[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:58

Dennis schreef:
avaluna schreef:
O, ja, ik rijd zelf eigenlijk alleen met de zweep als het nodig is :o , ik heb een polsblessure en anders teveel last.

Dat is een kwestie van de juiste zweep zoeken. Ik heb er eentje die niet meer weegt dan een rijzweepje :).

Ik heb ook zo'n superlichte, maar desondanks gaat het bij mij lekkerder zonder, ik word gewoon oud en helaas met een aantal gebreken :+ .

@Evelli: hahahaha, ja dan komt ineens de hele buurt tot leven en wordt het meteen een stuk spannender onderweg ;) .
Ben ook heel blij dat het wat langer licht is, al heb ik wel een soort van voorjaarsmoeheid, of het moet zijn dat ik gewoon teveel wil doen, nu het weer wat beter is.

mirror666

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:01

ik wil misschien gaan proberen de zweep met links vast te houden? of is daar een gegronde reden voor dat dat niet mag omdat..? mijn rechterarm is een stuk zwakker omdat de schouder een keer uit de kom is geweest..

ik heb een EJL-ITP gemaakt van diddle! :D zie onderschrift :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:08

@Naaltje: ik ben dus echt blont :o , want daar had ik nog niet eens aan gedacht.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:45

bij mij is het ook bij denken gebleven.. omdat ik twijfelde of er misschien gegronde DON'Ts aan zaten.. het is wel wennen iig :))
heb vanavond gesleept (geen groom dusja) hij deed het supernetjes, en de wei is ook weer gedaan :D
hij gaf alleen leipe reactie als ik met de zweep op de grond ritselde? >;) dat was hij na 10 min ook wel afgeleerd.. :+ moet hij net mij hebben :))

ben echt trots op hem :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:42

ben ook druk in de wei bezig,geen slepen, maar afrastering aangelegd,nu rondom stroom (de geiten vonden het gras van de buren lekkerder dan de wei) nu hebben ze pech,staat stroom langs.
foto"s van de wedstrijd zijn leuk geworden (al zeg ik het zelf) weet niet hoe ik ze moet plaatsen op hyves.
:(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:11

op hyves bij fotos, album en dan fotos uploaden? :)

ik ben net terug! :):) mijn vader had zijn groomdebuut, en we zijn lekker een grote ronde gaan maken buiten :D
langsscheurende auto's wegvliegende bermvogels, varkentjes, een nét te krappe ruimte om te passeren langs een jaguar oldtimer (jaja :') ze keken me héél dreigend aan :+ die spiegel stak ook vér uit :P maar is gelukt :)) )
we hebben een galopje gepakt
en de drukste toegangsweg naar Etten-Leur nog gereden

wauw :+:
en nu ga ik even uitmeten hoe ver we gereden hebben :)

{edit}
wauw :oo
9,04 km gereden!!! :):) da's veel voor een beginnelingpaardje :D
we waren om half 9 klaar met opruimen enz ook, dus om iets over 8 terug
en om iets voor 7 weggereden
dus uur en kwartiertje :D
da's een mooie gemiddelde snelheid voor een C :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:49

Max heeft vandaag de bak gesleept. Keurig gedaan. Borsttuig en sleep werden dus geintroduceerd en de leidsels zijn uit de lichtogen gegaan naar boven door de leidselsleutels. Wat minder steun dus. Hij bleef netjes stilstaan met het koppelen van de sleep. Desondanks dat de sleep niet zwaar was, heeft hij flink moeten werken (voor een pony die al 8 jaar niks hoeft te doen) Ik heb wel het idee dat hij het leuk vind maar toch nog wel een beetje spannend. In stap en draf bak gesleept. Daarna het pad even op en af gement. Sleep over de stenen dus dat is weer een heel ander geluid. Even huppelig en kijkerig. Gelukkig besluit hij als het echt eng wordt dat hij stokstijf stil blijft staan om af te wachten wat ik zeg of doe. Later was het al minder eng.
Ik zit erg te twijvelen of ik hem morgen toch samen met mijn man voor de kar ga zetten. Voor mijn gevoel is hij er klaar voor.... geestelijk, niet conditioneel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:56

Al zet je hem er maar 10 minuten voor. Mocht hij het in z'n bol krijgen is het fijn dat hij conditioneel niet zo veel kan O:).

Ik heb groene pony's ook liever zo van het land. Als ze te veel conditie hebben blijven ze langer in de weer met stoute dingen is mijn ervaring. Eerst braaf, en dan conditie opbouwen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:05

@Napie: idd die conditie krijgen ze wel en dat kan dan nog eens gaan tegenwerken ook.
Wel super dat het zo goed gaat!

