[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:57

Gaaffff Sasika... :D
't Is inderdaad geen goedkope hobby := :x (sorry Gem, off topic, zal 't niet meer doen)

sasika

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:09

oow vandaar! ja snap ik helemaal, this inderdaad wat duur maar als je het eenmaal hebt en goed onderhoud dan kan je lange tijd er mee door gelukkig :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:56

Bounce bounce, ik heb een tuig gekocht :D

Hoi! Ik heb sinds een paar maanden een 4-jarige E-pony, maar het is nogal een projectje die weer vertrouwen te laten krijgen aan zadel en druk op zijn rug. Daarentegen vind hij wapperende touwen en lijnen op zijn lijf prima, douwt hij overal stug doorheen (nogal lomp :o ) en is hij goed verkeersmak en koel in z'n kop. Lieve pony solliciteert dus naar carrière als koetspaard.

Nu was dat altijd al wel mijn ambitie (voor "ooit") en heb ik vorig jaar mijn koetsiersbewijs gehaald (omdat ik even niets te rijden had, en voor de afwisseling) maar verder is mijn menervaring beperkt. Ik heb geen groom en eigenlijk ook geen geld voor een goeie wagen, en ook geen vertrouwen in mijn stuurmanskunsten dat ik weet wat ik moet doen als mijn puppy schrikt, maar ik kon het tuig toch niet laten liggen... Want alles valt te leren, en pony en ik hebben als het goed is nog genoeg jaren te gaan om oud en wijs te worden.

Maar goed, nu maar rustig eens beginnen met lange lijnen en wennen aan tuig, en of er dan ooit iets achter komt (ooit, als hij braaf is en ik rijk) zien we dan wel weer :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:05

Wat leuk zo'n beleer topic!! Keep us posted!!

Mijn Boosty is eigenlijk momenteel 'beleerd'; wedstrijddebuut zit er voorlopig niet in omdat ik geen mogelijkheid heb pony en wagen te verplaatsen.
Maar hij staat nu sinds voorjaar voor het wagentje, is nu al regelmatig het bos in geweest (alle gangen). Het enige wat we nu moeten doen is conditie opbouwen. Hij heeft gelukkig nog geen pas verkeerd gezet :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:41

IngeK: ben benieuwd of het er ooit van gaat komen :) . Misschien kun je iig wel alvast laten beleren bij een menstal. Daar heb je meestal geen eigen spullen voor nodig en kun je er toch zelf in groeien. Mijn paard staat ook nog steeds voor de trainingswagen van de beleerder, nu wel met mijn eigen tuig ipv zijn beleertuig.

Vanmorgen heeft Moos het wel heel goed gedaan *\o/* . Bleef zelfs heel braaf bij het wegstappen, geen huppeltje, geen gedram, niks! Moet ik wel zeggen dat ik er voor zorgde dat ik mijn mond hield, want zo gauw beleerder en ik geanimeerd ergens over zitten te vertellen of ergens om zitten te lachen, Moos daar "geadrenalineerd" van raakt ;) .
Ook bij het rijden hield hij zijn kop er goed bij, luisterde goed naar de stemhulpen en het bit. Moesten 1 x wijken voor een (ons bekende) auto op een smal weggetje en daardoor een 40 cm verhoogde brede berm in. Dat omhoog trekken vond hij wel een beetje spannend, maar hij deed het braaf. Auto stopte, bestuurder vroeg of we al voor de marathon aan het trainen waren :D .

Woensdag weer verder.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:38

Fijn Gem dat hij het zo goed doet! En een heuveltje op is ook echt weer wat anders. Ik heb de hele zomer op de weg gereden met soms als afsluiting een rondje wei. Nu 2x echt een soort van dressuurtraining gedaan, maar op het gras trekt heel anders dan op asvalt.vooral het (tegelijk) aantrekken vinden ze nu ineens weer erg lastig. Verder doen ze het super goed, maar dat halthouden blijft een probleem nog. Dan bouwt er eentje veel spanning op tot hij ontploft en dat is niet zo handig.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:41

@Gem Ja, het hele verhuizen wordt ook nog zo'n onderneming waar ik tegenop kijk... Ik heb geen auto, laat staan trailer of E-rijbewijs en pony is voor zover ik weet niet zo goed in verhuizingen (heeft bij mij wel een tijd moeten wennen), dus wegbrengen (vast of wekelijks) doe ik niet zomaar eventjes. Het zal er ongetwijfeld ooit wel van komen hoor, maar eerst maar even kijken wat ik zelf kan voorbereiden vanaf de grond :) En sparen, haha.

