[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:22

Pipo: Ankysetjes zijn niet bedoeld om het paard zogenaamd beter te begrijpen ofzo Haha!. Anky zet dat spul niet op de markt met als USP dat het je inzicht zou geven in het innerlijke leven van het paard.

Dressuur is trouwens iets anders dan dom een programmaatje afwerken, dressuur heeft een functie en doel(en).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:23

Elke stroming kent lieden met bedenkelijke financiele bedoelingen. Wat te denken van de "natuurgenezers" die altijd overbelaste nieren constateren, en de nu ineens in opkomst zijnde "dierentolken". Net als bij NH zitten er serieuze lieden bij waar je echt wat van kan leren, maar ook een enorme hoop charlatans die goedkoop geld ruiken, en paardeneigenaren die graag bedrogen willen worden zo lijkt het...

Nogmaals, voor mij is NH een leuk "extraatje", maar ik verlies de wat meer klassieke aanpak ook niet uit het oog. Bitloos rijden doe ik graag en vaak, maar twee keer per week gaat er toch weer een bit in omdat mijn paard anders snel scheef gaat lopen en veel te veel op de voorhand, en dat kan ik met een bit veel beter "bewerken" dan met een touwhalster Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:25

Lovely schreef:
Pipo: Ankysetjes zijn niet bedoeld om het paard zogenaamd beter te begrijpen ofzo Haha!. Anky zet dat spul niet op de markt met als USP dat het je inzicht zou geven in het innerlijke leven van het paard.

Dressuur is trouwens iets anders dan dom een programmaatje afwerken, dressuur heeft een functie en doel(en).

Ow.....dat had ik na al die jaren nooit begrepen Schijnheilig

Het is maar even om een voorbeeldje te noemen dat mensen erg kunnen doorslaan in bepaalde dingen. Wat ik al zei: De een koopt voor zijn paard ( al heb ik het sterke vermoeden dat deze daar niet gelukkiger van word) ankysetjes. De ander gaat wekelijks op cursus bij een NH goeroe.
Tja ...........je moet wat met je geld Haha!

Persoonlijk denk ik dat ik op dit moment het goed doe voor mijn merrie, en dat bedoel ik zeker niet arrogant. Ze gaat rond de klok van 9 de wei in em rond 17 uur savonds eruit, ze staat met meerdere paarden, dus ook sociaal contact is goed. Krijgt 6 voerbeurten per dag, en iedere avond beweging.
Zou niet weten wat er nog meer zou moeten gebeuren voor haar. Duidelijk merkbaar dat ze gelukkig is, is haar luchtzuiggebeuren. Dat doet ze sinds ze thuis staat en bovenstaand schema volgt nog maar heel weinig. Ff een zuigje tijdens het eten van brok.

Verder ziet ze er gezond uit, en dat is voor mij de graadmeter voor een paard...............gewoon iedere dag kijken hoe het paard eruit ziet.
Persoonlijk kies ik voor de oude boertjesmanier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:29

Pipo schreef:
Ow.....dat had ik na al die jaren nooit begrepen Schijnheilig

Ooooooow, dacht dat je dat wel zou weten Wow!
*LOL*

Prom en daar laat je dus direct even heel netjes het verschil zien tussen NH rijden en dressuur. Misschien is het iets persoonlijks (tussen je paard en jou), maar ik lees er een beetje uit dat het je met NH methoden niet lukt om je paard net zo te gymnastiseren en te laten bewegen zoals je met de meer reguliere rijwijze wel doet. Dressuur is voor mij het alsmaar verbeteren van je paard en hem als maar beter, sterker, soepeler, leniger en gebalanceerder te maken; ik heb serieuze bedenkingen of dat met de NH/freestyle methode ook zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:31

promptertje schreef:

Nogmaals, voor mij is NH een leuk "extraatje", maar ik verlies de wat meer klassieke aanpak ook niet uit het oog. Bitloos rijden doe ik graag en vaak, maar twee keer per week gaat er toch weer een bit in omdat mijn paard anders snel scheef gaat lopen en veel te veel op de voorhand, en dat kan ik met een bit veel beter "bewerken" dan met een touwhalster Lachen.

