[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:56

Ik ben ook weer thuis samen met Daan. Hij heeft enorm rode wangen. Onder komen 2 kiezen en 1 tand door en boven in speelt ook van alles. Hij is gelukkig wel gewoon vrolijk.

Hij kruipt sinds gisteren opeens op handen en knieen ipv tijgeren. leuk om weer een fase in te gaan, helaas is hij nu nog sneller

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:57

@Tallechie: hahaha, nu moet je vaart maken, ik vind dat tijgeren zo leuk, maar dat heeft die van ons nooit gedaan, helaas.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:30

avaluna schreef:
@Newmom: bedoel je dan de strengophouders? Daar kun je ook van die trailerrubbers voor gebruiken, in geval van nood.
Oh, 3 en 4 valt nog mee, zijn al échte kinderen :') .

Zitten die bij een enkelspan ook om de strengen heen? nee toch?
Ik bedoel bij een enkelspan heb je aan de broek toch een riempje zitten wie ook om het lamoen heen gaat?
dr zit zelfs vaak zo'n oog aan het lamoen om hem doorheen te gespen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:31

Wat een tempo op eens weer :list:
Ik zie helaas geen tussentijdse samenvattingen }:0 Waar is Kiss :+

Welkom Newmom :j Leuk met zo'n mini-span +:)+
Citaat:
Hoe kan ik dit oplossen zonder meteen weer weg te moeten rijden??

MIjn eerste reactie was dus: niet wegrijden := Er is al veel gezegd heb deze tips nog voor je.
Ook hier ervaring met van alles dat omhoog gaat, weg wil en nu ook nog wel eens maar stilstaan is stilstaan zoals al is gezegd. Tja en hoe leer je ze dat....door stil te staan. Groom ernaast, commando halt, ophouding, los en stilstaan. Gaan ze vooruit, springen, halt commando tegelijkertijd (fikse) ophouding en los. Hou vooral niet vast, want dan draaien ze helemaal door. Let er ook op dat als je wel wegrijdt, je ze ook echt de ruimte geeft om weg te stappen. Dus STAPPEN. Niet wegstormen.

Met twee enkelspanleidsels tweespan rijden? Nou dat lijkt me dus echt geen goed plan. Volgens mij is dat niet te rijden, kom je dan dus stel handen tekort. Je pony's moeten beiden zo goed aan de hulpen zijn (enkelspan oefenen, lange lijnen oefenen en gezamenlijk in tweespan oefenen) dat ze als een blok voor je wagen staan en ook als een blok reageren. Via leidsels wat vergespen kun je verschil in lengte hals, temperament e.d wel wat opvangen maar echt de ene corrigeren en de ander gewoon laten lopen, dat is dus enigszins mogelijk (via de vergespte leidsels) maar niet zo goed als in enkelspan. Daarom is tweespan dus ook moeilijk :+ Je kunt ook als er een zo zit te ouwehoeren gewoon even met je zweep aanraken (die ene die zit te klieren) of desnoods een opdonder geven (klinkt onvriendelijk maar dan is het vaak wel in een keer duidelijk).
Wat bij Alwyn en Snuitje destijds goed hielp was 'droog mennen' dus zonder wagen erachter, dat je zelf erachter gaat lopen. Stilstaan, voorwaarts, rustig stappen. Dat is met die pony'tjes goed te doen en het leuke is dat je dat ook nog enigszins veilig zelf kunt oefenen (zonder groom).
**zoekt even filmpje erbij**

Tweespan rijden is hartstikke leuk, maar ook heel moeilijk. Mennen enkelspan is al heel moeilijk vind ik. Vierspan is helemaal een puzzel := Veel moeilijk dan rijden onder het zadel (ben ook een 'oud' onder het zadel rijder / doe het nog wel maar kan het niet elke dag meer vandaar ook mennen). Vind ik dan :o

Vandaag hier alleen maar werk, werk, werk :roll: maar nu joepie 4 dagen vrij *\o/*
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-04-12 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:36

Vandaag op fietske naar me paarden geweest total 24km gefietst ben kapot.
Vanavond maar met de auto van me ma naar stal, ze komen als goed is me menwagen ophalen.
En dan kan ik eindelijk menwagen kopen waar ik ook dubbelspan mee kan gaan rijden :D

@ maisie: veel succes morgen!
@ Bicci: ahhh arme oma zomaar zwerk werk moeten doen.
@ Prisjeh: Onder het zadel heb je indd meer te vertellen en is totaal anders. Heb een keer gehad dat paard omhoog kwam voor de wagen die gaf ik met de zweep klap tussen zijn oren. weg was het paard dwars door het bos heen. :')

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:39

@HH:

hihi, toen we Mick net hadden, stond ie ook een keer te dansen voor de wagen buiten bij kruising en vriendlief dacht dat zweep correctiemiddel was (is natuurlijk ook zo), maar op dat moment op die plek geen goeie methode.... we waren heel snel terug op stal door de schrik :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:50

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:01

VanHuisUit schreef:
Ook hier ervaring met van alles dat omhoog gaat

>;)
O:)

Thuis!! :D Gauw eten maken, vanavond sportdebuut! :)
En morgen moet al helemaal een geweldige dag worden :D

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:24

@ prinsje, lastig als de verdoving begint uit te werken, blegh..
ivm routes door mastbos, echt werkelijk geen idee, ik rij altijd in het liesbos :o
misschien weet VHU er meer over te vertellen?

@tall, lekker dat daan zo goed doet :))

@ghappie, arme ik he? :))
had je trouwens nog gekeken naar je menzwepen voor me?

@ aks, nu dacht ik toch dat jij 2 andere imoticons zou gaan gebruiken, hahahaahahahah
(hopelijk snap je me, anders is er geen lol aan,hihi)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:27

hey...gaat hard hier...
kiss.....die had toch een examen vorige week of weekeinde ???? daarna niet meer gezien...
denk dat vhu gelijk heeft newmom....het moet in enkelspan goed zitten, anders heb je er een hele dobber aan in 2-span.
Tallechie....daan nog meer tanden en kiezen...die krijgt al een hele mond vol !!
bicci op zoek naar menzweep..

Haha..wat onze huksy's momenteel het liefste doen is restylen van de "tuin"
http://youtu.be/F-znS9VpHHc

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:30

lekkere beesten ej biancacoo,hihi

ik heb trouwens al wel menzweep, maar die was gekocht op de vorige kar, toen liep stippeltje veel verder voor in de burries.
nu stat hij er korter bij de kar en nu is de zweep kei lang, haha
wat wel handig was toen hij ook niet stil wenste te staan, kon presies bij zn oren ermee, tikkie tegen en hij stond perplex,hihi
en gelijk ook heel stil :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:44

@Akshay _O- sorry ik ben echt soms :o? Morgen geweldige dag, vanavond sportdebuut +:)+

Met tikje, aanraken of oplawaai bij halthouden oefenen bedoel ik zo'n mooie tik/tikje dat je schouder / hals aanraakt met tipje van je slag (oren kon ik nooit bij :+ ) . En dat vooral eerst een paar keer doen met groom ernaast :+
Niet dat dat bij die van mij helpt :+ maar bij de paarden van de stalhouderij werkte dat vaak wonderwel en bij Rizanta werkte dat ook goed. Zo van he, hallo vriend, ff erbij.

Routes Mastbos hier ook geen idee. Het schijnt zo te zijn dat je hele brede paden hebt en een mooie grote ronde kunt rijden. Anders eerst even op de fiets uitproberen? Of anders even langs Sintels gaan, die rijden vaak in het Mastbos.

Restylende husky's....Mies graaft ook bij voorkeur enorme kuilen en nu trekt Wiske regelmatig plantjes uit de grond / takken van omlaaghangende struiken O:)

Moet achter de potten en pannen :Y)

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:46

ik normaal ook niet hoor vhu :+
komt echt door dezweep die voor de vorige kar bedoeld was, hahahah

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:28

ja, ik snap dat stilstaan stilstaan is.. en zo hoort.. maar ik vind het niet prettig als het gevaarlijk word. dan rijdt ik liever eerst de brand eraf.. ik weet dat het niet de juiste methode is, maar zelf ben ik niet constant met groom (ja ja ik weet t, mennen zonder groom hoort niet ivm veiligheid ed.. ) en tot de tijd dat ik enkelspan met ze kan gaan oefenen is het niet zo simpel om te zeggen stil staan is stil staan, de ander heeft er dan teveel onder te lijden (evenals mijn kar wie de nodige klappen krijgt)
Wanneer ik het enkelspan tuigje in orde heb dan zal ik wat strenger kunnen zijn.
Maar ze zijn nu 12 en hebben 12jaar bij de vorige eigenaar gestaan, 9 jaar (ongeveer) zijn ze aangespannen geweest tegen de muur aan, werden ze van de muur weg gereden om 20 meter te stappen en vervolgens in volle galop een steile dijk op te rennen... kan het ze niet helemaal kwalijk nemen dat het erin zit gebakken.

