[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:34

@NM: kun je niet in enkelspan beginnen met hem, of aan de hand? Hier kwam de witte eerst ook altijd omhoog, nogal ongeduldige welsh. Dus nooit laten vertrekken, maar stil staan, laten staan, zelf rustig blijven (moeilijkste onderdeel) en dan opbouwen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:36

tallechie schreef:
maar wil niet zeggen dat je het met 2 enkelspan leidsels het probleem opgelost krijgt. De witte moet snappen dat ho ho is en niet omhoog mag komen

Ze komen bij een ervaren 2span menner vandaan, had t zelfde probleem, maar stond nooit stil (lekker makkelijk)
En ik snap dat dan het probleem niet opgelost is, het leek me alleen voor mij makkelijker met 2 aparte leidsel het probleem aan te pakken. Maar als het een kwestie kan zijn van dat de leidsels verkeerd staan dan zal ik eerst daar eens naar kijken.
De eerste lessen staan gepland, maar het ontbreekt nog al eens aan tijd, span ze 3 x per week in, maar niet op vaste tijden, gaatjes genoeg, maar probeer ze maar eens van te voren te plannen die gaatjes hahah

@Gem, dank voor de welkom (de rest ook trouwens) en moedig? tis alleen makkelijker, niet qua techniek maar gewoon makkelijker met een gezin, dit is iets wat we samen kunnen doen (als ik straks lang genoeg stil kan staan om de rest ook op te laten stappen haha)
ik heb gekozen voor tweespan omdat je daar toch wat drukker mee bent, heb al vaker enkelspan gereden (recreatief) maar vond daar uiteindelijk niet mijn ding in, tweespan vind ik net wat uitdagender, wel willen maar niet durven, daarom 2 kleine shetten en geen grote paarden hahaha

Maar lessen zitten zeker in de pijpleiding!! vind het namelijk wel belangrijk!

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:37

Ik ben trouwens foto's aan het uitzoeken. We hadden veel foto's dubbel en hadden het overal en nergens staan. Nu aan het uitzoeken dat de dubbele foto's e.d. er uit gaan en in juiste mapjes zetten, zodat het bij elkaar staat. Moet vanaf 2006 maar wat een ... werk. Gaat ontzettend veel tijd inzitten.
Ik doe het maar tussen het studeren door, heb ik wat anders te doen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:40

avaluna schreef:
@NM: kun je niet in enkelspan beginnen met hem, of aan de hand? Hier kwam de witte eerst ook altijd omhoog, nogal ongeduldige welsh. Dus nooit laten vertrekken, maar stil staan, laten staan, zelf rustig blijven (moeilijkste onderdeel) en dan opbouwen.

Ik wil ze ook beide in enkelspan gaan rijden (heb alleen het tuig nog niet) omdat het dan wat makkelijker is voor mij om ze dressuurmatig wat meer op mijn hand en stem te krijgen. Ben nog te druk met andere dingen met tweespan.
Het idee is uiteindelijk om door de weeks enkelspan te rijden (behalve de les) en in t weekend 2 span (omdat mijn man dan ook thuis is en ik een 'groom' heb wie ze dus vast houden kan)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:42

@Tallechie: superfoto's, trouwens.

@NewMom: woaahahhahaha, zeker een marathonrijder? Wij kochten de pony voor de derde verjaardag van onze dochter, dus kijken en we wilden opstappen...pony hoefde dus blijkbaar nooit stil te staan, nu dus wel want dochter zat nog niet, pony omhoog, kon nog net kind de wagen op sleuren... toch gekocht, want volgens (ervaren) vriendin die mee was, zou het wel goed komen :') .

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:51

hahahah ja hahaha het scheelt dat het een bekend probleem lijkt :D en ik niet de enige ben :D

maar ik durf mn kinderen nog niet mee te nemen, straks met enkelspan misschien , maar nu nog effe nie hahah

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:05

Jouw kids zijn volgens mij ook nog erg klein, of?
Hier absoluut geen spijt van de aankoop, nu men ik met haar en is er nog een pony bij (heb ook een zwart-wit span, trouwens) en dochterlief rijdt, "springt", voltigeert en ment een beetje.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:08

Je kunt ze nog veel aanleren achteraf. Als ik kijk hoe veale was toen ik hem kocht en nu. Het heeft bloed zweet en tranen gekocht, maar zo'n dier met zo'n karakter vind je niet snel.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:16

Wow dit gaat te snel!!!

Newmom welkom! Hier geen tweespan ervaring, dus geen tips.
PrinsjeH hond is nog beetje zieligjes, vindt ze zelf. Wel gegeten vanochtend. Ga zo wandelen.

