[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:43

Citaat:
Hoe vervoeren jullie je sulky altijd met een trailer?

Er schijnen ophangbeugels te zijn om aan de achterklep te hangen, doen ze wel bij de harddravers sulky's. Ik weet dat Hans van der Mee (koetsenbouwer Loon op Zand, www.hansvandermee.nl ) tot enige tijd terug adverteerde met een ophangconstructie (zullen ze nog wel kunnen maken denk ik).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:28

Afgelopen weekend heb ik een Sulky Oxer gehaald voor mijn pony om daarmee mijn les te gaan rijden.
Thuis kan ik dan heerlijk met m'n marathonwagen rijden.

Ik dacht dan ook dat de veiligheids sluitingen voor de strengen op beide wagens zouden passen, maar helaas............
De pennetjes zijn te dik, of de gaten van de wagen te klein.
Waarmee hebben jullie de strengen aan de wagen bevestigd en zijn er veiligheidssluitingen met verschillende ''diktes''?

http://www.divoza.com/collectie/paard/m ... ingen.html
Bovenstaande sluitingen heb ik, maar zoek ze dus met een dunner pennetje zodat ze door m'n sulky heen passen.

MelanieB

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:39

Kun je de gaten niet iets groter boren?
Anders even bij doe het zelf zaakje of gamma oid kijken of ze er een oplossing voor hebben?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:51

Mijn veiligheid sluitingen pasten wel aan mijn oxer.. Maar die heb ik jaren terug op een wedstrijd bij een kraampje gekocht.. Geen webwinkel dus

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:00

Anders naar zeilwinkel die hebben ook snelsluitingen zijn er in heel veel maten.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:58

hai meiden, ik kom even meekletsen..
Ik heb vorig najaar een Sulky Oxer aangeschaft.. gewoon standaard, zonder poespas en moet nog flink opgeknapt/veranderd worden naar mijn wensen.
Verf etc. heb ik van de winter al in huis gehaald maar nu is het nog wachten op tijd en mooi weer.

het plan is om hem kobalt blauw te schilderen (glimmend) en de spaken (oud model) zilver.
verder is het plan nog om een mand achterop te bevestigen maar heb nog niet het idee hoe... al heb ik hier al wat ideetjes opgedaan...
het bankje wordt opnieuw voorzien van leder dan wel cognac kleurig, zodat het overeenkomt bij mijn tuig..
verder zal ik alle boutjes en moertjes etc. gaan vervangen waar maar enigszins roest op zit en de remmen moeten nagekeken worden... :D

maar een leuk projectje en ik hoop toch wel tegen het eind van de zomer eens met mn Tinker op pad te zijn geweest. :D
en foto's zal ik maken hoor.. ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:02

Helaas nog niemand te pakken kunnen krijgen voor een kleinere maat snelsluitingen.
Ga vandaag dus maar langs een DHZ zaak om een koppelstuk te halen zodat die aan de sulky kan met m'n eigen veiligheidssluiting.
Dit eerst voor nood omdat ik vanavond les heb. Dan deze week maar op zoek naar een kleinere maat snelsluitingen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:15

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:03

Mijn sulky hangt nu naar mijn gevoel als ik er op zit wel mooi in evenwicht. Zo ziet het plaatje er nu uit (met mijn 2 mini-grooms :+ wees gerust, ik sta een meter voor de pony). Strengen hangen hier wel slap omdat de weg daar ietsjes aflopend is en hij daar ook stilstaat. Met rijden lijkt er wel een mooie spanning op te staan. Nadeel is wel dat de strengen af en toe blijven haken tussen de zweng en het "rekje" van het karretje, dus ik zit nu ook aan snelsluitingen te denken. Iemand verder nog aanvullingen/tips? De broek misschien? En de lichtogen die iets naar voren hangen?

Afbeelding

Ik heb er trouwens langere stophaken op laten lassen. Deze zijn 2x zo lang. Moet ze alleen nog zwart spuiten. Op de foto lijkt net of het lichtoog eroverheen zit, maar dat is niet het geval ;) Dat lukt nu namelijk niet meer. Eerst gebeurd dat wel snel. De buitensingel zit wel achter de stophaak, het lichtoog zit ervoor.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:09

De broek zou ik zelf een redelijk stuk hoger doen. Nu zit hij voor mijn gevoel in de holte waar hij een ''doorloop reactie'' opwekt. Terwijl hij met zijn kont de kar tegen moet kunnen houden :)