@Naaltje: hahahaha, ook nog niet zo maar een auto!
Geweldig dat jullie zo'n spannende rit gemaakt hebben met zoveel succes, dat smaakt naar meer!

Vandaag ook lekker gemend, op de heenweg, bewust, spannende situaties opgezocht, gelukkig ook allemaal goed gegaan en als toetje lekker door het veld terug.

Rijden veel mensen mendurance, hier?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:40

n theorie kan een pony zich doodrennen. Als ze echt in paniek zijn blijven ze vliegen met een kar achter zich aan. Maar ik denk dat het een kort rondje om de stal wordt. Dan hoeft hij maar een km te lopen en doet hij meteen een positieve ervaring.
Hier rijden maar een paar mensen mendurance. Van het vaste ploegje oudgediende (waar ik er zelf al 1 van ben met 6 wedstrijden) zit er geen 1 op bokt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:02

mendurance lijkt me echt gaáf! :D maar ik heb geen vervoer.. :+

overigens napie, mag ik vragen watvoor afstanden jij gemiddeld aflegt tijdens een ''gewone trainingsrit''? :)
Ik heb diddle nu dus 9 km ervoor gehad, ging goed, 1 uur en 15 min over gedaan ongeveer, maar ik weet niet zo goed hoe en wat ik kan opbouwen.. ( :o )
kmteller heb ik nog niet bevestigd, dus echt tempo weet ik niet..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 01:07

In een uur en een kwart doe ik ongeveer 15km als trainingsrondje voor Naresh... Da's dan om zijn conditie te trainen, niet specifiek op mendurance toegespitst.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 07:27

oke, dus een ronde van 15 km is een mooi haalbaar doel om naartoe te gaan trainen? :)
hij stond pas de 2e keer in korte tijd voor de wagen, dus hij moet eerst maar kont krijgen ;) :)) onder het zadel kan ik gerust een rit van 4 uur doen (stap draf galop, crossen) en dan blíjft hij fit..
vanavond gaan we sleeptraining doen voor de wedstrijd :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:54

Naaltje, de zweep in de linkerhand kan op zich wel.
Alleen met wedstrijden etc iets minder handig.
Zelf heb ik hem altijd gewoon rechts.
Maar ik ben nog zoekende naar de ideale zweep.

Ik rijd overigens 10km in een uur ongeveer, normaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:12

Zo, ik kom weer eens even binnen vallen! :D

Ik had ook altijd snel last van de zweep in mijn hand, ik heb nu al een poosje een hele fijne superlicht zweep die wel lekker lang is, met een dun handvat, dat gaat prima!

Ik rijd normaal gesproken ook zo rond de 10 km, soms wat minder 's avonds als het 'even snel' na het werk moet moet.
Maar in het weekend halen we dat wel en soms ook wel iets meer.

Meestal rijden we dan ook zo'n uurtje, soms wat langer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:45

Ik rij tussen de 10 en 20 km per trainingsrit. Soms een rit met een uitschieter naar de 40 km. 90% in draf, af en toe een stukje galop (worden ze erg heet van dus sla ik liever over, tijdens wedstrijden galopperen we wel meer) Ons gemiddelde tempo is tussen de 11 en 13 km/u. In de mendurance moet je met een pony tussen de 6 en 13 km/u rijden. Des te dichter bij die dertien, des te meer punten.
Ik rij nu nog klasse 1 (tot 30 km) maar ga in mei klasse 2 starten (tot 60 km). Dan richt ik op ongeveer 10 km/u.
Het gaat in je training trouwens niet alleen om de afstand maar vooral hoe je die afstand aflegt en met welke ondergrond. Ik rij in een vrij mul, iets glooiend bosgebied. Dat kost best veel kracht. Heel anders natuurlijk als je dezelfde afstand aflegt op asfalt.
Ieder paard met een goede basisconditie moet een lange afstand kunnen afleggen met een gemiddelde snelheid van ongeveer 8 km/u.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:59

@Napie: bedankt voor alle info!
Idd erg afhankelijk van ondergrond e.d.
Verder woon ik ook nog eens in het heuvellandschap :D .
Ik ga me er iig eens verder in verdiepen.

