[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:10

Denk haast wel dat pony maat moet passen toch ? Ik heb ook de pony maat hier liggen en past nu zelfs alles op zijn kleinst. Oke heb de buik niet vast gemaakt dan flipt tie, maar weet zeker dat tie past en zei is 1,12 en zeker niet grof.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:12

Zilco is wel fijn volgens mij!
degene waar ik op stal sta heeft nu ook Zilco besteld voor zijn paarden, ben er echt heel benieuwd naar!

Fifi heeft ook alles bruin, alleen haar kunststof tuig niet, dat is zwart... 8-)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:14

Zilco is idd heel erg fijn en super licht en onderhoudsvrij maar ik kreeg problemen met het tuig op Buck borsttuig zoals ik al vaak geroepen heb was te grof/groot waardoor die schuurplekken kreeg en hij kreeg drukplekken bij zijn schoft van het tuig. Dus ik rij hem nu ff met een merkloos leren tuigje.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:26

Was het schoftje van buck ook zonder vast stevig boompje ?

Melody's schoftje van Zilco heeft zo'n plastic boompje, maar die is zo flexibel, dat ik er een onderlegger onder heb liggen, maar je kunt de afdruk van het schoftje duidelijk zien altijd.
als ik die onderlegger er niet onder heb, ben ik bang dat het op haar schoft zakt........ :7

Zit er over te denken om daar een ander schoftstuk voor te kopen, want ik ben bang dat zij anders drukplekken krijgt.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:27

Ik ben ook langzaam aan het omgaan naar kunstof. Heb nu een freedom collar van http://www.camptownharness.com/index.ph ... %20Collars en ook strengen van hun, het weegt allemaal ook nog eens veel minder als mijn leren spullen. Ben langzaam dus alles aan het vervangen naar kunstof.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:36

@ letsdunit Waar bestel je dat? Ziet er wel mooi uit beetje net als zilco. Ben alleen niet thuis in de prijzen. Wil nl kortere strengen voor ferro maar die hebben ze van zilco niet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:37

Ik heb in amerika besteld via die site. Erg aardige mensen en behulpzaam. Ik was alles bij elkaar iets van 300 euro kwijt aan mijn strengen en borsttuig.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:50

hey tamara, jij ook hier? Het moet maar snel beter weer worden.
Dan kan ik bij jou komen mennen :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:36

Goeiemorgen..

Patrick sterkte met je paardje
letsdunit, mooi tuig!

Kay heb Ideal bruin tuig, staat hem super stoer vind ik. Hij heb maat shetland :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:39

stofzuigers: wij hebben een Karcher, begin van de professionele reeks. Hij zuigt hele stenen op :-) Zeker dus oppassen met Duplo :-)
Patrick: hoop dat het al beter gaat met Hidalgo. Kan je zijn medicijnen niet door een beetje appelmoes doen? of mag/lust hij dat niet?
Dan nog gelezen over bloedneuzen, gevonden konijnen, schijnbeweging makende Diddle

Sander_lotte met een klierende Romeo: eens goed aanpakken, een stevige brul, een schop onder zijn kont. Goed laten merken dat je dergelijk gedrag niet accepteert. Of het nu is omdat hij pubert of omdat het is omdat hij meer wil werken, steigeren naar jou nooit accepteren. Hem in de wei laten staan, zal weinig helpen. Hij legt de link niet tussen in de wei blijven en straf. Doet hij dit ook tegen vreemden? Ik wil anders wel eens langskomen. Woon niet zo heel ver van jou vandaan.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:30

Het ging over Zilco tuigen, die zijn inderdaad heel fijn. Ik vind het een erg goed tuig. Van schuur- of drukplekken heb ik nog niets gemerkt. Hoe kan je trouwens drukplekken zien bij een schimmel? :+

@ b485: Geen idee hoe hij tegen vreemden doet. Het écht vervelend doen is begonnen toen ik ziek was en dus niet voor Romeo kon zorgen. Mijn vader zei op een dag tegen me: "Ik laat Romeo zijn halster 's nachts aan hé, hij laat het 's morgens niet aandoen en ik heb echt geen tijd voor die toestanden."
Ik had er nog niets van gemerkt, enkel 's avonds deed hij wat vervelend maar het halster liet hij goed aandoen. Toen ik terug genezen was merkte ik inderdaad dat Romeo wegrent als ik het halster wou aandoen. Nu krijg ik het halster wel aan (moet goed op mijn houding letten anders mislukt het), maar 's avonds is het nu wel een probleem. Hoewel ja, een echt probleem is het niet, ik krijg hem binnen de minuut te pakken, maar dat steigeren staat me niet aan.

