[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:03

Erg jammer Toydoll .... anders eerst een poosje mennen met een pony waar je weer vertrouwen mee krijgt zodat je een goede keus voor een van jezelf kunt maken? Dit is niet fijn voor je vertrouwen en niet fijn voor de pony ... :(:) Waar ben je precies bang voor weet je dat?
Ik vind het zelf bijv doodeng als een paard de staart hoog draagt en gaat zwiepen onder het mennen. Bente begon dan te bokken en te springen of sloeg haar staart over het leidsel en kneep dan het leidsel tegen haar kont aan. Echt dood- en doodeng. Kon je niets meer. Ben er echt erg angstig van geworden en heb eerlijk besloten dat ik dat niet meer wil. Mede reden dat ik Hero heb verkocht, die was me te groot in zijn beweging en die staart de lucht in brrrrr kon er niet mee omgaan. Terwijl hij echt super braaf was maar kon het gewoon niet.
Bij Ollie ben ik nog nooit bang geweest. Terwijl die toch ook flink kon bokken...

Eilatan

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:29

VHU: ik begrijp je volledig. Ik weet inderdaad ook exact wat het is.

Hoofd hoog en knijp gedrag, dus paarden die angstig zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:34

Of -en dat is niet vervelend bedoeld- , paarden die angstig zijn omdat ze geen vertrouwen in de menner hebben.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:39

Gem schreef:
Of -en dat is niet vervelend bedoeld- , paarden die angstig zijn omdat ze geen vertrouwen in de menner hebben.

haha nee dat is geen of, dat is het vooral.

Zolang ik relaxed ben niets aan de hand, maar dan schrikken ze ergens van, gaan knijpen, ik wordt bang en dan komen ze er niet meer uit. Maar met Kyano gaat het de laatste tijd erg goed, omdat ik weet dat ie niet gaat rennen, leer het accepteren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:56

Klopt hoor Gem. Met Bente ben ik vanaf het begin af aan onzeker geweest, met Ollie nooit. Slaat nergens op is gevoel wat puur van binnenuit komt en niet te verklaren is. Bente was beleerd voor de wagen en had ik mee proefgereden buiten, ging prima. Waarom ik dat gevoel toen heb gekregen geen idee. Ollie kon nog niets daar reed ik na 2x wat hobbelen in de bak mee door het bos. En die heeft echt wel flink gebokt op haar tijd, over plassen heengesprongen en ook wel eens een sprintje getrokken. Stom he.
Tja. 't Zit soms raar in elkaar met die paarden.
Maar weet wel als je bang bent dat dat effect heeft op het paard en omgekeerd, is ook zo met rijden. En logisch, je hebt ook als menner contact met je paard in je houding / stem etc. en ik denk persoonlijk zelfs door je uitstraling (die je paard voelt maar die je niet ziet).

Fijn dat het met Kyano goed gaat. Je moet hem gewoon de tijd gunnen en ook jezelf. Hij is nog maar 3, dat is niets. Het is al heel knap dat je zo met hem kunt mennen als je doet :j +:)+

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:55

Wat jammer Toydoll! :(:) Het is echt een prachtige pony!

Gaan je ribben al wat beter VHU? Heeft dit veel effect op je wedstrijdschema?

Als het goed is (weet nog niet of ik mijn laatste tentamen gehaald heb) heb ik vakantie! Heb net even wat foto's uitgezocht van Etten-Leur voor een topic, maar de kwaliteit is echt om te huilen! :( Maarja, fotograferen was ook niet mijn taak voor die dag haha. Zag dat er nog meer mensen foto's gemaakt hadden, dus dat komt wel goed. ;)

Confetti: Ik heb jou wel op de foto staan, maar jij rijd precies achter iemand. Je staat er wel op, maar je bent niet scherp in beeld ;)

Hier regent het de hele dag al stevig door. Lekker voor het gras, maar de paardjes vinden het wat minder lekker. :D Gelukkig zijn ze niet van suiker. Trainen gaat deze week lekker. Maandag Sabrina een halfuurtje gelongeerd en 's avonds zo'n 4 km met beide pony's naar de nieuwe wei gefietst. Gisteren ook weer 5 km gefietst. Zijn geen enorme afstanden (totaal niet) maar ze zijn nogal dik dus dat belast de benen best wel. Wil gewoon rustig aan beginnen en niet overhaasten. :)

Ohja, mochten jullie nog iemand weten die een HCA of cavalettie te koop heeft staan, let me know :D Ik wil perse weer mennen. *D *D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:56

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:05

Vind het een leuk topic Linsa, mooie E-L promotie!

