zei dat je zeker in het begin 1 week elke dag even moet mennen. Al is het maar 5 minuten.
Een vriendin zei toen, dat zei dat zeker 2 weken zo had gedaan.

Dusja.. wat is nou het best voor sil? is 4x in de week te veel? En dan niet te lang he! En ook niet 4 x achter elkaar..
Maar bij:
Dinsdag, Woensdag, Vrijdag en zondag? Dus dan maandag, donderdag en zaterdag alleen even kroelen en eten?

Afbeelding

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:59

Ivy ik vind de Eenhoorn staand t leukst :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:28

Vandaag had ik zo'n moment dat ik zo trots was op wat ik nu bereikt heb *\o/*
Hier komt mijn egopost :Y) vandaag hebben rivaldo en tum netjes in 2 span gelopen.
Het was zo'n prachtig gezicht dat ik gelijk mijn moeder gebeld heb die met gierende banden naar stal kwam :D
(erg leuk dat mijn ouders bij zulke momenten gelijk de auto inspringen om foto's te komen maken *-:) )
Ik was zo trots totaal geen paniek af te lezen bij Tum en zijn grote vriend hielp hem super!
Als tum even iets niet begreep of niet snel genoeg reageerde als ik stuurde en rivaldo wel.
Dan zag je heel duidelijk dat rivaldo even hem een klein zetje gaf van kom tum deze kant op.
Het is zo'n leuk duo om te zien, wordt er stilletjes een beetje emotioneel van O:) )

VHU: nog een dagje en dan is het zover :D.. zitten de zenuwen nog ver weg? hihi
(vaag iets gelezen over schapenvellen die je zocht, ik heb echte voor 15 euro gekocht op de markt deze zijn dan ergens voor gebruikt en bij een stomerij weer als nieuw gemaakt)

Jenkins: Wat doet sill het super zeg, ik zal vooral goed luisteren naar je paardje en hem de tijd geven (wijze les wat ik hier geleerd heb :Y) )

SL: Als je echt weg wilt gaan zou ik hem inderdaad nu echt stil zetten en het laten helen. Ik ben ook niet zo van het smeren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:06

Echt fijn Rivaldo! Ik kan inderdaad niet wachten tot morgen :P vreselijk voel me echt zo'n penny. Manlief weet dat ik ga kijken. Verklaard me voor gek maar goed hij weet ook wel dat er geen houden aan is :D

@Jenkins, tja, de een zegt dit , de ander dat... Ik ben altijd erg voor de afwisseling en neem er ruim de tijd voor, plus geef ze tussendoor veel rust. Heb ik altijd met mijn paarden / pony's gedaan en doe ik nu ook maar met mennen. Tot nu toe werkt het, maar ben geen ervaren 'beleerder'.. Ligt er ook een beetje aan hoe je dat zelf ervaart, hoe je pony is en wie je kan helpen. Ik zie dat je in de bak ment, ben je al naar buiten geweest? Is ook erg leuk hoor om te doen. Gewoon eerst rondje wandelen (rondje van 10 minuutjes of zoiets), dan rondje lange lijnen en dan sulky erachter (iemand mee natuurlijk) zelfde rondje en dan is het alweer klaar. Doe je een paar keer (verdeeld over paar weken) en dan breid je dat langzamerhand uit. OF op een weiland, is ook weer heel anders. Met Alwyn men ik veel over de weg, weiland of veld vind hij nog heel spannend. Een vrachtwagen doet hem niets maar een modderige plek in het gras is reuze eng :+

Die rustmomenten worden minder naarmate ze langer beleerd zijn, en de ritten die je doet worden langer.

Met leren wennen aan het tuig heb ik het bij Alwyn wel zo gedaan dat ik hem een week of 3, 4 wel om de dag alles omdeed. En ik heb ook vrij veel met hem met lange lijnen en gewoon los gewandeld. Maar hij was ook wel een enorme stresskip vond alles doodeng in het begin. Schrok overal van en stond te trillen op zijn benen bij bijv het borsttuig over zijn hoofd ^) . Door dat heel veel te doen ging hij me beter kennen en vertrouwen. Maar jouw pony kent jou al heel goed dus dat is voor jou niet van toepassing. Wel tof hoor dat het zo goed gaat, super!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:18

De eerste keer zijn we naar buiten gegaan, zodat Sil geen bochten hoefde te maken en alleen maar rechtdoor kon.
Hier deed hij het al super!
Nu ben ik 3 keer in de binnenbak gegaan, omdat het daar lekker rustig is en hij niet afgeleid kan worden haha!

