[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:24

Mag ik me hier ook melden?

Ik ben Karen, 20 jaar..
Ben in het bezit van de volgende paarden:

Paulina van't Papenbroek ofwel Pauk
Haflingermerrie van bijna 15 jaar oud.
Ze heeft 11 april haar 4e veulen gekregen, een hengstje met de naam Aiden (van den Alsemgeest)
Paulien loopt vooral onder het zadel en enkelspan..
Dubbelspan met haar dochter kan ze ook maar is nog niet helemaal bevestigd.. Dit willen we wel binnenkort weer op gaan pakken
Paulien is afgelopen november Sport geworden door de VOPP test aangespannen af te leggen met twee tienen op haar cijferlijst!

Alonna
Haflingermerrie van bijna 12 jaar
Ze is nog drachtig en uitgerekend op 18 mei van haar 9e veulen
Ik heb Alonna nu 2,5 jaar. Ze is altijd fokmerrie geweest maar sinds afgelopen jaar hebben we haar beleerd voor de wagen.
Dit vind ze wel leuk maar op buitenrit ook nog heel erg spannend..
Als het veulen eruit is en ze is weer op conditie gaat m'n vader dressuurlessen met haar nemen zodat we een 2e VOPP kunnen gaan rijden.
Ze had namelijk een B-predicaat en we willen een A of AA voor het sport-predicaat

Amazing Kyra van den Alsemgeest ofwel Kyra
Kyra is het 1e veulen van Pauk en ook mijn 1e veulen..
Kyra heeft 1 april haar eerste kind gekregen en dit is een prachtige hengst met de naam Stitch (van den Alsemgeest)
Ook Kyra wordt bereden onder het zadel en vooral ook in het enkelspan
We gaan dus het dubbelspan weer oppakken.
Met Kyra heb ik m'n startkaart dressuur aangespannen, echter hebben we door de dracht nog niet veel kunnen rijden en gaan we haar vandaag weer voor het eerst voor de wagen zetten..
Met Kyra heb ikzelf op de nationale tentoonstelling gereden afgelopen augustus en daar werden we 4e van de enkelspan van heel nederland. Alonna werd daar 3e met een andere menner..
Kyra heeft ook de VOPP gelopen maar kwam net 3 puntjes tekort voor een A dus ook zij mag in de herkansing en met Kyra ga ik dus zelf lessen zodra Stitch oud genoeg is..

Orion
Orion is een 2-jarige haflingermerrie. we hebben haar met 6 maanden gekocht in oostenrijk.
We doen verder nog niet zo veel met haar, ze mag lekker groeien en af en toe nemen we haar mee naar een keuring

Aura van den Alsemgeest
Aura is de dochter van Alonna, ondertussen is ze 1 jaar.
Ook Aura mag lekker groeien en we hopen dat ze uitgroeit tot de prachtige merrie die ik in haar zie :D

Hassebas
Hassebas is m'n oude welshruin van 29 jaar (bijna)
Hij heeft in z'n jongere jaren in enkel dubbel en vierspan gelopen en was nogal succesvol, heb ik van horen zeggen
Bij ons heeft hij vooral onder het zadel gelopen en in het enkelspan
Nu is hij met pensioen en voedt de jonge paarden op die dat nodig hebben (Zoals Orion ;) )

Ik hoop dat ik hier gezellig mee mag kletsen want ik vind het aangespannen rijden echt onwijs leuk!

Groetjes Karen

Maisie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:30

welkom.

Dat is nogal een hele lijst hafjes. Heb even in je profiel gekeken maar ze zien er gaaf uit !! Mijn vriend ment ook met een haflinger (zie profiel).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:31

páuk! :D
hai :))

ik ga vanavond voor 't laatst lichte korte training doen met diddle.. moet 3 dagen naar limboland met school.. dus geen dids ;(

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:33

en dan heb ik de veulens niet eens apart genoemd :=
Ik heb je profiel bekeken, leuke haf maar ik vind vooral Robijn een knapperd!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:27

@Pauk: welkom! Mooie lijst met paardjes en prachtige foto's in je profiel.
Wat fijn dat je vader ook ment!
Ik men de laatste tijd voornamelijk tweespan met onze Welshkes, ik moet dringend eens foto's of filmpjes maken :o, alleen de paardjes staan in de link van mijn onderschrift.
Vind het zelf altijd zo leuk om foto's te zien en zelf ben ik te lui :o , ik ga mijn man aan het werk zetten.

