[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:52

Oke.. herken ik wel een beetje bij Kay dat opzij schieten enzo. Ik moet zorgen dat ik hem altijd goed voorwaarts hou anders krijgt hij teveel tijd om zijn eigen plan te trekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:53

ja precies en voor de wagen lukt dat op de weg beter dan onder het zadel, dan draaf ik ook veel, en onder het zadel stap je toch meest langs de weg...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:56

:j

sneeuwt hier gestaag door.. getver. iemand een beetje sneeuw hebben ??

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:57

Citaat:
@VHU; het zit niet onbewust in jou in een gebrek aan ''ease'' en een verminderd vertrouwen? waardoor zij minder goed durft?

Gelukkig ;) , doet ze het bij vlagen ook met Peter ook als die met haar ment en bij Riette ook als die haar uit de paddock haalt of met haar aan de longe werkt :=

@Nouvel, zo deed ik het ook bij Nebraska en Ushi hoor, ik stapte er gewoon af. Ze hebben daar nooit misbruik van gemaakt want ik denk dat je heel goed aanvoelt wanneer je paard het dus echt eng vindt en wanneer het nog op het randje zit en je nog door kunt duwen. Bij Stan, mijn haflinger, werkte dat niet want die ging er gewoon van tussen als ik eraf stapte }> Heb bij Rizanta nog niet gehad dat ik ergens echt niet langs kon, ze gaat overal langs als ik doordruk of even tikje geef, alleen gaat ze steeds 'hoger' lopen waardoor ik op een paard van 1.85 zit ipv 1.75 (wat ook al hoog is :x ). En ze heeft dan ook nogal wat ruimte nodig op de weg (loopt scheef, schuin, luistert soms niet genoeg naar mijn been als ik inkom). Moet ook zeggen dat ik dus bij haar niet het idee heb dat ze bang is (tot nu toe dan) maar ze vindt het gewoon zo ongelovelijk spannend dat ze bijna vergeet dat ik er ook nog ben :+ Dus ik moet die spanning dan af laten vloeien, doe ik door haar laag in te stellen en links/rechts laten kijken, mijn tempo aan te houden enz. Maar als iemand tips heeft hoe dat nog beter kan dan graag :j

Citaat:
bij kay helpt het goed om gewoon in een flinke draf langs het 'enge' object te rijden, als ik ga stappen heeft hij gewoon veel te veel tijd om te kijken en te bedenken om om te draaien..

Dat doe ik voor de wagen ook gewoon maar onder het zadel zie ik dat niet zo zitten, dus gaan we in een soort verhoogde stap erlangs (met ontploffingsgevaar >;) ).

Maar misschien moet ik toch gewoon eens langs de weg gaan draven, dat het dan toch makkelijker gaat, uiteindelijk dan he :7 Alleen draaft ze zo ontzettend groot dat ik het dan nauwelijks kan uitzitten ^) en eigenlijk wil ik haar leren dat ze op de weg met mij erop niet mag draven....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:01

hmm, als jij gaat draven kun je héul lange buitenritten maken :+ dan ben je zo een eind weg :))
ik moet zeggen, ik doe het je niet na, want als ze :wow: 't is ze érg groot, indrukwekkend, en vind ik d'r dooden ;)
dat hoeft die van mij niet meer te flikken, want die zou ik echt nooit meer meenemen dan :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:03

Goed aan het werk zetten op het moment dat je kijkerigheid verwacht werkt inderdaad ook meestal wel goed, als ik denk dat Fifi ergens naar gaat kijken stel ik haar ook wel eens ronder in en vraag ik extra buiging of wat schoudervoor de andere kant op...
even afleiden... :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:07

Idd nouvel dat helpt bij mij ook heel goed! Even goed aandacht vragen. Ik zeg dan altijd hey vriend ff opletten (gepikt van instructeur :P )

Als ik straks mijn nieuwe wagen binnen heb maar weer eens een prive lesje boeken..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:12

Nou ja ik krijg het in ieder geval niet koud op 't peerd als ik aan het rijden ben zo aan het werk ben ik dan ;)

Citaat:
hmm, als jij gaat draven kun je héul lange buitenritten maken dan ben je zo een eind weg
ik moet zeggen, ik doe het je niet na, want als ze 't is ze érg groot, indrukwekkend, en vind ik d'r dooden

Zei Peter ook al, dat ze met een paar passen in Belgie zit :+
Ach gossie ze is echt niet eng hoor, Nebraska was veel enger, die ging in al bokkend de weg over en mijn haflinger, die was pas echt eng want die rende gewoon hard weg, dat vind ik echt eng (als er geen rem op zit).

