[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:15

Die van mij krijgt van een grote baal een kwart plakje per dag geloof ik ofzo... En zelfs dan vertrappen ze de boel nog.. Dus hebben ze zat, anders deden ze wel zuinig :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:16

Ik bedoel voor mij lijkt het erg weinig. Maar jouw paarden staan nog op gras toch ook? Dus die hebben ook nog wat te scharrelen. Die van mij staan op de paddock en eten dus niks anders.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:35

@Aks: hahaha, zo gaat dat hier ook regelmatig, wat uit het net op de wei valt op de grond, tja, dat kun je echt niet meer eten :') .

@Tine: idd nog gras en onbeperkt hooi is toch prima :j , heb gewoon een vreetzak, hahaha, net als mensen allemaal anders, die van mij is anders gewoon niet mooi vol. Ben zelf dus blij dat ik zelf voer en onbeperkt kan aanbieden, al zou het voor Romeo bv best wat minder mogen, zucht, hahaha.
Ik ga er eens op letten, opaatje heeft nu toch ander hooi dan de rest, dus kan ik het beter vergelijken met eerdere jaren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:49

Hier is geen gras meer hoor, dat is gemillimeterd en soort van blub }:0

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:01

Bij ons lopen ze ook op 't gras, maar dat is ook zeker geen vetpot meer.. Ze lopen er nog wat op te scharrelen, maar zogauw ze denken dat je hooi komt geven zijn ze er met 2tjes :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:48

En daar zijn we weer :)
Geen idee hoeveel voordroog de pony's krijgen maar ze zien er goed uit. Ollie zit er qua energie niveau nu ook echt goed in. Denk toch door die drainagekuur.
Ze zijn vandaag gelongeerd, Ollie maar lichtjes hoor, minuutje of 20 max, maar wel dat ze wat gerichte beweging deed, ze liep lekker voorwaarts en vrolijk. Ben ik erg blij mee omdat ze zondag flink aan de bak was geweest. Hero was *\%/* dus het is goed dat die ook wat heeft gedaan :+

Hier verder weinig te melden, aan het werk geweest en nu gelukkig alweer thuis := :9k

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:16

Ik wil naar huis, maar het pakketje is nog niet gebracht.... Ik wacht nog eventjes haha.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:56

@Biancacoo dankje! Ben blij dat ik zoveel foto's van vroeger van haar heb. Ben ook wel echt een speurneus, heb nu van ongeveer de helft van haar nakomelingen (inclusief kleinkinderen) een foto. Heerlijk getraind in het bos, mooi! Ik vind jouw span nog steeds erg gaaf!
@avaluna Dankje! :D Heerlijk weer he?
@Ipsilonka Is dat die Sony nogwatnogwat? Heeft een stalgenoot ook, bevalt goed volgens mij. :j Sterkte nog even met het wachten op je pakketje!

Geen idee hoeveel hooi ze hier krijgen, maar wij hebben alleen van die enorme balen en wat kleine voor de verkoop geloof ik. Ik voer ook niet zelf, wordt voor me gedaan. :D
Op het gras komen ze ook niet meer hier. Ze vertrappen het hele weiland en het is toch geen vetpot meer. In de paddock staan ze nog wel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:03

Samsung galaxy xcover 2 is het en hij is er!!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:06

Wij hebben grote balen voordroog. Van 80 x 80 x 120 cm en gebruiken er 3 per 2 weken. Voor 7 grote paarden, 1 E pony en 2 veulens.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:01

Ik heb niet zoveel te melden, het mennen ligt echt op zijn gat, maar lees nog wel mee.

Wij voeren 2 paarden van een grote baal voordroog, dat gaat goed, we waren eerst bang dat dat te veel zou gaan broeien, maar dat is niet zo gelukkig. Weet eigenlijk niet hoe lang ze doen met een grote baal, week of 2?? Ze krijgen onbeperkt, wij gooien van die IBC kratten, ook wel bekend als kuubskratten, vol en dan redden ze zich er mee.
Het hangt ook een beetje van de baal af hoeveel ze eten. Ze doen langer met de balen met meer voedingswaarde, dat is wel logisch. In voordroog zit meer voedingswaarde dus hoeven ze daar minder van dan van hooi.
Mijn fjorden zijn allebei niet dik, van Tea hoeft echt niets af. Als die slanker wordt zal ik wat bij moeten gaan voeren.
Ze hebben geen gras, staan op maisland, dus ze moeten het wel echt doen met het aangeboden ruwvoer. Ze krijgen ook geen brok o.i.d. bij.