Verder vind ik het er netjes uit zien :) Het evenwicht voel je echt. Ik zou hem zelf in de lichtogen nog 1 omhoog halen denk ik, vanaf deze foto. Maar goed, dat is koffiedik kijken :)

Ik ben intussen op zoek naar een paard-bescherm methode. Hij krijgt schuurplekken op zijn romp (zijkant van z'n pens).. Moet dus iets om de strengen heen maken, want zweng verbreden lukt niet met de oxer..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:14

Weg loopt wat af daardoor hangen lichtogen wat naar voren, is normaal dus.
Broek moet handbreedte onder 'zitbeenknobbel' van de pony. Dus vlak onder de punt van de bil, kan inder daad flink wat hoger :7

Leuke poown! Lieve kinders (die ik zelf trouwens, maar dat heeft niets met dit topic te maken altijd een cap op zou zetten, jong geleerd is oud gedaan).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:51

Weet iemand wat een normaal gewicht is voor een tweewieler in verhouding met een compacte tweewieler?
Ik wil een kar waar ik echt makkelijk mee weg kan rijden door het bos met soms muller zand en heb geen idee tot hoeveel kilo dat zou kunnen.
Paard in kwestie is een brede ijslander van 1.41.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:33

Bedankt Akshay en VanHuisUit! Die broek zal ik van de week eens aanpassen. Ik heb tijdens mijn lessen altijd zonder broek gereden (wat klinkt dat stom :+ ), dus nooit echt de richtlijnen daarvan meegekregen.
Lichtogen zijn op aanraden van iemand uit het topic een gaatje lager gegaan om het evenwicht te krijgen ;)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:53

Ingrid_92 schreef:
Bedankt Akshay en VanHuisUit! Die broek zal ik van de week eens aanpassen. Ik heb tijdens mijn lessen altijd zonder broek gereden (wat klinkt dat stom :+ ), dus nooit echt de richtlijnen daarvan meegekregen.
Lichtogen zijn op aanraden van iemand uit het topic een gaatje lager gegaan om het evenwicht te krijgen ;)

Ah, ik heb een geheugen van een zeef hoor, dus kan ook goed dat het zo fijn is :j

Ik ben zelf gewend dat het bakje iets achterover helt, dus misschien dat ik dat beeld ook onbewust zoek in mijn hoofd :j

Ik heb een groen fleecekleed gekocht, wil daarvan hoesjes gaan maken voor mijn strengen :) In de hoop dat dat pony beschermt tegen schuurplekjes :)

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:03

Al een tijdje ben ik me aan het bezinnen op de aanschaf van een andere sulky, heb nu een cavalettie. Hij zat bij de koop van de shetlander die ik nu een week of vijf heb. Ik vind de sulky niet comfortabel en wat ielig overkomen. Ik ben niet meer zo heel piepjong (56) en geen echte scheurneus maar wil een makkelijke en goed geveerde sulky, vnl. om mee in het bos te rijden. Aangezien ik bijna altijd alleen rijd is het niet erg dat er maar een persoon op past. Ik heb nu twee vragen, zou ik bij iemand die zo'n sulky heeft hem eens mogen proberen (liefst in ZO Brabant of Nrd Limburg) en wat zou voor mij beter zijn een stoeltje of een panzitting ( ivm met evt. achterover kukelen)? Zo'n panzitting lijkt me heerlijk zitten en ik vind het er ook leuker uitzien maar ik ben niet heel zwaar dus wordt het dan geen lanceerinstallatie op een pad met kuilen en hobbels?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:40

Mijn shetlandertje wil nog wel eens wat vreugdebokjes geven in galop. Dit straf ik direct af met de zweep want dat is natuurlijk erg gevaarlijk! Nu is hij de laatste keer met zijn achterbeen over de streng gekomen, is allemaal prima afgelopen, maar ik wil niet dat dit vaker kan gebeuren! Hoe lossen jullie dit op?

Ik heb al slagriem (zelfgefabriceerd met halstertouw) geprobeerd, maar die werkt naar mijn idee niet genoeg. Mijn shet springt eerst omhoog met de voorkant waardoor hij het lamoen iets meer optilt en geeft dan een bok dus de riem gaat al een stuk mee naar boven. Daardoor komt er veel te weinig druk op de slagriem. Strakker kan ook niet want het hangt al bijna recht tussen het lamoen...