Denk er wel over een martingaal eraan te hangen, zodat dat hoofd naar beneden blijft in noodgevallen. Met rijden heb ik ook maar een heel simpel dubbelgebroken argentaan bitje erin, ik wil ook niet iets zwaarder/scherpers, is ook helemaal niet nodig, in principe dan :x . Voor de wagen heb ik de liverpool erin natuurlijk, dat werkt zowiezo al pittiger.

Moet nog boodschappen doen, echt zo'n zin in :n

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:18

een martingaaltje eraan buiten lijkt me inderdaad een heel eerlijke oplossing.
die doet verder toch niks :)

wij zouden vandaag ook boodschappen gaan doen, maar ik weet niet of dat ook zo is nu.. :=
morgen komt de hoefsmid voor Dids, dus dan kunnen we ook niet (hij komt rond 5u)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:24

VHU ik heb jouw vorige haflinger gezien volgens mij, stond hier vlakbij toen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:30

Klopt, ik heb hem uiteindelijk soort van ingeruild op Simba. Was trouwens geweldig mooi dier en een schat in de omgang (Stan, de haf). Alleen had hij echt geen respect (meer) voor mij, onder het zadel. Ik was toen net gerevalideerd en heel erg onzeker, dat voelde hij gewoon. Kon ik hem eigenlijk ook niet kwalijk nemen. We waren gewoon geen combinatie.

Dat is ook een reden waarom ik Rizanta bij een trainingsstal heb gezet. Om te voorkomen dat we dat nog een keer meemaken. Dat ik dus hulp heb als dat nodig is en vakkundige mensen me kunnen helpen.

Ben altijd anti-hulpteugel, maar zo'n martingaal doet toch niets 'ergs' dacht ik?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:32

Groot dier was het! :D

martingaal doet niks, alleen als het paard zijn hoofd omhoog gooit.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:34

@ Lacuna: Dat join-up zoals Rivaldo het beschreef en ik bevestigde is natuurlijk geen echte join-up. Máár het negeren of wegjagen bij "slecht" gedrag en naar je toe halen, belonen bij goed gedrag is de basis van een join-up. Daarom vergeleek ik het daarmee.

@ ? (Van wie was Nijn ook alweer?) Tja ik weet niet waar en hoe je woont en of dat mogelijk is, zag gewoon een klein zielig meisje voor me die huilde om dr nijn. Dat zou sneu zijn. Hij mag dus blijven? Leuk dat je er eentje bij neemt. Misschien een assiel nijn? Dan ben je helemaal super goed bezig!

Bruin tuig is idd mooi. Ik heb een zwart zilco tuig en dat bevalt me wel heel goed moet ik zeggen.

@Patrick: Niet teveel aan jezelf twijfelen. Je hebt nou eenmaal paarden die vaker wat hebben dan een ander. Daar heeft Eefje ook altijd last van, ook zo'n zorgekindje. Maar ze weten heus wel dat jij en ik ons best voor ze doen. Zolang je ze, naar jou weten, goed verzorgt, zeg ik, ben je goed bezig. Ik hoop dat Hidalgo al een beetje rustiger is en koliek-vrij.

@VHU: Lekker stapwerk gedaan. W.b. het schrikkerige buiten. Weet je zeker dat er niet een heel klein beetje spanning vanuit je zelf komt? Al is het maar omdat je over haar reactie twijfelt, gaat ze rennen of niet. Ik kreeg van Dennis en van mn instructeur de tip om wanneer ik gespannen of onzeker ben een liedje te zingen. Het liefste hard op, hahaha mensen kijken me vaak wel raar aan, maar als het eef en mij voorbij een vreemd obstakel leid, kan het me niets schelen.. Verder herhaling, herhaling, herhaling...... succes!

Vandaag was ik wederom niet zo lekker dus heb Eef lekker een dagje vrij gegeven. Wilde geen herhaling van gisteren hebben, dus dit was even beter zo. Eef was ook behoorlijk hengstig voor de eerste keer weer. Misschien zat dat gisteren ook wel wat dwars, dat ze zo moeilijk kon ontspannen. Morgen hopelijk weer voor de wagen!

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:34

paard wat ik reed was soms ook bang voor tractoren/vrachtwagens en soms objecten, met haar was het veel dat het ook niet werkte door er op te blijven zitten en maar naar voren drijven.
bij haar hielp als ze wat eng vond er naar te laten kijken en tegen haar te praten en dan liep ze er vaak langs en daarna een paar keer er langs te rijden. tot dat ze er normaal langs ging.