Ik krijg al een hartverzakking als ik eraan denk dat ik op mijn Trakkie x Volbloed met een touwhalster door het bos moet. Ze is schaapmak, maar toch altijd ietsiepietsie frisjes Haha! En dan wil ze het ruggetje nog weleens bol maken.

Men.............das niet lollig dan hoor! Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:34

Ik kan dat in ieder geval niet Lov, het bitloze is "spielerei" zeg maar en doe ik op de drafbaan, met bit rij ik in de bak. Het is vind ik een nadeel van het NH-rijden, je krijgt er absoluut een paard door dat veilig op de weg te rijden is (rent niet voor alles weg, stopt heel makkelijk), maar het paard gaat op de manier lopen die hij het makkelijkst vindt, en dat is doorgaans niet de manier waar hij beter en sterker van wordt.

Een touwhalster is ook niet geschikt om echt nageeflijk mee te rijden, dan zou je veel te veel druk op de neus moeten gaan zetten. Wellicht als ik western geschoold was dat ik dat zou kunnen, maar nu dus niet.

Wat wél een hele verbetering met NH gaf zijn bijvoorbeeld de zijgangen: nadat ik dat eerst op de grond netjes voor elkaar had, kon ik dat in het zadel veel makkelijker narijden. Ook de wending om de achterhand is me in het verleden met de reguliere lessen nooit echt goed gelukt, maar dat gaat nu prima, nadat ik dat eerst op touwhalster onder de knie heb gekregen.

Kortom: een combinatie van beide werkt voor mij het best Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:37

promptertje schreef:

Een touwhalster is ook niet geschikt om echt nageeflijk mee te rijden, dan zou je veel te veel druk op de neus moeten gaan zetten. Wellicht als ik western geschoold was dat ik dat zou kunnen, maar nu dus niet.

Ik rij op dit moment alleen maar buiten, omdat ze op het harde gestapt moet worden, wegens een totaal verkeerde manier van beslaan, waardoor overbelasting is geconstateerd. En dan rijd ik haar niet nageeflijk. Maar toch moet ik er niet aan denken. Ze is schaap/verkeersmak buiten, toch zou ik dat niet aandurven.

Hmm............misschien ben ik ook wel een controlfreak Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:38

Pipo schreef:
Ik krijg al een hartverzakking als ik eraan denk dat ik op mijn Trakkie x Volbloed met een touwhalster door het bos moet. Ze is schaapmak, maar toch altijd ietsiepietsie frisjes Haha! En dan wil ze het ruggetje nog weleens bol maken.

Men.............das niet lollig dan hoor! Haha!

Mijn dravermerrie heeft hier op stal ook een aardige reputatie als zenuwenlijer - en die kan hárd hoor, als die eenmaal gaat *LOL*. Gek genoeg is ze met touwhalster veel rustiger dan met bit, en ik kan je garanderen dat dat niet aan mijn handjes ligt (je mag contact opnemen met mijn huidige en vroegere instructeurs Haha!).

Ik moest er een paar jaar geleden absoluut niet aan denken , wat dat betreft ben ik best veranderd, vind het nu volkomen logisch. En ik leef nog steeds, toch wel een mooi bewijs dat het kán *LOL*.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:40

Pipo schreef:
Hmm............misschien ben ik ook wel een controlfreak Bloos

Haha! Haha!

Ik ga naar bed; zijn jullie hier morgenavond weer Lachen? Vind het toch wel een leuke gedachtenwisseling Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:43

Weltrusten Prom.

