[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:46

grondwerklessen niks voor jullie ? :)
Laatst bijgewerkt door Buckje op 22-02-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:48

@Patrick_ een dikke :(:) voor jou en Hildago. Ik denk wel dat je het niet teveel op jezelf moet betrekken dat Hidalgo koliek heeft. Het kan toeval zijn of misschien is hij toch wat gevoelig voor koliek. Ga niet aan jezelf twijfelen want je zorgt ontzettend goed voor je paardjes.
@Rivaldo, ik ent altijd om de 7 a 8 maanden en niet meer, misschien is het een idee om hem nu eenmalig 1x p/halfjr te enten zodat je volgend jaar wel met de groep mee kan
@Maisie en Naaltje, ik ben benieuwd naar jullie vernuftige stofzuiger en ga me er ook eens in verdiepen daar wij ook dringend aan een nieuwe toe zijn :o
@Sander_Lotte, ik heb ook een bijna 4-jarige puber staan en het is zaak om écht heel consequent en duidelijk te zijn en te blijven. Hij moet wel respect voor je hebben.... het is al goed dat je je zelf bewust bent dat Romeo 'de regie over neemt' en nu is het zaak (al dan niet met hulp) om het weer terug te draaien.
@VHU, gezellig zo'n collega :x misschien is het verstandig om jullie meningsverschil eerst uit te praten alvorens jullie weer samen gaan werken ;)

Verders weet ik het even niet meer.....

Zo trailer in orde maken zodat ik morgen weer met mijn 2 koters de pad op kan.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:50

@ Buckje: Ah op die manier :) Ja dan begrijp ik het.
Grondwerk heb ik al geprobeerd met hem, maar Romeo wordt dan erg zenuwachtig. Het lijkt alsof hij geen geduld heeft om iets te leren en dan wordt hij zenuwachtig, dat verpest de sfeer een beetje...

@ Ollie: hij probeert het ieder jaar opnieuw om het spel over te nemen, maar het maakt me zo moedeloos. Nu hij er weer mee begonnen is, word ik weer bang dat het me dit jaar niet lukt. Maar zoals ik net zei: misschien de hengstenketting weer boven halen, en in ieder geval meer met hem gaan doen.
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 22-02-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:52

patrick: sterkte met je paardje
@ L_rivaldo: ik ent die van mij 1 keer in het jaar
@ sander_lotte: ik zou grondwerk gaan doen, en zou ook idd kunnen dat je er minder mee doet, als ik met wapi 3 dagen enkel gepoetst heb en ze gaat weer voor de kar is ze ook niet te genieten.
@ Jelleee : fiets handschoenen is ideaal tegen koude handen!
@buckje: brrr die zal het koud hebben gehad!

vanochtend met waap lekker een rondje buiten gereden, en vanmiddag een uur met har gefietst.

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:14

Lisanne bedankt voor de tip! Maakt het nog uit wat voor soort fietshandschoenen? Je bedoelt toch gewoon wielrenhandschoenen?

SL, wat balen joh dat het niet zo lekker gaat tussen jou en Romeo.. dat steigeren is echt not done! Doet ie dat alleen in de wei als je hem wilt vastpakken? Van mij had 'ie een flinke schop onder zn reet gekregen :P

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:16

ja ik zal is kijken van welk merk ik ze heb!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:18

Ik men normaal gewoon met mijn leren menhandschoenen, maar dat is best wel koud. Soms ook wel met ski handschoenen maar dan heb je veel minder gevoel met je paard dus dat doe ik liever niet tenzij het echt -10 is ofzo :')

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:20

Ik heb handschoenen met verwarming heb ik ook weinig gevoel met de mond van Buck maja die voel je toch al amper en helemaal als je buiten rijd dus boeiend haha. Ik men nu trouwens niet met de kou.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:22

Ik men normaal ook met me leren maar als het vriest dan die fietshandschoenen zijn ook niet super dik.
Merk is bbb