"Misschien helpt het als er wat aankomt waardoor ze dat doet om der dan bezig te houden.

vandaag hebben me ponytjes vrij :) vanmiddag naar de jaarbeurs in Utrecht geweest en toen ik terug kwam sneeuwde het dus ze hoeven lekker niks te doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:38

Ik ga ff de sukkels voeren :evaw:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:52

hahaha de sukkels, wie bedoel je, de honden of de poowns ;)

Citaat:
Weet je zeker dat er niet een heel klein beetje spanning vanuit je zelf komt?

Vast wel wat...maar niet alles hoor (en daar ben ik eigenlijk dus wel blij om, anders zou ik me heel onzeker gaan voelen) want bij Peter en Riette doet ze het dus ook. Klets wel erg veel, zal nu dan ook gaan zingen :j

Het is niet zo dat ze het doet als er iets aankomt of als ze iets ziet (zomaar iets ziet) ze ziet continue spoken en langzaam zakt dat dan af, als ik lang langs de weg stap. Dus ze verkeert zodra ik richting weg ga al, continue in een soort van hoogspanning :wow: en dat vloeit een beetje op en af. Maar ze is steeds gespannen / gooit haar benen ook hoger op. Nek erop, kont eronder. 't Ziet er fantastisch uit maar goed, wat koop je ervoor :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:22

we gaan straks met z'n allen zingend over straat! :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:07

VHU de sukkels zijn de paarden. kay zijn bijnaam is sukkelpaard := en mn vader noemt hem Gay ipv Kay :P leuke nieuwe ava heb je trouwens

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:19

Dat is leuk, jij heb sukkels. Ik heb etters :).

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:23

Ik noem Buck altijd spekje... maar zo kan ik Lizzy niet noemen daar zit amper spek op. :+

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:23

vhu: ik denk dat jij in eerste instantie ook rust in jou hoofd moet vinden. Je ziet zelf heel veel kabouters en verergerd zo het probleem van je paard. Martingaal det helemaal niks als je paard haar hoofd op een normale hoogte houdt.

Weet er eigenlijk iemand wat ik met mijn ponyprobleem kan doen? Petra is een beetje flegmatiek en verveeld haar heel snel. Dus als we een stukje tussendoor stappen (omdat ze moe gedraafd is) zit ze de hele tijd rond te kijken. Ze loopt dan wel rechtdoor, maar gaat in haar hals naar links en rechts buigen om een beetje rond te staren. Ze vertoont hierbij geen angst.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:24

En ik heb kalfjes :+ (volgens mijn vader) Mijn vader praat altijd over "dat kalf", dan kan het zowel over Romeo gaan als over Zhora(hond). Onze andere hond is gewoon Zoë :D En de kat is "die hongerlijder" (omdat die enkel slaapt en om eten vraagt als ze wakker is :o )

@ B485: Ik moet dan van mijn instructeur voorwaarts 'jagen'. Zodra de aandacht vermindert moet ik dus zeggen "doorgaan" en eventueel zweepje erbij, en uiteraard met de leidsels recht sturen.
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 23-02-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:26

aaahhhh kay is geen gay :n

vhu, misschien ben je zelf toch een klein beetje gespannen in afwachting op haar reactie?

ik heb vandaag lekker 45minuten met wobbe in de bak geoefend.
op een gegeven moment vroeg ik om een middendrafje op de diagonaal en ik had het gevoel dat hij opsteeg! volgens mij gooide hij er een best goede uitgestrekt/middendraf uit voor zijn doen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:27

Dennis schreef:
Dat is leuk, jij heb sukkels. Ik heb etters :).

Ik heb moppies :+

hallo allemaal ik leef nog hoor! Af en toe lees ik wel mee maar het gaat zo hard ;) even een stukje ego dan maar :D
Pony's staan inmiddels in hun blote kont, arme beestjes want wie had gedacht dat het nog zo koud zou gaan worden. Ze moeten dus verplicht binnen blijven met een uurtje ravotten in de bak en een half uurtje trainen per dag. We zijn de training weer aan het oppakken, ZO LEUK! Heb het echt gemist zo bezig zijn met de diertjes! Ook Pride en Lizzy zijn blij om wat te mogen doen aan hun werkwilligheid te zien. Het is een hele klus om al dat temprament in goede banen te leiden.

Zo dat was mijn korte samenvatting en nu ga ik weer actief mee doen met jullie *\o/*

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:28

@IT dat geeft een fijn gevoel hé, wanneer je ze ziet opstijgen ;)