Moet vandaag om 12 uur al werken ipv 5 uur. Vroegen ze net, dus hele schema even omgegooid, Gwin een extra dag vrij en nu met de honden wandelen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:20

ik vind omhoog komen of niet willen stilstaan echt not done. Ferro is alleen een beetje onrustig tijdens een ere ronde verder niet.

Ik zou hem ook in enkelspan zetten en dit z.s.m afleren. Het word anders alleen maar erger.

Zo het regent hier nog en is best koud. Ga vanmiddag eens kijken of de bak nat genoeg is om weer in te longeren. Hij was zo droog en zwaar.

Met mn opa gaat het wel maar hij moet waarschijnlijk wel naar een revalidatiecentrum.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:21

:(:) voor hondjelief, wandelse!

:(:) voor Osi, wat vreselijk, had eroverheen gelezen, maar sterkte en benieuwd hoe 't vandaag gaat? Een paard dat niet eet en niet goed 'toont', is vaak echt ziek...

Tallechie, leuke foto's van Veale en jij in 't water :D

NewMom welkom en leuke shetjes!

Zo, net met Mick naar de wei gerend (rood hoofd en hijgen... :o ) heerlijk beest, was weer helemaal onder de indruk van 'm (kun je zo wel eens hebben he, haha, heerlijke dieren) en stalletje gedaan.
Nu ff koffie drinken en mentaal voorbereiden op de verdoving straks whaaa... ben zielig -O-

EDIT:
@Maisie: jeetje, da's niet leuk voor je opa, ook nog weg van huis, hopelijk revalideert hij snel! :(:)

en omhoogkomende paarden... genoeg ervaring mee, niet leuk :n

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:34

Verd*mme.... wil ik weer ff gaan bochtje-om-achteruitrijden oefenen met de trailer, staat er een megagrote kraan in de straat, die OVER de daken van de huizen iets aan het takelen is :( !

edit: oepssss weet nu weer waarom... *schaamt zich diep*..... overbuurman is ongeneeslijk ziek, heeft A.L.S. en krijgt een beneden-unit in de achtertuin aangebouwd omdat hij niet meer de trap op kan.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:35

Maisie sterkte voor je opa. Hopelijk knapt hij snel op en word hij weer de oude.

Omhoogkomende paarden heb ik helaas ook ervaring mee. Veale doet het, maar hij doet het omdat hij angstig is. Hij doet het alleen bij water. Hij komt wel eens omhoog, kontje omhoog zeg maar, dit doet hij als hij iets moeilijk vind of niet snapt, maar hij weet ook heel goed dat het niet mag. In het begin was het erger dan nu gelukkig. Hij heeft het de laatste keer in onstwedde gedaan tijdens de proef.

Ik ben goed bezig... zal ik wel weer moeten bekopen met zere rug, maar heb het huishouden al bijna klaar. Nog voer voor Dribbel maken, eten voor vanavond klaar zetten en wachten tot installateur weg is.

Hier schijnt het zonnetje wel, maar is nog wel koud

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:41

@Prinsje: :(:)

@Gem: ALS is echt gruwelijk :(:) . Maar flink oefenen in het paasweekend.

@Tallechie: lekker vlijtig, ik ga mezelf maar bannen, moet hard aan het werk en huishouden doen..., maar ben lui... :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:44

Avaluna: ja.... ik heb het hele verhaal gehoord van de overbuuf :\ . Zo naar, en het is zo'n leuke vent :(:) . Je gunt het niemand, maar zeker hem niet.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:51

Avaluna, ik heb afgelopen dagen niks gedaan en daar irriteer ik me dan aan, omdat ik het netjes probeer te houden, en dat compenseer ik dan door alles op 1 dag te doen. Niet verstandig maar goed.

Ik kan nu ook even door doen, omdat Daan er niet is. Dat scheelt ook een hele hoop

Gem dat zijn altijd nare berichten.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:51

@ gem: ziet er netjes uit op de foto's!
@ Osianaa: Vind raar dat de da pas vrijdag komt. Hoop dat alles mee valt.
@ newmom: Welkom!

Met me vorig paard waar ik tweespan mee reed. Kwam in het begin ook steil omhoog als hij stil moest staan.
Was zelf zo erg een keer dat hij gewoon over de boom was gesprongen. Ik ben er toen elke keer naast gestaan als we stil moesten staan.
Ben hem meer aan het werk gaan zetten door hem onder zadel te gaan rijden en longeren.
En zo is hij het afgeleerd :j

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:11

*stuk*

heb 1 stallen gedaan :)
jaja, niet gewent he, nu dus oma van rond de 85, hahahaha
(heb wel versleten onder rug sinds mn 16de, ter verdediging :o )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:24

Heb net mn huis gestofzuigd en gedweild boven en beneden.

