[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:05

Ik ben ook stiekem verliefd op Barney *\%/*

Maar Pip is ook een toppertje, ik kan ze geen van beide missen en hou veel te veel van ze geloof ik.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 08:01

Leuke foto's allemaal tijnie en klinkt als een gezellig dagje!

Vhu leuk dat je op deze dag mocht groomen en zo ook mee kon genieten.

En al uit over de wagen toydoll?

Nanda wat gaaf dan zit je dicht bij de kampina wellicht dat je een weide kan huren omdat je zelf een stal hebt? Of kan je een zand paddock misschien maken bij je huis?

Hier loop ik momenteel op 1been heb mogelijk (weer) een ontsteking aan de aanhechting van mm hielbeentje voelt zoals een hielspoor heb ik mij laten vertellen.

Gister les gehad met tum ging lekker al was hij er naartoe niet vooruit te branden en tijdens de les ook niet zo, terug weg ging hij weer als een race muis die stiekemerd door zijn verplichte vakantie is het een lui dik ding geworden.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:48

Balen Bjarney!
Leuk bij chardon.
Romy tegen de tijd dat kyano mendurance mag starten heeft hij veel meer kracht.
Dan ben je zo een goed jaar a 1,5 jaar verder.

Hier licht alles stil ivm ongeluk met t gebit van de pony meeste zullen me topic vast wel al gezien hebben.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:44

barney: hahaha ja het is ook wel een stoer ding hoor die pony van je :D Wat een lot uit de loterij :D En pip ook natuurlijk ;-)

Laura: pff, klinkt niet fijn zo'n ontsteking :(
Laat je pony maar niet horen, dik ding XD

Lot: Heb je gelijk in! Ama hersteld goed trouwens, dat is wel fijn he!
Wel grappig nu heb jij pony even oud als kyano lol. Zitten we straks tegen elkaar te rijden op zo'n mendurance :P

Ik heb net weer even met Camiel gesproken en er zijn toch wel wat mogelijkheden wat betreft kleur *\o/* *\o/*

Er zit me nog 1 dingetje dwars..

Op de straat (op gras en zand niets van gemerkt) gingen de voorwielen heen en weer met de bewegingen van de pony. Dat is erg vervelend.

Nu heb ik het zelf ook een keer gehad met 'vreemde' pony voor mn vorige wagen en die stond te strak in de lamoenen, waardoor die op de licht ogen trok bij bewegen. Die iets langer gemaakt, punt over.

Maar bij die ECC wagen had ie van die speciale lamoenen die 'los' zijn, ze kunnen bewegen, iets langer en korter worden en draaien, met ronde 'ogen' op 't eind, ipv langwerpig.
Dus daar kan nooit aangetrokken worden, dus dat kan het niet zijn. Nu dacht camiel dat het was dat mijn oversingel niet strak genoeg kon (omdat die ogen zo mooi langs kyano zijn lijf hingen moest dat veel strakker dan mijn oude wagen, zoveel gaatjes had ik niet) en dat ze daarom gaan stuiteren en dat je dan dat krijgt.

Mja het zal hoe dan ook wel aan de afstelling liggen en deze lamoenen zijn voor Kyano toch al niet geschikt, dus weet ook niet zeker of dat er dan uit komt zo.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:21

Dan is de wagen denk ik iets te licht/klein. Het is een beetje zwabberen bedoel je dat?
En idd! Maar ik ga hem nog niet starten in de mendurance als hij net 4 is, hij is nog aardig pup.
Tis zo'n lekker mannetje! We kunnen wel samen ritjes maken dan.
Wbt je koets zou ik toch kiezen dat je stoeltje iets hoger staat op dit moment als je langer rijd dan krijg je er last van. Zou zonde zijn je dure aankoop. Mijn voskamp was zo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:46

Ik heb dat bij mijn tuigpaardje Bente voor haar wagen gehad. Volgens mijn instructeur en volgens degene die mijn wagens onderhield (Dekkers in Rijsbergen, weet er veel van) kwam dat ook doordat de wagen dan feitelijk te licht is. Ik had het niet door het bos, gras of bak maar wel over de weg. Omdat Bente niet goed trok vond ik dat niet zo'n probleem was allang blij dat ze met die lichte wagen wel een beetje fatsoenlijk doorliep :+

Wat een K-weer is het vandaag zeg!