Ik denk trouwens dat ik ook makkelijk op een touwhalster zou kunnen rijden en dat er best nog wel wat zou lukken ook, ik rij veel op mijn zit. Toch heb ik nooit zo de behoefte gehad om het te doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:45

Ook gewoon lekker niet doen als je er geen behoefte aan hebt, er zijn ook niet veel mensen die met 50 km/uur achter een draver willen hangen Haha!. Ieder het zijne, dat is het mooie van paardensport, dat je uit zo veel kan kiezen Lachen. (en nou ga ik echt Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:46

Ik denk dat ik met mijn huidige paard niet met een touwhalster kan rijden. Wie daar de schuldige van is Verward Ik natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:48

Pipo, je hebt haar nog niet zo lang toch? Dat scheelt ook een slok op een borrel hoor, je hebt nog zoveel in het verschiet met dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:54

7 weken ong. Waarvan ze een week of 4,5 op het land heeft gestaan. Daarvoor stond ze een maand bij mij. En daarbij een stempel van lastig op haar lijf ( Wat echt dikke onzin is)

De kans is groot dat ik over enkele jaren zo zonder zadel/hoofdstel durf weg te rijden. Maar nu ben ik blij dat ik sinds weken normaal kan opstappen zonder dat ze in paniek raakt.

Maar ik ben gewoon niet van het NH gebeuren, sorry.........beetje allergisch voor die commerciele "onzin" ( in mijn ogen) .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:06

Pipo schreef:
ODuidelijk merkbaar dat ze gelukkig is, is haar luchtzuiggebeuren. Dat doet ze sinds ze thuis staat en bovenstaand schema volgt nog maar heel weinig. Ff een zuigje tijdens het eten van brok.

Verder ziet ze er gezond uit, en dat is voor mij de graadmeter voor een paard...............gewoon iedere dag kijken hoe het paard eruit ziet.
Persoonlijk kies ik voor de oude boertjesmanier.

Daar kan ik in meegaan Pipo. Ware het niet dat diezelfde boer vanuit zijn wijsheid wel raad zou weten met een luchtzuiger: stroom door de stal of slachthuis. Dat is ook boerenwijsheid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:09

Lovely schreef:
Ooooooow, dacht dat je dat wel zou weten Wow!
*LOL*

Prom en daar laat je dus direct even heel netjes het verschil zien tussen NH rijden en dressuur. Misschien is het iets persoonlijks (tussen je paard en jou), maar ik lees er een beetje uit dat het je met NH methoden niet lukt om je paard net zo te gymnastiseren en te laten bewegen zoals je met de meer reguliere rijwijze wel doet. Dressuur is voor mij het alsmaar verbeteren van je paard en hem als maar beter, sterker, soepeler, leniger en gebalanceerder te maken; ik heb serieuze bedenkingen of dat met de NH/freestyle methode ook zou kunnen.

Huh, wat sleep je er nu bij de haren bij? Het ging over opvoedingsmethoden. Boerenverstand versus NH. Ik geloof ook niet dat een paard als gevolg van een gerichte schop met de bovenkant van een klomp gymnastisch wordt of de achterhand er onderbrengt....Of misschien heel even, als schrikreactie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:14

Nou Anya, NH is een geheel als het goed is, waar training onder de man ook bij hoort. Het is al diverse keren naar voren gebracht dat rijden op een touwhalster of zelfs zonder iets heel belangrijk is en zelfs natural. Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me dan direct af in hoeverre je volgens de methode nog in staat bent om het lijf van je paard op een goede en vooral gezonde manier te trainen. Vandaar dat ik even inhaakte op Prom. Bovendien wordt dressuur verweten te systematisch te zijn, maar ik denk dat dressuur vooral een interessante functie heeft mbt de gezondheid van het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 09:38

Lovely schreef:
Nou Anya, NH is een geheel als het goed is, waar training onder de man ook bij hoort. Het is al diverse keren naar voren gebracht dat rijden op een touwhalster of zelfs zonder iets heel belangrijk is en zelfs natural. Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me dan direct af in hoeverre je volgens de methode nog in staat bent om het lijf van je paard op een goede en vooral gezonde manier te trainen. Vandaar dat ik even inhaakte op Prom. Bovendien wordt dressuur verweten te systematisch te zijn, maar ik denk dat dressuur vooral een interessante functie heeft mbt de gezondheid van het paard.

Persoonlijk geloof ik niet in dat deel van NH als het doel hogere dressuur is. Tuurlijk kan ik een proefje met de touwhalster rijden, zelfs tot op zekere hoogte de achterhand onderbrengen (zo'n touwhalster levert druk op de neus op), maar nee het is geen methode om je paard klassiek te scholen.