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:24

Ik heb vorige week (ivm zeer koude vooruitzichten van afgelopen weekend bij de kampioenschappen) thermo onderhandschoenen gekocht. Zijn heel dun, maar dus van dat thermospul, en die draag ik onder mijn leren handschoenen als het heel koud is. Je hebt natuurlijk wel iets minder gevoel, maar altijd meer dan met bevroren vingers ;) Gekocht in een sportzaak.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:26

En dat is ook lekker warm tine? Of nog steeds niet warm? :P

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:39

@ Jelleee: geloof me, die schop heeft hij zeker gehad! :o Helaas weet hij dat nu en rent hij vlak na het steigeren weg. Hij doet het enkel en alleen als ik 's avonds de wei in ga om hem te pakken en hem naar de stal te brengen en eten te geven. 's Morgens gromt hij (een grommende, dominante hinnik) wel wat als ik hem vast pak, maar verder eigenlijk niets.
Heb al eens de raad gekregen: "Laat hem gewoon staan op de weide als hij zo doet", maar ooit moet hij toch van de wei af hé :D Al laat ik hem staan, als ik de eerstvolgende keer terugkeer, doet hij net weer zo.

Wat betreft handschoenen: ik men ook met leren handschoenen, ik heb ook een dik paar rijhandschoenen met wollen binnenkant, maar zoals Jelleee zegt heb je dan veel minder gevoel met je paard.
@ Tine: heb ik ook al van gehoord, schijnt wel goed te zijn. Ik heb enkel thermisch ondergoed, geen handschoenen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:47

Jeetje wat een irritant probleem. Kay kon ik eerst ook niet vangen. Nu gaat dat prima, hij staat hinnikend bij het hek als ik aankom. Maar no way dat andere mensen hem kunnen pakken helaas.. hij is zo gigantisch eenkennig.

Maar dat grommen en steigeren klinkt echt niet goed! Is dat van de laatste tijd of heeft ie dat altijd al gedaan? Klinkt echt alsof hij zich irriteerd aan je als hem hem vast wil pakken. Dat moet natuurlijk niet. Je kunt proberen een paar keer per dag ff naar hem toe te lopen in de wei (of komt hij zelf naar je toe naar het hek?) en hem dan even te aaien, snoepje geven en meteen weer weglopen.Niet meteen vastpakken iig.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:56

buckje en lisanne: Dat doe ik ook 1x in het jaar maar dat is niet mijn vraag ;)

Tine: lekkere fijne warme handschoenen

SL dat is niet fijn :( denk met laten staan dat hij zijn zin krijgt en het dan vaker doet?

Ollie: Ja maar dan moet ik de da 3 keer laten komen want tum moet morgen zowiezo voor zijn basis.

Ik men eigelijk altijd zonder handschoenen :P

Zo even omkleden en dan door naar stal.
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 22-02-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:56

@ Jelleee: Hij rent hinnikend naar het hek, maar van zodra ik mijn arm uitsteek, steigert hij al piepend.
Hij heeft zo nooit gedaan (behalve toen hij hengst was, wat nu toch zeker 2 jaar geleden is), nu doet hij zo sinds een paar weken. Vriendin van me dacht dat hij misschien tandjes aan het wisselen is, maar dan zijn dat toch geen kenmerken? Toen ik hem vorige week voor de wagen staan had, deed hij niets met zijn hoofd. Hij dreigde enkel af en toe om te bokken.

