[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:12

Wat een lieverdje VHU!!! <3
Hoe groot is ze/hij?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:15

wat een onwijs stoer beestje vhu!!

laura, ik gebruik ze nooit... :+
ik laat ze altijd vast zitten en gebruik de gespsluitingen, omdat ik dit tuig alleen met wedstrijden gebruik...
broekriemen eraan laten zitten heeft dus niet zoveel zin...
misschien dat ik ze ooit nog eens aan mijn gewone tuig laat zetten voor de veiligheid, daar hadden ze beter aan kunnen zitten... 8-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:26

@vhu: leuk beestje!! Lijkt wel een beetje op onze Amerigo. Het is dat ik het niet durf en wil (helemaal geen tijd voor), maar hij zou wel in een 2 span hier passen. ;)

@SL: ik vind persoonlijk 2 uur trainen veeeeeeeel te lang. Ook een volwassen hond heeft niet zo'n lange spanningsboog qua concentratie, laat staan een pup. Drie kwartier is al lang genoeg. Ook als je voor jezelf traint, kun je beter meerdere keren per dag 10 min trainen ipv 1 x achter elkaar door. Vwb voeren: pups voeren we 3 keer per dag, de aangegeven hoeveelheid (en dan nog goed naar hond kijken) volwassen honden 2x per dag. Onze honden zitten ivm verbouwing nu overdag hele dag opgesloten, dan pas ik gelijk hoeveelheid voer aan. En als ze met 10 minuten hun bak niet leeg hebben, dan gaat de bak weg. Volgende keer krijgen ze dan pas weer een bak voor hun neus.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:27

Het enige wat hij nog niet heeft is tweespan-ervaring voor de rest is hij exact wat wij willen:
Welsh a'tje met papieren (voor als we een keer welsh showtjes willen doen), ruintje, 7 jaar (dus wat meer levenservaring dan Alwyn), plm 116 - 118 (Alwyn is 117), beleerd voor de wagen en onder het zadel en last but not least: een echt wit schimmeltje (Alwyn wordt ook helemaal wit). Ik zie hem er zo naast staan...
En nu maar objectief blijven zondag... :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:34

VanHuisUit schreef:
En nu maar objectief blijven zondag... :+

hahahahahhahahahahahh. SUCCESSSSSS

Amerigo is 1.14 maar niet raszuiver, heeft geen papieren.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:37

VanHuisUit schreef:
Jeetje Milanka, muisjes daar heb ik echt geen verstand van ;) Hoe oud worden muisjes eigenlijk? En heb je daar dan ook weer soorten in of zoiets?

We gaan zondag kijken....ik vrees het ergste <3
Afbeelding

Tussen een jaar en 2 jaar. Heb er 3 rond scharrelen van rond de anderhalf jaar, dus die zijn best oud. Is ook te zien. Ze zijn uitgezakt, niet erg actief en worden echt beetje grijs :+
Er zijn ook verschillende soorten, het bekendste is de kleurmuis, dus muizen zoals deze: (en ze komen in heeeeel veel kleuren voor!)

http://muizenforum.com/viewtopic.php?f=10&t=946
http://muizenforum.com/viewtopic.php?f=10&t=1398

Maar ook wat aparte andere soorten, maar dat zijn de echte kijkdieren, die kan je volgens mij heeeel moeilijk tam maken, en sommige bijten ook veel sneller.

http://www.dierz.nl/multimedia/archive/ ... 50267b.jpg
http://muijsenberg.web-log.nl/photos/un ... 3102_1.jpg

Die pony ziet er echt leuk joh :D word 2span waarschijnlijk? Echt tof joh }> Hopelijk word het wat. En ga je dan als het een 2 span word ook richting wedstrijd rijden, mendurance en marathon?

L_Rivaldo

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:57

VHU wat is hij gaaf zeg!! veel succes zondag!!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:24

@VHU die is gaaaaaafff :9

ikzelf werk ook met snelsluitingen, vind het superhandig!
- allebei de tweewielers zit een setje aan
- aan de langboom een set om de pony's vast te maken.
- aan het lamoen voor de vierwieler zit een set
- aan de zwengen voor tweespan zitten 2 setjes.
- zeker nog 2 paar extra liggen. pff als ik erover na ga denken hoeveel die dingen bij elkaar gekost hebben :7

zo vanochtend acific gereden, ging super! heb hem hard laten werken. vanmiddag misty enkelspan gereden, madam was ergg drammerig en sterk. was het zat om best wel flink met mijn handen in te moeten werken dus heb de kinketting 1 ringetje strakker gedaan, nou daarna dus super kunnen rijden op mijn pinken. zelfs de galop onwijs goed kunnen sluiten.. echt gaaf. maarja als ik het nou morgen weer probeer met een gaatje losser.. zal ze dan weer heel sterk zijn? vind dat lastig.

trouwens ik heb vandaag mijn rijbewijs opgehaald en meteen maar naar de pony's gereden met de auto oeeehh dat was echt spannend, maar wel echt vet om in mijn uppie in mijn auto rond te rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:20

@Milanka, wat een verschillende muizen, dat ruighaartje echt grappig.
@Tine, jullie Amerigo vind ik dus ook echt zo ontzettend leuk, zou ook heel mooi bij Alwyn passen <3
@Marianne, wie is Acific? Nieuwe ster?? Ik ga jou maar even pb'en om een keer bij je langs te komen, je zit zo dichtbij. Kan ik die sluitingen van jou ook eens bestuderen B-)

Citaat:
Die pony ziet er echt leuk joh word 2span waarschijnlijk? Echt tof joh Hopelijk word het wat. En ga je dan als het een 2 span word ook richting wedstrijd rijden, mendurance en marathon?

Doel is eerst Alwyn / de nieuwe (...) naar mijn zin voor elkaar in enkelspan en in tweespan. Dan naar het bos, leren wat afstanden te lopen en op verschillende ondergrond met de 4-wielige wagen en dan....ik zou heel graag mendurance willen rijden en het lijkt me leuk dressuur / vdh te doen. Maar mendurance is echt wel een soort van droom...

Wat me ook ontzettend leuk lijkt is een klassiek rijtuigje en koetsenritten...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:50

Leuke pony vhu. Succes.

Snelsluitingen heb ik niet, dit past ook niet bij mijn wagen.

Vriendin heeft veale gereden vanavond. Het ging super. Mooi nageeflijk, alleen na een halfuur begon hij niet meer zo lekker te lopen en zijn gestopt. Ik vermoed dat het met de fysiobehandelingen te maken heeft

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:11

marianne wat stoer zeg zo lekker zelf rijden :D

Tallechie wat leuk om te horen dat hij zoveel vooruit gang boekt :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:52

Pff weer wat meegemaakt :D Ik zat gezellig op bokt toen hier voor ons huis een auto stopte met een scooter, ze hadden opmerkelijk veel lawaai bij zich, ze waren erg hard aan het juichen, het trok mijn aandacht dus. Een kwartier later komt mijn zus naar beneden gestormd: "Er komt een heleboel rook achter de voetbalkantine uit!!" (wij wonen in het laatste huis aan onze kant van de straat, dan is er Romeo zijn weide, dan een voetbalveld, dan de voetbalkantine en dan een parking) Wij met z'n allen naar de parking, en ja hoor, daar stond een auto in vuur en vlam. Het was een auto met Nederlandse nummerplaat die was aangestoken links achter (waar de benzinetank is) en van voor. Er waren ook brandversnellers gebruikt.
Brandweer en politie gebeld, alles onder controle na een tijdje blussen.
Wij terug naar huis gewandeld, toen stond plots politie voor de deur. Ze hadden gehoord dat ik een verdachte auto had opgemerkt, dus kwamen ze een verklaring afnemen. Ben ik terug moeten meegaan (eerste keer in een politiewagen :Y) ) zodat ik een verklaring kon afleggen. Dit moest bij de verbrande auto gebeuren, want ze zeiden dat het wel eens gebeurt dat ze de auto uiteen halen en meenemen, dus moest de auto bewaakt blijven tot de takeldienst er was.

Het is verschrikkelijk wat sommigen hier komen uitsteken. Vaak komen hier mensen uit Nederland voor drugszaken, dat moeten ze hier net in onze straat komen regelen -:(- (doodlopend straatje, komt nooit veel volk)
Voor de rest wonen wij hier prima hoor, erg leuk! :+

@ tine: 2 uur trainen vind ik ook erg lang, maar er zitten wel veel speeltijden tussen. Er is 1 pauze voor zowel honden als baasjes om te drinken, plassen,... en tussendoor ook pauzes dat de baasjes met hun hond moeten spelen.(rond rennen en met het speeltje gooien enz)
Voeren doe ik nu met Zhora ook 3 keer per dag, na 20 minuutjes gaat de bak weg.