Ik ga nu snel naar stal, de paardjes doen!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:30

Hallo,

Wie heeft een plaatje waaraan je precies kunt zien hoe het tuig moet.
(is voor een vriendin)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:08

Welkom Pauk! Flinke paardenstapel heb je, wel mooie dieren :j

Ik kom even spammen met een rijtopic... mag vast wel hier bij de menners :P Zal binnenkort de kleine poowny ook wel weer ff op de kiek laten zetten.

Maar bij deze dus de andere pony. Zij had haar springdebuut zondag.
[SPR-ITP] Yes we can! Nowie's springdebuut.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:02

Ik heb dus vanavond voor het eerst weer gement na een aantal maanden zwangerschapsverlof voor Kyra..
Het was ff zoeken voor dr, ze liep wat scheef :+
Maar ze was harstikke braaf.. Ze zal morgen wel spierpijn hebben..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:11

ik ben onder het zadel weggeweest, was ff spannend na de kuren van afgelopen week.. het waren dus echt kuren, ze kwamen vandaag weer maar op een andere plaats
hij heeft niet gewonnen! :)

nu 2 dagen beestje missen :\

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:12

vandaag sun ook maar weer eens ingespannen,zeliep wel braaf, maarre...dat gezwaai met haar hoofd door de vliegjes...IK word er gek van..ha ha
vandaag bij de menlessen wezen kijken en....vanaf volgende week....gaan wij ook! yes.
(sorry sun, nu moet je echt gaan leren werken voor me....) ;)

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:55

Nou, bij deze mijn avon(d)tuur van gisteren..

Zoals ik al zei zou ik gisteravond voor het eerst met mijn pony Jenna naar de 1e clubavond van de menvereniging gaan.
Zelf was ik best zenuwachtig, ze heeft namelijk nog nooit met mij bij andere paarden gereden, voor het eerst op ander terrein, voor het eerst weer vrij lang (20 min.) in de trailer, en ik wist niet wat me daar te wachten stond.

Even tussendoor:
Gezien ze vorig jaar een keer met mij aan de kletter is gegaan, was ik bang dat het haar allemaal te snel zou gaan. Dus vanaf toen afgesproken met mezelf dat ik niet eerder aangespannen zou rijden voordat ik een nieuwe kar had. Dus dat werd heel veel longeren! Veel dressuurmatig (de commando's zitten er in ieder geval goed in nou!), en voor ons allebei is het vrij nieuw. Zij is nu vier, dit is mijn 1e pony waarmee ik daadwerkelijk wedstrijden mee wil gaan starten. Heb eerst kunnen proeven met mijn 2 shetlanders, en moet toch zeggen dat ik het anders vind rijden dan onder het zadel! Wennen hoor! Daarom ben ik denk ik nog wat onzeker.. Maar goed.

Gister in de trailer zetten was bijna geen probleem. Heel even stond ze stil, maar liep daarna weer lekker met me mee. We (mijn moeder was ook mee, Romaj62 op bokt) hadden voor de zekerheid een hooinet in de wagen gehangen zodat ze wat te knabbelen had. Onderweg erg veel gestamp, 1 keer gestopt maar er was totaal niks aan de hand. Zelfs een stukje zonder gestamp kunnen rijden! Tot bij een stoplicht, toen werd het gebonk wel heel erg, maar toen waren we er bijna. We kwamen al 2 andere aangespannen pony's tegen die ook naar de clubavond zouden gaan, en daar hoorde ik haar naar hinniken. Aangekomen op het weiland begon het gebonk weer, en dus snel de auto afgezet en gekeken.. Ze lag op haar rug, met 4 benen vast in de hooinet die wonderbaarlijk nog hing. Maar ze bleef heel rustig, en hebben zonder enkel gevaar haar weer los kunnen krijgen. Ze lag met haar hoofd richting het deurtje, en de benen lagen de andere kant op, dus ze kón alleen maar richting het deurtje draaien. Voordat we het wisten stond ze weer rechtop, en liep ze heel kalm het deurtje uit ( :oo ). Ben meteen rondjes met haar gaan lopen of ze er niets van had overgehouden, maar helemaal niks. Ze stak zelfs meteen d'r hoofd naar de grond om gras te gaan eten! Wat een entree zeg! De pony was in orde, maar ik had serieus m'n hart in m'n keel, ik stond te trillen op m'n benen.. Toch maar gaan rijden, ze sprong ietjes weg met wegrijden, maar verder net zo rustig..!