Ja die planning van mij ligt helemaal op zijn gat zeg maar ... denk dat pony niet veel conditie kwijt is ze heeft nu 4 weken niets gedaan. Die ribben zijn een rotblessure. Naja niets aan te doen. Heb in ieder geval een heel goed en fijn 1e helft van het seizoen gehad en ik hoop toch nog wat te kunnen na de zomervakantie. Maar of bijv Kootwijkerbroek (8 augustus) gaat lukken, geen idee. Plan was in principe toen alles nog goed ging hier een lange 2 te starten (60 km) maar hoop nu op een lange 1... anders wordt de eerste weer Montferland of Otterlo, denk dan toch eerst weer een lange 1 voordat ik een 2 start. Met een lange 1 ben ik zo'n 2.5 uur onderweg maar een 2 is toch minimaal 4 uur op de pony en dan nog een uur of 1, 1.5 voor alle keuringen etc.
Maar goed liever ik in de lappenmand dan mijn pony.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:08

Ik vind het ook een mooi topic. Heb al een linkje naar het topic op onze FB-pagina geplaatst :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:24

Ik heb nog wel meer foto's, maar weet niet zo goed waar ik die dan moet laten ;)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:33

Je mag altijd een linkje naar je foto's op onze FB-pagina plaatsen hoor.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 19:17

Oeh ben benieuwd naar de extra foto's vind deze namelijk al erg leuk!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:46

Okee, dan upload ik ze ergens en zal ik ze openbaar zetten oid. Ga er morgen even mee stoeien ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:27

Hallo!
Ik kreeg van LinSa een pmmetje, dat ik hier echt eens moet gaan kijken. Ik heb een WelshCob van 4 jaar waar ik wel wat leuke activiteiten mee wil doen, mendurance leek mij echt een fijne tak van sport. Maar, hoe gaat dit in zijn werk en hoe kom ik er mee in aanraking?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:29

Hier even twee foto's van mijn veelzijdige kanjer:

Afbeelding
Afbeelding

Ik rijd een of twee keer per week, hetzelfde geldt voor het mennen. Ik rijd niet meer dan vier keer per week, eerder drie. Hij is nog jong, dus vraag me af of mendurance sowieso wel geschikt is voor hem op deze leeftijd?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:15

Volgend jaar zowiezo hoor, dan is hij 5 kan prima een korte 1 dan. En als je nu 4x per week met hem werkt lukt dat goed hoor, zeker als je van die 4x 1x buitenrit maakt met lekker drafje.
Wat een ongelofelijk gaaf paard *D en een mooie tweewieler spot ik zo?
Sta je bij Edwin de Graaf in Monster?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:01

Qua leeftijd mag het, je paard moet 4 jaar zijn voor de impulsrubriek en de klasse 1.
Met 5 jaar mogen ze klasse 2 starten en voor de klasse 3 en 4 moeten ze 6 jaar zijn.
Of jouw paardje er klaar voor is, kun je alleen zelf bepalen natuurlijk.
De impulsrubriek/klasse 1 heeft een maximale afstand van 29,9 km.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:19

Het zou moeten kunnen,maar jij weet beste of je paard het kan.mijn 4jr eeft nu 2 wedstrijden klasse 1 gelopen met super prestaties

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:22

Enkelspan is denk ik wel zwaarder dan tweespan, Keona. Ik vind 4-jarigen dan nog best "slap" voor enkelspan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:55

Gem schreef:
Enkelspan is denk ik wel zwaarder dan tweespan, Keona. Ik vind 4-jarigen dan nog best "slap" voor enkelspan.

Nou denk echt dat het per paard of pony verschillend is,als ik de suly nog gehad had.durfde ik met mijn 4jarige best enkelspan te starten.ook in 2 span moet ik soms goed opletten dat de kleine niet alles doet,vooral op het begin

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:53

Niet om te zeuren hoor, jij kent je pony's het beste, maar dat ze het doen wil niet zeggen dat het op termijn goed voor ze is.
Ik zou bijv endurance gewoon nooit met een 4-jarige starten, ze moeten nog jaren mee wat maakt dat jaar uit. Maar ieder zijn mening erover. Die leeftijden en startmogelijkheden in het reglement zegt me niets en vind ik dus echt idioot. Een 6 jarige een k3 of k4 laten lopen is echt niet gezond.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:15

VanHuisUit schreef:
Niet om te zeuren hoor, jij kent je pony's het beste, maar dat ze het doen wil niet zeggen dat het op termijn goed voor ze is.
Ik zou bijv endurance gewoon nooit met een 4-jarige starten, ze moeten nog jaren mee wat maakt dat jaar uit. Maar ieder zijn mening erover. Die leeftijden en startmogelijkheden in het reglement zegt me niets en vind ik dus echt idioot. Een 6 jarige een k3 of k4 laten lopen is echt niet gezond.

