[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:40

Max voor de kar gezet. Inspannen ging prima, wegtrekken ook. Toen het hobbilige pad op. Dat gaf veel spanning. Steeds als hij wat aan moest trekken even twijvel maar uiteindelijk deed hij het wel. Mijn man liep met hem mee aan het halstertouw. Stukje het bos in. Mijn man nam steeds meer afstand. Op een gegeven moment weer een beetje gerammel van de kar en toen begon Max te flippen. Een paar flinke klappen naar achteren en met een been over het lamoen. Uitgespannen en gerustgesteld en opnieuw ingespannen. Toen besloot hij geen stap meer te zetten. Vier hoeven letterlijk aan de grond genageld. Ik stond bijn op het punt hem weer uit te spannen en een andere pony op te halen om de kar weer terug te brengen. Samen hebben we hem toch overtuigd dat het goed was. Met een strakgespannen pony weer terug naar stal. Al met al heeft hij geen 500 meter afgelegd. Op stal toch weer even de sleep erachter. Nu een pallet ipv een band. Toch wat meer weerstand omdat hij daar duidelijk moeite mee heeft. Dit ging braaf. Voorlopig blijven we even slepen. Eventueel met een week of wat aan de hand mee naast de kar en dan eens kijken of hij er weer eens voor gaat. Misschien in tweespan? Hobbelig pad mijden en op de weg mennen? Ik moet er nog over nadenken.
Of er is heel veel met Max gebeurt vroeger (trauma) of er is juist nooit wat gebeurt met hem (zo groen als gras)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:03

Oe Napie. klinkt heftig.

Ik heb vrijdag weer gereden. We hebben 11.9 km gedaan op ongeveer 1,5u. Vooral lang uitgestapt, zodat ze terug droog was als we terug waren.

Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:16

Mooi uitzicht, zowel kont als omgeving

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:08

@Napie: jammer dat het toch een stuk minder ging dan verwacht met Max. Altijd lastig als je niet precies hoe of wat weet m.b.t. de pony, geen idee, idd misschien nog wat meer succeservaringen opdoen, tweespan... :(:) ?

@belgisch Limburg ;) : mooi, hoor!

Ik moet ook eens foto's gaan maken op de koets :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:31

Napie het klinkt als een onervaren pony die bang is voor geluid achter zijn billen.
Rijdt je met oogkleppen? soms kan het helpen ze er af te halen zodat ze kunnen zien waar dat rammelende geluid weg komt. (Of misschien oordempers)
Eigenlijk is het soms van alles even proberen.
Mijn oude merrie (toen nog jong en onervaren) zette ik voor een pallet en daar ging ik de weg mee op, maakte een hoop kabaal en dat was wel even heel erg spannend.
Maar ze begon te wennen aan het geluid en daardoor vond ze het rammelen van de kar ook niet meer eng.
Zetten in het tweespan heb ik eigenlijk nog de beste ervaring mee maar dan moet je wel een goed geroutineerd spanmaatje hebben.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de jonge Max.

b485 wat mooi :P jij hebt een heel mooi uitzicht.

Naaltje Waar haal je die kmteller en hoe monteer je hem?
Ik wil eigenlijk ook nog een hartslagmeter maar heb geen idee waar ik die kan halen laat staan dat ik weet hoe die er uit ziet :o

Maisie die nieuwe stal is zeker een geweldige uitkomst voor mij.
Begin mei gaan we er heen en dan kan ik eindelijk in een rijbak mennen en ik kan [paard] en [paard] samen in het dubbelspan zetten (onder begeleiding van die mensen).
Ze rijden met welshjes en een hackney en ze zijn afgelopen jaar uitgenodig op de Hippiade.
Ze heten Bianca en Henri ten Hoeve en woonden eerst bij Leek.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:42

Geroutineerd spanmaatje is geen probleem. Hero heeft al divers nieuw spul naast zich gehad en opgeleid. Die is zelf voor de duvel niet bang. Oogkleppen heb ik er juist nu wel opgezet tijdens het beleren omdat hij twee week geleden met een kar aan de kletter was gegaan zonder oogkleppen. Misschien eens een keer slepen zonder oogkleppen.
Eergisteren heb ik ook al het pad met hem gesleept. Toen had hij ook heel veel spanning toen de band over de stenen schoof maar niet slaan. Gisteren heeft hij een paar flinke klappen tegen mijn voorschot uitgedeeld.
Als hij dat twee weken geleden ook had gedaan; hij stond toen voor een ongeremde shetlandersulky, dat had wel een paar tandjes bij de menner kunnen kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:03

Napie schreef:
Geroutineerd spanmaatje is geen probleem. Hero heeft al divers nieuw spul naast zich gehad en opgeleid. Die is zelf voor de duvel niet bang. Oogkleppen heb ik er juist nu wel opgezet tijdens het beleren omdat hij twee week geleden met een kar aan de kletter was gegaan zonder oogkleppen. Misschien eens een keer slepen zonder oogkleppen.
Eergisteren heb ik ook al het pad met hem gesleept. Toen had hij ook heel veel spanning toen de band over de stenen schoof maar niet slaan. Gisteren heeft hij een paar flinke klappen tegen mijn voorschot uitgedeeld.
Als hij dat twee weken geleden ook had gedaan; hij stond toen voor een ongeremde shetlandersulky, dat had wel een paar tandjes bij de menner kunnen kosten.

Als ik het zo lees dan is het niet alleen het geluid maar heeft hij ook angst bij het zien wat het geluid veroorzaakt.
Misschien kun je watten in zijn oren doen, het demt het geluid en kijken hoe hij dan is.
Spanning op zich is geen probleem zolang hij maar niet gaat slaan en aan het eind wel ontspannen is.
Is dat niet zo dan ben ik er niet zo zeker meer van dat Max een groen paardje is maar eerder wat heeft mee gemaakt.
Kunst is dan om hem goed gerust te stellen maar dat zal geen enkel probleem voor jullie zijn gezien jullie ervaring :o .
Succes met Max.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:42

@ilegra; ik heb een draadloze kilometerteller bij de hema gekocht :)
waarschijnlijk wordt hij bevestigd met de gebruikelijke sensor, maar dan met een fietsspaak op mijn kar-spaak gelast :)
en de andere sensor gewoon aan de onderkant van de zitting oid :)

vanavond gesleept, flink stuk, hij vindt het helemaal geweldig! :):)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:49

Draadloze km tellers werken vaak niet op een kar omdat er te veel metaal tussen zit. Je hebt dan vaak een slecht ontvangst en daardoor geen goede waardes. Of je moet je teller vlak bij je wiel, dus uit je zicht, hangen.

Net thuis van een dagje verjaardag, belt de staleigenaar. Hero net stokkreupel uit het land gekomen. Pony's nog nooit echt kreupel gehad dus voor dat mijn man de telefoon had opgehangen, had ik me jas al aan.
Op stal aangekomen een vrolijke pony. Pak hem uit zijn stal en inderdaad een hele rare gang. Hij zette 1 achterbeen voor de andere maar heel wiebelig. Leek wel ontwricht. Dat zit niet goed dacht ik. Deken af en toen zagen we het probleem. Hij had zijn achterbeen door zijn kruissingel weten te werken. Singel los, pony genezen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:52

@napie; klinkt logisch
ach ik ga het gewoon proberen :) anders verkoop ik hem en zoek ik een niet-draadloze :)
als het zo kan is het makkelijker, geen last met draadjes leiden enz :)

gelukkig dat het zoiets simpels was dan! :oo

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:52

Napie gelukkig een snel oplosbare kreupelheid, geef mij ook zo een. Ipv jaar revalideren waarbij ik nu bijna halverwege zit. Hier dus niks te mennen. Mijn ruin nog steeds in de lappenmand en mijn merrie moet over anderhalve maand bevallen. Billy moet eerst ouder worden.

Wat amx doet is precies wat Jimmy ook deed, hij deed dit wel voor de tweewieler en niet voor de vierwieler, fysio laten kijken en hij bleek een wervel onder het schoftje vast te hebben zitten. Nu ging het mennen goed, maar is hij kreupel.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:55

napie.heb je achteraf je niet rot gelachen?
happy van mij had vandaag ook al een stunt: lag plat in de wei (ze ligt nooit) iedereen aan de telefoon..happy ligt.
maar een stalgenootje laten kijken, wat was ze aan het doen???? uitslapen in het zonnetje..ze rolde ff flink over haar rug en....lekker grazen.
fijn dat mijn stalgenootje kon kijken, ik stond al in de starthouding op weer 28 km terug te rijden.
we houden het er maar op, dat bejaarden (paarden)tussen de middag een tukkie doen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:03

Volgens mij slapen alle paarden zo'n beetje tussen de middag.

Citaat:
napie.heb je achteraf je niet rot gelachen?

Moest er wel 26 km voor rijden.
Zat al van alles te bedenken in de auto....

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:20

bij mij dwaalde de gedachtte koliek door me heen,maar een opluchting dat ze weer stond te grazen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:24

de mijne eet alleen maar de hele dag :=
:p

Afbeelding
mijn kereltje met zijn sleeptuig om :)
Afbeelding
en met mijn sleepguard :))

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:29

die van mij slapen ook tussen de middag. Meestal ligt Ferro in zijn stal maar vanmiddag waren het Jazz en Robijn.

@ napie dat heb ik dus pas ook gehad. Belt mijn pa je moet ff komen ferro zit met zijn benen vast in de deken hij stond een beetje raar en wou niet bewegen. Zat een kruissingel om zijn been vraag me niet hoe. Hij vond zichzelf heel zielig. Daarna ff op de wei gezet maar alle 4 zijn benen deden het nog prima. Snap wel dat je die 26 km niet echt lekker heb gereden.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:38

@ naaltje leuke foto's handig sleeptuig ook.

Nu kan ik dan niet achterblijven. Vandag heeft jazz ook gesleept en hij was braaf. Deed nog even een poging eerst om de
strengen van zijn rug te bokken :+ en daarna ging mijn vriend er achter lopen met de strengen tegen zijn benen toen ging ie nog
1x de lucht in maar stond daarna gelijk stil en was rustig. Toen sleep er achter gehangen nog zonder band. Door de bak linksom en
rechtsom ging goed en toen met de kletterende ketting over de weg terug.

Afbeelding
vriend er achter met de strengen

Afbeelding
van hand veranderen met sleep. (ik loop achter de sleep heb een vinger gekneusd dus wou niet aan de leidsels lopen)

Afbeelding
en terug op het erf. pony lijkt erg onder de indruk van de sleep :z

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:42

súpernetjes toch :D
diddle heeft gisteravond een zéilerd gemaakt, maar die lokten we uit.. :o
hij sprong even een meter naar voren toen we de zweng op de grond lieten kletteren..(geen band eraan)
vandaag gooide Ad (de leidselman) een pallet achter zijn kont (hij had zijn hoofdstel met oogkleppen al om) en toen hupte hij alleen maar even :))

(ad is geen beul ;) hij is alleen van 't ''gekke dingen al een keer gedaan hebben, en ze kunnen beter niet schrikken van herrie'' ;) )

hij heeft overigens een paar jaar terug hier op een evenement met een 20span gereden :)) haflingers :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:50

Maisie dat gaat mooi, de foto's zien er ontspannen uit.

Naaltje bij jou ziet het er ook moooi ontspannen uit.
En dat van die dingen laten kletteren dat doen wij ook hoor :j
Hoe meer gerotsooi en kabaal hoe koeler ze zijn voor de kar (Nu zijn Groningers zo wie zo al niet snel onder de indruk :D )

Napie jee das schikken, gelukkig bleek het een simpele kruissingel te zijn.
Maar mijn motto is met dit soort dingen liever een keer voor jan piet snot naar stal dan 1x niet en er is wel serieus iets aan de hand.
Waar heb jij je km-teller en hartslagmeter weg?

Sonjim een fysio bij het paard kan soms echt opheldering geven.
Zo deed die merrie van mij laatst al wat zuur op het zadel maar het zadel lag verder wel goed.
bleek ze een blokkade te hebben precies daar waar het zadel ook ligt.
Werd overigens wel veroorzaakt door het zadel.
Hoewel die wel goed lag was de vulling dus niet zo prettig voor haar.
daardoor ontspanden ze haar rug niet goed en dat veroorzaakte de blokkade.

Gisteren een lekkere buitenrit gemaakt, niet met kar maar onder het zadel.
Het bos waar we zijn geweest leent zich wel prima voor marathon training en duur training :)) .
Heerlijk die paarden die zo allround te gebruiken zijn.
Je knupt ze voor de kar of je kwakt er een zadel op het is geen enkel probleem.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:55

heerlijk ilegra! :D
ik ga deze week ook weer eens een klein rondje bos ohz doen :) en misschien zaterdag een grote ronde! :) (ben vrij, zouden weekendje weg gaan met paard.. maar dat gaat niet door.. )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:11

ik ben lekker woensdagmiddag vrij en vrijdag. Heb wel vrijdag en zaterdag praktijkles voor het koetsiersbewijs. Lijkt me ook wel weer eens leuk met een ander paars mennen. Ik heb ook een zadel gekocht voor Ferro dus binnenkort ga ik er ook eens opzitten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:20

Kilometerteller heb ik gewoon bij de fietsenwinkel. Hartslagmeter heb ik eerst een keer geleend van een stalgenoot. Daarna heb ik mij een tijdje met een stethoscoop gered. Sinds een maand of 2 heb ik een hartslagmeter van de Aldi. Was maar 17 euro dus voor dat geld kan je het wel proberen. Hij doet het de ene keer wel en de andere keer niet. Laat hij het nou op de mendurance het net niet doen. Helaas....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:32

K heb zaterdag mijn mendebuut gehad :D nou ja, onofficieel maar goed :)

Was op de shetlander indoor. Men meisje was erg braaf. Voor het eerst in het zand+binnenbak voor de wagen maar ze heeft geen stap verkeerd gezet. Had uiteindelijk 174 punten en een 3de plaats :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:32

Ilegra: Dan kom je bij mij op stal te staan. Ik sta daar namelijk ook :-)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:33

Evelli schreef:
K heb zaterdag mijn mendebuut gehad :D nou ja, onofficieel maar goed :)

Was op de shetlander indoor. Men meisje was erg braaf. Voor het eerst in het zand+binnenbak voor de wagen maar ze heeft geen stap verkeerd gezet. Had uiteindelijk 174 punten en een 3de plaats :D

Afbeelding
Afbeelding
foto's van trendylover

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wagentje is wat aan de kleine kant voor mijn lange lijf, maar was blij dat ik er gebruik van mocht maken :)

Foto's van Gemske