[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lanouska

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:06

@ bettepet heb je al een startlijst ?

ik heb vanavond les met het achterspan van ons 4span want H gaat met het jonge paard rijden *\o/*

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:24

Behoorlijk akelig he, het zag er vanochtend al minder vurig uit. Heb vanochtend over de weg gestapt en ga vanavond ook nog even stappen. Ohz met oogkleppen, haha, anders is ze toch wat bang voor groot verkeer. Volgens mij vonden ze dat op stal heel vreemd. Sowieso beetje gezeur op stal. Iedereen heeft weer een andere mening over de mok en er is een stel wat elke keer laat doorschemeren; 'wij doen nooit wat aan de mok, gaat vanzelf over' dus met andere woorden: doordat ík haar zo goed mogelijk probeer te verzorgen, vinden zij dat ik de mok alleen maar verergerd heb. Vind ik erg l*llig van ze.

Een swirl is een heel lekker ijsje waar je vanalles in kan laten doen, fruit enzo. Hmmmmm

Veel plezier met je les Lanouska!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:28

Mok komt vooral van binnenuit he ;) dus ga ook eens kritisch naar de voeding van je paard kijken :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:49

Tja, wat zou er dan verkeerd aan kunnen zijn? M.a.w. wat voor voer kan mok in de hand werken.

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:52

nope, nog geen startlijst helaas
maar wil je wel mee verkennen vrijdag???

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:56

frensie, niet zozeer alleen voer, maar ook de algehele balans van je paard. Iets veranderd,stress. You name it.
Swirl is idd ijs. Maar loeiduur..
Nog les.. Tot half 6. Lokaal waar geen ramen open kunnen.. Hoofdpijn dus..

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:58

mmm lekker ijs.
@ lanouska, zijn er nu 1 of 2 lessen bij jullie van MK? Wil misschien volgende week nog wel ff een keer weer mee rijden voor het NK, maar vind van half 9 tot half 10 zo laat

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:59

[MD] centraal topic over mok

Hier is veel te lezen :)
Mok komt vooral door een teveel aan eiwitten en ook kan het komen door teveel suikers :) Als de weerstand dan al "slecht" is en het wordt wat natter, of hij staat een keer in een natte stal, dan kan er, vooral op witte voeten, snel mok ontstaan.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:11

Stress klopt absoluut, ze heeft het opgelopen toen ze intern in training was voor het aangespannen rijden. Ze stond daar wel in een schone stal, ben er elke dag geweest. Tja, het is natuurlijk nat weer al paar weken, dus ook dat werkt niet mee. Qua voer krijgt ze niet veel suikers. Ze krijgt mooi kuil zoveel mogelijk, luzerne van Hugho (zonder melasse en andere toevoegingen) afhankelijk van de arbeid omega 3-6-9 mix en Subli Zonder (dus ook weer zonder melasse). Ik zal het centrale topic eens doorlezen.
Nu staat ze op straat en komt ze niet in het natte gras. Zodra het regent moet ze naar binnen. Mag niet in de bak rijden, wel op straat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:36

http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/mok dit is ook een mooi artikel :)
Citaat:
Oorzaak
Vaak ontstaat mok door een samenloop van omstandigheden; vuil in de kootholte, staan in een natte weide of een (vieze) vochtige stal. Door bepaalde planten of door irriterende stoffen in de bodem of het stalstrooisel ontstaan beschadigingen. Ook leverproblemen kan mok veroorzaken, waardoor de huid gevoeliger is voor licht. Daarnaast kan een allergie ook mok veroorzaken. Deze allergieën kunnen samen met leverproblemen d.m.v. bloedonderzoek worden opgespoord. Ook kan mok veroorzaakt worden door parasieten. Om dit vast te stellen is een afkrabsel noodzakelijk.

Ook kan een paard reageren op bepaalde planten in de wei, waardoor de (witte) huid van het paard gevoeliger wordt voor zonlicht. Dit proces wordt fotosensibiliteit of zonnebrand genoemd. Het tast de witte benen aan, maar soms ook andere witte lichaamsdelen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:40

Ben net weer terug, maar ben ontzettend moe. Mocht eerder weg dus dat was wel fijn.