Ik heb verschillende tips gekregen en ik ga zeker proberen om het zo goed mogelijk te doen. Als het niet betert, zullen jullie het zeker en vast horen ;) In ieder geval bedankt voor je aanbod om me persoonlijk te komen helpen! Ik hou het in mijn achterhoofd :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:45

Nou had net een heel bericht, computer zwart, heb boel nu weer aan de praat maar bericht dus weg 8)7

Vandaag staptraining gedaan (ohz) met Rizanta. Gisteren ging helemaal niet vandaag ging heel goed. Was zelf nog niet optimaal, sterker nog, stort langzamerhand in elkaar (koud, hoofdpijn, beroerd, heb toch gewoon griep denk ik), maar vanochtend ging het blijkbaar nog. Bij elkaar wel 1,5 uur voornamelijk gestapt, bodem was ook te hard om drafwerk te doen. Maar ze vindt het knap ingewikkeld om goed door te stappen, aan elkaar, licht op de hand, rechtuit als het moet en ook hele volte /wending goed gebogen etc.

Ook nog op de weg bezig geweest, ze is toch zo vreselijk :wow: hoop dat dat op termijn wel wat beter wordt. Kijken vind ik niet zo erg maar dit is net op het randje zo af en toe (dat je denkt blijft het bij kijken of wordt het omdraaien en wegrennen := ). Maar net gedaan alsof mijn neus bloedde en ondanks af en toe zo'n bries/snurk dat je denkt, nu zijn de rapen gaar, door wezen stappen totdat ze normaal, redelijk ontspannen stapte. Waren we weer een half uur verder dus dik 1,5 uur gewerkt :7 Morgen hebben we weer menles, wil dan ook eerst dressuren en dan toch weer de weg op, elke keer maar weer doen, dan zou je toch zeggen dat het beter moet worden.

Iemand nog suggesties trouwens, tegen dat gekijk, gebries en gestuiter? Met andere paarden meegaan is geen optie, want ik ben steeds alleen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik dat misschien nog wel enger vindt dan in mijn eentje :o Mijn aanpak is nu dat ze bij me / rond moet blijven, als ze haar hoofd heel hoog gaat doen heb ik er geen stuur meer op en dat ze in normaal tempo gewoon moet stappen. Dacht ook al misschien moet ik gewoon gaan draven? Maar ben dan bang dat ik haar niet meer kan houden voel me toch een beetje een ^) als ze zich zo groot maakt (en ze is al zo groot). Heb het idee dat het wel beter gaat worden als ik het gewoon heel vaak doe. In de bak was ze eerst ook zo, is nu niet meer zo.... maar goed als iemand nog tips heeft, hoor ik ze graag :D

Daarna naar poowns. Alles verzorgd, flink mest geruimd. En toen sloeg de hoofdpijn toe >;) probeer hem door te sturen maar het lukt maar niet -O- heb me net ziekgemeld, ben zo watterig en duf, gaat hem niet worden.

Dus lekker met warme trui, grote kop koffie verkeerd gewoon maar voor me uitstaren :O

Nog een gave foto trouwens van vorige week 8-)
Afbeelding

Vwb tuigen, heb dus ideal combi tuigen voor poowns, voor Rizanta ideal zwaar marathon met hier en daar wat luxe ertussen. Voor poowns was bewuste keus voor webtech (licht, makkelijk in onderhoud en prijstechnisch prettig maar wel kwaliteit). Bij Rizanta was het gewoon een prima tuig op marktplaats in haar maat. Ik vind Zilco niet mooi, vind de riempjes te dun ogen. Vind het bruine combituig (leathertech) van Ideal echt supergaaf. Ooit komt er een tijd :$ ;)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 23-02-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:50

@VHU; ik wil wel een keer met je proberen met een paard erbij te stappen?
als jij kunt fixen dat diddle bij rizanta komt mag je het testen?

Wat ik bij diddle merk is dat zijn :wow: aan mijn humeur ligt, en aan mijn eigen ''oh da's eng''
ik heb met hem eerst veel gewandeld.. maar ik weet niet of je dat met je GVR wel wíl opzoeken, wandelen :=

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:54

VHU, merk je verschil met de kar naar buiten met oogkleppen of ohz naar buiten en dus gewoon rij hoofdstel qua kijkerigheid ?

