[AR] dressuur en vaardigheid 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:21

Gem schreef:
Máár 1 winstpunt op je eerste wedstrijd :roll: ...... mijn menner is nu 3 jaar bezig (vorig jaar niet gestart) en heeft nog nooit een wp gehaald.

Ja kan ik niks aan doen dat ik hem haalde reed gewoon netjes in draf en was 7 seconden buiten tijd.. En verder geen ballen niks

Dus snap je reactie niet helemaal

Grainey

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:49

Ik vind het wel interessant dat inderdaad per klasse nu is vastgelegd hoeveel 'hindernissen' erin verwerkt mogen worden. Ik ben ook benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken, dan zul je niet meer iedereen door elkaar mogen laten starten omdat de L, M, Z een ander aantal A-B-C-(D) mogen hebben en dus een ander vaardigheidspacours zou moeten rijden. Ik vermoed dat er dan gewoon aan het laagste aantal gehouden zal worden zodat iedereen alsnog hetzelfde pacours kan rijden, anders zie ik nog niet in hoe ze dat willen gaan doen.

Tenminste, ik weet dat hier altijd de vaardigheid op aanmelding gereden wordt, en dat daarom alle klassen door elkaar heen gereden worden, ik weet niet of dat overal het geval is? (op de hippiade in ieder geval niet :) )

Ik vind het wel heel fijn dat het instapniveau van de vaardigheid verlaagd is. :) Wij rijden graag rustig in een drafje voor de afwisseling de paar keer per jaar dat we vaardigheid rijden, en het zou leuk zijn als je dan misschien ook eens binnen de tijd kunt rijden (zonder verdere ambities natuurlijk, maar dan motiveert het misschien weer een beetje om wat vaker te starten :) )

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:50

Ik moet behoorlijk hard door rijden om binnen de tijd te blijven bij de vdh.. in de klasse L viel het nog mee, maar in de M ben ik nog wel eens buiten de tijd. Sowieso galopperen we het hele parcours, anders redden we het niet. Probeer er natuurlijk geen potje scheuren van te maken, maar moet zeker door rijden, want in draf red ik het echt niet :n

Gaat wel om een pony van 1.06 hoog en een sulky, kan me voorstellen dat een grotere pony het wellicht wel in draf red.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:58

Hier rijden alle klasse door elkaar dus vraag me dan idd af hoe ze dat gaan doen als iedereen een ander parcours rijd... Hier delen ze het volgens mij vooral in op spoorbreedte zodat die niet bij elke deelnemer veranderd hoeft te worden

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:03

Grainey schreef:
Ik vind het wel interessant dat inderdaad per klasse nu is vastgelegd hoeveel 'hindernissen' erin verwerkt mogen worden. Ik ben ook benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken, dan zul je niet meer iedereen door elkaar mogen laten starten omdat de L, M, Z een ander aantal A-B-C-(D) mogen hebben en dus een ander vaardigheidspacours zou moeten rijden. Ik vermoed dat er dan gewoon aan het laagste aantal gehouden zal worden zodat iedereen alsnog hetzelfde pacours kan rijden, anders zie ik nog niet in hoe ze dat willen gaan doen.

Tenminste, ik weet dat hier altijd de vaardigheid op aanmelding gereden wordt, en dat daarom alle klassen door elkaar heen gereden worden, ik weet niet of dat overal het geval is? (op de hippiade in ieder geval niet :) )

Ik vind het wel heel fijn dat het instapniveau van de vaardigheid verlaagd is. :) Wij rijden graag rustig in een drafje voor de afwisseling de paar keer per jaar dat we vaardigheid rijden, en het zou leuk zijn als je dan misschien ook eens binnen de tijd kunt rijden (zonder verdere ambities natuurlijk, maar dan motiveert het misschien weer een beetje om wat vaker te starten :) )

