[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:31

VHU, ga je nou dit weekend kijken? Is het een merrie/ruin/hengst? Leeftijd? Hihi neuj ben niet nieuwsgierig :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:34

Maisie, het gaat dus wel al iets beter met ferro?

S_L, leuk zeg dat romeo het zo goed deed dat slaommen!

laura, klinkt wel heel erg leuk! maar heb je er echt de tijd voor?
want je hebt natuurlijk ook je eigen pony's.
en laatst vertelde je dat je niet altijd even lekker in je vel zit en je soms niet zo lekker voelt.
zou je hem niet een paar weekjes op proef mogen?
vervelend dat je niet aangenomen bent

dennis, nog steeds op zoek dus?

IvysToeter

Laatst bijgewerkt door IvysToeter op 16-07-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

L_Rivaldo

Ik heb er nog geen ervaring mee met het tuig maar ik heb het zelf net 2de hands aangeschaft :D

Ruim te verstellen en ik vind het een erg mooi en stevig lijkend tuig. Zondag gaan de mini's erin die passen hem zelf net aan en riv met zijn dikke pens ook :P en dan heeft hij nog gaatjes over

ivy: klopt ik heb soms veel stemmingswisselingen maar is nu prima in toom te houden door de doktoren hihi :Y) Ik heb nu even lekker een maandje niets en heb manon ook beloofd om haar te helpen met tijgertje en dat lijkt mij ook super leuk :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:42

Dat is even mazel Rivaldo! Is het een webtech die je dus hebt? Vond het er in de winkel een beetje ielig uitzien eerlijk gezegd, maar ben ook wel een echte fan van een mooi leren tuig. Maar als ik toch mendurance wil gaan doen is zo'n webtech wel handiger natuurlijk want je spoelt het zo uit. Dus weet het nog niet... :o 't Prijs kaartje nieuw is ook redelijk, ook wel zo prettig.

Citaat:
VHU, ga je nou dit weekend kijken? Is het een merrie/ruin/hengst? Leeftijd? Hihi neuj ben niet nieuwsgierig

Ja ja ja we gaan zondag kijken. Is ruintje, plm 117, 7 jaar, in enkelspan gerede en onder het zadel (leuk voor de kinderen die langskomen mochten ze er een keer op willen). Hij past in principe zo van papier precies op het plaatje. Had het liefst ervaring in tweespan gehad maar goed volgens mijn instructeur is dat een kwestie van een paar keer naast elkaar zetten. Hij zegt dat als je een nieuw span vormt het toch weer van voren af aan begint, ervaring is meer de ervaring langs de weg en bij toestanden etc. Daar heeft deze pony genoeg ervaring in want hij is gewoon gebruikt (geen wedstrijden maar wel recreatief).

Wat bedoel je Ivy?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:43

ohh sorry haha verkeerder link

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:44

ik heb het al veranderd :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:50

Kim, leuke fotos op die fries, mooi dier

VHU, klinkt als een ideaal paardje!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:54

Ik vind het er erg degelijk uitzien en super sterk. Kennis van mij rijd ermee enkelspan wedstrijden en is er erg over te spreken. Op de plekken waar het glad moet zijn is het netjes glad en inderdaad het voordeel van het afspuiten.

Ook kan je er 2 enkelspan tuigen van maken of tandem enzo :).. dus me pa zei dan kan je je leren tuig weg doen.. maar neej hoor die gaat niet weg :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:39

Laura, heb je een foto van dat tuig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:54

Mijn instructeur zei ook al dat het hele handige tuigen waren. Heb je de webtech of de leathertech? De leathertech is duurder maar ziet er wel meer uit als leer :+ Omdat ik een nieuw enkelspan had besteld (dat hij gelukkig vergeten was, heb ik ff geluk :+ ) zei hij ook al dat het handig zou kunnen zijn om gewoon een webtech of leathertech te nemen en dan direct tweespan.

Had ik maar geld, was ik maar blond en had ik maar heel veel tijd :D ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:25

VHU dat was ik dus ook aan het denken ik heb een tweespantuig, maar geen passend enkelspantuig, als ik het tweespan verkoop en dan een combituig aanschaf heb ik minder tuig liggen en toch alle opties.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 21:27

We zouden vanavond een rondje buiten gaan met mennen met veale, maar helaas gooide het weer roet in het eten.

Dus we zijn in de binnenbak gegaan. Even een kleine 20 minuutjes en hij liep weer super. Ik hoop echt dat de problemen nu opgelost zijn.

Tweespantuig geen ervaring mee, wil nog wel 2 span koetsiersbewijs halen, maar zal vast geen spanmaat voor veale vinden :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:10

hier was het weer vanavond zowaar prima!
fijn dat je binnen wel lekker hebt kunnen rijden!

leathertech is leer, webtech is nylon...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 22:24

Hier hebben we zoveel regen en onweer gehad, we wilden net een buitenrit gaan maken, dus ben blij dat we niet weg zijn gegaan.

Vervelende eraan is dat de hele straat eruit ligt en alles dus onder de modder zit

Mijn vader gaat morgen bij een andere marathonwagen kijken :-)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:34

Code
Heeft iemand van jullie misschien nog een shet-tweespantuig over ????
Of heeft iemand ervaring met de webtech tuigen van Ideal???

Ik rijd ook 2-span met een web tech tuig. Ik vind de prijs-kwaliteit wel goed maar een leren tuig blijft
toch mooier.

Afbeelding

Webtech. Robijn in maat shet en Ferro en maat pony.
Voor tandem heb je wel langere strengen nodig hoor.

Ja het gaat wel beter met ferro hij loopt zonder pijnstillers al een week en ook af en toe weer op de wei.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:45

dat webtech vind ik verder niet zo slecht, en inderdaad prijsgunstig en makkelijk in onderhoud!

ik heb een soortgelijk tuig van Paul Claessen, en daar ben ik ook erg blij mee!

hier vandaag wel donkere luchten, harde wind en wat spetters, maar verder niet echt slecht...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:53

Zat eerst te denken aan een nieuw schoftje voor bij mijn enkelspantuig maar dat is natuurlijk overbodig als ik een tweespan webtuig neem, dan kan ik in enkelspan gewoon het webtuig nemen, broek eraan van mijn enkelspan (die is namelijk prima) en dan ben ik ook klaar. Maar terwijl ik dit type denk ik: is dat wel zo? Want je hebt geen lichtogen bij een tweespan :? Hoe zit dat dan met dat tuig?

@Maisie, goed om te zien dat jij er ook mee rijdt. Werd hij wel geleverd met tweespanleidsel? Ik weet dat het zonder hoofdstellen / broeken wordt geleverd. Ik zie dat je er bij de schoft onderleggers onder hebt, heb je die er ook onder bij de borst (kan ik niet zo zien)? Mis je de broeken op een of andere manier met rijden? En zitten er dus wel strengophouders bij?

Het is elke keer wel even slikken financieel gezien als je iets nieuws / goeds wilt met je tuig / wagen of wat dan ook met mennen. Nu moet ik wel zeggen dat het tuigje van Alwyn dat ik nu heb maar 100 Euries heeft gekost, dus tja... nog een wonder dat het zo goed is :o

Het heeft hier niet echt hard geregend, ook wat motregen / spetters. Wel heel veel wind!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:35

strengophouders zitten er niet bij. Die heb ik er bij gekocht.