Benieuwd naar jullie oplossing! :)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:42

Tess schreef:
Al een tijdje ben ik me aan het bezinnen op de aanschaf van een andere sulky, heb nu een cavalettie. Hij zat bij de koop van de shetlander die ik nu een week of vijf heb. Ik vind de sulky niet comfortabel en wat ielig overkomen. Ik ben niet meer zo heel piepjong (56) en geen echte scheurneus maar wil een makkelijke en goed geveerde sulky, vnl. om mee in het bos te rijden. Aangezien ik bijna altijd alleen rijd is het niet erg dat er maar een persoon op past. Ik heb nu twee vragen, zou ik bij iemand die zo'n sulky heeft hem eens mogen proberen (liefst in ZO Brabant of Nrd Limburg) en wat zou voor mij beter zijn een stoeltje of een panzitting ( ivm met evt. achterover kukelen)? Zo'n panzitting lijkt me heerlijk zitten en ik vind het er ook leuker uitzien maar ik ben niet heel zwaar dus wordt het dan geen lanceerinstallatie op een pad met kuilen en hobbels?

Ik heb een HCA met panzitting, weeg ongeveer 55 kilo. Alleen als ik over een boomstronk rijd in een hardere gang kom ik nog wel eens iets los maar omdat je voetsteunen hebt kom je keurig weer in je zadel neer zonder een harde klap oid. Ik woon helaas te ver voor je anders had je het mogen proberen. Ik vindt de HCA echt ideaal!! :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:43

Klinkt alsof hij dat bokken vaker doet. Lijkt me niet een sulky probleem, want zoals ik het lees slaat hij ook uit?
Weet je zeker dat het vreugedbokjes zijn en geen ''tjee vrouwtje dit lukt me niet'' bokjes?

Mijn pony heeft nu ook een paar keer ge''bokt'' maar dat kwam nog niet in de buurt bij het veroorzaken van echt gevaar wat betreft benen ergens over etc.. (en bij hem kwam het door het aanspringen in galop, wat hij lastig vindt en dan dus even zijn billen iets hoger doet).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:01

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:25

Akshay schreef:
Klinkt alsof hij dat bokken vaker doet. Lijkt me niet een sulky probleem, want zoals ik het lees slaat hij ook uit?
Weet je zeker dat het vreugedbokjes zijn en geen ''tjee vrouwtje dit lukt me niet'' bokjes?

Mijn pony heeft nu ook een paar keer ge''bokt'' maar dat kwam nog niet in de buurt bij het veroorzaken van echt gevaar wat betreft benen ergens over etc.. (en bij hem kwam het door het aanspringen in galop, wat hij lastig vindt en dan dus even zijn billen iets hoger doet).

Ja in galop bokt hij vaker. Maar dat doet hij ook in de wei, dat doet ie op een zandpad en dat doet ie op een bospad die heel iets afloopt. Alleen als we hard gaan of als er een zwaar pad is bokt hij niet, omdat hij dan dus zijn energie al in iets anders gooit. Hij bokt dus ook zodra hij niks hoeft te trekken dus het ligt zeker niet aan het probleem dat het te zwaar is. Daar heb ik zelf heel goed op gelet en ook alle onderdelen van zijn tuig nog eens nagelopen maar alles zit perfect. Hij bokt ook af en toe als hij heel graag harder wilt maar ik hem inhoud, maar dat doet mijn rijpony ook nog wel eens en dat is gewoon energie te veel. :P
Ik men zonder strengophouders dus daar ben ik al naar op zoek omdat hij dan misschien niet meer over de streng kan gaan.

Mijn vraag was dus hoe een slagriem bij de sulky beter kan werken, omdat bij het bokken de lamoen ook iets omhoog gaat en dus de slagriem ook meer ruimte geeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:07

Vanmorgen met de sulky pirouette naar het bos geweest,en potverdikkie hij klappert me iets te veel.
Hoe hebben jullie dit verholpen?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:00

Klapperen was bij mij net niet goed in evenwicht.
Schuiven met bankje hielp bij mij.

Mijn sulky stuiterde laatst. Echt springen in 't bos (op de wielen) maar toen bleek dat mijn banden gewoon te hard stonden... Vriendlief had ze op 2,8 gezet. dat is dus te veel. Maar op hoeveel hebben jullie ze staan? :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:17

Hoe bedoel je op hoeveel ze zijn?
Je vult ze toch gewoon met een compressor?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:20

ja, en je vult ze toch op tot een bepaalde druk? :) Mijn vriend had ze op 2,8 (Bar) gezet, maar dat was volgens mij echt vééél teveel.. Ik kwam krom van de wagen af := *hots, bots stuiter, knots*

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:51

Oooh hahah grapje :+.
Volgens mij heeft mijn vriend ze op 2bar gevuld en dat was prima!