Ik ben ook lekker onder de pannen 5 DVDtjes gehuurt en een heerlijke pan zelf gemaakte soep op staan denk nog 2 uurtjes dan issie wel klaar... Morgen naar de revalidatie arts kijken hoe het met de vergroeiingen is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:59

Da's lief aangeboden Naaltje :j
Wandelen vind ik haar inderdaad te groot voor :o zit er dan nog liever op eerlijk gezegd :=

@Buckje, da's lekker :j
Ze is buiten voor de wagen net zo kijkerig als onder het zadel }:0 maar voor de wagen kan ik haar er veel makkelijker door rijden want dan is het gewoon gaan met die banaan in een flinke draf. Dan merk je ook dat ze op een gegeven moment terugkomt. En dan voelt het wel weer prima. Met onder de man is het een soort kruising in gedrag dat ik haar soort van vooruit moet duwen en tegelijkertijd heb ik het gevoel dat ze met de staart erop al snuivend in uitgestrekte draf naar huis wil :oo
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 23-02-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:00

en jij erop en iemand aan de hand mee? dus iemand die haar vasthoudt? :)

het aanbod is serieus, al ben ik dan waarschijnlijk laf genoeg om zelf te wandelen, maar dan is dids lief :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:09

Ik vind het doodeng als iemand mijn paard vasthoudt als ik erop zit ben met het inrijden van paarden een paar keer giga omgeklapt met een paard dat vastzat aan de longe en iemand die dus te goed vasthield, dus da's niet mijn ding :=

Wel grappig koppel, Diddle en Rizanta :+ ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:09

Het sneeuwt hier de hele middag al !! :?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:15

@jelleee; hier nu ook.. en 't blijft niet liggen.. ik wilde m'n slee alweer tevoorschijn fiksen :P

@VHU; het zit niet onbewust in jou in een gebrek aan ''ease'' en een verminderd vertrouwen? waardoor zij minder goed durft?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:23

Blijft hier wel redelijk liggen HELAAS ben die winter echt zat! Hopelijk smelt het zo weer :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:25

vhu, lastig he die kijkerigheid, Fifi is het heel erg gaan doen sinds ik 2 jaar geleden met haar een ongeluk heb gehad doordat ze ergens van schrok...
Sindsdien is het kijken, schrikken en niet langs dingen willen en in paniek raken veel erger geworden, echt heel lastig en ook eng als je op de weg zit...
Mijn eerste aanpak is eigenlijk altijd streng zijn, duidelijk met je stem naar voren rijden en evt zweepje erbij, erna belonen.
Bij de meeste paarden werkt dit goed, bij Fifi helaas niet, het werd alleen maar erger en ze werd alleen maar banger...
Dus nu ben ik iets gaan doen waar ik nooit achter heb gestaan, als ze ergens echt niet langs wil en volledig in paniek raakt stap ik af en loop ik er langs met haar, zo mogelijk meerdere keren en beloon ik als het goed gaat...
Niet mijn ding, maar alle andere oplossingen leken bij haar alleen averechts te werken, dus nu kijken of dit op termijn vruchten afwerpt...
Voor de wagen heb ik haar gelukkig ondanks het kijken altijd aan het lopen kunnen houden.

Hier ook sneeuw... :+
Vanmiddag een half uurtje aan de lange teugel gewerkt omdat de bak nog te hard was om te rijden, maar ik was erna goed nat...
en Fifi werd priegelig van al die sneeuwvlokken...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:34

VHU, lastig dat kijken en snurken enz.. bij kay helpt het goed om gewoon in een flinke draf langs het 'enge' object te rijden, als ik ga stappen heeft hij gewoon veel te veel tijd om te kijken en te bedenken om om te draaien.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:37

Hier gelukkig geen sneeuw. Heb het water in de stal gelukkig weer kunnen aansluiten, ze voorspellen geen vriesweer meer voor de komende 14 dagen. Ik ben het zo beu om altijd met dat water te sleuren! Ik heb me afgelopen weekend trouwens een bikini gekocht, zo heerlijk, het gedacht dat de zomer er weer aan gaat komen! *\o/*

@ Nouvel: dat is inderdaad lastig als je paard kijkerig en bank is op de weg. Als afstappen de enige veilige oplossing is, lijkt het me niet onverstandig om te doen. Wie weet vermindert de angst bij Fifi haar kant en is ze over een tijdje niet meer zo bang zodat het afstappen nodig is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:44

Nouvel is fifi dan nooit zo bang voor de wagen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:47

Jawel, voor de wagen kijkt ze ook en schiet ze ook regelmatig opzij, dus dat is altijd goed opletten geblazen...
Maar voor de wagen kan ik haar beter naar voren houden en kan ze ook minder snel omdraaien of stoppen dan onder het zadel...
(en de oogkleppen zullen dan ook wel iets schelen)