@ Laura: Laten staan heb ik ook maar 1 keer geprobeerd, gewoon om eens te testen. Had geen nut, dus doe ik het ook niet. Wil hem zijn zin zeker niet geven. :+

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:59

Met deze kou kan ik mijn handen ook niet goed te beschermen. Je verliest of je gevoel door de kou en een te dunne handschoen, of door een te dikke handschoen. Blijf ik lastig vinden hoor. :o

Vandaag niet lekker gemend, en dat terwijl ik er zo'n zin in had. Eefje was vliegerig, bleef een afwijking naar links houden, en ik werd er eigenlijk alleen maar pissiger op, als ze weer richting auto kroop en bijna krassen of een ongeluk veroorzaakte. Wat ik ook deed. Linkerhand eraan, daar beukte ze door heen. Flinke, en dan ook echt een flinke tik net achter het schoftje links, ze bleef maar op lings hangen en plakken. Rechts meer aannemen en vragen maar daar ging ze alleen maar krommer van lopen Hoe erger ik ermee bezig was, hoe erger het werd en hoe opvliegeriger ze natuurlijk werd. Na een tijdje op een parkeerterrein alleen maar voltes en slangenlijnen en achtjes gestapt, tot ze weer een beetje gewoon deed.. op de terug weg ging het gelukkig wat beter.. maar soms he.. |o Kan er altijd slecht tegen als ze ineens zo achterlijk doet voor die wagen.. waar is dan je instructeur... :7

Ze gaf vandaag gewoon duidelijk aan dat het niet lekker zat in dr lijf. Misschien zat ze wel flink vast en kon ze alleen maar linksom doorlopen.. Heb een hoop liedjes onderweg gezongen om de vrede tussen ons te bewaren.. :+ (op aanraden van dennis)

@L_Rivaldo: Lastig, heb hetzelfde met eef gehad toen ze jong was en hier op stal kwam. Tussen de 2e basis en de jaarlijkse op stal zaten voor haar 7 weken. Volgens DA geen probleem, zolang het maar niet meteen achter elkaar was. Misschien even da vragen wat die ervan vind?

@SL: Wat Rivaldo hier onder aangeeft lijkt me een goede.. dan boots je het join up systeem na. Toch grondwerken dus.. :o
Laatst bijgewerkt door eefielover op 22-02-11 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:59

Als hij zo doet zou ik hem met je halstertouw wegjagen, want hij komt wel naar je toe maar dit gedrag moet je er niet op in gaan of belonen. Gewoon wegjagen en nergeren.. dan weer naar je toe laten komen doet hij dan weer zo weer wegjagen. Oke er gaat tijd in zitten maar denk dat hij dan al snel bijtrekt. Doet hij het zonder zo doen, uitbundig belonen :)

Omdat ik terug las en mijn berichtje niet erg handig geschreven was met mijn tel heb ik maar even een (hopelijk) duidelijker topic gemaakt met mijn spoed vraagje :o
[VSW] Spoedje: Entings vraagje

Moet je eerlijk zeggen dat ik niet veel weet van grondwerk, maar weet dit toevallig met freestylen als hij niet naar je toe komt dat je hem dan weg moet jagen (zoiets)
Tum had dat opeens ook een tijd dat hij zich niet liet pakken of heel boos keek als ik hem wilde pakken. Dan joeg ik hem ook weg. Hielp wel volgens mij, daarna ging ik op mijn hurken zitten en kwam hij naar mij toe zonder poespas. Denk ook dat het deels kwam dat ik zelf niet lekker in mijn vel zat en hij dan echt zo iets had van.. doe jij eerst maar normaal dan doe ik dat ook :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:25

Onze logee...
Afbeelding
Tja die mag dus niet meer weg dat is duidelijk :+
Ik heb nog geen idee of het een mannetje of vrouwtje is want Nijn vindt het niet fijn opgepakt te worden en op zijn/haar ruggetje te worden gelegd, zag niets, voelde niets, maar volgende week als zoonlief vrij is van school gaan we even bij de dierenarts langs. Die kan dan even kijken en als het een mannetje is moet hij worden gecastreerd, kan er een vrouwtje bij.
't Is een erg leuk konijn, komt direct naar je toerennen als je de box binnenkomt, eet uit je hand, laat zich aaien wil alleen niet op schoot zitten. Dat zal dan wel de reden zijn dat het is gedumpt...'t is toch wat he.

