Citaat:
ik vind het niet prettig als het gevaarlijk word. dan rijd ik liever eerst de brand eraf
Dan kan het een idee zijn eerst dat schimmeltje longeren / lange lijnen doen en daarna inspannen in tweespan. Lange lijnen oefenen met hem alleen totdat hij het snapt. Werkt ook erg goed trouwens, om het hem te leren. En als je ze in tweespan hebt staan, aandacht besteden aan die ander, die het dus goed doet, en je niets aantrekken van die ander, werkt ook wel. Als ik bij onze Snuit, of Bente en zeker bij Snuit en Rattan samen in tweespan dat zou doen, wat jij doet, kan ik erop gaan stappen en er nooit meer afgaan
echt die houden echt niet uit zichzelf op hoor.
Het is erg gevaarlijk als je span (enkel/twee/vier/ whatever) er zo als de bliksem vandoor gaat en vooral als jij dan niets te vertellen hebt... hoe klein ze ook zijn... ik ben met onze Simba, enkelspan, wel eens tot stilstand gekomen in een bushokje, hij rook een hengstige merrie en ik had niets meer over hem te vertellen. Maar er kwam dus wel een bus aan
dus ik moest iets en stuurde hem in dat hokje. Thank god stond er een hokje. Ik denk dat iedereen hier op het forum wel dat soort voorbeelden heeft.
We hopen je natuurlijk nog vaak in dit topic te treffen 
Yeah Lanous, wat een geweldige samenvatting!