In mei hoop ik een tweedaagse rit met ze te rijden, dan wel ff de kilometerteller erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:19

Daar was ik ook weer eens.
Reageer niet altijd maar lees wel vaak mee.
Dit jaar nog niet echt veel met mennen kunnen doen omdat de omstandigheden niet ideaal waren.
Voor de gene die mij inmiddels al weer waren vergeten zal ik even foto plaatsen van mijn Gelderse topper [paard].
Helaas is ze er niet meer maar ik heb van haar een prachtige nakomeling waarvan ik verwacht dat deze net zo gaaf is.
Afbeelding

Binnenkort (mei) ga ik naar een andere stalling die meer gericht is op mensport.
Deze mensen zijn net in Ureterp komen wonen en mennen zelf ook intensief.
Ik hoop dan ook meer met onze ruin [paard] te kunnen doen op gebied van dressuurmatig mennen.
Op de plek waar ik nu sta zijn die mogelijkheden er praktisch niet.
We hebben onze andere Gelderse merrie [paard] net laten dekken en hopen dat we haar drachtig mee kunnen nemen naar de andere stalling.
Met haar lijkt het mij ook leuk mee te gaan doen aan mendurance maar ik zit met vervoersproblemen en gebrek aan grooms :o .
[paard] lijkt er wel heel goed geschikt voor aangezien ze zich erg snel kan herstellen en in hetzelfde draf tempo heel wat kilometers af kan leggen.
En daarbij heb ik de beschikking over de geschikte twee wieler hierboven :P

Napie heb je artikel gelezen in de Ros en nu knaagt het mendurance rijden nog meer :P

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:32

@Ilegra: Groningers zijn idd helemaal top! Wat een prachtige merrie, erg jammer :(:) .
Lijkt me idd ook wat gemakkelijker op een stal waar meer gemend wordt, ook met grooms e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:10

Avaluna ervaring met Groningers :D ??
Ja ze was een prachtige merrie, erg jammer dat ze er niet meer is het is nu bijna twee maand gelden dat ik haar heb laten inslapen.
Ze heeft mij op de valreep eigenlijk een prachtige zoon gegeven en haar enige kind want eerder werd ze nooit drachtig.
Daarom ben ik ook heel blij met [paard] die naar allerwaarschijnlijkheid ook een top menpaard gaat worden :)) .

[paard] heeft veel potentie (is een zoon van [paard] en Mats een groninger hengst) tot een dressuur menpaard.
Een foto die ik hier al eens eerder heb geplaatst.
Afbeelding
Foto is van vorig jaar! Hier loopt hij te diep maar het begin is er wel.
Het nadelige is dat de twee wieler niet echt geschikt is om dressuurmatig mee te trainen.
Het lamoen wipt in de dragers en daarom heb ik met behulp van een sperriempje het lamoen vast gesnoerd in de drager.
Voordeel is dat hij niet meer wipt, wat vele malen comvortabeler zit maar het nadeel is dat hij draagt op het schoftstuk en daardoor de strengen soms slap staan.
Ik heb al van alles geprobeerd om het anders te doen maar hoe ik het lamoen ook instel (lager of hoger)hij wipt altijd in de ogen.
En dat wippen is echt heel erg irritant gezien dan de rugleuning steeds in mijn rug klapt (voor mijn gevoelige rug niet echt prettig).
Als iemand hier nog een oplossing voor weet :D kom maar op :))

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:24

@Ilegra: wat bijzonder dat ze je nog zo'n mooie zoon geschonken heeft!
Mijn grote voert Farn ;) .

muppet24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:04

weten jullie nog iemand voor een marathon kar pony`s en nieuw tuig we hebben ze jammer genoeg omdat we geen tijd hadden nog niet kunnen inspannen. Het zijn 2 welsh Atjes ruintjes schimmel en palomino
groetjes

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:48

zonde zeg. Nee ik heb er al 3 en meer kunnen er niet bij.

@ilegra veel plezier op je nieuwe stal !! klinkt goed.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:20

ben gek van welshjes, maar we hebben zelf sinds 2 weken een nieuwe welshjaarling hengstje gekocht,ja ja mennen is zooooo leuk, we gaan 2 jaar oefenen met sunrise en hopelijk....over 2 jaar 2-span! yes.
en als die hengst sun dekt.....ach gewoon sparen voor 4-span ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:48

heyy :)
Ik ga zo snel mogelijk de km'teller op de kar monteren, wil m'n snelheden kunnen aflezen :)
net met diddle gesleept, met een boerenwerktuig aan, een ''haam'' (?) het ging fijn, kon wel merken dat hij zo fijner echt kracht kon geven! :)
morgenavond weer, maandag en dinsdag zijn dan rust dagen (lekker bosritje) om spiertjes terug op krachten te laten komen :)