Dressuur is trouwens iets anders dan dom een programmaatje afwerken, dressuur heeft een functie en doel(en).
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lovely schreef:Pipo: Ankysetjes zijn niet bedoeld om het paard zogenaamd beter te begrijpen ofzo. Anky zet dat spul niet op de markt met als USP dat het je inzicht zou geven in het innerlijke leven van het paard.
Dressuur is trouwens iets anders dan dom een programmaatje afwerken, dressuur heeft een functie en doel(en).
Pipo schreef:Ow.....dat had ik na al die jaren nooit begrepen![]()
promptertje schreef:
Nogmaals, voor mij is NH een leuk "extraatje", maar ik verlies de wat meer klassieke aanpak ook niet uit het oog. Bitloos rijden doe ik graag en vaak, maar twee keer per week gaat er toch weer een bit in omdat mijn paard anders snel scheef gaat lopen en veel te veel op de voorhand, en dat kan ik met een bit veel beter "bewerken" dan met een touwhalster.
promptertje schreef:
Een touwhalster is ook niet geschikt om echt nageeflijk mee te rijden, dan zou je veel te veel druk op de neus moeten gaan zetten. Wellicht als ik western geschoold was dat ik dat zou kunnen, maar nu dus niet.
Pipo schreef:Ik krijg al een hartverzakking als ik eraan denk dat ik op mijn Trakkie x Volbloed met een touwhalster door het bos moet. Ze is schaapmak, maar toch altijd ietsiepietsie frisjesEn dan wil ze het ruggetje nog weleens bol maken.
Men.............das niet lollig dan hoor!
Pipo schreef:ODuidelijk merkbaar dat ze gelukkig is, is haar luchtzuiggebeuren. Dat doet ze sinds ze thuis staat en bovenstaand schema volgt nog maar heel weinig. Ff een zuigje tijdens het eten van brok.
Verder ziet ze er gezond uit, en dat is voor mij de graadmeter voor een paard...............gewoon iedere dag kijken hoe het paard eruit ziet.
Persoonlijk kies ik voor de oude boertjesmanier.
Lovely schreef:Ooooooow, dacht dat je dat wel zou weten
Prom en daar laat je dus direct even heel netjes het verschil zien tussen NH rijden en dressuur. Misschien is het iets persoonlijks (tussen je paard en jou), maar ik lees er een beetje uit dat het je met NH methoden niet lukt om je paard net zo te gymnastiseren en te laten bewegen zoals je met de meer reguliere rijwijze wel doet. Dressuur is voor mij het alsmaar verbeteren van je paard en hem als maar beter, sterker, soepeler, leniger en gebalanceerder te maken; ik heb serieuze bedenkingen of dat met de NH/freestyle methode ook zou kunnen.
Lovely schreef:Nou Anya, NH is een geheel als het goed is, waar training onder de man ook bij hoort. Het is al diverse keren naar voren gebracht dat rijden op een touwhalster of zelfs zonder iets heel belangrijk is en zelfs natural. Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me dan direct af in hoeverre je volgens de methode nog in staat bent om het lijf van je paard op een goede en vooral gezonde manier te trainen. Vandaar dat ik even inhaakte op Prom. Bovendien wordt dressuur verweten te systematisch te zijn, maar ik denk dat dressuur vooral een interessante functie heeft mbt de gezondheid van het paard.
Citaat:Komt ook nog bij dat, ondanks dat ik me met een professionele prestatiesport bezig hou, ik niet zo heel erg serieus ben met trainen. "Lol" maken met het paard vind ik belangrijker dan perfecte resultaten
Lovely schreef:Nou Anya, NH is een geheel als het goed is, waar training onder de man ook bij hoort. Het is al diverse keren naar voren gebracht dat rijden op een touwhalster of zelfs zonder iets heel belangrijk is en zelfs natural. Dat is allemaal leuk en aardig, maar ik vraag me dan direct af in hoeverre je volgens de methode nog in staat bent om het lijf van je paard op een goede en vooral gezonde manier te trainen. Vandaar dat ik even inhaakte op Prom. Bovendien wordt dressuur verweten te systematisch te zijn, maar ik denk dat dressuur vooral een interessante functie heeft mbt de gezondheid van het paard.
Anya schreef:Persoonlijk geloof ik niet in dat deel van NH als het doel hogere dressuur is. Tuurlijk kan ik een proefje met de touwhalster rijden, zelfs tot op zekere hoogte de achterhand onderbrengen (zo'n touwhalster levert druk op de neus op), maar nee het is geen methode om je paard klassiek te scholen.
Citaat:RK die van mij springt ook wel ookal heb ik spijt dat ik op een hindernis af rij, misschien doet ie dat wel omdat ik boven de sprong altijd zo aardig goezzoooow roep
promptertje"]
maar het paard gaat op de manier lopen die hij het makkelijkst vindt, en dat is doorgaans niet de manier waar hij beter en sterker van wordt.
[/quote]
Nee daar heb je gelijk in. Maar dat is óók wat Parelli zegt. De eerste levels (met de oefeningen die jij noemt) zijn bedoelt voor jezelf, daarna volgt de (lichamelijke) training van het paard.
Het duurt een tijdje (en er zijn inderdaad mensen waarbij het einde van dat tijdje er nooit zal komen) voor je dus daadwerkelijk aan het sterker, soepeler en leniger maken van je paard kan gaan werken.
Dat is een keuze, maar zoals Anya zegt, je kan het ook combineren.
[quote="promptertje"]
Een touwhalster is ook niet geschikt om echt nageeflijk mee te rijden, dan zou je veel te veel druk op de neus moeten gaan zetten.
[/quote]
Gek dat je dat zegt![]()
Denk dat ik al tientallen Parelli demos gezien heb inmiddels, en heb zo ook dus al vele mensen zien piafferen, aan de teugel lopen en appyeren. Wel degelijk verzameld en soms met minder dan een halster.
Op dit moment ben ik daar ook mee bezig (het aan de teugel gedeelte dan) en ik kan niets anders zeggen dan dat ik minder dan 2 gram druk nodig heb om zijn neus te laten wijken voor druk.... Ik sta daar zelf versteld van. Niemand kan mij wijsmaken dat nageven op een halster niet kan.
[quote="promptertje schreef:Wat wél een hele verbetering met NH gaf zijn bijvoorbeeld de zijgangen: nadat ik dat eerst op de grond netjes voor elkaar had, kon ik dat in het zadel veel makkelijker narijden. Ook de wending om de achterhand is me in het verleden met de reguliere lessen nooit echt goed gelukt, maar dat gaat nu prima, nadat ik dat eerst op touwhalster onder de knie heb gekregen.
runningkawa schreef:Hier wil ik nog ff opin haken.
Ook zoeits wat ik veel op bokt zie
wedstrijdruiters dwingen hun paarden tot prestatie
Als ze dan ook nog eens geen NH hebben, dan moet het wel heel erg gesteld zijn