Ik wilde vanavond naar stal, maar heb er denk ik geen puf meer voor

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:09

Bedankt voor de link.

Tallechie; lijkt me best zwaar om na zo'n lange 'vakantie' weer een hele dag te moeten werken, succes!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:19

Frensie klopt maar dit is ook nog ander werk. Ik heb 6 jaar lang op kantoor gewerkt, bij banken. En vandaag was mijn 1e stage dag op een kinderdag verblijf en we hadden 14 kinderen

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:28

Lijkt me heftig genoeg!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:31

@ bettepet ja ga wel mee vrijdag ben toch de hele dag vrij we hebben vanavond weer in erica les en weet niet of onze andere lesgenoten ook mee gaan naar erica maar moet denk ik wel 2 lessen van te maken zijn ik zal even overleggen vanavond en wou je dan 2x mee rijden of alleen volgende week ?

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:35

uhm, hoe ver is erica vanaf Bronneger?
even ver als C?
en dan eerst maar is 1 keer, kan ik altijd die 2e keer nog bekijken.

Vrijdag vrij, kom je me dan ook helpen poetsen???

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:45

E is iets dichterbij als C ik sms je wel over vrijdag

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:07

Kan ik me hier ook melden?
Ik men sinds dit jaar met mijn welsh a pony en het gaat al super goed :j
Ik krijg les van de voorzitter van de plaatselijke menvereniging om zo mijn menbewijs te gaan halen *\o/*

Nu heb ik alleen een probleem.
Thuis heeft een van onze paarden tegen de kar aangeschopt en nu zijn er een paar wielen kapot (er zit een flinke slag in).
De fietsenmaker heeft er een kunnen maken, maar de tweede krijgt hij echt niet meer goed.
Heeft iemand van jullie misschien een idee waar ik zulke wielen zou kunnen krijgen?
Het gaat om een dressuurkar (zie profiel).

Ik ben momenteel aan het sparen voor een marathon-recreatiewagen, zodat ik ook over de 'ruigere' paden kan mennen. Misschien dat jullie toevallig weten waar zo'n wagen te koop staat, die niet té duur is.

Ik ben benieuwd!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:18

Hallo allemaal,

Ben weer terug van de dierentuin. Was erg leuk. Vriendje van zoon was mee, dus zij hebben zich samen uitstekend vermaakt.

Vanmorgen eerst nog Amerigo en Rembrand beweging gegeven, Thabor krijgt maar vrij. Geen puf meer.

@ Tuc: welkom. Heb geen antwoord op je vraag helaas.
@ Bettepet: lesje uitproberen. En nieuwe groom uitgeprobeerd ;) Hoop voor je dat het wat wordt. Altijd handig.
@ Tallechie: zal best dat je moe bent. Als het maar leuk was :j
@ Evelli/ Frensie: over mok zijn zoveel meningen. Ook onder dierenartsen onderling. Wat voor ene paard werkt, werkt niet voor andere op de een of andere manier.
@ Lanouska: veel plezier met je les

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:34

grrr kijk ik nog even op startlijsten voor zondag. Ze hadden na mijn mail de tijden keurig aangepast. Alleen nu is alles weer veranderd. Helemaal geen problemen mee hoor, maar heb weer onmogelijke tijden.

Moet nu met paard om 10.20 en 10.35 en dan met pony om 11.55. Dat gaat gewoon niet passen. Dus maar weer mail gestuurd. Hier word ik echt niet vrolijk van.