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:41

Het mag inderdaad geen naam hebben Maaike, ik heb mezelf vandaag in huis opgesloten. Wel paar uur aan het huishouden geweest maar verder lekker rustig aan.

Gisteren met Pip 23 km gereden, dit keer voor het eerst in zijn eentje over de grote burg van Brielle geweest. Dit is een hele hoge brug over het Brielse Meer waar de vrachtwagens en auto's vlak naast me langs razen. Ik heb hem wel met tweespan gereden maar dit nog niet met Pip alleen gedaan. Maar hij gedroeg zich meer dan goed, totaal geen gekkigheid. Die kleine man kan het dus wel, het heeft even tijd nodig.

Morgen met Barney de puzzelrit van de vereniging rijden, ben ik altijd zeer slecht in. Mijn broer gaat op de fiets mee, Martin heeft namelijk dienst.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:26

Toydoll schreef:
Er zit me nog 1 dingetje dwars..

Op de straat (op gras en zand niets van gemerkt) gingen de voorwielen heen en weer met de bewegingen van de pony. Dat is erg vervelend.

Nu heb ik het zelf ook een keer gehad met 'vreemde' pony voor mn vorige wagen en die stond te strak in de lamoenen, waardoor die op de licht ogen trok bij bewegen. Die iets langer gemaakt, punt over.

Maar bij die ECC wagen had ie van die speciale lamoenen die 'los' zijn, ze kunnen bewegen, iets langer en korter worden en draaien, met ronde 'ogen' op 't eind, ipv langwerpig.
Dus daar kan nooit aangetrokken worden, dus dat kan het niet zijn. Nu dacht camiel dat het was dat mijn oversingel niet strak genoeg kon (omdat die ogen zo mooi langs kyano zijn lijf hingen moest dat veel strakker dan mijn oude wagen, zoveel gaatjes had ik niet) en dat ze daarom gaan stuiteren en dat je dan dat krijgt.

Mja het zal hoe dan ook wel aan de afstelling liggen en deze lamoenen zijn voor Kyano toch al niet geschikt, dus weet ook niet zeker of dat er dan uit komt zo.

Even gekopieerd uit een oud topic:
Albert schreef:
De oorzaak: De meeste wedstrijdwagens worden extreem kort gebouwd, zonder of met onvoldoende toespoor.
Toespoor is het licht naar binnen gericht zijn van de wielen. Dit is nodig om rechtuitstabiliteit te krijgen.
Natuurlijk moet je er voor zorgen dat de onafhankelijke lamoenbomen met zo min mogelijk speling op en neer kunnen bewegen,
maar ook al is dat voor elkaar is dit rijgedrag bij sneldraf niet weg.
De buitensingel strak is niet de oplossing omdat er in de lichtogen altijd speling over blijft.
Buitensingel mag niet strak; dit om beschadiging in de oksel van je paard te voorkomen.
Het probleem kan verholpen worden door een molenrem te monteren (en te gebruiken) of je lamoen iets langer te maken.

Albert schreef:
*afbeelding doet het niet meer*
Toespoor, het naar de hartlijn van het rijtuig richten van de voorwielen zorgt voor meer rechtuitstabiliteit.
Uitspoor geeft een zeer onrustig rechtuit gedrag.
Zo extreem als op de afbeelding is het uiteraard niet; denk aan een paar cm verschil tussen achterkant en voorkant van de velg t.o.v. de hartlijn.
Zelf gaan knutselen en op "toevallig goed" gokken kan ik afraden; er is een mooie berekening voor maar die kan ik even niet vinden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:22

Het toespoor en uitspoor van mijn wagen destijds was prima (was Wijkmans, oud Hollands degelijk fabrikaat). Ik heb toen ik met Bente proefreed op een dure Leica gezeten met molenrem. Daar gebeurde het ook mee. Degene met wie ik toen reed zei toen dat ik idd de molenrem af en toe aan moest tikken om dat gewiebel te voorkomen.
Ik vond dat toen maar raar, zo'n dure wagen en dan zo schudden...

