[AR] SGMW Outdoor 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: SGMW Outdoor 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:32

Dat is ook het grootste probleem Haarlem. Je zit met de meerspannen. Als we alleen enkelspannen zouden hebben, zou het verhaal een stuk simpeler worden. Starten in de hoogste gemeenschappelijk klasse. Groen paard? Klasse 1 beginnen. Of in ieder geval de mogelijkheid bieden om een groen paard in die klasse uit te brengen, want nu is zelfs die mogelijkheid er niet. Alleen zie ik Ijsbrand nog geen groen paard uitbrengen in de klasse 1 en dan 2 en dan 3, om hem vervolgens mee te kunnen nemen. Dat maakt het verhaal dan weer lastiger. Tel daarbij op dat klasse 4 rijders sowieso niet graag terug'vallen' naar de 1,2,3 en ik ben bang dat dit soort regels niet doorgevoerd zullen worden. Gezien het voornamelijk klasse 4 menners zijn die over onze reglementen besluiten.

Leeftijden voor paarden zijn er nu ook al. Heb wel vernomen dat ze ook voor outdoormarathon de leeftijd naar 5 jaar willen doortrekken, zoals dat nu al voor indoormarathon geldt.

Ik denk trouwens dat de proeven prima zijn zo. Er zitten soms wat rare dingen in, maar dat houd je altijd. Er is geen enkele proef perfect, ook geen proef uit de zadelsport. Dat de dressuur naast de vaardigheid ligt is denk ik juist iets wat past bij onze sport. We hebben een veelzijdige sport en het gaat er ook juist om dat je als combinatie die verschillende takken kunt scheiden. Dus voldoende controle hebben, dat je naast een vaardigheidsring gewoon een dressuurproef kunt neerzetten. Kwestie van africhting.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:56

. voor klasse 4 en binnen het FEI geldt al zo'n systeem. maar bij 123 wedstrijden? OHZ geldt ook een minimale leeftijds grens voor het paard welke klasse men moet starten ook al ben je ZZ ++++ st george or what ever :D
[/quote]

Dan ben ik toch heel erg benieuwd welk systeem jij bedoeld.
Want naar mijn weten kun je gewoon met een heel nieuw span kl4 starten en voor de Fei heb je alleen de goede paspoorten nodig en je kunt starten als de paarden de juiste leeftijd bereikt hebben.[/quote]

nou wil ik best toegeven dat ik minder of niet goed genoeg thuis ben in alle regelementen, maar in de hogere klasse, moet je toch je paard "kwalificeren" ? voordat je deze kunt inzetten? revereer ook naar het topic wie zijn de wk rijders? daar was een levende dicussie wie en met welke paarden, en of dees en gene zijn reserve paarden al had gekwalificeert? m.a.w. voordat een paard een vaste waarde wordt in het team moet deze een aantal keer hebben meegelopen en zich hebben bewezen?? daar doel ik op.

P.S. als deze regels alleen zouden worden toegepast op het enkelspan dan vindt er imo dicriminatie plaats binnen de sport _-:(

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:07

Dat kwalificeren heeft alleen betrekking op het WK.

Op de gewonne wedstrijden van de KNHS gelden precies de zelfde regels dus met meerspannen een leeftijd van 4 jaar en enkelspannen hebben alleen een uitzondereing van 5 jaar.

Met meerspannen moet je voor een internationale wedstrijd een leeftijd van 5 jaar hebben en voor een WK 6 jaar.

Dat is het enige verschil.

Wij kunnen morgen een nieuwspan op de markt kopen en er volgend weekend kl4 mee rijden als we dat willen.
Moeten alleen de startkaarten in orde hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:27

Sjonniej schreef:
dat je naast een vaardigheidsring gewoon een dressuurproef kunt neerzetten. Kwestie van africhting.