Mijn oude fjord wordt wel snel te dik, die krijgt elke dag twee plakjes hooi. Maar die knabbelt ook nog wel wat stro bij want die staat i.v.m. mok op stal.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:07

tine10 schreef:
Nog even wat spam van mijn tophulp. Iedere dag haalt hij ca 5 kruiwagens (niet vol hoor, dat is nog te zwaar voor hem) voor me uit de wei.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bofferd! Fijn zo'n hulp. :)

Ipsilonka schreef:
Ik heb nu een mobiel besteld die ook onder water kan enzo haha, kijken of die het langer uit houd.
Hooinetten vullen vind ik zo een rotwerk. Ik ben allergisch voor hooi dus nies me te pletter de laatste weken (sinds ik hooi heb en geen voordroog meer).
Maar nu ben ik nog aan het werk, hopen dat de telefoon op tijd word gebracht. Tussen 2 en 6 (ik hoop voor 3 uur haha)

Wat moet ik me daarbij voorstellen ? Kan je dan wel gewoon watsappen enzo ?

Hier voeren wij geen baaltjes hooi maar kuil van zo'n grote baal. Vind het moeilijk te zeggen wat ik voer igg 3x op een dag zo'n kleine flexibele bak vol met kuil voor Buck en kwart brok. En voor DJ op een dag een middel grote flexibele dag 3/4 vol met kuil. En halve kilo brok.
En ze staan overdag nog op de wei maar dat vult nu niet.
Buck doet het er heel goed op die eet ook heel langzaam en laat het staan wanneer hij nog vol zit. Maar DJ eet het heel snel op en doet er dus ook kort mee. Bij hem ook een beetje zoekende nog wat en hoeveel hij nodig heeft, hij is namelijk beetje tonnetje rond!!

Tine waren de balen toen niet strakker geperst waardoor er meer hooi in het pak zat ? Of idd misschien voeding van het gras waardoor je toen minder hoefde te voeren.

Heeft iemand tips voor mij om een pony in galop te krijgen aan de longeerlijn ? Alle grappige trucjes al geprobeerd aan de longe maar hij vind t erg moeilijk en valt na 2 passen terug. Nu word ik moeier dan de pony... haha

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:14

Steeds kleine stukjes en dat langzamerhand uitbouwen denk ik. Dat hij stopt op jouw commando voordat hij zelf stopt. En het is wel zwaar/moeilijk galopperen aan de longe, dus hij met wel wat conditie, coordinatie hebben opgebouwd en kracht. Ollie vond longeren echt extreem saai maar dankzij huidige stalbaas die haar een keer per week longeert doet ze het nu heel netjes in alle gangen. Zijn we mee begonnen in september dus dat heeft ze best snel opgepikt.
Tja, die welshjes hebben vaak niets nodig die worden dik van de wind.

Hier vorig jaar extra uren erbij gekregen met mijn werk maar die gaan er dus lekker weer af in maart -O- aan ene kant baal ik ervan aan de andere kant is het misschien ook net wat te veel voor me, ben niet voor niets zo moe natuurlijk. Het is alleen financieel even weer wat inschikken maar goed komen we wel uit.

Wel daardoor niet naar mendurance IJsselsteijn. Kost gewoon teveel aan benzine en huren van materiaal. Endurance is veel makkelijker te regelen allemaal, dus daar richten we ons dit seizoen gewoon op heb ik besloten. En wie weet D/V of wat dan ook voor leuks wat wel in de buurt is. Maar 't moet wel allemaal een beetje aan te rijden zijn.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 03:16

@vhu: is ook jammer dat het allemaal zo ver weg is. Gelukkig kun je ook lekker ohz op pad.

Ips blij met foon, hier nog best veel gras, voer dus overdag nog niet bij, opaatje vindt het geweldig, die kwam van een paddock af en nou kan hij er goed op staan, voorjaar wordt goed opletten.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:37

@LS, geld het lastig in de galop krijgen voor 1 kant of vind DJ het aan beide kanten lastig?
Wat mij opviel bij jouw mooie fotosessie (waarmee je op de voorpagina staat) dat hij bij 1 van de foto's met zijn staart naar links staat. Nu kan dat toeval zijn hoor....maar kan ook verklaren dat jij niet helemaal recht is en het daarom moeilijk vind? Ik vind het wel knap dat jij altijd weer van die gave pony's vind <3 .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:20

goedemorgen..
zo, al een fijne wandeling erop zitten van 45 minuten met Aiya, dat was wel lekker.

LS, longeer je zonder bijzet oid ? misschien dubbele longe zodat je hem kunt begrenzen of aan de bijzet voor steun, anders gaan ze alleen maar hard draven, heb je niets aan idd..
Die van Ollie vind ik een goede...misschien zit hij erg vast in zijn rug oid ? DJ is wel een knappe pony.

Vhu..dubbel gevoel mbt uren...lastig is dat..en jammer dat je niet naar de mendurance kunt...maar ook wel logisch..niet alles kan,het moet allemaal wel betaald worden...