Ik merkte zonet op de school dat Zhora ENORM dominant is. Er was een golden retriever teefje van 11 weken (mag vanaf volgende week pas meedoen, ze kwamen vandaag gewoon kijken), Zhora was er gek van. Wat deed Zhora? 1 poot over de pup heen en dan gaan liggen, zo lag ze dan bovenop de pup. Zo bleef ze dan knal bovenop die pup liggen, dan was ze blij. Zodra de pup op Zhora ging liggen, liet Zhora haar tanden zien en blafte ze.

Nu is het bij ons thuis ook zo, maar onze andere hond heeft geen interesse in Zhora. Zoë is erg op haar hoede, ze ligt nooit meer met haar poten in de lucht te slapen op het gazon, ze is voortdurend attent. Vroeger kon ze zo genieten van het zonnetje, dat is nu niet meer. Mijn ouders vinden het erg zielig voor Zoë, maarja, ze moet ook een beetje meer van zich afbijten als Zhora haar omver loopt of bijt.
Ik ga nu proberen om Zhora duidelijk te maken dat Zoë hier meer is dan zij, en dat Zoë hier voorrang krijgt. Ben eens benieuwd hoe dat gaat lukken...

De hondenschool vandaag was werkelijk geweldig! Vorige keren (2 keer) was ze erg bang voor alle toestellen, ze durfde nergens op. Vandaag ging ze overal op, in, over, door, wat ik maar wou :D Ze verloor op sommige momenten haar aandacht, maar dan speelde ik even en toen kwam de aandacht weer. De "grote" pauze heeft haar ook deugd gedaan, kon ze lekker spelen met de andere honden, dat vond ze geweldig :+

@ VHU: klinkt als een super beestje! Het gebrek aan tweespan-ervaring is volgens mij geen probleem. Hij is gewend om voor de wagen te staan, dan moet het ook wel lukken met eentje ernaast! Zondag inderdaad objectief blijven, je moet je zeer kritisch opstellen. Misschien zelfs iemand meenemen die niet zo is voor liefde op het eerste gezicht :Y) Ik zou er geen goede voor zijn, ik zou zo verliefd zijn dat ik niet let op de eventuele gebreken. :o

Toen ik Romeo kocht bijvoorbeeld: er was niets met hem aan de hand, maar toen ik hem ging ophalen mankte hij enorm fel, hij wou niet meer op 1 bepaald been staan. Ik dacht: "Arm ding, maar snel mee naar huis, dat ik hem kan verzorgen en dat gaat wel weer over"
Gelukkig is het inderdaad over gegaan, we weten nog steeds niet wat het was, hij heeft een paar dagen kreupel gelopen en sindsdien is er niets meer aan de hand geweest. Voor hetzelfde geld was het een aandoening die hij had, dan zat ik er nu mee... :\
Onwijs veel succes zondag! Ben jaloers op je!! <3 (maar hij is 8 cm te klein voor Romeo :o )

Mendurance...dat lijkt me ook zo heerlijk om te doen! Dat is ook een droom van me...

@ marrianne: haha dat vond ik in het begin ook erg spannend, in mijn eentje in die grote auto :D (ford mondeo :Y) ) Het heeft wel even geduurd voordat ik alleen in de auto kon zitten met een hartslag onder de 100 slagen/minuut :D

Wat misty betreft, je kan proberen de kinketting weer een gaatje losser te doen. Als ze weer zo drammerig doet, doe je hem weer een gaatje vaster. Je kan ook gewoon het zo vast laten en de kinketting een gaatje losser doen als ze braaf is. Volgens mij maakt het niets uit, als je licht in de hand bent maakt het niet uit als de kinketting een gaatje vaster is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:51

@SL: even wat tips. Bij het gezamenlijk uitlaten eerst oude hond aanlijnen, eerst oude hond naar buiten. Oude hond eerst voerbak geven, oude hond altijd eerst aanhalen (weet dat dat heel moeilijk is met een pup, die heeft wsl afgelopen tijd ook veel meer aandacht gehad). Bij spel met de honden eerst de oude enz enz. Dus oude hond steeds bevestigen in zijn rang. En als de pup de oude lastig valt, pup bestraffen/wegsturen. Help de oude maar even. Als pup jonge hond wordt, dan heb je wel kans dat rangorde alsnog omgegooid wordt, en daar moet je je dan ook gewoon bij neerleggen. Het werkt nl averechts als je een ranglagere steeds als hogere behandeld. Honden hebben doorgaans veel minder problemen met een verplaatsing naar lagere rang dan mensen. Zij willen vooral duidelijkheid. Succes!