Ik ben begonnen met een enkelspan versie en heb daar nog een enkelspan versie bijgekocht. Daarna heb ik er los de 2-span onderdelen bij gekocht. Conway gespen en disselriemen. Als je het als 2-span koopt zit dat er al bij en moet je alleen 2 veiligheidslichtogen en een buitensingel er bij kopen. Leidsels zaten er bij mij ook niet bij.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:36

Afbeelding
tuig enkelspan

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:29

Ik maak miss morgen of zondag een foto :).. ik wil morgen misschien even in de bak met riv en tum in 2 span te laten lopen.. puur alleen even stappen zonder bandje :).. Zondag gaan de mini's in het span voor het eerst :D

Inderdaad strengenhouders, hoofdstellen en tweespanleidsels zitten er niet bij.

Net achterop op de moter bij mijn pa heen en weer naar hoofddorp geweest.
Zo wat ging hij stiekem te hard zeg.. vond het in het begin doodeng na 2 jaar niet achterop gezeten maar uiteindelijk super leuk :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 07:59

wat hebben jullie lekker gemauwd :))
ferro gaat wat beter; gelukkig! :)
tallechie heeft geluk gehad dat ze niet op buitenrit was met dat weer, vader gaat nieuwe marathonwagen kijken
rivaldo en tum gaan 2span-droogmennen in de bak
webtech en leathertech tuig, dids heeft webtech opgehad 1x geloof ik, maar dat was al wat ouder, vond 't geen mooi tuig, maar 't functioneerde ;)

eh,.. einde geheugen :o
Autoschade gisteren getaxeerd door expert, nog ietsje hoger dan ze eerst zeiden..
Dids is 'kreupel' hij loopt extreem moeilijk op het verharde.. maargoed, 2 jaar ijzers... en nu blote voetjes.. zal wel goedkomen :)
dat was 't wel zo'n beetje denk ik :P ik ga zo werken, hoop dat ik het volhoud, heb spit :=

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:10

Sommigen zijn net kunnen ontsnappen aan het slechte weer heel veel gelezen over tuigen, daar weet ik niet zo veel van... Ik ben nog steeds tevreden van mijn Zilco Classic :Y) Alleen heb ik nog geen oplossing gevonden voor op de Veluwe, de wondjes onder Romeo zijn oksels blijven open gaan. Met de bontjes rond beide singels gaat het veel beter, maar bij thuiskomst is het toch weer wat rood en nat(geen bloed, meer water) Het is bijlange niet meer zo erg als toen ik nog geen bontjes had, maar toch... :(

Er werd me kamferspiritus aangeraden, maar voor de Veluwe gaat dit toch niet meer lukken.

@ Naaltje: wat Dids betreft, daar hoef je je geen zorgen over te maken! Romeo heeft afgelopen winter blootsvoets gelopen, de eerste dagen nadat de ijzers eraf waren liep hij ook erg kreupel (alsof je, als mens dus, op blote voeten over kiezelsteentjes loopt waar af en toe een hele scherpe tussen zit :Y) ). Dat went vrij snel, komt zeker in orde ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:27

lotte, vervelend zeg...
bij Fifi gaat het goed met een bontje, ook op de veluwe zonder problemen kunnen rijden!
heb je wel echt schapenbont?
nep spul gaat nl branden en schuren als het nat en warm wordt...

en anders je schoftje wat verder naar achteren leggen of een langere singel proberen, zodat de gespen wat hoger komen te liggen...
beide kan net het verschil maken...

naaltje, sterkte met dids zijn voetjes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:33

Nouvel: dit zijn de bontjes die ik heb: http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... set%20Bont
Het is voor een halster, maar ik heb 2 bontjes aan elkaar gemaakt zodat het breed genoeg is voor de singel. Het is 100% lamsvel, lijkt me wel goede kwaliteit.
Volgens mij is het nog niet dik genoeg, maarja als je het een paar keer hebt gebruikt wordt het toch sowieso dunner?

Aan de gespen ligt het niet, de wondjes zijn een stuk lager dan de gespen. Het is echt gewoon waar de singel zelf is.
Schoftje verder naar achteren gaat niet meer denk ik, tussen de oksel en de singel kan ik al ruim een hand leggen.