[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:26

Goedenavond.

Las over opstandige pony's, 1 of 2 x enten per jaar. (eigenlijk is om de ca 9 maanden het beste heb ik ooit begrepen, maar ik doe t 1x per jaar :o ) Baaldagen en spiegelende paarden/ponys, nijntjees.

Ik heb de afgelopen 3 dagen niets gedaan met paarden, tenminste niet gewerkt. Ik vond het geen goed idee om met die erge kou en harde wind hun dekens af te doen om ze te laten werken. Echt veel te koud (voelstemperatuur lager dan -10) Morgen hoop ik weer wat te kunnen gaan doen, dan zou het weer boven nul gaan komen.

Amerigo blijft me verbazen. Drie keer per dag zalf in de ogen doen, je denkt dan van te voren: dat gaat lastig worden en hoe langer je er mee bezig bent hoe moeilijker het wordt. Ze worden er toch vaak wat flauw van. Maar niets is minder waar, hij lijkt door te hebben dat het helpt, want staat echt heel netjes stil. Gaat ook niet meer schrikken als ik zijn stal in kom (dat doet hij normaal ook, ook zonder zalf. Weet niet wat er vroeger met hem gedaan is, arme ventje. Ik kom sowieso weinig in de stallen als de paarden er staan. Poetsen enzo doe ik op de wasplaats, uitmesten doe ik als ze buiten staan of als het echt zo erg is dat ze 24 uur op stal zouden staan, dan zet ik ze ook op de wasplaats.)

Nou, ik ga mijn bed opzoeken.
Slaap lekker allemaal en hopelijk heeft iedereen morgen een heel fijne dag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:38

Meegelezen, maar jullie gaan weer zo snel...
sluit me aan bij tine, nijntjes, enten, opstandige poowns, paarden die niet meewerken als je zelf niet goed in je vel zit en winterse kou, brr!!

tine, fijn dat het zalven zo goed gaat!
een merrie bij ons heb ik ook weken moeten zalven, volgens de veearts moest ik het samen met iemand doen, maar na een paar keer deed ik het probleemloos alleen, ze bleef zo lief staan, echt heel braaf!
en dan altijd een wortel als beloning, daar deed ze het voor hoor! :D

Fifi heeft gisteren ook vrij gehad, zondag hard genoeg gewerkt.
vandaag rustig even gereden onder het zadel met uitrijdekentje op, bak was hard, dus even rustig wat stap/drafwerk en toen stukje over de weg...

Fifi reageert trouwens ook enorm op hoe ik zelf in mijn vel zit, ik hoef met haar ook echt niet te gaan rijden als ik mijn dag niet heb... 8-)

Enten doe ik in principe 1x per jaar.
Mijn vorige paard deed ik eerst 2x per jaar, maar die was er altijd naar van, stijf, hoesten, dus toen ben ik naar 1x per jaar gegaan en dat heb ik met Fifi zo gehouden eigenlijk...

Maisie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:55

@ tine fijn als ze zo meewerken als je het niet verwacht.

Hier enten we het hele spul 1x per jaar. Ze moeten binnenkort weer.

Vandaag de pony's niet gezien. Morgen les met robijn en dan donderdag eens kijken
hoe het met ferro zn hoestje is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:15

:wave:
respect voor de menners van vandaag (en de ruiter VHU ;) ) 't was koud, heb 't ontdekt
Vriendin kwam, heulemaal uit Oss. We hebben dids even voor de kar gezet en een rondje gemaakt... griebels wat was het koud! :oo
Zij heeft ook nog een stukje gemend, maar ze dacht erbij na, dus dids vond 't niet leuk en ging klieren. Vreemd want rijden kan ze wel best vernuftig.. naja
Was in elk geval supergezellig :)
nu ventje kroelen en tv kijken O:) :))

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:15

Met Hidalgo gaat t redelijk....vanmiddag is de dierenarts nog een keer geweest.
Ze heeft m nagekeken opgevoeld toch nog koliekerig heeft pijnstillers en darmontspanner gehad.
Hebben het voerschema besproken en wat aangepast, ziet er als volgt uit 1/4 hooi 3/4 kuil 2 keer daags muesli met ontsloten granen/brok met daarover intestinal balance.....
Hidalgo heeft dus een gevoelige darm(wat waarschijnlijk veroorzaakt is door de zandkoliek van het najaar)
De dierenarts heeft vanalles uitgelegt, ik snap t wel maar weet niet hoe ik het uit moet leggen....
Voorbeeld in kuil zitten andere eiwitten dan in brok/muesli en hooi sommige paarden doen het prima op alleen kuil Hidalgo heeft dus die eiwitten nodig wat in brok/muesli en hooi zit.
Droge en ruwe stof ofzo....afijn ik snapte het maar weet het niet uit te leggen.