Ik zou bij Misty wel weer eerst losser proberen. Grote kans dat het iets eenmaligs was en dan rijd je onnodig scherp.

Tallechie, fijn dat het zo goed gaat hoor!! Heeft je vriendin dan zonder zadel gereden? Of op de kar?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:27

VHU, wat een droppie :+:

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:08

@SL en Tine ik ga vandaag inderdaad wel weer proberen om een gaatje losser te rijden, maar zodra ik weer te veel moet inwerken doe ik hem wel weer een ringetje strakker, zo raar dat het bij haar zo'n verschil maakt. Bij magic kan ik hem verschrikkelijk strak doen, maar als hij besluit dat hij hard gaat, gaat hij hard. :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:47

@ tine: wat je zegt over de oude hond eerst aanhalen, dat probeer ik al te doen. Dat hadden ze ook al gezegd op de hondenschool. Ook als je thuiskomt (en er zijn anderen thuis) eerst de mensen begroeten, dan de oude hond, kat, paarden, kippen, wat ik maar wil, en als allerlaatste Zhora, zodat ze weet dat zij diegene is die helemaal onderaan staat en de rest voorrang heeft.

Het is alleen vrij moeilijk, we hebben 1 hondenren, die van onze oude hond. We willen nu geen nieuwe ren kopen (voor de 4 jaar ongeveer dat onze oude hond nog leeft) want Zhora kan gemakkelijk buiten rond blijven lopen.(alles is goed omheind)
Als ik 's morgens naar buiten ga (om honden, kat en paard eten te geven), negeer ik Zhora, loop ik gewoon naar de hondenren, laat ik Zoë uit, kroel ik wat met haar, dan ga ik naar Romeo, eten geven, wat kroelen, en daarna krijgt Zhora pas aandacht.
Wel even aanhalen dat als ik Zoë aai en lief doe tegen haar, komt Zhora en ze duwt Zoë gewoon aan de kant. Ik duw Zhora dan weg, dat begint al een beetje beter te lukken. Ik denk wel dat het wat tijd kost voordat alles hier weer op zijn pootjes terecht komt. Iedereen moet nog wennen aan elkaar, Zhora is tenslotte nog maar 1,5 week hier.

Dat honden minder problemen hebben met een verplaatsing naar een lagere rang dan mensen heb ik wel gemerkt. Zoë doet alsof het haar niets kan schelen, ze negeert Zhora, loopt van haar weg en gaat dan ergens apart liggen.

@ marrianne: dat is net goed als het bij misty zo een verschil maakt. Één van mijn vz-haflingers heeft hetzelfde als magic: als hij hard wil gaan, gaat hij hard, al heeft hij prikkeldraad in zijn mond. Romeo daarentegen is net als misty, dat vind ik veel leuker.

Ik ben net naar de dierenarts geweest met Zhora om de tandjes te laten trekken. Op een kwartiertje was het voor mekaar en heeft de dierenarts Zhora kunnen inladen in de auto. Ze ligt nu in haar mand, ze is nog 100% van de wereld af. Jeetje wat is zo een hond zwaar als die nergens kracht zet! Bij thuiskomst hebben we haar met 3 man in de mand gelegd, schoonbroer had het achterwerk vast, ik de schouders en mijn zus het hoofd. :Y)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:58

Vanhuisuit: knappe pony. Laat iets weten als het niets word. Misschien dat ik dan wel eens ga kijken :-)

Lotte veel sterkte met je ouders en de pup

Millanka: hoop dat het goed gaat om de muisjes aan elkaar te introduceren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:17

Snelsluitingen heb ik speciale die voor ponys zijn, die grotere vind ik te groot voor mijn pony's. Ik gebruik ze voor enkelspan.
Tweespan heb ik andere, misschien worden die ooit nog vervangen door snelsluitingen.