Naar buiten lijkt me spannend :P Veel fiets verkeer haha. Wou eerst in de bak even het sturen op orde hebben.
Sil heeft een beetje moeite met het houden van 1 tempo, ook in stap. En ik ben dan vaak zo lief dat ik hem sloom laat stappen ipv door lopen :P

Sil is echt totaal geen stresskip gelukkig, maar daardoor zie ik wel minder snel wanneer het teveel voor hem word.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:27

Die van mij zijn juist meer van het zeer vlotte type :):)
ALs je het nog heel spannend lijkt naar buiten wacht je daar gewoon mee totdat je er echt zin in krijgt ;)

Misschien dat het bij Sil dan juist zo werkt dat ze slomer wordt als ze het niet kan verwerken?
Maar zoals het nu gaat gaat toch prima? Zie dat Sil ook nog maar 3 is. Take it easy zou ik zeggen.

Weet eigenlijk ook niet of Alwyn het nu niet aan zou kunnen, vaker, ik vind het nog niet nodig omdat hij nog maar 3 jaar is. Als we van de winter met tweespan beginnen (...als...) dan komt hij in ieder geval twee keer per week aan de beurt. Met dan nog een keertje longeren vind ik meer dan genoeg voor zo'n jong ding.

Simba (8 jaar) kan volgens mij elke dag wel lopen, die vind alles prachtig.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:10

Mijn instructrice is 2x Gronings Kampioen geworden, in de Z1 en in de Z2!!!!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:16

Vlotte type lijkt me lekkerder om mee te rijden, hopen dat sil nog wat meer pit in zich krijgt :P anders moet ik hem zo voorwaarts houden haha.

Zo Tine heeft je instructrice goed gedaan!

Hier topicje van sil :D Ben nog even filmpje van de 3de keer voor de wagen aan het uploaden :)
[AR-ITP] Mijn trots voor de wagen!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:33

Riv was na het herbeleren ook erg rustig en geen pit.
Maar namate hij meer en vaker ging werd hij echt een pony met pit en vooral zin hebben om de kar te trekken.

Tum is inderdaad zo'n typje als vhu beschrijft.. wat angstig, gevoelig en het ook spannend vinden als je zijn borsttuig omdoet. Vandaag was ik zo aan het klooien ermee omdat alles aan elkaar vast zat en tum had uiteindelijk zoiets oke adem uit en laat haar maar even klooien :P

Gefeliciteerd tine!

VHU: moet wel lachen om wat je typt.. vooral dat (als) omdat je even zoiets hebt van ho even hij is er nog niet hihi :Y)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:08

Laura wat super dat je tweespan hebt gereden!!

Kay vind het borsttuig ook erg spannend, zo te lezen hebben meer paarden daar dus last van.

Net heb ik ook even tweespan gereden, mn pa gezellig mee als groom. We waren nét voor de stort regen thuis :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:13

tine, gefeliciteerd!

jenkins, leuke foto!
elke dag even is inderdaad in het begin goed om het ze goed aan te leren, beter dan 2x in de week langer...

laura, gaaf met tweespan gereden!

SL, niet teveel om de singel doen hoor!
dan maak je 'm te dik en lopen ze zich er zeker op stuk...
gewoon een goede schone singelhoes van echt schapenvacht, zorgen dat de huid goed schoon en droog is en verder niks aan doen...
(en zorgen dat het schoftje zo ver mogelijk naar achteren ligt)

tot je gaat de huid even rust geven en beweging geven zonder singel om en dan gewoon gaan...
is het toch weer iets verder stuk gegaan geef je 'm na de rit rust tot het helemaal over is...

wat ik bij mijn vorige paard ook wel gebruikte en wat goed werkte, was van dat witte vaseline-achtige spul wat ze bij eventingpaarden op de achterbenen smeren zodat ze goed doorglijden als ze een hindernisraken (eventing-creme?), als ik dat er voor het rijden dik op smeerde bleef ze ook wel heel...
en die was echt heel erg, die liep zich overal op stuk, zelfs op de strengen... :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:39

Ik eis foto's Laura :D