[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:01

Gem schreef:
Vroeger in mijn penny-tijd reden we naast de Friezen ook met Geldersen, zowel onder het zadel als (meerijdend) op de koets. Maar dat is al zo'n tijd geleden... tegenwoordig ben ik meer van de Duitse Warmbloeden en KWPN'ers waar het (men)paarden aangaat.

De Koningin heeft op stal Friezen en zwarte Gelderse en Groningers voor de koets. Prachtige paarden en super in het werk.

@ tall sterkte, ik hoop dat de paarden oké zijn.

@aks mooie nieuwe plek, maar wat is hij vies :o

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:13

Goedemorgen allen.
Vhu..vervelend van Bente....kan het met de verhuizing te maken hebben ?? ik hoop voor je dat ze niets ernstigs mankeerd...duim voor je..
Tallechie sterkte..
gem in overweging voor ander paard....lastige keuze ! geen verstand van.... ik val vaak voor paarden zonder afstamming..zo was mijn melody een volledig vraagstuk qua afstamming....maar oh...zo betrouwbaar.. :j
Is Vaele niets voor jou Gem ??.....misschien domme vraag, maar dat is wel een heeeeel mooi paard ! met potentie ! :j
HT weer lekker bezig geweest met de paardjes..
Smick die maakte een uitgebreide samenvatting ! goed bezig !
Aks heeft did's verhuisd, super !

Vanmiddag mijn schapendoes weer ophalen....zoontje is allergie's, dus gaat niet werken, enorm jammer, want het was een echt fijne plek, die mensen balen er ook van....nu even kijken of ik ze gewoon hier laat, of dat ze nog naar een nieuw thuis gaat...lastig hoor, ik wil ook niet dat ze van hot naar haar word gesleept, dan blijft ze gewoon hier.
vanmorgen wakker geschreeuwd door onze pup....die werd afgestraft voor iets....en die kan dan zo onnozel hard gillen alsof ze vermoord word..goede bescherming van zichzelf...want ze laten haar meteen met rust...muts...om 5:50 s'morgens...is dat net 10 minuten te vroeg... :+

Frensie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:02

Biancacoo wat jammer voor de schapendoes dat het zoontje allergisch is! Hopelijk gaat het toch weer goed genoeg bij jullie zodat ze bij jullie kan blijven.
Aks wat een lekkere Dids foto! Sta je nu bij Smikkel op stal?
Gem ik heb totaal geen verstand van hengsten e.d. dus kan je niet helpen.
VHU met Bente naar Laarakkers, wanneer ookalweer?
Tallechie sterkte! Heeft het met je elleboog te maken?

Ik ga zo weer lekker naar stal en daarna naar bijrijdpaardje. We hebben de stoute schoenen aangetrokken, startpas is aangevraagd én we hebben ons ook opgegeven voor dressuurwedstrijd op 26 januari bij de vereniging.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:15

@janouk; dat vieze valt nog mee.. Ja, blubberbenen, van het gestresst rondrennen en daarmee ook door plassen gaan ;)
Verder is ie vooral bezweet.. En gaat dan rollen :)
Ik kan er moeilijk heel de dag met een borsteltje naast gaan staan :') En geloof me, hij kan beter

@frensie; nee niet bij smikkel op stal :) Wel dichtbij :)
Wauw wat goed! :D Dressuurprikken! :D Stoer hoor!

biancacoo een pup met ''the voice'' :')
En wat balen van de schapendoes :(:) Of naja, van 't zoontje wat allergisch is dan voornamelijk :) Hopelijk vind je een goede oplossing :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:05

Janouk paarden zijn gelukkig oké.
hopelijk kan Laarakker bente helpen vhu. Lastig als je zo zit te tobben hé.
Ik heb ook alleen nog maar htenk paarden gehad. Pony's zit wel wat achter, weet zo niet wat. Op papier kun je toch niet rijden denk ik dan maar.
Bianca balen van de schapendoes. Zij hadden toch ook al een hond? Daar was hij niet allergisch voor? Hoe oud is de schapendoes?
Frensie nee heeft niet met mijn elleboog te maken. Daar voor moet ik de 15e naar het ziekenhuis. Dit heeft 'gelukkig' niet met mij te maken, maar met iemand anders. Waardoor ik extra werk krijg

Daan heeft het vannacht keurig gedaan. Hij heeft weer aardappels gehad met bloemkool. Waren bang voor reactie, maar viel mee. Hij is van 2130 tot 2215 wakker geweest met buikpijn, druppels gegeven en warme kruik en daarna tot 815 geslapen.