Vertel dat eens aan de klasse 4 rijders daar zit de grootste groep klagers enz..
En tuurlijk mag je geen last hebben van de vaardigheid, maar ieder samengesteld paard weet dat een fluitje of de bel betekend dat ze iets anders mogen doen
Je moet al blij zijn dat er niet zoals ohz er geen blaadje mag vallen omdat de paarden dan schrikken..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:30

Ik hoef aan niemand wat te vertellen. Als zij het niet al uitdaging zien om hun paard onder alle omstandigheden in de hand te hebben, is dat hun zaak en niet die van mij. Ik zie het wel als uitdaging om een goede proef neer te zetten, ondanks dat er fluitjes klinken of bellen gaan. Tuurlijk weten paarden wat er dan aan de hand is. Maar het is toch juist een uitdaging om ze dan toch in het gareel te houden en toch een goede proef te kunnen rijden?

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:33

Ardo, duidelijk verhaal zou imo niks mis mee zijn als het binnen de regelementen van het KNHS ook zo zijn geregeld, met als uitgangspunt dier vriendelijk handelen! de leeftijds limiten waren mij al duidelijk ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:35

(Vergeet trouwens ook de handelspaarden niet die veel menners in klasse 4 hebben. Die kunnen nu gemakkelijk een keer in klasse 4 worden ingezet en hun waarde verdubbeld.)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:48

Sjonniej schreef:
Dat de dressuur naast de vaardigheid ligt is denk ik juist iets wat past bij onze sport. We hebben een veelzijdige sport en het gaat er ook juist om dat je als combinatie die verschillende takken kunt scheiden. Dus voldoende controle hebben, dat je naast een vaardigheidsring gewoon een dressuurproef kunt neerzetten. Kwestie van africhting.
Je bent idealistisch maar weet denk ik net zo goed als ik dat dit praktisch onhaalbaar is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:50

Hoe zit dat dan ohz, mag bv Anky een jong paard gelijk op het niveau van Salinero uitbrengen of moet dat paard ook eerst een heel traject(evt andere ruiter) door?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:55

ben niet zo thuis in de dressuurregelementen, maar volgens mij voor een deel wel :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:02

Natuurlijk is het niet haalbaar om je paard niet te laten reageren op een fluitje of een bel. Het is echter wel haalbaar om hem binnen 3 passen na die bel weer onder appèl te hebben en hem weer te laten doen wat jij wilt. En die bel gaat in je hele dressuurproef hooguit 3 keer, dus in hoeverre zou dat dan een probleem moeten veroorzaken voor je dressuurproef? Zeker als je bedenkt dat er geen onderdeel is wat maar 3 stappen betreft. Ik vind niet dat een dressuurbaan naast de vaardigheid problemen met zich mee brengt, eerder meer uitdagingen om je paard beter onder controle te hebben.

Dressuur ohz komt trouwens best wel overeen met de dressuur aangespannen. Daarin gelden ook regels over de klassering van de menner en het paard.
Voor dressuur ohz zijn er 3 pagina's in het reglement gewijd aan de klassebepaling bij nieuwgevormde combinaties. Even in het kort komt het erop neer, dat je met een groen paard altijd in de B mag beginnen. Máár als je 2x Z1 of Z2 bent geweest of 1x in een lichte tour klasse, mag je een paard niet meer uitbrengen in de B, echter wel in de L1.
Maar je mag er ook voor kiezen om ervoor te kiezen om in de Z1 te starten, dit mag echter alleen als je minstens 2x Z1 bent geweest. Dus een ruiter die Z rijdt en een groen paard koopt, moet gewoon beneden beginnen. Anky mag dus in de Tour-klassen blijven starten en hoeft niet terug naar de breedtesport.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:06

Maar zoals eerder gezegd gaat die bel net in je stukje stap, zul je altijd een dribbeltje krijgen en dat kun je helemaal niemand kwalijk nemen
Is het dan een africhtingsfout imo dus niet maar je wordt er wel op afgestraft, nou zal mij dat aan mijn achterwerk oxideren maar er zijn legio menners die daarover gaan klagen.
Zelfs over een trampoline die 50 meter verderop staat klagen ze over..
En geloof me het zijn altijd de scheurijzers die dat doen, vorig jaar in Hellendoorn heb ik die klacht nl voorbij horen komen, dat de pony's heet werden van de vaardigheidsbaan die aan de overkant van de weg lag