Wat nu dus hopelijk gaat gebeuren is dat de balance in de darmen op orde komen en blijven voordat ze de wei op gaan.
Ik moet heel voorzichtig op gaan bouwen met weidegang en liefst op een gemaaide wei.
Nu staan ze bij ons wel eens een paar uurtjes op de wei, maar in het voorjaar mee op gaan passen als het warmer gaat worden.

En hopen dat Hidalgo zijn supplement gaat eten hij vond het niet zo lekker vanavond, misschien dat t ook aan de muesli ligt...

Verder vond ze Patrick en Hidalgo er super goed uit zien, leuk om te horen vind ik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:38

Fijn dat de DA zo de tijd heeft genomen, van alles heeft uitgelegd en wil meedenken richting voer e.d. :j
Altijd wat zorgenkindje als ze wat gevoelig zijn op de darmen. Heb een paard gehad dat een soort van sluimerende blindedarm-niet helemaal goed had, ook moeilijk uit te leggen. Paard was vaak wat chagarijnig, sloeg dan tegen mijn been, protesteerde. Maar niet altijd, en soms meer, soms minder. Had ook regelmatig koliek (zo'n 3, 4 x per jaar ;( ) Bleek dus die blindedarm te zijn. Was niets aan te doen. Wel goed voerschema, daarmee experimenteren. Gaf toen veel zemelen met wortelen erbij, deed ze het goed op. Sommige paarden doen het weer goed op kuil, anderen weer op goed hooi, dan weer op gras :7 Koliekerig vind ik zelf een van de lastigste dingen hoor, met paarden. Sterkte ermee :(:)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 06:56

wat lief dat de DA het voerschema zo met je besprokn heeft :j

naaltje, brrr een buitenritje met de kar.. je zal wel bevroren zijn geweest.

tine, lieve poownie is het toch dat je zo makkelijk zijn oogje kan zalven

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:59

fijn dat je goed advies hebt gehad van de veearts :j

@IT; we waren diepvries ja :P
en Dids was strontvervelend... Hij maakte een idiote schijnbeweging omdat er een fietser tegemoet kwam (een manneke van een jaar of 89 :+ dus die deed niet druk ofzo ;) )
Daarna zette hij het op een rennen omdat er een shetje van 90 cm in een weiland stond, stil, zonder te hinniken...
toen een ''whaaaaaaaaaaa ik spring in de slooooot! :wow: '' omdat er een stier in een weiland stond.. stil :')
En op de terugweg liep hij nog allemaal schijnbewegingen te maken omdat... ??? Een ree in het bos ofzo houd ik het maar op :+
en dat met bevroren handjes :+

Nou, moet mijn stageopdracht wat ''omgooien'' maar ik vind de beschrijving nogal cryptisch, ik ga eens aandachtig kijken dus ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:47

goeiemorgen!

patrick, sterkte ermee!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:50

Goedemorgen !!!

Patrick, volgens mij heb je een kei van een DA !!
Fijn dat je nu meer weet over de voeding en hoe op te bouwen !!
Hoop dat je paardje helemaal snel opknapt !

Werkze allemaal :evaw:

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 10:08

Goeiemorgen!

Sterkte Patrick! :(:)

Ik zit even in de meeleeshoek, jullie gaan zooooo snel! :))

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:13

goeiemorgen

Fijn een DA die meedenkt :)
Verder ben ik mooie foto's tegengekomen
En heeft een konijntje een heeeeeel mooi groot hok ;)

Ik lees over een vervelende Wobbe, en dat hier het advies gegeven wordt om daar "een soort van Join-Up" mee te doen. Vind persoonlijk dat dat een nogal gevaarlijk advies is om op een afstand aan iemand te geven van wie je niet weet hoeveel grondwerkervaring diegene heeft. Join-Up is wel iets waar je wat ervaring voor nodig hebt, want hoe weet je nou of je al ver genoeg bent gegaan en hoe weet je nou of je niet al veel te ver bent gegaan? Beide fouten kunnen hele grote problemen opleveren.