Snappen ze dan niet dat de proef 10 minuten duurt, dat je dan nog vaardigheid moet rijden (en dat kan vaak niet aansluitend), dat je toch echt even moet uitstappen voor de gezondheid van je paard, dat uit en opnieuw inspannen toch echt wel 20 minuten per paard kost (zeker met stiften draaien) en dat ik toch ook echt wel even wil losrijden ???? :( -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:36

swirl ijs is lekker!!! alleen jammer dat het zo duur is.

effe een stomme vraag (heb niet zoveel tijd om bij te lezen de laatste tijd)
is er al iets meer bekent over een meeting?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:38

zwaai toch even snel, eventjes tijd, en toch benieuwd hoe het jullie gaat..
Tine doodop, maar wel een fijne dag gehad.
en balen van je tijden voor wedstrijd, maar weet uit ervaring dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet bij het maken van een startlijst, wees een klein beetje lief voor ze....komt vast goed !!!
Lanouska veel succes en plezier bij je les.
Bettepet, over 2,5 week kan ik mijn pup's halen. *\o/* leuk dat je een nieuwe groom hebt gevonden, ik ben wel benieuwd naar je nieuwe stal, en we maken nog wel een afspraak, kom ik kijken
VHU idd massage en TTouch mee bekend, en druk met melody aan het masseren s'avonds als ze binnen komt.
Mok...hier ook een oude van dage die mok heeft, ik krijg zalf en die werkt gelukkig erg goed, toto nu toe, maar zijn ook maar heul kleine plekken.
Tallechie, fijn dat je een baan hebt ! haha, en vermoeid, joh hoe kan dat nou ???
Tuc, over wielen heb ik je pb gestuurd, welkom hier.zag leuke paardjes in je profiel !

wil ook swirlllll....baal van situatie's op mijn werk...
Nou lees nog wel bij, en kom vast weer langs.....wist niet dat het hier zo verslavend kon zijn....

Groetjes.. :evaw:

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:44

Frensie, de pony die ik vroeger huurde (om op te rijden, jaja heb ik ook gedaan)
die heeft ook een tijdje erge mok gehad.
hij liep er toen soms ook niet helemaal goed door.
zijn een hele tijd aan het doktoren geweest.
goed droog houden, ook al lijkt het droog iedere dag als ze op stal komt droog DEPPEN.
niet te hard eroverheen 'schuren'.
af en toe wassen met betadineshampoo (ook niet te vaak)
en dan de zalf erop.
wij hebben speciale mokzalf gehad van de DA (zelf gemaakt) maar hebben ook droogzetters gebruikt.
droogzetters gebruiken ze eigenlijk bij koeien bij het uier.
dit hoef je er maar heel dunnetjes op te smeren.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:28

bettepret : gezellig zo'n ritje :) leuk dat je een groom gevonden hebt!
lanouska : succes in de les vanavond! :)
tallechie : klinkt als een lastige dag!
tuc : welkom! mooie pony is Tuc :))
tine : vervelend dat ze daar geen rekening mee houden, hopelijk begrijpen ze het dit keer...

mmm, lekker zo'n swirl :+: eet ik meestal als we in een pretpark zijn

verder nog over mok, heb ik gelukkig geen ervaring mee...

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:22

Welkom Tuc! Helaas heb ik ook geen antwoord op je vraag.

Voorlopig hou ik me aan het plan van aanpak welke de dierenarts nu heeft gemaakt. Dus antibiotica spuiten, om de dag wassen met betadine, goed drogen en sudocreme smeren, en prednisolon geven. Er zit één hele diepe kloof en daar komt stinkende prut uit, ruikt naar rotte vis, blegh! Heb gelukkig een grote doos latex handschoentjes staan op stal.

Heb haar net nog even lekker anderhalf uur los laten lopen. Vanmiddag heeft ze helaas ontdekt dat er geen stroom op haar draadje staat en dat ze er dus onderdoor kan glippen, hihi. Extra draadje er dus maar bij gedaan. Morgenochtend kan ik er niet bij blijven als ze buiten staat, dus ik hoop dat het goed gaat. Vind het altijd wel spannend om de verantwoordig aan een ander te geven.

Tine, ik maak voor onze vereniging de dressuur ohz startlijsten en soms zie je de bomen niet meer door het bos. Heel frustrerend voor jou, maar vaak ook voor de organisatie. Ik hoop dat ze het nog goed maken.

IT volgens mij is er nog niks bekend over een meeting.

Ik ga nu lekker in bad :)