Er op zitten en iets trekken is ook weer heel anders

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:13

een 6 jarige klasse 3/4 starten ben ik met je eens hoor, dat is wel pittig.

Met 4 jarige impuls tja, het hangt ook wel beetje af van de route, het dier zelf en de wagen die die moet trekken. Maar ik zie mooie lichte tweewieler voor hem, ik zou gewoon lekker rustig aan beginnen hoor.

Flower mijn rijpaard heb ik als 4 jarige meteen gestart in de endurance (maart eerste wedstrijd) en ook meteen best pittig seizoen (4 wedstrijden gedaan) en die heeft er niets aan over gehouden.... Terwijl het (achteraf) nog best wel een puppy was toen. Die is nu 13 en heeft nog nooit een blessure gehad, en loopt nu op redelijk hoog nivo Reining, en als iets slecht is voor een paard ;-)

VHU: balen van je training man! Als je in de beurt had gewoond had ik gezegt, ik kom wel je pony longeren ofzo hoor haha. Maar ik denk dat ze hun conditie niet zo snel kwijt raken hoor.

Spook is weg, pittig dagje gister, nu er weer overheen zien te komen.

BTW , mede menners :D!
Ik heb mijn koets verkocht.

Dus ik ga nu weer shoppen naar iets nieuws!! Kunnen jullie daar bij helpen?

Kyano is dus vrij klein en ik wil dat hij het enkelspan gewoon goed kan trekken. Mijn vorige koets was (veelste) zwaar, die zou 180 kg zijn maar trok als 250 kg vond ik zelf. Dat moet het echt niet worden.

2 of 4 wieler ben ik ook niet over uit.
- Ik heb geen mentrailer dus 4 wieler is niet te vervoeren. Nu heb ik wel ideeen hoe ik mijn trailer kan verbouwen, dus zeg nooit nooit, dus dat is geen doorslaggevend argument.
- 2 wieler vind ik toch wel minder lekker rijden, minder stabiel, je moet wel echt een verdomd goede kopen, balans is alles... En ik weet niet hoe Kyano ervoor loopt, nooit gedaan nog.
- menendurance lijkt me fantastisch in de toekomst, maar ook dressuur/vaardigheid, aangezien ik niet echt fijn buiten kan rijden hier, zal ik ook wel veel in bak/weiland rijden...

MAW ik neig echt wel naar een 4-wieler. Maar het moet wel ECHT een lichte zijn voor enkelspan.
Jullie ideeen? Een goede shetland wagen misschien, die zijn vaak wel echt licht. Gerrit-jan van boven heeft zogenaamde sportbuggy, die spreekt mij wel aan.

Hoe hebben jullie het gedaan met kopen koets? Zijn jullie wezen proefrijden?
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 10-07-15 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:32

Toydoll, ik heb ooit bij een trailerboer een heel leuk marathonwagentje zien staan die ik nooit eerder gezien had. Kon ook niet, want die had hij voor zichzelf ontworpen en het frame, ik dacht in Polen laten bouwen. Daarna heeft hij hem zelf opgebouwd. Wagentje liep als een zonnetje en op de weegschaal 110 kg. Ik kan me niet meer zo goed herinneren of hij ze ook voor anderen liet maken, maar je kunt het allicht proberen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:43

Ik heb ook een licht wagentje is normaal ook voor shetten te gebruiken,maar ik vind deze perfect voor mijn pony,s ook in enkelspan goed te rijden bij ons in limburgs heiuvelland.ik heb deze bij jagers in landgraaf gekocht hij doet in aanhangers.wagen is voor onderhoud bij koetsenmaker rombach geweest en ik had een mooie en goede wagen gekocht voor klein prijsje.ik ben er ook blij mee.zelf rij ik wel graag met een 2wieler ik wil misschien ook een 2wieler bij kopen en wil dan een van der mee kopen,een 2wieler past mooi achter op de trailer klep.een 4wieler met pony in trailer gaat je niet lukken,wij hebben 2paardstrailer en dat past niet.wel sulky of 2wieler met 1pony