Jeskim, die fjorden worden idd snel dik..en mok..lastig iets.

veel plezier met je nieuwe telefoon ips !! doet ie het goed ??

nou..ga weer verder..fijne dag allemaal..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:31

lekker gewandeld biancacoo :)

@jeskim; balen he die dichtgroeiponies.. :\ Ik heb ook zo'n exemplaar..

@vhu; jammer dat je de mendurance plannen even moet parkeren, maar komt vast goed :)

Ik rij zo gauw even naar de boerenbond hier, kijken voor werkschoenen. Daarna door naar 't werk.
Gisteren met vriendinnetje lekker uit eten geweest, hartstikke gezellig :)

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:04

Ships!!! Had ik een hele samenvatting gemaakt en druk ik op enter moet ik opnieuw inloggen dus alles kwijt!!!

Dan maar gewoon een :wave: voor iedereen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:26

Claud, we zwaaien gewoon leuk terug hoor :D :wave: !

LS: hoe is de bodem van de rijbak? Mijn pony kon op haar vorige stal ook niet galopperen door de mulheid van de bodembedekking. Dat was notabene een grote d-pony, maar kreeg het aan de longeerlijn niet gehandeld. Vier benen tegelijk buikschuif in galop en uiteraard er steeds uitvallen. Nadat ze verhuisde naar de menstal had ze er al na korte tijd geen problemen meer mee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:14

:wave: ook dan aan Claud :+

Klopt hoor we gaan gewoon voor endurance en dat is al super mooi dat we dat kunnen doen :D kan ik ook het beste trouwens }:0

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:40

VHU: mooie plannen
Claud: balen is dat he? Heb dat af en toe ook. En om dan weer helemaal opnieuw te moeten beginnen...
Ak: weer aan het werk. Fijn dat er toch weer werk is

Vanmiddag is Thabor weer aan het werk gezet voor de wagen. Zag er erg fijn uit. Daarna heeft zoonlief geprobeerd om Amerigo te longeren (met dubbele longe), ging best redelijk, maar pony was nogal fris (het was erg koud en nat), dus in de galop werd hij bijna omgetrokken.

Zometeen lekker lui op de bank.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:05

Even zwaaien naar claud :wave:

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:09

Zwaait ook even snel...

Verder niets te melden.

Tot morgen dan maar weer. :evaw:

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:20

Hoi claud! :wave:

Vandaag witte zijkantjes geregeld voor mijn marathon wagennummer. En magnesiumoxide aangeschaft voor de paarden - we gaan wat wisselen qua supplementen (meer 'pure' dingen dan de pavo speciale uitvoeringen, want we hebben er goede dingen over gehoord om ons heen).

Ondertussen mij ook aan het verdiepen in vitamine E (als een mogelijke vervanging van de E-plus die wij voeren), maar pfff het duizelt mij nu wel een beetje. Want moet er nu wel of geen selenium inzitten :? En dan welk merk is het handigst/beter (i.v.m. insuline gevoelig paard). Als iemand tips heeft, dan zijn die welkom. We hebben trouwens geen uitgebreide bloedtesten gedaan, we willen het meer ter ondersteuning geven i.v.m. grote inspanningen van de paarden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:46

Ik voer in principe geen supplementen bij of het moet zo zijn dat ik iets mis bij mijn paard/pony en het niet kan regelen met mijn gewone voer. Of dat DA of andere deskundige zegt dat ik iets zou moeten doen (zoals met die drainage compositum laatst bijv). Probeer het echt zo simpel mogelijk te houden. En als ik al eens supplementen doe toch zoveel mogelijk weer proberen terug te schakelen naar het gewone voer.
Enige wat ik echt regelmatig gebruik in de zomer bij training zijn electrolyt.
Denk dat je toch op moet passen met zelf supplementen bij elkaar zoeken, je weet niet wat op wat werkt en in welke verhouding. Zeker bij een paard met een afwijking.
Ik weet bijv dat de paarden/pony's van een paar bekende menners op zeer hoog niveau het prima doen op sportbrok of zelfs basisbrok met Omega 3-6-9 mix en goed ruwvoer. Plus ook bij hun af en toe electrolyt als de omstandigheden zo zijn. Verder niets bijzonders.

Ik heb met mijn vorige paarden bijv een Z paard die echt heel fors getraind werd, een endurance paard wat echt ook heel flink getraind werd en wat gevoelig was voor tying up wel eens Vit E gegeven, overigens altijd in combi met Selenium, maar dat was toen op aanraden van Eric Laarakkers, dus weer op consult DA.

Dat was toen trouwens dit merk
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1005/25350

Maar goed dat is mijn mening hoor :o

Dus kan je niet helpen sorry Y;(