Weet niet meer van wie ik het hoorde, maar volgens mij zouden er met andersgekleurde pilonnenhoezen aangegeven worden welke ABC(D) voor de L en welke voor de andere klassen zou zijn. Dus als het ware een tweedeling / splitsing op dezelfde snelweg waarna het parcours weer bij elkaar komt. Lijkt me wel dat het veld dan flink vol komt te staan = minder ruimte om te rijden.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:11

Ik moet met mijn shetties van 88 cm ook altijd pittig doorrijden om de tijd te halen. Ook in 2span trouwens! Van mij mag de tijd wel wat omlaag zodat we meer vaardig kunnen rijden. Trouwens nog nooit omgeslagen gelukkig, zo hard rij ik ook weer niet :P

Ben ook benieuwd hoe ze dat met der verschillende klassen gaan doen!

Ook zag ik dat je nu bij L +30 krijgt bij M +25 en bij Z & ZZ +20. Wordt voor ons dus alleen maar makkelijker :P Rij met een in L en andere in M en 2span L :P

Zaterdag dressuur gereden met 2span, maar daar zijn we nog niet zo goed in :P
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:45

Ipsilonka schreef:
Ik heb nog nooit een koets om zien gaan bij vh. .

Ik helaas wel, op de Hippiade nog wel en hard ook.

Het eerste jaar met Janouk reden wij ook bijna nooit binnen de tijd in het L. Vaardigheid rijden moet je echt leren.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:53

janouk schreef:
Ipsilonka schreef:
Ik heb nog nooit een koets om zien gaan bij vh. .

Ik helaas wel, op de Hippiade nog wel en hard ook.

Het eerste jaar met Janouk reden wij ook bijna nooit binnen de tijd in het L. Vaardigheid rijden moet je echt leren.

Vraag me toch echt af wat mensen bezield zo hard te rijden :n

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:57

Ik zie wel eens filmpjes op Facebook voorbij komen van mensen die vaardigheid rijden (scheuren) en met name bij de indoorfilmpjes denk ik altijd, hoe blijven die pony's en mondjes heel :o Gaan ook rustig op 2 wielen door de bocht.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:17

Gem schreef:
Grainey schreef:

Weet niet meer van wie ik het hoorde, maar volgens mij zouden er met andersgekleurde pilonnenhoezen aangegeven worden welke ABC(D) voor de L en welke voor de andere klassen zou zijn. Dus als het ware een tweedeling / splitsing op dezelfde snelweg waarna het parcours weer bij elkaar komt. Lijkt me wel dat het veld dan flink vol komt te staan = minder ruimte om te rijden.

Zoiets dacht ik ook al, maar ik hoop dat het dan inderdaad niet te vol en te ingewikkeld wordt, als alle klassen door elkaar rijden. Dan moeten zowel de menner als jury erg wakker zijn omdat het pacours steeds wisselt, en je moet erop letten dat het pacours wel dezelfde lengte houdt, anders moet je ook nog verschillende rijtijden hanteren. Ook voor 'nieuwe' vaardigheidsmenners zal het dan opletten zijn, maar dan zou het inderdaad kunnen, ik ben benieuwd hoe het er het komende jaar uit gaat zien! :)

En dat scheuren is inderdaad verschrikkelijk, dressuurmatig door de hindernissen is er dan niet meer bij. Paardenwelzijn is dan ver te zoeken, reden genoeg voor ons om niet naar indoor marathons et gaan kijken >;) Ik had eigenlijk gehoopt op 'stijlpunten' voor de klasse L vaardigheid, net zoals bij het B springen onder het zadel, en dan hopen dat dat wat helpt. :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:46

Uit ervaring: je hoeft niet te scheuren om in de vaardigheid om te gaan -O- . Je kunt ook gewoon niet opletten, te laat reageren met je overenthousiaste paard terugnemen en over een hobbeltje rijden terwijl je afslaat omdat je anders rechtdoor de sloot in gaat.
Tadaa. Boem.
Ik ben dus even genezen van vaardigheid. Blijkbaar ben ik nog niet vaardig genoeg. :x

Anyway, ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe regels gaan uitpakken en of we er bij d/v al meteen veel van gaan merken.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:35

Voor kleine pony's is het inderdaad wel een beetje doorrijden maar echt scheuren is niet nodig. In december heeft mijn jonkie voor het eerst D&V gestart en in de vaardigheid zoals verwacht beide rondjes buiten de tijd. 2de rondje wel 1 wp. Ik heb toen rustig aan gereden natuurlijk dus iets harder moet geen probleem zijn. Pony is 90cm trouwens...

Ik heb 2x iemand zien omgaan in de vaardigheid... in de barrage wordt vaak toch aardig doorgereden dus heel gek vind ik dat niet.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 21:39

Fennadev schreef:
Ik ben nog niet gestart wegens ziekte. Ik heb alles nu wel even bijgelezen, ik zal me vanavond eens even over mijn knhs buigen, want zelfs dat heb ik niet. Daarnaast heb ik nog geen menschort. Vorig jaar 1 keer hk gestart met gewoon een nette beige rijbroek aan, maar Alex had toen nog totaal geen impuls. Dus we hadden 168 punten. Daarnaast maakte ik links en rechts omkeert te groot. Maar dat figuur heb je dan ook niet onder het zadel dus die kan ik nu gewoon goed.
Van de menschorten die op Internet te koop zijn, denk ik dat ze allemaal te groot zullen zijn voor mij en te strak om nog comfortabel op mijn hca te kunnen zitten.

wat voor kleur zoek je? Ik heb er meerdere die met hca gebruikt kunnen worden

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 21:42

mijn shetten van 106 en 109 redden het binnen de tijd in een flinke draf in de M vaardigheid. Hoef echt niet te gaan scheuren. Faya ben ik nu aan het opleiden en gewoon in stevige draf ruim binnen de tijd gereden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:07

Vaardigheid is de kunst om zo min mogelijk meters te kunnen maken, dus niet alleen de vaardigheid van de menner testen, maar ook de vaardigheid van het span met bijbehorende stelling en buiging om het zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.
Hoe lomper/harder je rijd hoe meer meters je gaat maken. Dan kun je nog zo hard scheuren dan haal je de tijd niet, of je rijd een ballenbak.
Maar, dan moet je wel een goede parcoursbouwers hebben die zo kan bouwen. In een goed gebouwde vaardigheid moet je kunnen schakelen.

Met een pony/paard met een leuke draf kan je prima binnen de tijd rondkomen in sowieso L. Ik draaf nog steeds het overgrote deel met mijn 2 span in de zz vdh en ook fei vdh afhankelijk van het type parcours. Dit dan wel in een flink draftempo. Maar nooit problemen gehad met tijd.
Hoe vaak m'n moeder en ik wel niet gehoord hebben dat ze dachten dat ik die tijd zo nooit ging halen. :D

Heb er hier wel 1 in enkelspan die haalt idd in draf de tijd niet met zijn mini pasjes. En vroeger met mijn mini ook niet. Maar nooit hoeven scheuren.

Ik denk dat het nieuwe systeem mooi gaat worden, geeft de parcourbouwers ook meer opties. Er is pas mee geoefend in Ermelo met de gele kegels. Het word wel pittiger bouwen voor de parcourbouwers denk ik zo, veel dingen om rekening mee te houden. :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:23

Met Faya reed ik van de zomer na een keer of 15 voor de wagen al zonder gekkigheid binnen de tijd in de M. Gewoon lekker rond gedraafd, ruime lijnen. Het is echt een spelletje dat je moet leren door het te doen. Heeft bij mij ook ff geduurt ;).
Laatste keer dat ik buiten de tijd reed was op de hippiade(maar daar ma de tijd scherp staan). Hier in de buurt is het nooit een probleem.

Zondag naar de Zaanseruiters met Deedee in het enkelspan, pas haar 3e vaardigheid. Onze M-1 in de vaardigheid proberen weg te poetsen ;) . En lekker rondje dressuren in de L (zo lang ik in de M nog geen vertrouwen heb sturen we rustig verder).

Roos krijgt na de volgende minimarathon een kleine vakantie omdat ze geopereerd gaat worden. Ze begint last te krijgen van haar slechte oog en dat wil ik niet voor haar, dus hij word er uit gehaald.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:39

Ik rij ook met kleine pony's (92cm) en ik heb ook niet de ervaring dat je moet scheuren in de vaardigheid om de tijd te halen.
In de zz rij ik nog wel eens buiten de tijd maar dat komt puur omdat ik dan teveel meters maak.
Mijn pony's moeten wel stevig door galopperen maar zeker niet gevaarlijk hard.

Ik vind het erg jammer dat de lage klassen versoepeld worden want ik vind het nu al erg makkelijk.
Met mijn jonge pony in het span mag ik nu al over naar de z en ik heb met hem tot nu toe 1x een bal gereden, verder alles foutloos.
Als ik straks weer alles in het zz heb is voor mij de uitdaging er een beetje af.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:08

Ik wil of nachtblauw in dezelfde kleur als mijn rijjasje of de wielen van mijn sulky of zwart als mijn frame, cap en handschoenen. Misschien eens in leek in de divoza kijken.
Ik heb trouwens dit jasje: https://www.agradi.nl/harrys-horse-rijj ... oC_Xrw_wcB
Komt qua kleur ook aardig in de buurt van mijn wielen. Mijn pony moet denk ik echt wel in galop bij de vaardigheid, tis een slome sul van maar 84 cm hoog.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:47

Fennadev schreef:
Ik ben nog niet gestart wegens ziekte. Ik heb alles nu wel even bijgelezen, ik zal me vanavond eens even over mijn knhs buigen, want zelfs dat heb ik niet. Daarnaast heb ik nog geen menschort. Vorig jaar 1 keer hk gestart met gewoon een nette beige rijbroek aan, maar Alex had toen nog totaal geen impuls. Dus we hadden 168 punten. Daarnaast maakte ik links en rechts omkeert te groot. Maar dat figuur heb je dan ook niet onder het zadel dus die kan ik nu gewoon goed.
Van de menschorten die op Internet te koop zijn, denk ik dat ze allemaal te groot zullen zijn voor mij en te strak om nog comfortabel op mijn hca te kunnen zitten.

je zou voor een menschort bokker ayla eens kunnen vragen zij maakt ze op maat, ook met handige bandjes voor op je been als je met een HCA ment :) :j

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:20

Ayla schreef:
Ik moet behoorlijk hard door rijden om binnen de tijd te blijven bij de vdh.. in de klasse L viel het nog mee, maar in de M ben ik nog wel eens buiten de tijd. Sowieso galopperen we het hele parcours, anders redden we het niet. Probeer er natuurlijk geen potje scheuren van te maken, maar moet zeker door rijden, want in draf red ik het echt niet :n

Gaat wel om een pony van 1.06 hoog en een sulky, kan me voorstellen dat een grotere pony het wellicht wel in draf red.

Ik heb zelf ookeen probleem om binnen de tijd te blijven maar dat zie ik dan maar alsuitdaging.
Echter de. Tijdin L en M is hetzelfde het verschil zithem in de spoorbreedte

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:53

Ik vind het een leuke opzet. Meer verschil tussen de klassen.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:54

26 maart (zondag)
Dressuur en Vaardigheid
Parcival Bernheeze/Heesch

Wie doet er mee?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:59

Moet jij jureren?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:03

Gem schreef:
Moet jij jureren?

Yep. Kom je ook?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:03

Ik ben er misschien wel, maar dan hoogstens als groom :)