Toen onze Naalt een Naaltje was, wat een schattige foto zo
Ik zie daar trouwens ook al politie op de foto, wat heb jij toch met politie
@Avaluna lijkt me zeer verstandig met groom (is trouwens zowiezo altijd heel verstandig)
Vind het maar lastig hoor, paarden en water. Ze reageren allemaal weer anders.
Alwyn was altijd heel voorzichtig en met regelmatig oefenen in stap werd dat altijd weer beter. Ik vond hem nog te jong om er heel stevig mee aan de slag te gaan, eerst vertrouwen denk ik dan komt snelheid of in draf vanzelf wel. Eerst door plassen dan pas door een waterbak (is toch weer dieper en anders).
Rizanta denderde gewoon overal doorheen, dat is dan nogal makkelijk maar soms ook wel lastig want ze was zo overenthousiast dat ik ook wel eens te hard door plassen ging (die dan enorme kuilen bleken te zijn
) dan stuiter je zowat je wagen af.
Snuit heeft net als Bente de neiging om te springen erin of erover, als ik hem een beetje inhoudt springt hij niet, alleen over kleinere plasjes dus wel (meestal). Heel soms (tja, 't blijft een dondersteen) wil hij er opeens langsspringen
maar over het algemeen heeft hij enorm veel moed en dendert overal zonder twijfelen in. Als ik zou willen zou hij volgens mij zo de zee inrennen en met me naar Engeland zwemmen (met wagen erachteraan).
Bente snapt(e) het gewoon nog niet, die sprong enorm hoog over / in de plas en met een beetje pech nog naar links of rechts, al naar gelang ze dacht dat ze het beste kon landen, waarbij ze duidelijk niet het idee had dat ze in het lamoen stond en er nog een wagen achter haar aankwam
na de afgelopen week bijna elke dag door plassen te zijn gestapt aan de hand en onder het zadel dus ook in stap en draf en dus ook zaterdag voor de wagen draafde ze vandaag in ieder geval zonder twijfel door de wat nattere stukken in de bak en op het land (het had gelukkig net geregend voordat ik ging mennen
).
Wat ik geleerd heb is dat je ze in rust in het water moet krijgen, door ze ervoor te zetten en gewoon af te wachten, stapje voor stapje, ze dan moet laten kijken en ze moeten er dan eigenlijk helemaal in stilstaan en dan weer rustig eruit stappen. Dat eerst in vol vertrouwen. Dan kun je rustig wegdraven in als je erin staat en uiteindelijk dus in drafje eropaf en erdoor. En dan hoop je dat je zover komt dat je erin kunt galopperen.
Ik weet niet of jullie het anders doen?
Wat Tallechie vertelt als hij zo gaat hyperen dat hij niet wil kijken of de boel eens in zich opnemen kun je heel weinig doen want dan is het alleen een soort van paniek. Is net zo als met paarden die voor iets anders bang zijn als verkeer, wapperende vlaggen enzo.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 29-08-11 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt