[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 08:54

Ik geloof dat je met tie-ripjes alles op kan lossen (volgens de halfords man)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:20

Ik denk dat ik er vanavond ook eentje haal . Kan ik die meteen morgen op m'n kar schroeven en zondag er mee het bos in .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:12

napie schreef:
In draf rijden wij gemiddeld met 15 kilometer per uur, topspeed in draf ongeveer 19 km/uur. Stap 5 a 6 km/uur. Dit zijn wel grote shets. Een rit van 30 kilometer doe ik in 2,5 uur ongeveer.

Dus draaf je veel tijdens een rit lijkt me dan ...
Maar jij hebt ze denk ik ook in training voor wedstrijden?

Overigens kan mijn shetje wel 18 km/u draven (met redelijk gemak), maar ik hou haar meestal op 13 km/u in draf. Die 21 km/u topspeed in galop die moet in feite veel harder kunnen dus ....
Ga ik nog wel eens uitproberen ... nu zijn de batterijen op van de km-teller

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:25

Ik train niet voor wedstrijden, ik train ze gewoon om ze altijd in topconditie te hebben zodat als ik me bedenk een wedstrijd te gaan rijden ik ook klaar ben. Ik draaf veel tijdens een rit. Ongeveer 15 minuten draf met periodes galop (heuvelachtig terrein) en 5 minuten stap. Pony's kunnen dit prima aan, hebben nog nooit opgegeven

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:01

Napie ... scheer jij je shetlanders in de winter?

Ik niet overigens en alleen al bij stappen zweet ze zich een ongeluk. Vooral nu met dit toch vrij warme weer en de al dikkere vacht staat ze met niets doen al te zweten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:04

Ik schoor Dennis wel altijd. Nu scheer ik enkel een strook over hun borst. Dat scheelt een stuk en je hoef niet meteen met dekens in de weer .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:20

Als de cursus koetsiersbewijs van de winter gaat starten, dan is het wel handig om Spike te laten scheren. Ga morgen maar ff iemand mailen die daar over gaat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:32

Ik scheer ze nooit. Ze staan overdag in het land en 's nachts op stal. Ik gebruik sinds vorig jaar ook geen dekens meer, hun eigen vacht is voldoende. De ondervacht is namelijk altijd droog. Na het werk een pluk stro erover (wordt ik ook weer warm) en zo op stal. Ik heb ze nooit snotterig of stijf.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:49

napie schreef:
Ik scheer ze nooit. Ze staan overdag in het land en 's nachts op stal. Ik gebruik sinds vorig jaar ook geen dekens meer, hun eigen vacht is voldoende. De ondervacht is namelijk altijd droog. Na het werk een pluk stro erover (wordt ik ook weer warm) en zo op stal. Ik heb ze nooit snotterig of stijf.

Hier ben ik het 100% mee eens! Onder de oppervlakte zijn ze gewoon droog. De boer waar mijn paarden gehuisvest zijn, wilde ze eerst met regen altijd binnen hebben, nou mooi niet. Hij kreeg ze niet eens te pakken. En als hij ze dan had (zelf helemaal doorweekt) dan kwam hij daar aan, en dan waren ze van boven nat, maar onder de vacht gewoon kurkdroog. Sindsdien laat hij ze

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:46

Hoewel ik altijd uitstap, komt het bij mij toch wel eens voor dat de ondervacht ook nog bezweet is. Ik kan haar niet in een stal zetten want die heb ik niet. Dus droogwrijven en zonder tuig aan de hand stappen, en vooral laten rollen in het zand zijn mijn methoden. Echter bij koude noordenwind gaat er even een deken op totdat de onderhuid droog is ... en ja ik weet dat dit eigenlijk ook flauwekul is omdat de eigen vacht een prima deken is, maar is meer voor mijn menselijke gedachte , daarbij is ze vorige winter verkouden geworden toen ik het eens een keer niet had gedaan (nav tekst over vacht op site paardnatuurlijk). Wil niet geheel zeggen dat dit kwam door het weglaten van het deken, maar ook geen zin meer om verder uit te testen eigenlijk.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:43

ik scheer ze in het voorjaar, als ik de training weer oppak. Ze drogen wel weer daar heb ik het volste vertrouwen in maar ze moeten ook hun warmte goed kwijt kunnen anders krijg ik problemen bij de veterinair.
Ik heb wel echt een hekel aan dat gedoe met al die dekens, ze slopen ze ook altijd

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:10

snowdon schreef:
Is zo'n km-teller makkelijk te bevestigen op ieder soort wagen?

Volgens mij wel Leon. Bij die van Lidl staat op elke maat wiel. Dus maar eens even uitproberen. Ik hou de GPS ernaast, kan ik meteen checktechnisch nacontroleren of de km teller wel de waarheid spreekt .

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:12

Myr heb ik wel geschoren maar alleen de borst. Deken heb ik bij hem niet. Misschien als het noodzaak blijkt om hem meer te scheren (training gaat bij hem in de winter door) maar nu in ieder geval nog niet.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:06

ik heb die van mij ook geschoren vorige week.De borst, de schouder, tussen de benen voor en achter en op de zijkant van de kont waar de broek komt te hangen. Hun ondervacht was nm ook erg nat en ze hadden na 5 min geen energie meer omdat ze het zo warm hadden. Nu dus neit meer
ook doe ik nog geen deken op pas als de temp onder de 10 graden komt. gewoon een regendeken want als ik wil rijden en ze zijn nat door de regen kan ik geen tuig opleggen.