Ik snap jullie bedoeling met stil is stil, maar ik heb er op dit moment niet veel aan, straks met enkelspan wel.
Tot die tijd geloof ik dat ik met groom ernaast (wie het aandurft want hij gaat er behoorlijk op) stil blijf staan en alleen eerst de brand eraf rijdt.

Ze hebben 2 jaar (heb ze pas een paar weken) niet voor de kar gelopen, en nu pakken we t weer op. Betekend natuurlijk een nieuwe start, niet 1 x per week weg, maar 3x en bijna iedere dag aan de lange lijnen voor het bekend maken met de stemhulp.

2span is zeker niet eenvoudig, enkelspan ook niet, onder het zadel op hoger niveau evenmin. Ik geloof dat het een kwestie van oefenen is en elkaar leren kennen. En hoe harder ik de witte aanpak, hoe meer ik verknal bij de zwarte (wie een beetje een sukkeltje is vergleken met de ander)
Maar des te moeilijker, des te groter de uitdaging :) want ik vind het wel heeeeel erg leuk!

Ik neem jullie adviezen van harte aan, en zal eruit halen wat op dit moment haalbaar is.
bedankt daarvoor!!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 18:35

goedeavond

@ newmom welkom. als ik zo naar je foto kijk zou je ook de disselriemen wat korter kunnen doen lopen nu wel erg ver uit mekaar
@ vhu had werk. werk. werk maar is nu 4 dagen vrij
@ happyhorse is fanatiek op de fiets geweest.
@ aks heeft vanavond sport debuut. heel veel succes :D
@ bianca heeft tuin restylende honden :')
@ tallechie hard aan de studie en fanatiek schoon gemaakt, en daan weer thuis in de kruip houding. hoeveel snelhuid maakt die al?
@ frensie ze moeten maar blij zijn met z'n flexibele medewerker als jou :j
@ maisie had regen vandaag en ging poging doen tot longeren... morgen sollicitatie wens je vast veel succes
@ prinsjeh was onder indruk van eigen paard.. goed gevoel geeft dat he ?
@ bicci is stuk
@ gem heeft mooie foto's
@ ronnie vliegt ook voorbij. hoe gaat het met het rijden?
@ janouk heeft veel verschillende lessen en haalt daar uit wat bij jou past.
@ osianaa is geen leuk nieuws.. als jij wilt dat DA komt moet die komen.
@ happytime zwaait naar 2 span droom... is nog niet nodig als ze ongeveer gelijke gangen hebben kan het best passen, grote zegt niet alles.
@ tine heeft eindelijk succes bij HA. hoop voor jou dat het iets is dat je niet met rust kunt oplossen. en succes zaterdag met de wedstrijd.
en kiss missen we

gisteravond show gehad bij het westerkwartier van indoor tolbert. daarom meteen uit het werk naar coevorden gereden daar was ik om kwart voor 2. de vieze marathon wagen van zondag moest nog uit het 'restaurant' omdat die schoongemaakt moest worden voor s'avonds. omdat ik dat niet alleen kan harry gebeld, die was op de fabriek omdat er controlle was. maar die kwam even snel naar huis om mij te helpen. ondertussen de paarden in het land gezet en de dressuurkar uit de vrachtwagen gehaald.
daarna de marathon wagen schoongemaakt (die was echt heel erg smerig).
watertank van de vrachtwagen gevuld en ondertussen de living opgeruimd en schoongemaakt daarna de stallen gedaan hooi ervoor gelegd en biks in de voerbakken en daarna de nog vieze beenbescherming (32 stuks in totaal) schoongemaakt. vervolgens de paarden naar binnen gehaald en de 4span paarden gepoets en gevlochten. toen ik daar eenmaal klaar mee was was het kwart over 5 en konden we bijna eten en zijn we om half 7 vertrokken richting tolbert. eenmaal daar aangekomen paarden snel in de bandages en springschoenen gezet en opgetuigt en show gereden. ging echt wel weer heel goed. en best wel hard had binnen 1 rondje vol speed me t'shirt helemaal vol zitten met zand |o.
druk dagje dus weer was om kwart over 11 thuis en moest vandaag natuurlijk gewoon weer werken. maar ben nu 4 dagen vrij.
morgen gaan we in de les met het 4 span nog even snel de nieuwe proef oefenen die we maandag in rijssen moeten rijden. in de eerste klasse 2 wedstrijd. zaterdag gaan we dan verkennen in rijssen en dan maandag wedstrijd