Fijn dat het goed ging met Moos. Maar je moet hem toch ook wel leren dat je ook ontspannen kan lachen op de kar hoor, alleen maar chagrijnig kijken is ook zo wat ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:47

Wat een leuk topic! Zelf ben ik ook bezig mijn paard tuig proef te maken.
Mijn paard, Orion. Een 16 jarige tuiger/gelder waarvan ik weinig geschiedenis weet. Hij heeft Z2 dressuur gelopen en heb voor de fun een tuig aangeschaft. De bedoeling is dat hij een beetje de bak gaat slepen.
Ik heb alleen nog geen leidsels, maar dubbele lijnen doen het ook prima, ook het tuig is soms nog niet geheel naar mijn zin afgesteld. Als mijn instructrice beter is gaan we de puntjes op de i zetten qua afstemming.

Afbeelding

Het enige probleem waar we nu tegen aan lopen is wat het beste geschikt is om mee te gaan slepen. Autoband was niet geschikt, deze schepte zich vol zand en was amper zelf nog vooruit te trekken. Wat gebruiken jullie als sleep oefening?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:55

Wat een mooi dier hierboven! Zonde om daar alleen de bak mee te gaan slepen ;)
Je borsttuig lijkt me een showtuig en niet echt geschikt voor zwaarder werk zoals de bak slepen. Het zou jammer zijn als hij braaf zijn werk doet en dan knapt je tuig..
Er zijn verschillende mogelijkheden om als sleep te gebruiken, autobanden, (halve) traktorbanden, pallets, eggen. Even uitproberen wat fijn werkt voor je paard en voor de bak.
Succes met je prachtige paardje

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:02

IngeK: dat doen we ook zeker wel, onderweg is het geen enkel probleem om te praten, lachen etc. Ook niet bij het halthouden. Maar dat "mijn mond houden" tijdens wegstappen na inspannen werkte vandaag zo goed, dat ik die ontspanning bij peerdie er graag de komende ritjes in wil houden. Wanneer hij wat meer bevestigd is, komt de rest vanzelf wel.

Misz Lisz: persoonlijk vind ik je tuig wat aan de lichte kant... zou er geen vertrouwen in hebben om daarmee te gaan rijden := . Wel een erg leuk paard :j , welke afstamming? Ik gok een Fabricius :P .
wij gebruiken een halve (in de lengte doorgesneden) tractorband. Zie enkele pagina's terug voor een foto.
Even naar je filmpje gekeken; wanneer je er een dubbele longeerlijn aan hebt hangen, kun je zo ook prima longeren :) . Hoef je er dus echt niet achter te rennen, maar gewoon in het midden staan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:38

Het is een fries tuig wat ik van iemand heb over kunnen nemen. Het tuig is ook alleen maar geschikt voor licht werk naast beleren. Het is niet de bedoeling dat hij ermee voor de kar komt, ik heb geen kar en de hoofdtoon blijft toch wel dressuur, het is puur voor afwisseling en om de bak te onderhouden. Ik denk dat mijn moeder een rolberoerte krijgt als ik ook nog een kar wil. Maar van de winter hoop ik mijn slee erachter te kunnen hangen in de bak.

Gem: ik heb er ook mee gelongeerd inderdaad, maar ik merkte dat hij te veel zijn hoofd ging draaien om mij maar te kunnen zien. Als afwisseling pak ik er dus stukjes "achter aan rennen" bij zodat hij niet zo aan mij geplakt zit. Voor de rest pakt hij het wel goed op. Luisterd heel goed naar mijn stem (ben van het stemgebruik voor dit soort dingen) zelfs beter dan bij "normaal longeren".

We weten niet precies wat voor afstamming erachter zit. In zijn paspoort staat niks. Maar hij heeft veel af van een "echte" fabricius/hackney die ik hiervoor gereden heb. Alleen is Orion zwaarder gebouwd en gaat meer richting gelders dan hackney. De vorige eigenaar heeft er alles aan gedaan om erachter te komen met behulp van verschillende stamboeken om te onderzoeken waar hij vandaan komt. Maar helaas wilden ze van het "tuigpaardenstamboek" niet echt meewerken volgens de vorige eigenaar.
Ik zal eens kijken naar die voorbeeld foto. Op de foto die ik zelf geplaatst had zie je bij de bak ingang de probeer sleepband nog liggen die ik eerst zelf getest heb. Maar deze werd gigantisch zwaar omdat hij zich dus vol met zand schepte.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 22:42

Heb even een betere foto voor je opgezocht, van toen Ster beleerd werd 2,5 jaar geleden.

Afbeelding

(let wel: er zit een zweng tussen ketting en strengen, maar op de foto lijkt het alsof de strengen aan de ketting vast zitten)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:45

Dat ziet er inderdaad goed uit als sleep, de palet vond ik ook een goed idee en ik kan vragen of ik er 1 mag lenen van de staleigennaar voordat ze hem terug brengt naar de voerleverancier. Staleigenaar is namelijk wel van het "netjes" ze vond mijn oefenband er rommelig uit zien op het terrein. Ik ga eens met moeders overleggen wat het handigst word ook qua opbergen en dus zelf maken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:22

Vandaag werkte "kophouden" bij het vertrekken weer uitstekend. Moos blijkt dus idd wat gevoelig voor stemmingen en kan dus heel rustig, zoals vandaag en maandag, wegstappen. Of hyperdepieper als we zelf een lollige bui hebben of ergens enthousiast over zitten te praten :D .
Nu stond hij dus doodstil bij het inspannen en bleven we nog rustig zo'n 20 seconden wachten met vertrekken toen we al kant en klaar op de wagen zaten. Hij kan het dus best +:)+ .

Vandaag heb ik een half uur zelf de leidsels in handen gehad. Beleerder begon het eerste kwartier met rechtmaken en van de hand af rijden. Moos wil wel eens vasthouden, ene keer links andere keer rechts. Vandaag was het voornamelijk rechts niet willen loslaten.
Daarna ikzelf, maar alle begin blijkt weer net zo moeilijk als het voorheen met pony Ster was. Ik zit te knoeien, ben de te traag of te snel van reactie, leidsels te lang, leidsels te kort, teveel spanning, dan kom ik weer niet door, dan te grof, dan ... moeilijk moeilijk moeilijk. En weer is de stap het lastigst, net als bij Ster. Pffff....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:40

@Gem zo menner zo paard .... wonderbaarlijk zijn die van mij altijd wat stugger rechtsom dan linksom, dacht vroeger dat het aan mijn rechterbeen lag (toen ik onder het zadel reed) daarin heb ik vrijwel geen kracht door allerlei gedoe. Maar met mennen heb ik het ook, en tja dat kan echt niet aan mijn been liggen :+

Ik snap niet zo goed het probleem met de band, want een autoband met zand moet een paard toch makkelijk kunnen trekken? Ik had achter Ollie (D pony arabierxforest dus echt geen krachtpatser type) ook een autoband sleepje. Werkte prima door allerlei terrein incl zware blubs. En bij mijn stal slepen we ook altijd met een autoband.

Super gaaf paard Mislizje :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 15:51

Een band kan zich wel aardig ingraven hoor, het hangt wel af hoe mul het zand is. En een autoband of een tractorband kan dan toch wel veel verschil uitmaken.

Ik had bij Ster de neiging om links teveel vast te houden, dat kon ik later ook op alle foto's nazien. Moos is daarin nog wisselend, ook onder het zadel.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:40

Gem! fijn dat moos wel goed gaat! Wat betreft vasthouden aan 1 kant, heb ik soms ook nog last van een ervaren doorgereden pony... zo zie je maar dat je echt een goede en slechte kant hebt tijdens het rijden.

Als ik de keuze had om met een pallet te slepen had ik dat niet gedaan. ik zou altijd bang zijn dat als meneer er dan vandoor zou gaan een rondtollende pallet achter hem had hangen... brr... een band zou ook rondstuiteren maar denk ietwat minder schade maken.

Cadanz gaat trouwens super! Afelopen maandag weer een ritje gereden met dit keer een ritje richting recreatie gebied de vlietland. Hier kwamen we bruggetjes tegen met jawel een rooster in het midden (dus als je daar op staat kan je naar het water kijken :') Maar meneer voelt zich enorm stoer voor de wagen en hop hop zo de brug over.

Volgend ritje de eerste keer zonder de fantastishe hulp van afgelopen tijd, _/-\o_ en ga ik samen met mijn pa een ritje maken. *D Nu is het een kwestie van kilometers maken en dan wil ik vervolgens het dresuurwerk gaan oppakken... Met als doel van het voorjaar ons eerste onderlinge wedstrijd dressuur/vaardigheid te kunnen rijden :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:06

Komen we elkaar vast ergens wel weer tegen Sasika.

Met pallet ben ik ook bang dat er als er iets misgaat dingen giga uit de hand kunnen lopen met splinters etc. Heb je met een band niet. Als je dan kettingen die je gebruikt voor gehele aan zwengetje en zweng zelf ook nog tapen doet / isolatie / tuinslang eromheen kan er alweer minder misgaan.

Met Snuitje heb ik ooit eens gesleept met een pallet, in de sneeuw. Waanzinnig dat ding werd dus echt mega zwaar (vond Snuit alleen maar leuk maar imo totaal ongeschikt als leer-ding).

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:10

Ik zou juist denken dat een band veel meer gaat stuiteren, en een pallet veel meer in balans ligt..? Wij hebben beiden wel, moet t.z.t. eerst maar zien hoe ik een zweng fabriceer. Of halen jullie dat standaard ergens vandaan?

Vandaag even door de bak gestapt aan de dubbele longe... Maar de volgende keer toch maar echt gewoon leidsels nemen, want ik kan echt niks met zoveel touw in mijn handen. Op sommige punten maar mijn zweep laten vallen om de controle te houden, maar die miste ik vervolgens wel heel erg als pony besloot dat het wel weer genoeg geweest was....
De stap en halt gingen uiteindelijk aardig, maar mijn stuur had alleen invloed op Axels hoofd, niet op zijn benen :D
Dus dat is nog even oefenen! Persoonlijk denk ik dat ik een beter contact op zijn mond moet hebben op beide leidsels (ging lastig met zoveel touw) en meer impuls moet houden. Is dat een bekend probleem, dat een paard in eerste instantie alleen zijn hoofd afwendt?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:18

Ik 'stuur' ze in het begin heel erg met de zweep / druk van de lijn. Leer ze eerst wijken voor druk a la Emiel Voest / freestyle als ze dat snappen erachter lopen met lange lijnen (en om je heen etc) en dan uiteindelijk met sleepje. Nou ja laat ik het zo zeggen dat bij de drie die ik voor het sleepje heb gehad het zo heb gedaan :+ Plus dat je ze wel de ruimte moet blijven geven om voorwaarts te gaan, dus ook al zouden ze zich zo dubbel klappen zeg maar, dat je daaruit stapt door voorwaarts te blijven gaan. Dus niet door blijven trekken maar af laten vloeien en voorwaarts laten gaan. Met dat door blijven trekken schiet je toch niets op want je paard snapt het commando niet.

Handige als ze gewoon die druk van zweep zijn gewend dat ze dat voor de wagen ook direct goed oppakken.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:27

Je bedoelt dat je hem laat wijken op de aanraking van de zweep? Dus slag van de zweep tegen zijn rechterflank is sturen naar links en andersom? Dat zou ik hem wel moeten kunnen leren. Hij is niet zo gevoelig op dat soort hulpen (vind het stiekem wel fijn dat ie niet zo snel onder de indruk is van gedoe rond z'n lijf) maar alles is te leren natuurlijk.
Je hebt gelijk dat dubbel klappen geen zin heeft als hij het toch niet snapt.

Mijn pony is beleerd onder het zadel en had gedacht dat sturen dan niet zo heel ingewikkeld zou zijn, maar viel nog tegen :D

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:28

Zweng had ik toendertijd via horseshopinternational los gekocht... niet een voor beleren maar wel handig achteraf.. hiernaa heb ik snelsluitingen met kettingen die wer met tape zijn bedekt (om overdreven gerinkel te voorkomen)

ja ik ken dat this ene hoop touw werk als je er achter loopt, maar ik moet zeggen dat ik pas leidsels der bij ben gaan pakken toen hij werkelijk p voor de wagen stond

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:50

@IngeK ja, je kunt je paard er zo licht of zo 'slomig' op leren te reageren als je wilt, afgezien van het feit natuurlijk dat het ene paard wat gevoeliger is dan de ander. Bij sommigen tik je, bij andere leg je zweep aan, bij weer anderen alleen maar de slag er zachtjes tegengaan dan gaan ze al opzij. Je kunt dat vergelijken met de zijdelingse beenhulp, en je gewichtshulp die je dus mist als je ment.

Je zweep zou zo lang moeten zijn dat je bij de schouder kunt komen, lukt mij trouwens niet, die van mij leren gewoon dat ze opzij moeten als ik aan ze zijkant waar dan ook aanraak.

Ook erg handig als bijv verkeer langskomt en je legt je zweep aan de zijkant waar het verkeer langskomt, je legt hem dan nog niet aan maar wel op die hoogte, zodra paard maar enigszins de verkeerde kant op dreigt te gaan leg je je zweep aan en is hij begrenst.

Maar bovenstaande is gewoon standaard mennen hoor, op zich niets bijzonders, als je 'echt' ment zeg maar gebruik je die hulpen dus.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:54

VanHuisUit schreef:
Maar bovenstaande is gewoon standaard mennen hoor, op zich niets bijzonders, als je 'echt' ment zeg maar gebruik je die hulpen dus.

Geloof ik zo, al heb ik dat geloof ik niet geleerd in mijn koetsiersbewijs-opleiding. Maar dat was natuurlijk heel beperkt, ging vooral om zo veilig mogelijk door het verkeer komen, en heb ik voornamelijk op de leidsels leren sturen. Vandaar dat ik er even op door vroeg. Maar dank je wel, gaan we aan werken :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 14:04

Moos zit aan het eind van zijn beleerfase. Vandaag heb ik de hele weg gestuurd en heeft de beleerder slechts één keer overgenomen omdat Moos links niet los wilde laten. Wegstappen ging weer super, dus van dat probleem zijn we nu wel definitief af. Woensdag rijden we nog een keer samen, volgende week rijdt hij nog een keer alleen omdat ik dan op vakantie ben. Ik wil woensdag voorstellen nog een keer het dorp in te gaan om spoken te zoeken Afbeelding.

Hoe daarna verder: ten eerste veeeeeel km's maken in het bos als ik iemand meekrijg: Moos is (nog) geen paard om nu maar direct in je eentje mee te gaan rijden. Daarbij zullen stalgenootje M en ik weer wekelijks (of tweewekelijks) gaan duo-lessen met Moos en de Andalusiër. Voorheen deden we dat ook toen ik de pony nog had, en dat beviel goed. We schelen niet veel qua niveau en vinden het leuk om af en toe elkaars paard over te nemen :) .

Oja, ik vergeet nog één ding: dat hij ook nog wel een keer mee moet als mijn eigen wagen weer rijklaar is :D . Remblokjes zijn nog steeds niet binnen (althans, ik ben niet gebeld dat ik ze kan komen halen), dus Moos heeft nog nooit voor mijn eigen wagen gestaan := .