
Maar Pip is ook een toppertje, ik kan ze geen van beide missen en hou veel te veel van ze geloof ik.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Toydoll schreef:Er zit me nog 1 dingetje dwars..
Op de straat (op gras en zand niets van gemerkt) gingen de voorwielen heen en weer met de bewegingen van de pony. Dat is erg vervelend.
Nu heb ik het zelf ook een keer gehad met 'vreemde' pony voor mn vorige wagen en die stond te strak in de lamoenen, waardoor die op de licht ogen trok bij bewegen. Die iets langer gemaakt, punt over.
Maar bij die ECC wagen had ie van die speciale lamoenen die 'los' zijn, ze kunnen bewegen, iets langer en korter worden en draaien, met ronde 'ogen' op 't eind, ipv langwerpig.
Dus daar kan nooit aangetrokken worden, dus dat kan het niet zijn. Nu dacht camiel dat het was dat mijn oversingel niet strak genoeg kon (omdat die ogen zo mooi langs kyano zijn lijf hingen moest dat veel strakker dan mijn oude wagen, zoveel gaatjes had ik niet) en dat ze daarom gaan stuiteren en dat je dan dat krijgt.
Mja het zal hoe dan ook wel aan de afstelling liggen en deze lamoenen zijn voor Kyano toch al niet geschikt, dus weet ook niet zeker of dat er dan uit komt zo.
Albert schreef:De oorzaak: De meeste wedstrijdwagens worden extreem kort gebouwd, zonder of met onvoldoende toespoor.
Toespoor is het licht naar binnen gericht zijn van de wielen. Dit is nodig om rechtuitstabiliteit te krijgen.
Natuurlijk moet je er voor zorgen dat de onafhankelijke lamoenbomen met zo min mogelijk speling op en neer kunnen bewegen,
maar ook al is dat voor elkaar is dit rijgedrag bij sneldraf niet weg.
De buitensingel strak is niet de oplossing omdat er in de lichtogen altijd speling over blijft.
Buitensingel mag niet strak; dit om beschadiging in de oksel van je paard te voorkomen.
Het probleem kan verholpen worden door een molenrem te monteren (en te gebruiken) of je lamoen iets langer te maken.
Albert schreef:*afbeelding doet het niet meer*
Toespoor, het naar de hartlijn van het rijtuig richten van de voorwielen zorgt voor meer rechtuitstabiliteit.
Uitspoor geeft een zeer onrustig rechtuit gedrag.
Zo extreem als op de afbeelding is het uiteraard niet; denk aan een paar cm verschil tussen achterkant en voorkant van de velg t.o.v. de hartlijn.
Zelf gaan knutselen en op "toevallig goed" gokken kan ik afraden; er is een mooie berekening voor maar die kan ik even niet vinden.
VanHuisUit schreef:Plus als je singel veel strakker gaat doen krijg je daar weer problemen mee.