Ze keek ook totaal niet naar de andere paarden, ook schrok ze nergens van als er eentje al rammelend achter mij aan reed, en het kegelparcours liep ze alsof ze dat al jaren doet! Echt, het rijden ging zooo super!! Zelfs een boom-hindernis die in het parcours stond deed ze zo zonder ook maar 1 kik te geven.. Wat gaaf! Stilstaan tussen 2 aanspanningen is geen probleem, zelfs niet als die 2 wegrijden.. Wat wil je nog meer?? Ja, ikzelf moet ontspannen, want ik maak me sterk en dan loopt de pony niet meer. Laat ik mijn handen weer los, dan loopt ze netjes naar beneden en is ze heerlijk te sturen..!

De terugweg ging stukken beter. Nu zou mijn moeder met de trailer en ik met de aanhanger rijden, waardoor ik wat kon bijkomen. We hebben het hooinet eruit gehaald, maar wel wat hooi op de grond gelegd waar ze makkelijk bij kon, en zijn weggereden. Meteen begon het weer.. Maar het was maar even, en verder hoorden we af en toe geschraap dat het zo lang duurde, verder totaal geen problemen gehad. Wat blijkt, eenmaal terug, ze heeft zich toen los weten te rukken. Ze stond overdwars in de trailer. Blijkbaar vind ze dat toch fijner! (weet iemand nog een vrachtwagentje voor erg weinig geld? :P) Gelukkig verder niets aan de hand, en hebben we haar gewoon via de klep eruit kunnen halen.
Wat een avontuur zeg, jeetje mina. Maar echt, dat het rijden zelf zo lekker ging, verbaasd me nog steeds! Ik moet nu toch maar gaan denken dat Jenna het écht wel kan, en mezelf niet zo aanstellen :) En nu maar oefenen met de trailer!
Laatst bijgewerkt door lienepien610 op 22-04-09 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:17

Jee Lienepien wel een avontuur met de trailer zeg, ik kan me voorstelen dat je stond te trillen op je benen.
Wel heel fijn dat ze braaf was, dit geeft jou natuurlijk ook wat zekerheid.
Jullie zijn er klaar voor als ik het zo lees, dus kom maar op met die wedstrijdverslagen :P

Welkom Pauk.
Een hele waslijst aan haffies :D .
Nu moet je natuurlijk ook wat foto's plaatsen zodat we kunnen zien hoe jou haffies er uit zien voor de kar ;) .
Ik zal eens in je profiel spieken :+

Happytime misschien kun je haar zo'n frontriem met slierten op haar frontriem bevestigen.
Lijkt me niet prettig mennen met dat hoofdschudden.

Naaltje even volhouden meid, die dagen zijn zo voorbij en dan kun je weer fijn met Dids op stap.
Overigen heb ik ook nooit geen zin meerdere dagen weg te gaan en mijn [paard] te moeten missen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:26

@lienepien... wat een verhaal zeg, fijn dat het nog zo afgelopen is.

Ben druk bezig met eef voor de sleep hoop dat ie snel voor de kar kan! Heb echt zo'n zin om lekker buiten te rijden enzo, maar het zal nog wel even duren.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:27

Ik sluit me aan bij de samenvatting van Ilegra.

Ik heb gisteren voor de eerste keer onder het zadel gereden op mijn nieuwe topper. Ging wel goed, alleen hij is heel snel en behoorlijk hard in de mond. Maar ben blijven zitten.
Had al 8 maanden niet gereden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:41

zo.. 1e dag dids missen is bijna om.. ik word als het goed is zo gebeld hoe het is met dids :o

vandaag met een vw transporter vol studenten gereden :oo echt trots op mezelf, 2 mnd rijbewijs enzo O:) :D morgen weer hoop 'k O:)

jeetje lienepien, geluk gehad nog! :oo

was lekker of niet tallechie? spierpijn nu? :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:38

Naaltje: was wel even wennen, maar was niet bang. Heb nu ongeveer 1 jaar rijervaring bij de manege. Daar al 8 maanden gestopt en dus nu weer gereden.

Het ging hard en nog niet gecontroleerd, maar ben blijven zitten.

Hopelijk vind ik snel een goede instructreur. Spierpijn valt gelukkig mee. Hoop dat het morgen niet veel erger is.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:51

@lienepien gelukkig niets ernstigs gebeurt zeg !! Snap dat je geschrokken bent maar gelukkig was ie in
de les braaf.