Het is een leuke methode om je paard op te voeden. Daarnaast is het leuk om je paard bitloos te rijden (Lan weet bijvoorbeeld dat ze als we met halster naar buiten gaan een leuk bosritje krijgt), het kan iederdaad helpen met zaken als zijgangen en achterwaarts makkelijk vanaf de grond te oefenen, maar het is geen vervanging van dressuur of westernrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:04

Citaat:
Komt ook nog bij dat, ondanks dat ik me met een professionele prestatiesport bezig hou, ik niet zo heel erg serieus ben met trainen. "Lol" maken met het paard vind ik belangrijker dan perfecte resultaten

Hier wil ik nog ff opin haken.

Ook zoeits wat ik veel op bokt zie
wedstrijdruiters dwingen hun paarden tot prestatie
Als ze dan ook nog eens geen NH hebben, dan moet het wel heel erg gesteld zijn Tong uitsteken

Ik klooi wat dat betreft ook maar wat aan
Lol bij mij, maar vooral mijn paard vind ik belangrijk.
merk dan ook dat ze alles voor je doen.
Ik kan het ook geen toeval meer noemen dat alle paarden die ik in het parcours heb uitgebracht, altijd sprongen, ook als ik het verkloote (zie helaas geen afstanden)
Ze sprongen niet uit angst, want soms hadden ze eigenlijk het volste recht om te stoppen, toch deden ze dat niet.
En klinkt penny achtig, maaar ik weet wel waarom, ze deden het voor mij
Puur wederzijds respect, niks geen dwang, (parcoursbouwers lagen vaak ook slap van het lachen als ik boven de sprong al weer aan het "goedzo!! braaf! aan het zeggen was)

Zo ook bij Kawa in de dressuurring
Middendraf vind hij zo ontzettend moeilijk
Ik heb het eerst thuis regelmatig geoefend, later nog maar zelden
waarom?
Omdat hij in de proef keer op keer het onderste uit de kan haalde en er voor zijn doen een super middendraf neerzette
Elke keer beter dan dat hij ooit met oefenen deed.
Ik ga dan niet plagen met steeds die middendraf oefenen als hij het in de ring toch uitstekend doet.

En ik kan me niet voorstellen dat ik de enigste ben die zo train?
Of wel?

En ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enigste wedstrijdruiter ben, die respect van de paarden op die manier terug krijgt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:11

Lovely schreef:

Ik hoop dat je die zin niet van mij hebt (over dressuur), want dan zijn de woorden ietsje verdraaid. Knipoog
Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt twijfel over het absolute gezondheidsaspect van dressuur, ik zou er graag nog eens onderzoek naar doen.
Even over de vergelijking met nh, rijden met bit en dressuur/western wat je ook maar wilt, hoort er helemaal bij. Ik ben juist net weer begonnen met bit te rijden. Het is gewoon een andere manier van opbouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:23

Anya schreef:
Persoonlijk geloof ik niet in dat deel van NH als het doel hogere dressuur is. Tuurlijk kan ik een proefje met de touwhalster rijden, zelfs tot op zekere hoogte de achterhand onderbrengen (zo'n touwhalster levert druk op de neus op), maar nee het is geen methode om je paard klassiek te scholen.

Dressuur is iets heel anders dan proefjes rijden en wat hogere dressuur in deze context moet betekenen is mij ook niet helemaal helder.

Sanne83, voor zover ik weet heb ik niks verdraaid, daar heb ik geen reden toe namelijk.

RK die van mij springt ook wel ookal heb ik spijt dat ik op een hindernis af rij, misschien doet ie dat wel omdat ik boven de sprong altijd zo aardig goezzoooow roep Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:34

Citaat:
RK die van mij springt ook wel ookal heb ik spijt dat ik op een hindernis af rij, misschien doet ie dat wel omdat ik boven de sprong altijd zo aardig goezzoooow roep

En dat zonder dwang en angst en zonder NH, onmogelijk Knipoog

En Z oefeningen lukken mij ook op halster
iets minder mooi afgewerkt, maar het gaat wel degelijk