Mijn andere Wijkmans wagen had dat geschud niet, die was zwaarder...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:28

Ik heb een lichte wagen puur omdat ik in zuid limburg woon en ik heb dit echt niet

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:41

Ik heb er bij de De Laat, waar ik pas geleden op zat, ook op gelet. Die doet het ook niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:47

Was er in het topic wat je citeerde ook niet heel veel ideeen over de reden voor dat schudden? Heb je de wagen op proef Toydoll?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:10

Ik heb hem niet op proef maar wil dan nog wel een keer proefrijden.

Ik vraag me wel sterk af waardoor het gebeurd want 'te licht' lijkt me raar, hij trekt op de evenaar als 't goed is en dat zit met 1 bout, in 't midden, dus zou die nooit op mogen zwiepen.

Dus moet wel door de lamoenen komen. Dus die moeten dan idd wat langer, en mijn oversingel hing echt totaal los, dus die moet inderdaad echt wel strakker dan dat (moeten gaatjes bij).

Tis niet dat het super strak moet ofzo maar het hangt nu volledig los, aangesloten moet 't toch wel zitten.

Dan ga ik nog 1 proefrit vragen bij camiel, wil wel dat dat echt weg is idd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:16

KIjk even of je dat topic kunt vinden Toydoll (of misschien wil Gem hier een link plaatsen?) staat van alles in over dat bewegen van de wagen. De wagen moet gewoon netjes achter je pony blijven liggen. Plus als je singel veel strakker gaat doen (zie opm Albert) krijg je daar weer problemen mee.
De zweng zit altijd aan een punt aan de wagen. En idd het mag niet zwiepen maar het doet het dus wel ;) en vaak wordt gedacht dat het komt door die (onafhankelijke / te korte ) lamoenen en/of het gewicht.
Misschien dat je wat kunt experimenteren met hem er wat langer voor te zetten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:04

De link staat er al :D . Klik even op "oud topic" in mijn post :P .

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:32

VanHuisUit schreef:
Plus als je singel veel strakker gaat doen krijg je daar weer problemen mee.

Niet super strak nee maar nogmaals mijn singel kon niet eens 'vast'. Dus die moet veel strakker om uberhaupt aangesloten te zitten ;-) Maar dat kon niet vanwege gebrek aan gaatjes, de oversingel is dus te groot.

Thanx voor de input iig! En sorry voor kapen topic!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:43

Even gauw een afbeelding opgezocht:

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:25

Zo vandaag rondje 14 km gedaan, deze week eindelijk weer een beetje een km-week namelijk 30 km. Begint heel langzaam weer ergens op te lijken :D

Bos lag werkelijk bezaaid met takken, lijkt me voor jullie menners erg lastig de komende week voordat dat allemaal weer is opgeruimd ...

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:44

Ze adviseren hier om niet het bos in te gaan. Maar zal idd wel chaos zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:48