@S_L lastig hoor. Weet niet of 'grof' optreden helpt. Bij Alwyn moet ik heel soms (eens in de drie maanden ofzo) even hard ingrijpen, gewoon een keer flinke duw opzij of dreun tegen zijn hals en dan is het klaar. Bij Snuit werkt dat totaal niet, alleen kalmte kan je redden :+ Maar moet zeggen dat ze beslist niet steigeren, bokken, bijten of slaan. Ben zelf als zoiets gebeurd dat ik op dat moment keihard ben en direct een dreun of lel geef.

@eefielover gedonder he als je zo'n dag hebt wat je zegt, waar is dan je instructeur. Zul je zien dat ze de keer als je instructeur erbij is weer als een zonnetje loopt O:)

Rizanta en ik hadden onze dag ook niet, rijtechnisch gezien dan -O- 't was een beetje gedoe en gestuntel. Ik zat direct al niet lekker 'in' het zadel, had last van mijn benen/bekken (ben toch wel ziek geweest dus), Rizanta was wat stijf denk ik van haar gewerkt gisteren. De bodem was wat hard. Ik kreeg haar er in galop niet 'door', ging helemaal niet, huppelig aanspringen, kop de lucht in :roll: doordraven, dan kan ik niets meer >;) . Dus heel veel gestapt en op het laatst gewoon heel simpel afgesloten links/rechtsom voltetjes in langzaam drafje. En daarna nog paar keer om het huis heen gestapt, dat ging wel heel lekker trouwens....Al met al bleken we toch dik een uur bezig te zijn geweest...

De vorige eigenaresse zei dat Rizanta een meester was in het spiegelen van je gevoel, denk echt dat ze dat vandaag heeft gedaan dacht ik later. Ik was eigenlijk moe, voelde me niet echt zeker, zat niet lekker. En zij hield zich vast, ik hield haar vast, tja dan werkt het niet. Dus morgen in de herkansing, wil ik even naar buiten gaan, hoofd leeg, lekker stappen :)

@Rivaldo
Citaat:
Denk ook dat het deels kwam dat ik zelf niet lekker in mijn vel zat en hij dan echt zo iets had van.. doe jij eerst maar normaal dan doe ik dat ook
mooi is dat he.

Ik ent alles zo ongeveer 1x in de 8, 9 maanden. Boel loopt niet synchroon, heb zo ongeveer 2x per jaar dus DA op bezoek.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:32

Ja moet er eigelijk later wel erg om lachen als je merkt dat hij je spiegelt hihi :P

Ik kan zelf wel zien of het man of vrouw is (bij konijnenfokker geholpen vroeger) maar best moeilijk uit te leggen. hij is wel erg schattig :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:32

Ik ent ook 1x per jaar.. Kay is nog niet gedaan, die gaat dadelijk gelijk met Jelle en Mick. en daarna nog een keer extra. Maar ik heb geen idee wat te doen in jouw geval, of dat schadelijk is.. zou je aan de DA moeten vragen denk ik.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:39

VHU: Je hebt dus een beetje hetzelfde dagje gehad vandaag.. balen is dat.. Vaak ligt dit soort gedrag ook bij mij en mijn gevoel. Als ik niet zo in mn hum ben, ga ik alleen maar wandelen met Eef. Ze reageert op mij en wordt dat net zo dwars. Dat resulteerd in ruzie, en daar bereik je echt niets mee. En idd, als mn instructeur ernaast staat doet ze t niet meer.. dat zul je altijd zien.. :o

Nijn is leuk. Heb je wel al wat instanties gebeld of de krant in de gaten gehouden dat er niet een klein meisje nu zonder nijn zit omdat nijn gewoon slim is geweest? Zo niet, zou ik em ook houden.. zo wel, zou t wel onwijs sneu zijn...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:41