Zit nu aan de brinta als lunch.
Hoor net van mn ma dat het bij de paarden niet geregend heeft (is 4 km verderop) nou ja ga toch
maar longeerpoging doen.

O ja mag via uitzendburo morgen op sollicitatiegesprek. Ben benieuwd.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:25

spannend maisie, ik zal duimen :)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:41

@Gem: hoe gaat 't met de bochtjes achteruit??? Als je paar keer doet, wordt 't een eitje he? Ik bleek eerst in de spiegels steeds me te concentreren op de wielen van de aanhanger, maar je moet je juist richten op de loodlijn aan de achterkant van de aanhanger, dan wordt 't stuk makkelijker om te manoevreren!

@Tallechie: goed bezig en huis al aan kant (ik moet nog beginnen :o )

@Avaluna: he, niet bannen, veel te gezellig als je hier bent :D (hier ook beetje luiwammesbui)

@Happyhorse: ook ervaring met omhoogkomers, onder het zadel heb je wat meer te zeggen he, da's toch anders :j

@Bic: stuk van 1 stal(len) :(:) He, hoe zit 't met de menroutes in Mastbos, is dat wat???

@Maisie: alvast succes met solli morgen, da's nog eens leuk nieuws, ga voor je duimen!!!

M'n verdoving begint uit te werken... de ene te-vervangen-vulling was aardig diep bleek, dus was echt blij dat ik verdoving had. Maar dat viel wel even tegen die prik bij je voortanden, schoot spontaan traan in m'n oog... kreeg ik heel schattig zo'n bemoedigend klopje op m'n schouder van de tandarts... was echt heel schattig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:55

@newmom
Welkom. Ik denk dat bij de Witte meneer ook gewerkt moet worden aan de basis. Stil staan is voor een koetspaard essentieel :D Dat begint al bij de dagelijkse omgang. Dus veel oefenen aan de hand, grondwerk (leer hem op afstand stil staan), op de wasplaats met poetsen; eisen dat meneer stil staat. Leer hem een goed commando aan, dat duidelijk is en voorspelbaar.
Even wat tijd stoppen in de basis, helpt je voor de koets ook verder.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:03

Ja, mijn kinderen zijn bijna 3 en 4 jaar, erg klein dus.

Het is ook precies de reden dat ik enkelspan wil gaan rijden, wat meer dressuren... enneh, ik weet zo even niet meer wie het zei.. maar onder het zadel rijden gaat niet lukken hoor.. Al weet ik dan wel zeker dat hij niet meer omhoog komt.. maar ook niet meer van zn plek af hahahahah

We gaan gewoon hard aan het werk, ik ben er iedere dag mee bezig, meneer is idd beetje heethoofd en in het 2span valt er op zon moment weinig aan te corrigeren zonder dat de ander er ook last van heeft.
(tenzij je heel ervaren bent, dan word het misschien een ander verhaal, maar dat ben ik niet)
En enkelspan is onderweg.. word aan gewerkt. Want voor zover ik weet moet ik toch met alleen een ander schoftje, de rest van het tweespantuig kunnen gebruiken?? Dr zit een omloop(broek) bij, ik mis dan alleen die riempjes wie aan het Lamoen vast moeten, maar daar moet wat op te maken zijn denk ik zo??

bedankt allemaal voor de reacties!!! fijn!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:29

Gem: Ahh ziet er goed uit! :D

newmom schreef:
Hallo!
Ik meld mij hier even en hoop dat ik welkom ben als nieuwkomer in deze sport?

Na heel lang onder het zadel in de dressuur te hebben gereden (lichte tour) ben ik overgestapt naar achter het paard :)
Gewoon omdat dit met het oog op mijn kleine kinderen en gezin in t geheel makkelijker is, omdat iedereen mee kan.
Ik men met twee lekker pittige shet hengstjes, en ik moet nog HEUL veel leren.
Dus ik hoop hier terecht te kunnen met mijn vragen en behaalde resultaten (en dat is voor mij al het op de kar zitten voordat mijn ponies weg zijn haha)

Groeten Marieke

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4094_n.jpg

Welkom! Wat een leuk span heb je zeg!! :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:51

@Newmom: bedoel je dan de strengophouders? Daar kun je ook van die trailerrubbers voor gebruiken, in geval van nood.
Oh, 3 en 4 valt nog mee, zijn al échte kinderen :') .