Vanmiddag naar stal. De bedoeling is dat ik alle drie even ga mennen. Hopelijk is de bak vrij. Gisteren was het zo druk op stal dat ik niks kon doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:59

Goedemorgen

Zag paar mooie samenvattingen
Tallechie: met steeds meer klachten ook nog meer werk :(:)
Frensie: ook nieuwe startpas.
Bianca: jammer van de hond en lekker vroeg wakker ;)

Mijn vroegere verzorgpaard was tuiger. Niets koels aan, vreselijke stuiterbal, snel gestresst. Dat is over het algemeen ook het beeld wat ik van tuigers heb.
Gelderse paarden kunnen heel koel zijn, net als Groningers. Maar ook daar zitten drukke exemplaren bij. Quincy, manlief zijn oude paard, was een Gelders paard. Super betrouwbaar, super koel, zeer werklustig. Was alleen als de dood voor karretjes. Waarschijnlijk in zijn verleden iets meegemaakt. Thabor is Groninger, super betrouwbaar.

Tja, ik heb ook een KWPN'er, maar bepaald geen doorsnee. :D Modelletje en kleur zijn nogal afwijkend.

Nou, ik ga proberen of de bak hier thuis weer bruikbaar is. Dan mogen Amerigo en Rembrand even aan het werk. Daarna de wedstrijd van morgen voorbereiden.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:00

klopt, ze hebben al een hond, maar met 2 honden in huis is er toch meer stof en schilfers in huis enzo..
geeft niets..ze komt straks gewoon terug.
ik heb wel de ruimte, maar bij hen kreeg ze veeel meer aandacht..
Tallechie ze is nu 4 jaar.
Frensie..wat leuk dat je met je bijrijdpaardje gaat starten !!! superleuk !
Hoe is het met Gwinn ?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:05

Tine, tuurlijk zijn er drukke exemplaren, maar die zijn er ook bij haflingers, fjorden en friezen toch?

Bianca, kan jou hond goed alleen xijn? Wij willen al heel lang een hond, maar wilde nog wachten tot er over een pasr jaar misschien een kindje komt ivm nu beide 40 uur werken...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:12

@Biancao: ik lees dat PSM misschien wel interesse heeft, wat jammer dat ze weer moet verhuizen. Hier dus net een weekje een proefexemplaar.

@Gem: lastig, ik zou kijken voor een paard dat al voor de wagen loopt of een jonkie met goede beweging, misschien wel al ingereden zodat je wat meer kunt voelen hoe haar (heb het idee dat je een merrie wil :D ) werklust is en hoe ze zich laat bewerken en dan komt het voor de koets ook vast goed.

@Tallechie: :(:) , hoop dat alles qua familie ok is en dat het extra werk te doen gaat zijn.

De rest ben ik alweer kwijt, geloof ik :o

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:32

Ik wil wel, maar vriendlief wil denk ik echt wachten tot we meer thuis zijn... Misschien ook wel zo verstandig! Maar ik kan het hem altijd voorleggen natuurlijk...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:45

Nou, bak hier is dus nog niet bruikbaar -O- Was heel leuk met pony en kar naar de bak gegaan, maar arme beest moest er zo aan trekken, dus maar weer naar stal, alles eraf en maar gelongeerd. Rembrand krijgt weer vrije dag, want ben te moe. Heb net wel stallen vast in orde gemaakt (vannacht gaan ze naar binnen ivm schoonblijven voor de wedstrijd), trailer gevuld met hooi, tuin uitgemest en mollenklemmen geleegd.

Nu eerst maar slapen, dan zadels en hoofdstellen poetsen en alle zooi in auto leggen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:48

psm ze kan best wel even alleen zijn, ze zal wel haar "behoeften" moeten doen elke 4 a 5 uur :Y).

Ik denk dat ze gewoon even bij ons blijft..het is geen probleem dat ze terug komt.
de kennis die bood het zelf aan, en omdat ze niet mee kon naar de huskywedstrijden leek het ons wel een goed idee als ze daar kon wonen..verder nog niet over nagedacht als het niet zou gaan werken. :o

Avaluna, hoe gaat het met jullie hondje op proef ?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:53

Logisch dat dat moet Bianca :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:58

@Biancao: hond is lief, maar wel nog onzeker, heeft ook echt met het feit te maken dat we er al 1 hebben, denk ik. Zo is ze erg veel bezig met bezittingen (huid/bot/speeltjes), dat heeft onze hond dus helemaal niet. Ze maken verder geen ruzie of zo, maar ze trekken ook niet echt met elkaar op of spelen echt samen.
Ze is vandaag een week bij ons. Verder vindt ze het volgens mij wel prima, aandacht, wandelen, spelen op de boerderij, maar dus echt met ons, niet met Jolie.
Maar eens afwachten hoe het verder gaat, ze komt eigenlijk als gezelschap voor Jolie, lekker samen ravotten op de boerderij, doordat wij toch ietwat achteraf wonen, heeft ze gewoon veel te weinig contact met andere honden. Ik hoop dat het beter gaat tussen hen onderling, want Jolie probeert haar wel wat tot spelen uit te dagen, maar daar is ze dus (nog?) te onzeker voor. We zullen zien, we hebben in principe twee weken proef afgesproken en ik zou graag komende tijd wat verbetering willen zien, hondje moet zich ook prettig voelen, hier, anders lijkt ze me meer geschikt voor een gezin zonder andere honden... Maar goed, wie weet trekt ze bij, daar waren volgens mij 8 honden en stond ze laag in rang en zaten ze veelal in een kennel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:53

happytime schreef:
gem: wiki en dan ijsbrand chardon...en daar staan zijn paarden met vaders erachter
en misschien bij andere menners ook wel....

Van dat soort menners wil ik mijn oordeel over een afstamming nou juist niet ophangen :D . En waarom... omdat Chardon ook nog wel met een vierspan Gribaldi's of Jazz-jes kan rijden :') . Het gaat mij er juist om waar de gewone recreatiemenner (lees: vrouwen van 40+ met weinig menervaring, maar veel ambitie) mee kan presteren op amateurniveau :)* .

Biancacoo: nee, Veale is me te groot, en ik zou dan het liefst weer met een onbeleerd jonkie beginnen. Alle kennis is op stal aanwezig, dus ik maak me geen zorgen dat dat niet goed zou komen.

Ava: ik ben idd een merriemens, maar het is maar wat ik tzt tegen kom. Wie weet een leuke homo-ruin :D . Jammer dat het met hondtie vooralsnog niet echt lekker loopt.

Janouk: de Koningin kom ik nooit ergens tegen op wedstrijden _O- ! Nee, we hebben Friezen op stal, ook daar heb ik mee gelest, maar dat trekt me niet.

Tall, veel sterkte!

VHU, hopelijk krijg je bij Laarakkers meer duidelijkheid.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:30

_/-\o_ _/-\o_ , hahaha, moet wat vaker updates geven m.b.t. de hond, volgens mij leest ze mee, ze heeft zowaar Jolie uitgedaagd, vanmiddag in het bos :D .
Ik denk dat het wel goed komt, komende week, had alleen gedacht dat ze al heel snel dikke vriendinnen zouden zijn, wat natuurlijk ook heel naïef is bij twee volwassen teven := .

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:48

Over het algemeen zijn tuigers niet de makkelijkste paarden.Zeker tegenwoordig niet.Er wordt veel bloed ingefokt.Maar ik weet nu uit eigen ervaring en bij andere gezien als je een tuiger en een dressuurpaard kruist krijg je top menpaarden.(de knie aktie wordt over het algemeen veel minder)
En dan moet je natuurlijk wel kijken naar de achterliggende lijnen achter de hengst en merrie.
Kijk naar db.Zijn papa is de dressuurhengst Uphill.Die staat erom bekend dat hij een goed karakter doorgeeft.Dat zie je ook echt terug in db. Mama was een volle ouderwetse tuiger.Maar super braaf.
Deze combi pakte voor db goed uit.
Gelderse paarden zijn zeker ook geschikt als menpaard nog veel meer dan de tuiger omdat ze over het algemeen veel rustiger zijn.

Kijk naar bente van VHU dat is een moneymaker.Die staat erom bekend om hele brave paarden te fokken.Bente is ook braaf maar sensiebel.Waarschijnlijk komt dat toch weg uit de moederlijn.Wij hebben ook een moneymaker gehad ook super braaf en een ideaal menpaard.Is ook als heel braaf menpaard verkocht.

Je kan niet zeggen niet hengst is braaf die wil ik als vader paard.Wij hebben ook 2 volle broers van db gehad.Een leek erg op hem maar de ander totaal niet.Ook lang niet zo braaf.Dus het zegt allemaal niks.

Fokken is gokken......

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:49

Hier een tuigpaard in bezit, maar Det is echt een schat ! Geen dooie rakker, geen uberhoge voorbeenactie, maar kan dansen door de bak. Echt heerlijk dier. Verder niet echt verstand van kwpn paarden voor de wagen hihi.

Bianca, is de schapendoes een buitenhond net als de rest bij jou? Wij willen als we een hek om t erf hebben nog op zoek gaan naar een lekkere erfhond, die wel sociaal en lief is (ivm mijn bejaarde jack russels hihi)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:55

Wij hebben/hadden ook kwpn'ers voor de wagen.
Een daarvan is vorig jaar overleden, maar deed het echt super! En die andere is nu 5 (of 6) en heeft wat kleine wedstrijdjes erop zitten

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn gemaakt tijdens haar eerste vaardigheidsparcours.
Laatst bijgewerkt door Poeltje op 04-01-13 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:57

Het ophalen van mijn schapendoes is nog even uitgesteld..zoontje zegt minder last van jeuk te hebben gisteren en vandaag...ze willen het nog even aanzien, misschien gewenning ? ze hebben al een schapendoes, en daar heeft zoon de 1e paar weken ook last gehad van jeuk...daarna niet meer met wat druppels geloof ik,...dus of ik toch nog even een weekeind wilde wachten met ophalen, het zou erg mooi zijn natuurlijk, duim maar heel hard....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:00

@Biancao: oh, zou natuurlijk super zijn als ze toch gewoon kan blijven, we duimen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:10

baudyH, tuurlijk zijn niet alle nakomelingen van een moeilijke hengst moeilijk, en van een brave hengst braaf. Maar toch wil ik dat wel als leidraad nemen, en niet de "ellende" opzoeken, dus probeer ik alvast de rustige, ongecompliceerde vaderdieren eruit te pikken. De meeste KWPN-hengsten hebben toch wel dusdanig veel nakomelingen dat er een goed gemiddelde van genomen kan worden. En uiteraard zit je altijd wel iets boven of onder zo'n aanname.

Poeltje, ja... daar kan ik dus ook van :~ . Maar dan niet zo'n grote. Zo tussen de 1.60 - 1.63 vind ik voor mij ideaal. Voor onder de man rijden is dat eigenlijk niet mooi (ben ik te lang voor), maar ik ambiëer dan ook geen dressuur-carrière o.d.m. meer. Het gaat mij dan uitsluitend om functioneel bezig zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:28

Citaat:
Fokken is gokken......

Tja, en dan is er ook nog zoiets als de opvoeding. Heeft ook een heel grote invloed.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:35

Absoluut.... hier op stal staan ook wel een paar karaktertjes, maar alles komt uiteindelijk braaf voor de wagen te staan :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:37

Gem schreef:
Poeltje, ja... daar kan ik dus ook van :~ . Maar dan niet zo'n grote. Zo tussen de 1.60 - 1.63 vind ik voor mij ideaal. Voor onder de man rijden is dat eigenlijk niet mooi (ben ik te lang voor), maar ik ambiëer dan ook geen dressuur-carrière o.d.m. meer. Het gaat mij dan uitsluitend om functioneel bezig zijn.

Klopt! Brunellie is net een mooi maatje. Een klein gebleven KWPN'er, E-pony. Voor de kar is dat ideaal!

Uit die vorig jaar is overleden hebben wij toen een paard gefokt.. was de bedoeling dat die voor de kar kwam te staan, maar die werd 1.75. :')
Zijn mams was ook een kleintje, dus dat hadden we niet zo verwacht.