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:17

promptertje"]
maar het paard gaat op de manier lopen die hij het makkelijkst vindt, en dat is doorgaans niet de manier waar hij beter en sterker van wordt.
[/quote]

Nee daar heb je gelijk in. Maar dat is óók wat Parelli zegt. De eerste levels (met de oefeningen die jij noemt) zijn bedoelt voor jezelf, daarna volgt de (lichamelijke) training van het paard.
Het duurt een tijdje (en er zijn inderdaad mensen waarbij het einde van dat tijdje er nooit zal komen) voor je dus daadwerkelijk aan het sterker, soepeler en leniger maken van je paard kan gaan werken.
Dat is een keuze, maar zoals Anya zegt, je kan het ook combineren.

[quote="promptertje"]
Een touwhalster is ook niet geschikt om echt nageeflijk mee te rijden, dan zou je veel te veel druk op de neus moeten gaan zetten.
[/quote]

Gek dat je dat zegt Verward
Denk dat ik al tientallen Parelli demos gezien heb inmiddels, en heb zo ook dus al vele mensen zien piafferen, aan de teugel lopen en appyeren. Wel degelijk verzameld en soms met minder dan een halster.
Op dit moment ben ik daar ook mee bezig (het aan de teugel gedeelte dan Tong uitsteken ) en ik kan niets anders zeggen dan dat ik minder dan 2 gram druk nodig heb om zijn neus te laten wijken voor druk.... Ik sta daar zelf versteld van. Niemand kan mij wijsmaken dat nageven op een halster niet kan.

[quote="promptertje schreef:
Wat wél een hele verbetering met NH gaf zijn bijvoorbeeld de zijgangen: nadat ik dat eerst op de grond netjes voor elkaar had, kon ik dat in het zadel veel makkelijker narijden. Ook de wending om de achterhand is me in het verleden met de reguliere lessen nooit echt goed gelukt, maar dat gaat nu prima, nadat ik dat eerst op touwhalster onder de knie heb gekregen.

Door dat nu zo te zeggen, vraag je je dan niet af wáárom dat zoveel beter gaat. Naar mijn idee komt dat door het idee erachter.
Welke NH theorie je er ook op loslaat, dat grondwerk nodig is al voorbereiding op de rest, dat een van de grootste overeenkomsten.
Of je dat nu met een een bit of halster bereikt, dat gaat alleen over je hulpmiddelen en ik vind die nu niet van wezenlijk belang (al kunnen het allemaal wel vergemakkelijken).
Doordat je dit zegt geef je mij wéér een wezenlijk verschil aan tussen NH en de 'normal way'.

Het kan ook anders, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik voel me hier prima bij.

@ Runningkawa: Dat bitloze optomingen ook scherp kunnen zijn dat begrijp ik ja. Al rijd ik alleen met een carrotstick, ook daarmee zou ik mn paard een loeiharde mep kunnen geven. Alles is zo scherp als je het zelf maakt. Maar ik zie dat mijn paardje zich plezierig voelt zonder bit in zijn mond en als ik een wedstrijd zou willen rijden moet ik dus consessies doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:18

runningkawa schreef:
En dat zonder dwang en angst en zonder NH, onmogelijk Knipoog

Misschien omdat het een Febo-hindernis is, dat zou ook nog kunnen Haha!.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:55

runningkawa schreef:
Hier wil ik nog ff opin haken.

Ook zoeits wat ik veel op bokt zie
wedstrijdruiters dwingen hun paarden tot prestatie
Als ze dan ook nog eens geen NH hebben, dan moet het wel heel erg gesteld zijn Tong uitsteken

Kawa, omdat je inhaakt op mijn quote nog even mijn reactie: zoals je weet doe ik aan drafsport, wel het ultieme zielige wedstrijdgebeuren volgens vele bokkertjes. En daar wil ik ook graag mee winnen, geloof dat maar Knipoog. Ik ben geen recreatieruiter in die zin (met het ouwe beest natuurlijk weer wel, maar die heeft vroeger ook haar centjes in de drafsport verdiend). Ik heb persoonlijk dus niets tegen wedstrijden en de ruiters daarin, integendeel.