@ eefielover: dat join-up systeem doe ik inderdaad. Als zijn gedrag me niet aanstaat, jaag ik hem gewoon weg.
Wat betreft je vervelende rij-ervaring heb je volkomen gelijk, de instructeur is er nooit op momenten dat je er echt nood aan hebt :D

@ VHU: Romeo is een koppig zieltje, hij heeft het nodig om eens hard aangepakt te worden. (zijn de woorden van mijn men-instructeur)
Dus ik denk dat ik hem wel eens fatsoenlijk op zijn plaats ga moeten zetten. Wat jij zegt over het keihard zijn, dat ben ik ook wel. Het vervelende is wel dat ik écht pissig word als ik hem niet kan raken en ik kan zien dat Romeo er dolle pret in heeft. Dan is het verstandig om gewoon naar binnen te gaan, anders loopt het uit de hand. :o Voor de rest ben ik wel zachtaardig hoor :+

Dat spiegelen van je gevoel wat Rizanta doet, daar is Romeo ook goed in. Als ik een slechte dag heb, zal Romeo mij dat zeker duidelijk maken! :D Dat kon ook een reden zijn van zijn gedrag, maar er zijn dagen dat hij mijn dag net slecht maakt...
Wat een schattige nijn trouwens <3

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:42

ik ente altijd elk jaar 2x (mei en november)
maar ga nu over op de 8,5 maand,ze hebben allemaal hun basis enting en vervolg(3de) enting gehad.
tetanus om de 2 jaar, helaas zijn ze dit jaar weer aan de beurt.
die romeo....doet een beetje de hond na...opspringen als hij mee mag.
tja af en zit helpt niet bij een pony,zou zelf de wei inlopen, zodra hij steigerd,halstertouw uitslaan naar hem...rustig door de wei lopen tot hij "normaal" bij je staat,vastklikken,belonen en meenemen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:57

Wat zegt je instructeur er dan over SL?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:23

@S_L ik ben normaal gesproken zeer geduldig en zachtaardig hoor, maar er zijn regels en dat is niet steigeren, bokken, slaan of bijten. Maar ik denk eigenlijk ook wel dat als je weer meer met hem doet, zijn gedrag ook weer anders zal worden. Zeker zoals je beschrijft dat je denkt dat hij het leuk vindt als je hem niet raakt. Die van mij kijken nooit uitdagend terug ofzo als ik ze die ene keer op hun donder geef, die schrikken zich rot en springen direct in de houding :(:)

Citaat:
Nijn is leuk. Heb je wel al wat instanties gebeld of de krant in de gaten gehouden dat er niet een klein meisje nu zonder nijn zit omdat nijn gewoon slim is geweest? Zo niet, zou ik em ook houden.. zo wel, zou t wel onwijs sneu zijn...

Het is volgens mij echt uitgesloten dat Nijn helemaal naar de tuin is gewandeld op eigen initiatief vanuit een huis in de buurt. Het dichtsbijzijnde huis (zonder konijnen trouwens ;) ) is op 800/900 meter. Daartussen (dat huis en waar ik Nijn vond) bevinden zich allemaal tuintjes, met hekjes /afrastering. Heb wel een briefje opgehangen hoor, op het mededelingenbord bij de tuin, maar ben nog niet gebeld :n

Ik kan nu nog niet echt buitenritjes maken met Rizanta maar wil dat wel minimaal 1x per week gaan doen, maakt haar hoofd en die van mij lekker leeg. Ze moet ook best wel hard werken en heeft de afgelopen 2 maanden ongelovelijk veel geleerd (met mennen) en meegemaakt (verhuizing, andere baas enz), dus kan me ook wel voorstellen dat ze een keer een off day heeft hoor. Als ik me wat frisser had gevoeld waren we vandaag al even naar het bos geweest, was prettiger geweest denk ik voor ons allebei.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-02-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt