[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:03

Sorry misschien beetje belerend zo is het niet bedoeld hoor :o
Kan het niet meer weghalen :o

Wat ik probeerde te zeggen is dat we vaak denken dat er supplementen moeten worden gegeven maar dat een gezond paard alles kan halen uit goed basisvoer / ruwvoer.

lanouska

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 00:08

@ marjola. Even bij liquihorse op de site kijken.. hun hebben er een hele studie van gemaakt.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:17

@VHU bij ons gaat het E-plus er ook niet automatisch voor bij alle paarden. Sam krijgt het voor de ondersteuning, omdat we toch aardig wat van hem vragen qua inspanning (en het merendeel van het voedsel kuilgras is) en bij de oude merrie ondermeer vanwege haar gewrichten. Die heeft het ook echt nodig, want we merken gelijk verschil als ze er niet op staat. Die laatste kan best wel op DA advies zijn gebeurd toen, maar dat weet ik niet meer. De ouderdom kwaaltjes heeft ze al een tijdje :P

Vind zo'n drainage compositum wel vrij heftig klinken, dus snap dat je dat in overleg doet. Bij de echte kwalen (bv. eczeem/mok en erger) doen wij dat ook, maar om voor vier paarden om de zoveel tijd een bloedtesten etc. te doen voor deze twee dingen, is iets teveel van het goede (als je hoog in de sport zit ok, maar we doen leuk mee in de basissport). We gooien er daarom geen rare hoeveelheden voor en verder dan magnesium (om de ergste stress/heetheid er vanaf te krijgen) en vitamine E gaan we ook niet. In dat opzicht zijn wij ook vrij gewoontjes qua voer. Maar we willen de paar die het nodig hebben hier wel mee ondersteunen.

Thanks voor het linkje in ieder geval :)

EDIT:
@VHU geeft niets hoor. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Daar zijn fora toch ook voor :)
@Lanouska bedankt voor de tip!

PS: ik ga ook liever een goede dialoog aan dan alleen maar blind roepen "nee daar heb je niets aan". Want dan word je er nog niet veel wijzer van.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:27

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/176/ ... an-biotine aardig voorbeeld van iets wat veel geld kost maar waarvan over de effectiviteit keer op keer vragen worden gesteld.

Deze website heeft veel nuttige info bijv dat een overdosis selenium zeer giftig is...
http://www.voervergelijk.nl/begrippen/111/selenium

Dat drainagecompositum vond ik zelf ook vrij heftig, je weet toch nooit wat het precies gaat doen in zo'n lijf... werkt nu goed maar je moet er toch niet aan denken dat je je paard zit te vergiftigen...

Bij Bente heb ik ook een poos magnesium bijgevoerd, merkte wel verschil maar jeetje zeg wat was dat duur. Ik had ook zoiets van als ik zoveel geld uit moet geven aan supplementen... waar ben ik dan mee bezig. Maar het schijnt zo te zijn dat je bij het koeienvoer van bijv een boerenbond of zoiets ook magnesiumcitraat kunt bestellen wat veel goedkoper is. Maar dan was ik weer zo bang dat dat dan weer niet goed was voor paarden.

Dus vind het zelf ook heel lastig hoor, daarom begin ik er ook niet snel aan denk ik :+

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:01

Wij hebben vandaag bij de Welkoop (is hetzelfde als boerenbond) zo'n grote zak magnesiumoxide gekocht (20kg voor 15euro - stuk prettiger dan de klein Nerve Control zakjes die ruim 2x zo duur zijn). De magnesiumoxide is inderdaad in eerste instantie bedoelt voor koeien. Zelf zouden we het er ook niet zomaar voor gooien, maar verschillende mensen gesproken waarvan we de paarden kennen (en online ook gelezen) dat er een positief resultaat is. Dus daarom maken we nu de overstap. We beginnen met een wat kleinere dosis i.v.m. de overgang en als het goed uitpakt kunnen wel altijd naar de juiste dosis in verhouding tot het lichaamsgewicht gaan.

Die biotine klinkt inderdaad een beetje vaag. Maar zo ver gaan wij dus ook niet :P En alles qua hoeven gaat in overleg met de hoefsmid. We hebben gelukkig een hele goede.

Dat van die giftige vorm van selenium had ik ook al gelezen bij paardnatuurlijk o.a. Daarom begon het mij ook een beetje te duizelen allemaal ;)

Ik gooi gewoon alle info thuis in de groep en dan kunnen we beslissen wat het slimste is. Want simpel is het inderdaad niet te noemen :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:06

Soort hogere whizzz kunde B-)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 06:41

Janouk krijgt dit bij
http://www.equilin.nl/equilinbasic/6-kg ... ulzak.html
als supplement, want ze krijgt maar weinig brok, te weinig om alle mineralen binnen te krijgen.
bij bloed controle blijkt ze geregeld een te laag magnesium gehalte te hebben en dan krijgt ze extra magnesium bij van Paardnatuurlijk

In het wedstrijdseizoen krijgt ze Redcell bij.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:53

Hier equilin balancer voor pablo en det. Pris krijgt provarium breeding van de groene os.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:50

Goedemorgen

Heel veel supplementen zijn grote onzin en is alleen maar geldklopperij, ook de liquihorse,ook al klinken sommige verhalen heel overtuigend. Ik krijg nu sportbegeleiding van een dierenarts, die daar heel veel onderzoek naar heeft gedaan. Naar aanleiding van diverse bloedonderzoeken krijgt Rembrand in het marathonseizoen vit E en electrolyten bijgevoerd, maar niet meer die van pavo, die bleek niet de goede samenstelling te hebben.

Vanmiddag naar het ziekenhuis, ben benieuwd wat arts zegt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:59

@Claud: Hieperdepiep Hoera! Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een mooie dag van *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

@Marjola: ik heb ook die magnesium en hier krijgen ze er allemaal een beetje van en ik ben heel tevreden. Paard van vriendin van mij kreeg slappe mest, terwijl dit bij mij juist weg was, schimmeltje hier was ook gevoelig m.b.t. nat gras/voordroog/ander hooi etc. en die is nu altijd schoon *\o/* .
Hier ook erg weinig krachtvoer, dus nog een beetje mineralenkorrel. Opaatje mag wel wat bij die krijgt nu sp en en omega 3,6,9.

@Tine: succes in het zh :(:) .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:09

Gefeliciteerd claud! :):)

Supplementen. Ik hoor inderdaad over magnesium en vit E+selenium dat daar in het bloed regelmatig tekorten aan ontstaan.
Dids krijgt niks. Al twijfel ik wel om te proberen hem met magnesium te ondersteunen in het voorjaar..

Het is hier rotweer.. Maar aangezien ik WEER ben uitgepland vandaag.. Ik denk dat ik zometeen naar stal rijd en met Dids het bos in ga. Misschien wordt mijn humeur dan weer leuk :))

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:56

Claud: gefeliciteerd
Aks: ben je ook aan het rondkijken naar ander werk? Dit lijkt me hoogst frustrerend

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:00

ja, aan het solliciteren ook. Maar vind maar 'ns wat..
Het schijnt crisis te zijn etc.
't moge duidelijk zijn dat ik niet van plan was tot mijn 70e dit werk te doen, ongeschoold werk met dito salaris terwijl ik een HBO diploma in de la heb liggen?..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:25

@ Tine, welke vitamine E is wel goed volgens jou dierenarts. Ik ben van plan ook db te laten testen door hun. Eerst naar het symposium om meer te leren.

De beurs opbouw is klaar. Vanmiddag om 14 uur gaan we los. Lekker 4 dagen paarden mensen, shows, 1e bezichtiging tuigpaarden hengsten, zondag mini marathon. Zin in.

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:43

Goedemorgen.

Dank jullie wel!!

Tine, heel veel succes in het ziekenhuis!

Aks, balen dat je weer bent uitgepland. Hopelijk kan Dids je weer vrolijk maken.

Baudyh veel plezier op de beurs!!

Gisteren menles gehad met Bubbles. Hij doet het steeds beter. Begint het ook langer uit te houden. Blijkt alleen dat ik mijn leidsels altijd veel te lang heb :oo En ik dacht dat ik al verbinding had :+ De instructeur nam ze echt een heel stuk korter. Bubbles ging daardoor wel veel beter lopen en zijn achterhand er ook beter onderzetten. Dus dat is wel een puntje waar ik voortaan op moet letten. Ze mogen dus voortaan een heel stuk korter.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:55

Komt me bekend voor Claud, ik heb ook altijd moeite met de leidsels op maat maken en houden. En gefeliciteerd met je verjaardag :) .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:56

Goedemorgen.
Claud, van harte gefeliciteerd.
Fijn dat Bubbles het goed doet ! altijd leuk als je kunt zien wat de verbeterpunten zijn als de instructeur er even achter gaat zitten.
Tine, succes in ZH.
Melody kreeg ook magnesium bij..dat was haar enige te korte volgens bloed onderzoek.
En verder..nooit supplementen gebruikt, maar wel hele jaar door weidegang met ruim voldoenge gras en goede kwaliteit krachtvoer en lucerne van Hartog en goed hooi kleine baaltjes van eigen land.
In zomer bij veel zweten na werken electrolyten door het water..
Verer ben ik ook geen fan van supplementen, behalve als door Arts bewezen is dat je paard het nodig heeft.

Baudyh, veel succes en veel plezier bij paard 2014.
Aks..veel plezier bij Did's, en succes met solliciteren.
Zwaai even naar Avaluna, hoe is't ?

heerlijk in het bos getraind ! hondjes deden het weer erg goed, t'was wel ietsje warmer..dat is wel jammer..

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:14

Gefeliciteerd Claud! Maak er een mooie dag van :) En fijn dat bubbles het steeds beter doet in de menles.
@Tine/baudy ik wilde precies dezelfde vraag stellen ;)
Succes in het ziekenhuis, tine!
Veel plezier bij Paard 2014, baudy. Heb wat over het programma gelezen en het ziet er heel leuk uit! :D
@Aks ik ken helaas de frustraties van het solliciteren maar al te goed... Vandaag nieuwe afwijzing binnen "omdat ik niet volledig op het profiel aansluit", een match van 80% en hoger is tegenwoordig niet goed genoeg. Ik hoop dat de bedrijven die nu de starters links laten liggen er over een paar jaar achter komen dat ze geen jonge mediors hebben om het werk tegen een redelijke prijs te doen, omdat ze de starters van nu zijn vergeten op te leiden...

In welk vakgebied/branche zoek jij trouwens?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:15

@Claud, van harte gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*
@Dids, echt waardeloos dat de arbeidsmarkt nog steeds zo op zijn gat ligt -O-
@Marjola, ik gebruik ook weinig extra voedingssuplementen (behalve electrolyten) daar ik ook altijd van mijn DA geleerd heb dat de meeste voedingssuplementen geldklopperij zijn....
@Baudy, jammer dat we zo ver weg wonen anders had ik zeker even komen buurten :j

Het is écht butweer vandaag...nog net even droog met de hondjes naar het strand geweest!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:35

Hier ook de Equilin. Maar dan ook alleen voor ferro en wel naar aanleiding van bloedonderzoek.

Sjors had altijd veel last van brokkelhoeven en dat zijn ijzers er af vlogen. Die biotine bijgegeven en
daar zagen we dus wel een super resultaat. Na een half jaar duidelijke verbetering en nooit meer
een ijzer er af. Maar ben er wel van overtuigd dat dit niet voor elk paard goed is.

Drainage kuur heb ik ferro ook een keer gegeven maar daar merkte ik eigenlijk weinig van.
Magnesium een keer bij jeroen maar ook daar merkte we geen verschil dus het is toch wel
echt paard afhankelijk.

Het is idd bagger weer. Ga zo maar eens kijken wat ik kan doen. Tja middag vrij dan wil
ik toch eigenlijk wel rijden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:35

@marjola; waar zoek ik.. Dat is bréééd :)) Ik zoek al niet eens perse in mijn opleidingsrichting (HBO biologie onderzoek, richting ecologie) maar bijvoorbeeld ook in de autobranche plaatsen met uitdagingen.
Tijdje terug opticien met opleiding intern, dat leek me ook echt heel erg leuk.

Ik wil vooral uitdaging, werk waarin het uitmaakt dat IK het doe, en niet ''als 't maar gebeurt, door wie zal ons worst wezen''

@biancacoo; Dids had ook zijn vacht helemaal glad liggen.. En verharen :\
Ben zo bang dat er geen winter meer gaat komen :\

@ollie; het is echt *** ja.. Hier ook in de regen rondje gedaan.

Dids was zo braaf. Lekker gestapt, gedraafd, paar pasjes galop. Hij is zo lief :+:
En ik ben zo krom :') _O-

Nu ga ik bij vriendlief helpen inpakken :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:48

@Aks dat is inderdaad niet de makkelijkste combi van opleiding en werk zoeken. Die insteek herken ik ook wel. :) Zelf zit ik in de communicatiehoek - daar wordt heel veel bezuinigd (liever stagiairs dan starters etc.).

Fijn dat Dids zo braaf was :D

@Maisie inderdaad ligt ook wel aan het 'kwaaltjes patroon' van een paard en of ze iets wel of niet oppakken. Sowieso heeft er dus 1 van ons vitamine E ondersteuning nodig. Dus kijk rustig rond want we hebben nog genoeg E-plus in huis.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:15

Claud: van harte gefeliciteerd *\o/*
suplementen,sun krijgt magnesium en cavalor vitamine korrels (ook de andere welshjes krijgen die korrels erbij) drainage composium gaf ik sun 2 x per jaar een kuur voor haar zomereczeem,nu al 2 jaar niet gedaan en werkte dus niet....geen verschil met of zonder dat spul. -O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:18

Ik geef alleen electrolyten als Moos flink aan de bak is geweest. Verder nog niks bijgevoerd behalve slobber en er hangt een goede liksteen. Blij dat ik dat lees van biotine, ik overwoog een tijdje terug om Biozin te kopen, maar dat lijkt weinig zinvol te zijn.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:15

Haha, liksteen schijnt ook niet heel erg zinvol te zijn.
Ik loop zo even naar de stal om te kijken wat voor vit E Rembrand krijgt.

edit: vit E en selenium is van Proffesional Choice Supplements, alleen verkrijgbaar via dierenartsen: vit E 50.000 iu, Selenium 25 mg en Lysine 80000mg.
Electrolyten van Twydil (etiket is niet meer leesbaar, ik heb er met iets op geknoeid, maar zoutgehalte is dus vele malen geconcentreerder dan van Pavo. Liksteen van zout is zinloos, ze moeten heel veel likstenen op likken om voldoende zout aan te vullen)

Net terug van het ziekenhuis. Ben niet blij met het nieuws. Arts was erg vervelend, en riep steeds dat hij niets verkeerd had gedaan (wat ik overigens nooit heb beweerd, ik had gewoon wat vragen over mijn lachten). Mijn klachten stonden volgens hem helemaal los van de operatie. Dus heb hem heel netjes gezegd dat ik het niet leuk vond hoe hij reageerde. Nou, toen ging het helemaal mis. Ik brullen natuurlijk, kreeg geen zakdoek aangereikt, geen water of wat dan ook.

Ben nu doorverwezen naar het handenteam. Daar konden ze me gelukkig wel normaal te woord staan, bekertje water en zakdoeken gehad. En volgens hun kwamen de klachten wel gewoon van de operatie (er zit blijkbaar nog steeds zwelling in de hand, waardoor ik nog steeds verdoofd gevoel heb in deel van de hand). Het is vervelend, maar wel normaal. Maar ik moet dus wel rekening houden met nog een lange revalidatie. Kan nog steeds mijn eigen brood niet smeren Is toch wel erg lastig.

Skivakantie kan ik wel vergeten en het mennen zal ook nog wel even moeten wachten vrees ik. Heel mijn wedstrijdplanning op de schop. Zucht.... ik wil zo graag aan de slag.