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:36

Wat een leuk topic. Ik heb zelf sinds kort een shet. Het is de bedoeling dat ik met haar aangespannen ga rijden. recreatief. Maar ze is nu nog te jong dus moet nog even geduld hebben.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:41

Wat leuk MontyLove! Veel succes ermee!
Nog even wachten en dan zal je vast een aantal plezierige ritjes maken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:44

Zoals eerder gezegd ga ik waarschijnlijk een mencursus volgen. Vanavond hoorde ik echter van degene die ons les gaat geven, dat hij heeft vernomen dat je niet meer met een shetlander deel mag nemen ....
Iemand hier iets van bekend?

Nu wilde ik toch op les met een van zijn pony's daar niet van, maar zou toch rare regeling zijn in feite; nu ga ik lessen met een welsh, is ook maar 20 cm groter dan de mijne.

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 00:41

hallo leuk al die fotos om te zien,, ben ook 3mnd aan t mennen met mijn shet tegen de 110 .
ik heb een tweewieler maar volgens mij is deze eigenlijk te klein voor hem.
ik kan niet echt over hem heen kijken zal proberen een foto neer te zetten ben benieuwt wat jullie vinden is tie te klein??
gr. danielle[img]hallo leuk al die fotos om te zien,, ben ook 3mnd aan t mennen met mijn shet tegen de 110 .
ik kan niet echt over hem heen kijken zal proberen een foto neer te zetten ben benieuwt wat jullie vinden is tie te klein??
gr. daniellehallo leuk al die fotos om te zien,, ben ook 3mnd aan t mennen met mijn shet tegen de 110 .
gr. danielle

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 02:45

Isapaardje schreef:
Zoals eerder gezegd ga ik waarschijnlijk een mencursus volgen. Vanavond hoorde ik echter van degene die ons les gaat geven, dat hij heeft vernomen dat je niet meer met een shetlander deel mag nemen ....
Iemand hier iets van bekend?

Nu wilde ik toch op les met een van zijn pony's daar niet van, maar zou toch rare regeling zijn in feite; nu ga ik lessen met een welsh, is ook maar 20 cm groter dan de mijne.

Lijkt me onzin. Ik heb ook koetsiersbewijs enkelspan gedaan met mijn shet. Het is wel zo dat je pony en kar geschikt moet zijn om 3 volwassen personen comfortabel te vervoeren (examinator, hulpkoetsier en jijzelf) en daar is niet elke shetlandwagen geschikt voor.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:24

Ik ken iemand en die heeft net examen gedaan met een enkelspan shet. Lijkt me een beetje raar als je niet meer mag meedoen met een shet. (rassendiscriminatie )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:29

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:53

Ik heb ook gewoon examen gedaan met enkelspan shet. We hadden 2 examinatoren waarvan 1 zei, Ik rij niet met een shet mee maar die ander had er helemaal geen problemen mee. (die examinator die niet mee wilde omdat hij een hekel heeft aan shetten heb ik later ook nog eens als jury gehad... toen kreeg ik een 8 voor presentatie )

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:21

Toen ik net begon met mennen had ik alleen mijn tweewieler en een heel jong onervaren shetje. Ik heb toen een aantal lessen genomen met nog een paar mensen van stal die aan het mennen geslagen waren.
Die lessen waren niet goedkoop en ik vond die vrouw ook niet echt aardig. na drie lessen ben ik gestopt.... Ze gaf een aanwijzing en corrigeerde zichzelf daarna met de woorden "dat hoef je pas te weten als je met een echt paard gaat mennen"

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:30

sarahlou schreef:
Toen ik net begon met mennen had ik alleen mijn tweewieler en een heel jong onervaren shetje. Ik heb toen een aantal lessen genomen met nog een paar mensen van stal die aan het mennen geslagen waren.
Die lessen waren niet goedkoop en ik vond die vrouw ook niet echt aardig. na drie lessen ben ik gestopt.... Ze gaf een aanwijzing en corrigeerde zichzelf daarna met de woorden "dat hoef je pas te weten als je met een echt paard gaat mennen"

WAT EEN ONZIN!
Shetten zijn juist hartstikke makkelijk voor de kar, ALS er dan iets gebeurt is het maar 1/4 PK wat op hol slaat, en shetten zijn over het algemeen wel koel in het hoofd.
(alleen mijn zusje heeft een kamikaze shet )

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:11

Een shet is geen 1/4 PK maar gewoon 1 PK gezien ze oersterk zijn. De meeste "gewonden" bij mij op stal zijn nog gevallen bij het buiten zetten of binnen halen van mijn shetlander gezien meneer er altijd tussenuit piept en dat doet hij totaal niet zachtzinnig. Een shet heeft daarnaast een eigen wil. Als hij besluit stil te staan, sta je stil. Een shet heeft net zo veel (dan wel niet meer) onderrichting nodig als een andere pony. Wat wel zo is is dat shetten je fouten snel vergeven.

Trouwens, een pony met kar op hol kan altijd heel veel schade opleveren. Of er nou een shet of belg voor staat