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:12

Je moet denk ik voor elke rijder proberen de zelfde omstandigheden te creëeren met zo min mogelijk afleiding. Iedereen doet erg zijn best om een goed resultaat neer te zetten en het is erg vervelend als je uit de concentratie gehaald wordt. Zeker met een vaardigheid naast de dressuurbaan is dit niet controleerbaar. Je zou maar een gek naast je hebben rijden die zeer luidruchtig met veel zweep rijdt. Nu gebruik ik die zelf zelden maar ze weten toch heel goed wat dat inhoudt.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:16

Echwel schreef:
Hoe zit dat dan ohz, mag bv Anky een jong paard gelijk op het niveau van Salinero uitbrengen of moet dat paard ook eerst een heel traject(evt andere ruiter) door?

dat is na te gaan ik ken een dressuur ruiter die "st george" (vreemde benaming by the weg) start, en zij is tevens KNHS ZZ jury denk dat zij hier wel antwoord op weet. dus zal ik het haar vragen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:25

haarlem, het antwoord staat er al,. boven je ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:41

Natuurlijk moet je streven naar een optimale situatie. Maar waar in NL is er nu zoveel ruimte dat we een optimale situatie kunnen creeëren? En wanneer is de situatie eigenlijk optimaal en is die sowieso wel te creeëren? Ik heb zelf bijvoorbeeld wel eens last van 2spannen, maarja, om nu de 2spannen dan op een andere locatie te laten rijden dan de 1spannen is ook geen doen. Een ander heeft weer last van schaduw-/zonplekken, een ander van de bel, een ander van een langrijdende fietser en zo blijf je natuurlijk bezig.
Maar ik denk dat het juist in onze sport dan niet erg is om verder bij het optimale plaatje van ultieme rust te zitten, dan bij de op zichzelf staande dressuur.

Klopt met een dribbeltje kan je 1 heel staponderdeel verpesten, heel vervelend van dat ene onderdeel. Maar nog genoeg andere onderdelen om je punten weer op terug te verdienen, toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:47

Vroegah toe de boten van hout en de mannen van staal waren kwam de vaardigheid altijd na de marathon dus was er in de dressuur betrekkelijk minder vverstoringen.
Echter was dit niet meer haalbaar voor zowel rijders als organisatie dus moeten we nu roeien met de riemen die we hebben..
En wij klsse 123 rijders hebben toch wel minder noten op onze zang dan de grotere zeker wat betreft dressuurbanen

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:25

De concentratie van je paard(en) ligt toch in de regel altijd bij jou? Dus geen last van de omgeving.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:08

heb inmiddels hellendoorn ook gesproken :) ben om 9 uur in blaricum zaterdag en om 10 uur in helledoorn.

worden weer heel wat kilometers van het weekend :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:32

Ach het is voor een goed en gezellig doel nietwaar :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:03

Dat zeker!!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:34

Echwel schreef:
Ach het is voor een goed en gezellig doel nietwaar :D

dat zeker :)
al die menners wedstrijden rijden en geen uitslagen :+ zou wat worden

krijgen het wel beide dagen erg druk geloof ik als de aantallen deelnemers zie :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:45

heb de beide routes uitgeprint voor het weekend :)
echwel: ik zie je zondag :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:49

zoooooow druk weekend gehad :)

zaterdag een eendaagse 123 in Blaricum :)
zondag de marathon 123 in Hellendoorn :)
Wat een prachtig terrein daar zeg!
Heb weinig van de marathon gezien, op Shelley haar eerste paar (4 of 5 geloof ik) na. Voor de rest heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel papier werk en computers gezien.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:52

Blaricum was mooie wedstrijd :)