Blijkbaar heeft de koppijn weer een rondje-forum gedaan, en ben ik weer aan de beurt... *zucht*
Wilde zometeen eigenlijk even mn twee jongens aan de lange lijnen gaan pakken (om de beurt) maar weet het nog niet.
Gisteren kwam ik savonds op stal, werd ik heel erg teleurgesteld. Heeft mn bijrijdster (wel in overleg met de stalhoudster) in plaats van de stal uit te mesten gewoon de staldeur dicht gedaan en de andere open gedaan... Lekker dan, heb je heel de dag in de duffe collegezaal gezeten, ruim een uur in de file gestaan en dan kom je op stal en moet je gewoon nog een extra stal mesten! :( vond het niet tof! Heb hetzelfde principe gehanteerd, de deur van stal A dichtgehouden en stal B uitgemest. Ga zometeen wel kijken of er nog iets te redden valt.
situatieschets: paarden hebben een uitlooppaddock met een zeecontainer die omgebouwd is tot 2 stallen en daarvan staat er 1 altijd open, zodat ik altijd 1 schone stal heb als ik het paard na het werk onder een zweetdeken op stal wil hebben of voor ziekte ofzo

groetjes, lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:15

lacuun, als je hulp wil ;)
:(:)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:19

Net mn ideal tuigje te koop gezet hier op bokt.

Wil heel graag een kunststof bruine kopen :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:20

bruin :+: :D
en kunstof is ook :+: want dat hoef je niet te poetsen ^)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:22

bruin is mooi!!!
en kunststof is erruggg handig! :D

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:27

Leuke nijn!
@patrick: fijn zo da !

Bruin is gaaf! Kunststof is erg handig niet meer zo veel poetsen!
Die wil ik ook nog is als ik geld heb :p

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:30

ik heb kunststof en leer, maar mijn leren gebruik ik alleen met wedstrijden, blijft 'ie netjes... 8-)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:53

Hidalgo is wel een z.ei.kerdje hoor, vind de nieuwe muesli niet lekker >;)
En zijn brok met de intestinal balance eet hij wel maar ook niet van harte.
Vanavond met een klein beetje slobber er door proberen.
Hij is een beetje kieskeurig, lust ook geen wortel :+
Dan is Patrick makkelijker met eten gelukkig.
Zo maar eens hooi en kuil regelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:58

Goedemorgen.

@ Lacuna: toch maar even gaan praten met haar? Sterkte.
@ Naaltje: spannende rit en dat met die kou. Niet leuk.

Nou, auto staat bij garage, dus maar hopen dat ik straks weer een tiptop autootje (nou ja, bus) heb.
Net allerlei klusjes in huis gedaan, nu moed verzamelen om de kou in te gaan om uit te mesten en te wandelen met Rembrand. :brr:

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:03

Suc 6 ermee Patrick..

Maisie, wat voor kunstof tuig ga je kopen dan ?
Ik heb ideal notenbruin al liggen voor mevr. Lizzy. :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:06

OEH Buckje.......geweldig zal dat lizzy staan !!

Mooi bruin tuig vind ik ook zooooo gaaf.
Maar ik heb een zwart zilco tuig........enne...........mijn man vind dat wel genoeg !!! helaas.......... :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:07

een ideal kunststof ook notenbruin. Of iig de kleur bruin die ze hebben.

@ patrick balen dat hidalgo zó kieskeurig is. Hij zou moeten snappen dat je alleen het beste maar voor
hem wilt. Wel fijn dat de da heeft meegedacht in de voeding.

@ tine hopen dat je auto weer helemaal goed is vanmiddag. T is geen pretje nu zonder verwarming.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:08

Ik heb ook een zilco. En een 2 span webtech die ik ook beide weer in enkelspan kan gebruiken en ook voor het tandem. Wil wel proberen of robijn maat pony past zodat ik het eventueel in de toekomst voor een nieuwe pony ook kan gebruiken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:08

Ik heb alles bruin voor haar van zwart word ze depri. :') Okay ik lieg ze heeft een zwart leren halster grrr. :+
Ik denk dat het wel vet stoer zal staan al dat bruin op haar kleurtje. <3