Wat een rotweer, het waait echt hard hier..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:18

VHU, wat een stoere pony! Hopelijk is het iets voor jullie.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:28

@ VHU leuke pony !!! Als je veel gaat 2-spannen wordt het vast wat. Ik merk dat ik dat toch
te weinig doe en dan wordt het geen echt span.

Gisteren voor het eerst voorzichtig een stukje met ferro gereden. Ging goed hij was alleen een beetje loom.
Heb m een klein stukje over de weg laten draven en verder nog een stukje over het gras de rest gestapt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:31

Vanmorgen met Rembrand gemend. Eerst heel veel basis, hij liep super. Daarna dingen uit Z proeven geoefend (keertwendingen, eenvoudige galopwissel, middengalop) Ging best goed denk ik.

Nou, ik ga zo naar de Groningse Kampioenschappen onder het zadel. Doe zelf niet mee, rij niet goed genoeg, maar mijn instructrice doet met 3 paarden mee en we hebben ook een verenigingsteam bij de ponys, dus ga even supporten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:43

@ Maisie: is het alweer beter met ferro?
Wat betreft het 2-spannen daar heb je gelijk in. Maar je moet ook genoeg enkelspan rijden, anders raken ze vast op 1 kant. Mijn vz-haflingers die in tweespan staan hebben dit heel erg. De eigenaar zei vorige week tegen me: "Ik vind het heel erg dat je niet meer op hen rijdt, ze zijn zo moeilijk geworden voor de wagen! Het meisje dat nu op hen rijdt sleurt echt aan hun, dat maakt hen erg hard voor de wagen. Ze werkt ook niet op buigingen, dus voor de wagen doen de paarden dat ook niet." De eigenaar gaat nu proberen om wat meer enkelspan met hen te rijden zodat ze individueel verbeteren. In het tweespan gaat het goed als ze het ook in enkelspan kunnen.
(je mag me corrigeren hé, het is alleen wat ik merk bij mijn vz-haflingers ;) )

Romeo was gisteren alles behalve loom :D Ik had hem maar lekker ingespannen toen ik merkte dat hij zo hyper was. In het bos kunnen slalommen tussen de bomen, dat vond hij wel leuk. Voor de eerste keer ging het ook super goed, ik begon al te dromen dat ik ooit een marathon zou meerijden :o
Ik heb nooit echt geoefend op wendingen rijden, maar ik merkte dat het gisteren verbazingwekkend goed ging. De gewone bochten in het bos reed hij heel netjes, dus dacht ik "we gaan eens wat slalommen" :Y) Meestal stopt Romeo bij de minste druk op de leidsels, dat was gisteren helemaal niet zo! Hij was echt zalig om te rijden! <3

@ tine: super dat het zo goed gaat met Rembrand! Amuseer je op de Groningse Kamioenschappen! Succes voor je instructrice ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:52

fijn dat het al wat beter gaat met ferro!

SL: lekker bezig met haar hondje :D

Millanka: is er toch voor gegaan leuk meis!

Heb gisteren een heel mooi aanbod gehad, wel waar ik even overna moet denken.
Een cremello welsh voor de kar te trainen en eventueel uitbrengen. Het is echt een eyecatcher en heb hem altijd al willen hebben, maar hij is een hengst en heb natuurlijk ook riv en tum nog. Hij is zo gaaf!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:56

Gaaf aanbod! Je moet gewoon even alles voor jezelf op een rijtje zetten. Je hebt nu toch al 4 pony's lopen? Of zijn die 2 kleintjes alweer terug? Als je tijd hebt zou ik het aanbod aannemen, maar als je eigen pony's eronder gaan 'lijden' zou ik het niet doen. Maar dat kun natuurlijk alleen jij weten :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:00

de 2 ukkies gaan zondag weg en moet wel zeggen dat 4 paarden hebben ook wel veel is, maar wel te doen. Ook omdat er bij deze toch een druk zat dat ik ze maar een maandje had. Ook heb ik niet alle ervaring met hengsten, wat ik natuurlijk ook erg mee moet nemen in mijn beslissing. en ben ook inderdaad bang dat ze eronder lijden, want straks ga ik ook aan de bak met een baan. Maar deze kant wil ik eigelijk wel heel graag op.

Echt het is een super gaaf aanbod, heb hem altijd willen hebben en staat ook altijd voor een goed bod te koop. Als ik hem zie is het echt van wouw!