Ik heb vandaag weer ff gewandeld en meneer keek nergens van op, zelfs niet van honden die tegen hem gingen blaffen. Wij kwamen onderweg ook een grote tak tegen die het paadje blokkeerde, na even een controle op uitsteeksels ben ik er met Alex overheen gesprongen (Jihaa!) Ik vind het zo goed gaan met wandelen dat ik hem achtershuis wel weer wil inspannen. Maar er is 1 probleem, ik ben 1 streng kwijtgeraakt en die is werkelijk onvindbaar geworden. Het tuig is mini mini tuig dus zal de streng ook wel het kortste zijn wat er is?
Er heeft vandaag zelfs ff een buurmeisje op hem gezeten zo braaf was ie, ze is wel veel te lang maar weegt echt bijna niks en natuurlijk wordt dit geen dagelijkse bezigheid. Wel wil ik binnenkort een langere wandeling maken met hem. Ook was hij vandaag 2x gelongeerd, 1x voor de wandeltocht en 1x voordat zij erop ging, maar terwijl ze erop zat, liep hij vrolijk met zijn slurf naar buiten. Hij was zeer relaxt :+

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:09

Gisteren de puzzelrit van de vereniging verreden, erg leuk om te doen. We zijn derde geworden dus dat was een leuke bijkomstigheid. Afsluiting met een BBQ en de prijsuitreiking, erg leuk gedaan en wat een werk voor de organisatie.

Gisteravond eindelijk besloten wat we gaan doen met de Mendurance in Onstwedde. We hadden al ingeschreven maar ik heb hem geannuleerd. De kosten zijn erg hoog voor deze wedstrijd i.v.m. twee tanks met benzine, overnachten, eten, stalgeld voor de heren en de startkosten. We komen zo op 250 euro. Omdat ik wel graag een wedstrijd wil starten, hebben we gekozen voor 19 en 20 september. Dan starten we bij het Villa Pardoes Concours. We hebben ons voor beide dagen opgegeven, dus dat wordt dresuur/vaardigheid en een oefen marathon. De dressuur en vaardigheid is wel een officiële.

5 september heb ik de tweede dressuurwedstrijd met Pip en Barney. Barney gaat ook de vaardigheid doen maar Pip niet, die hou ik voor de dressuur.

Omdat we zoveel leuk vinden en niet alles kunnen doen, ook betreft de financiën niet. Gaan we volgend seizoen bekijken welke wedstrijden we rijden en de Mendurance zal iets minder worden. Ik ga dan alleen voor de leukste wedstrijden denk ik. Dat zal dus Etten-Leur, Hellendoorn en Wateren worden. Mocht Wateren niet doorgaan, ik weet niet of Nanda het nog gaat organiseren dan zullen we Ysselsteyn starten. Maar ik hou het er dus bij drie volgend jaar. Dan kan ik van alles wat rijden en is het lekker afwisselend.

Maar het belangrijkste is dat de heren gezond blijven, ik durf dus niet te lang van tevoren te kijken. Eerst nog maar van alle aankomende activiteiten genieten. Zaterdag lekker een weekje naar Diever met ze, kunnen we door de bossen hobbelen en crossen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:33

Hier starten we ook enkel de wedstrijden die beetje haalbaar en betaalbaar zijn.we zijn nu wel bezich met de koop van een b vrachtwagentje dus dan zou alles ook makkelijker zijn.dus we zullen zien.ik rij ook vooral orientatieritten mee vind ik zeklf heel leuk en het is allemaal in de buurt,dus ook veel minder kosten.ik rij komend jaar etten-leur want vind ik echt zeer gezellig en goed georganiseerd.teteringen als die er is komend jaar,boxtel als die er is komend jaar.en ysselsteyn rij ik zeker als teteringen en boxtel niet door gaan,anders twijfel ik terwijl deze voor mij dichtste in de buurt is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:16

Wat een ellende zeg dat weer -O-

Villa Pardoes concours hebben we twee jaar terug gedaan met Ollie, was heel gezellig en heel leuk. Was toen mini marathon 2x (soort vaardigheid met paar vaste hindernissen) en wegparcours.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:58

Ik heb er ook erg veel zin in. Dit jaar hebben ze op zaterdag dressuur en vaardigheid. Op zondag een grote marathon met wegtraject, vaardigheid en vijf hindernissen. Zaterdag is het officieel en zondag is het oefen marathon.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:00

Erg leuk. Hoe is het met je wagen?
Hier schijnt de zon :D