@ newmom misschien kun je bij de schimmel de kinketting wat strakker doen zodat die iets mee respect voor je heeft

gister kreeg ik de vraag van harry of ik ook een sms ontvangen had omdat ik niet reageerde (normaal als mijn werkzaamheden het toe laten reageer ik binnen 2 minuten) nee had geen sms gehad. nooit bij stil gestaan natuurlijk dat ik vodafone heb en dus helemaal geen smsjes kan ontvangen. nou kreeg ik vanacht (wat ik vanochtend pas zag) een sms van half 11 s'ochtends en vanmiddag kreeg ik 2 smsjes van gistermiddag 2 uur het loopt allemaal wat vertraging op dus zeg maar. maar ik moet zeggen het is wel mooi rustig :j
Laatst bijgewerkt door lanouska op 05-04-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:40

Citaat:
ik vind het niet prettig als het gevaarlijk word. dan rijd ik liever eerst de brand eraf

Dan kan het een idee zijn eerst dat schimmeltje longeren / lange lijnen doen en daarna inspannen in tweespan. Lange lijnen oefenen met hem alleen totdat hij het snapt. Werkt ook erg goed trouwens, om het hem te leren. En als je ze in tweespan hebt staan, aandacht besteden aan die ander, die het dus goed doet, en je niets aantrekken van die ander, werkt ook wel. Als ik bij onze Snuit, of Bente en zeker bij Snuit en Rattan samen in tweespan dat zou doen, wat jij doet, kan ik erop gaan stappen en er nooit meer afgaan :+ echt die houden echt niet uit zichzelf op hoor.

Het is erg gevaarlijk als je span (enkel/twee/vier/ whatever) er zo als de bliksem vandoor gaat en vooral als jij dan niets te vertellen hebt... hoe klein ze ook zijn... ik ben met onze Simba, enkelspan, wel eens tot stilstand gekomen in een bushokje, hij rook een hengstige merrie en ik had niets meer over hem te vertellen. Maar er kwam dus wel een bus aan ^) dus ik moest iets en stuurde hem in dat hokje. Thank god stond er een hokje. Ik denk dat iedereen hier op het forum wel dat soort voorbeelden heeft.

We hopen je natuurlijk nog vaak in dit topic te treffen :+

Yeah Lanous, wat een geweldige samenvatting!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:41

@lanouska, De disselriemen klopt! ik had t al in de gaten.. maar ja, daar had je t probleem weer... ik kon niet stoppen onderweg haha dus heb t even gelaten voor wat t was. Maar heb je goed gezien!!
En de kinketting.. uhm.. ik rij ze met enkelgebrokenbitjes, ze zijn wel super gevoelig in de mond.. dus ik weet niet of dat een optie zou zijn om er dan een stang in te hangen? Ik ben zelf natuurlijk nog beginner met mennen 2span, en ze zijn al gevoelig.. durf niet zo goed iets scherpers erin te hangen. Het is ook niet zo dat hij erg trekt, meer dat hij direct in verzet komt dmv steigeren en springen (konijn)
en lekker tegen de wagen te rammen. (gelukkig is t geen tinker, anders hak echt een probleem :D )

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:45

VanHuisUit schreef:
We hopen je natuurlijk nog vaak in dit topic te treffen :+

:P hahah komt in orde hoor! Je hebt helemaal gelijk, er moet ook iets aan gedaan worden.
Het is ook gevaarlijk, en stoppen is bijna niet te doen, maar niet onmogelijk.. ook hier blijven ze door gaan en zodra ze ruimte krijgen in de draf dan gaat t van harder harderder harderderder HEUL hard.. Maar als ze een stukje gedraaft hebben dan is de brand eraf en zijn ze iets rustiger.. dan kan ik het wat beter opvangen. Maar het moet gewoon anders.
Het idee van longeren van te voren staat me eigenlijk wel aan.. stom dak daar nie eerder aan gedacht heb.. ga ik doen!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:46

Ik had niet mee gekregen dat jullie naar Tolbert moesten, anders was ik komen kijken.

De startlijsten van maandag zijn er nog niet. Echt flink balen. Gisteren en vandaag al diverse keren gebeld. Nu maar aangegeven dat ik de startlijsten voor de volgende wedstrijden op mij neem.

Lanouska, valt op zich wel mee met de snelheid, maar je kan hem geen seconde uit het oog verliezen. Hij zit momenteel constant dingen van de tafel af te pakken en lades open te doen

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:06

wij gaan maandag naar rijssen maar die startlijst staat er al 2 weken op en voor westerbork staat er ook al op

op de site van nienoord staat dat het om 11 uur begint maar meer niet
Laatst bijgewerkt door lanouska op 05-04-12 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:07

@Lanouska wat veel werk verricht zeg! Jij bent echt een enorme topgroom!
@Newmom die kleintjes hebben ook maar kleine mondjes en het is best wel lastig daar goede bitjes voor te vinden. Onze Sim reden we op een liverpooltje, kleintje 10.5cm met twee gleuven en ik reed hem niet door de gleuf maar door de bril. Dan is zo'n stangetje niet echt 'streng' hoor, sterker nog, vaak geeft het ze rust omdat het rustig in de mond ligt en niet 'knijpt'. Reed de vorige baas ook met trensjes of met een liverpooltje?

Toen ik net begon met mennen had ik een soort weerzin tegen een liverpool. Ik wilde mijn paarden onder het zadel het liefst altijd rijden op dubbel gebroken zachte bitjes. Zelfs in de Z reed ik vrijwel nooit met stang. Waar ik heb leren mennen liep alles op liverpool en soms op een Bstang. Maar ik eigenwijs, bij mijn pony'tje dus in het begin trensje erin. En dat kan ook best wel, bij sommigen, Alwyn liep bijv prima op trensje, maar ik heb mijn mening wel bijgesteld (terwijl ik zeer eigenwijs ben hahaha). Je verbinding met het bit is bij die lange lijnen (en het feit dat je altijd op een bepaalde manier de lijn hebt lopen) anders dan wanneer je er op zit. Nu na met wat meer ervaring, veel kijken, proberen enz ben ik toch wel anders gaan denken over menbitten. Maar kan me je reactie voorstellen hoor.

Naja zeg Tallechie da's slordig! Enne..tja, lekkere leeftijd hoor als ze zo gaan kruipen pffff en straks lopen, trekken ze alles van tafel enzo hahaha.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:09

@ vhu ja dat zei harry ook en toen wou die de stallen en de watertank nog gaan doen en toen ik zei dat dat ook al gedaan was stond die toch wel even te kijken :D dat ik wel heel hard gewerkt had

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:37

Newmom: de rest heeft gelijk, maar geneer je niet! Hier ook ervaring gehad met tikkende tijdbommen, startboxen van de racebaan, schot uit een startpistool en "kláár voor de stárt... AF". Probeer vooral vindingrijk te zijn....

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:43

Lanouska...moooie samenvatting !
idd :j newmom, hier ook al van alles meegemaakt,.. maar doe wat je zelf het beste lijkt, want jij kent ze het beste, en gebruiken van het advies waar je wat aan hebt, en de rest....vergeten !
ik vind het een leuk spannetje om te zien !! en dat word heus wel wat, maar ze hebben al van alles geleerd en afleren is moeilijk ! geduld en het lukt je vast wel !

verder pasen voor de deur....ik heb echt niets gekocht voor pasen....
gelukkig dat zoontje paaseieren kan zoeken in het dorp, en .... vandaag met school al pasen gevierd ! dus dat is al een goed beging.
verder doe ik nooit wat aan pasen -O- ....jullie wel ?

Dennis...is je nieuwe wagen er al ??

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:54

Ik heb ook echt niets in huis voor Pasen. Vind het altijd wel een gezellig iets, op zich, maar gewoon totaal geen tijd / aandacht voor gehad... had wel schuimpjes van de AH maar die zijn al bijna op en ook eitjes. Normaal heb ik van die paastakken met leuke dingetjes eraan en bloemenbolletjes ed, leuk ontbijtje etc. En toen zoonlief nog kleiner was (eigenlijk tot jaar of twee terug, zeg maar t/m 7e) verstopten we altijd allerlei eitjes ook in de stal, was grote lol altijd. Maar morgen is de AH toch nog open :7 hoop ik :o oja, zaterdag in ieder geval nog.
Dan probeer ik er nog wat van te maken :+

Hier erg lief hondekind die de hele dag nog niet in huis heeft geplast of gepoept terwijl ze wel een paar uur alleen zijn geweest <3 we komen eindelijk in een soort ritme ('t is net een baby hahaha).