@ naaltje ik denk dat alles wel goed is met dids toch ?? paar daagjes vakantie vind ie vast ook niet erg ;)

Vandaag lekker een rondje van een uurtje gedaan met Ferro. En jazz voor de kar gehad !!!
Hij was braaf. Stukje gedraafd en paar keer stilstaan en weer weggereden.

Nu kan ik met het hele spul gaan trainen (zal mijn vriend leuk vinden hij moet altijd mee als groom)

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:20

hoi iedereen,

wilde mij ook even aanmelden bij dit topic..
ik men zelf nog niet maar wil het wel gaan doen maar heb eigenlijk hulp nodig..

ik heb een tuigpaard van 1.61 m en 7 jaar waarvan ik niet weet of ze voor de kar is geweest.. nou lijkt het me wel heel gaaf en ben al aan het oefenen geweest met longeerlijnen door een longeersingel heen enzo en dat gaat echt super.. ook reageert ze goed op de zijkleppen van het menhoofdstel!

ik heb verder alleen geen compleet tuig (alleen singel en borsttuig maar de broek is te klein) en heb ook geen karretje..

wil het allemaal erg graag aanschaffen maar moet eerst weten of ze het leuk vind en niet levensgevaarlijk is enzo..

dus mocht er hier iemand zijn die deze zomer tijd over heeft en zin heeft om mij te helpen hoor ik het echt heel graag!

groetjes!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:23

haha maisie, dids vindt het niet zo erg (al komtie wel héél hard hinniken naar de draad als k weer ga na zo'n horstweek :+: ) maar ik vind het vréselijk :)) _O-

vandaag gaan we determineerles volgen, en we gaan vlinders kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:31

Naaltje :(:)

Hallo Vanando helaas kan ik je niet helpen.
Je woont voor mij te ver weg.
Maar ben wel erg benieuwd naar je tuiger, wat is zijn afstamming en heb je foto? :P

Masie heb jij even mazzel dat je vriend wel mee wil als groom.
Die van mij moet ik echt overhalen :o

Tallechie misschien kun je Iekje Baron vragen.
Zij geeft les en komt aan huis (zij heeft met haar vader in de boerderij gewoont waar jij nu met je paard staat)
8 maanden niet gereden, wow kan me voorstellen dat het dan even moet wennen.
Overigens ben nog steeds dat adres van die menvereniging aan het zoeken :o

Heb verder niet zo veel te melden.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:52

tja mijn vriend ment zelf ook dus hij vind het ook wel leuk maar wil natuurlijk ook zelf met zijn pony rijden. Maar goed in ruil ga ik mee naar de sgmw en ben daar heel weekend zijn groom en kok enz.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:11

wat een rit met de trailerzeg,en dan je pony met 4 benen in de lucht aantreffen, zou ik ook ff schrikken.
mijn kwpners zijn ook onrustig,maar dan meer als ze in een 2 paards trailer staan,met schot ertussen...
nu heb ik het schot opzij en een langere achterstang gekocht,probleem opgelost, ze gaan zelf scheef staan en kan nu uuuuuren met de trailer weg.(1 houdt niet van file en verkeerslichten,gaat ze stampen :( maar dat heeft ze van mij....ik hou er ook niet van.. :D
goed idee, om sun een vliegenfrontriem om te doen. ga het eens proberen,dat schudden is erg vervelend (voor mij :D )ha ha

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:21

Ilegra: geeft ze onder zadel les? Of ook aangespannen?

Mijn vriend is ook allergisch en zal dus nooit mee gaan om te groomen. Mijn vader woont te ver weg.
Het is al een wonder dat mijn vriend af en toe mee gaat

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:22

mijn vriend vindt het wel leuk om eens mee te gaan, maar niet elke keer :)
heb voor op zondags een vaste groom en als het mooi weer is dan willen er ook wel eens stalgenootjes mee (ben de enige die ment) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:29

tallechie schreef:
[paard]: geeft ze onder zadel les? Of ook aangespannen?

Ze geeft alleen les voor onder het zadel hoor.
Voor menles aan huis zou ik zo niemand weten.
Vroeger deed Udo de Haan dat ook veel maar ik denk dat hij door de verrichtingonderzoeken voor de tuigpaardhengsten die hij leidt daar geen tijd meer voor heeft.

Mijn man wil wel eens mee maar vind er verder niet zoveel aan.
Wel jammer vind ik want nu zien we elkaar niet zoveel :o
Behavle nu ik in de ziekte wet zit :Y) .