[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:12

promptertje schreef:
zorgen dat paard met open deur toch in de box blijft,

Een zeer ervaren paardenmens vroeg mij ooit: waarom wil je dat? Normaal gesproken mag hij altijd door de deur lopen als je die open zet en meestal wíl je dat ook gewoon, dus waarom soms niet?
Eerlijk gezegd kon ik hem geen echt goeie reden geven (behalve dan omdat ik toevallig wil dat dat lukt). Dus mijn vraag is eigenlijk ook weer: waarom moet dat?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:13

promptertje schreef:

Wat voor mij de toevoeging was, de "icing on the cake": heel veel mensen kunnen hun paarden allerlei dingen laten doen en laten laten Tong uitsteken, zoals inderdaad de voorbeeldjes als genoemd: zorgen dat paard met open deur toch in de box blijft, op lichte druk opzij laten gaan enz.
Maar; ik heb in het "reguliere" circuit ondervonden dat de paarden dit heel vaak uit angst voor de mens doen en laten. Niks mis mee, maar mijn ding is het niet. Paard weet 'als ik dat doe, dan krijg ik een knal', de zo vaak aangehaalde "duidelijkheid" van de boerenverstandmethode - en het wérkt!

Maar ik wil al die dingen ook graag, alleen dat de motivatie van het paard anders is; heeft HC niet zo'n soort onderschrift, dat "het de truc is om het paard te laten willen wat jij wilt"? Ik wil dat mijn paard die dingen uit vrije wil doet, niet om straffen te ontlopen. De mensen die zich in deze discussie mengen zullen ongetwijfeld paarden hebben die ook alles uit vrije wil doen, maar ik heb te vaak paarden om me heen gezien die bang waren voor hun eigenaren, en dat wil ik gewoon niet.

Ik snap niet dat je dit kan zeggen, maar dan later toch dat je op de andere manier hetzelfde kan bereiken. Hoe zie je dat dan?
Het lijkt me toch logisch dat een paard vrijwillig meer doet dan uit angst.
Ik wil trouwens niemand bekeren Haha! Tong uitsteken , zeker niet de mensen die in dit topic schrijven, maar ik weet uit ervaring dat een heleboel mensen op zo'n manier met hun paard willen omgaan, jammer dat nh dan zo'n bijsmaak krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:14

Vrijwillig? Wat wíl een paard nu eigenlijk zelf?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:19

Lovely schreef:
Een zeer ervaren paardenmens vroeg mij ooit: waarom wil je dat? Normaal gesproken mag hij altijd door de deur lopen als je die open zet en meestal wíl je dat ook gewoon, dus waarom soms niet?
Eerlijk gezegd kon ik hem geen echt goeie reden geven (behalve dan omdat ik toevallig wil dat dat lukt). Dus mijn vraag is eigenlijk ook weer: waarom moet dat?

omdat je wilt dat je paard op jou reageert en niet op de omgeving. Als ik een hindernis neerzet, wil ik toch ook niet dat ze er gelijk overheen springt, als ik op een galoppad kom, terwijl ik wil stappen, moet ze ook blijven stappen etc, etc.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:21

Lovely schreef:

Zo'n vraag kan je altijd wel stellen, wil een paard opzij gaan voor een hogergeplaatst ander paard, misschien niet. Als je iets als een spelletje aanbied, is het in ieder geval leuker dan te dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:21

Oke best, maar hoe logisch (!) is het voor een paard om in een open stal te blijven staan?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:23

als jij zegt dat hij daar moet blijven staan, heel logisch.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:24

Lovely schreef:

Nou, voor mij is dat wel duidelijk Lachen : ik loop per dag tig keer de box in en uit, maak waterbak en voerbak schoon enz, hang het likblok op of ik haal het weer weg, en ik heb geen zin om steeds de deur achter me dicht te moeten doen omdat mijn paard anders de benen neemt Haha!. Danny heeft een grote box, als ik helemaal in de hoek bezig ben met de drinkbak ben ik haar nooit voor als ze een sprint trekt en de deur uit rent. Voor mij is het dus echt praktisch, een paard dat met open deur binnen blijft Lachen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:26

Lovely schreef:

dat ligt eraan welk paard het is...
Op 1 staat natuurlijk eten en drinken en dan het liefst gras.. Knipoog
2 andere paarden
3 aandacht .... en dat kan in velen vormen. (krabbelen met ander paard... geborsteld worden door je vrouwtje/baasje tot lekker rijden...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:31

sanne83 schreef:
Ik snap niet dat je dit kan zeggen, maar dan later toch dat je op de andere manier hetzelfde kan bereiken. Hoe zie je dat dan?
Het lijkt me toch logisch dat een paard vrijwillig meer doet dan uit angst.
Ik wil trouwens niemand bekeren Haha! Tong uitsteken , zeker niet de mensen die in dit topic schrijven, maar ik weet uit ervaring dat een heleboel mensen op zo'n manier met hun paard willen omgaan, jammer dat nh dan zo'n bijsmaak krijgt.

In een hoop stallen is het helemaal niet vanzelfsprekend dat een paard vrijwillig meer doet dan uit angst. Het is ook "makkelijker", een paard africhten met sancties, en het gaat zeker sneller. En het resultaat is vaak voor het oog hetzelfde als een paard dat iets uit vrije wil doet of laat.

Hiervoor hoef je zelfs niet eens naar NH in vergelijking met "regulier", kijk maar naar het gebruik van bepaalde bitten of hulpteugels. Het resultaat lijkt voor de niet-kenner vaak bedrieglijk echt.

Onnodig te zeggen dat je met zulke quick fixes nooit de echte top in paardenland zult bereiken, of dat nou Parelli level 10 is of Grand Prix dressuur, maar dat is sowieso voor heel weinigen weg gelegd, en de wat minder getalenteerde mensen grijpen maar al te graag naar dwangmiddelen om sneller "resultaat" te boeken (en het wordt door sommige juryleden/judges nog gewaardeerd ook...)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:32

ik zou ervoor nog willen zeggen, veiligheid en rust, daarna eten/spelen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:34

sanne83 schreef:
ik zou ervoor nog willen zeggen, veiligheid en rust, daarna eten/spelen.

klopt.. OK dan!
thanx

maar bij mijn paardjes staat eten op 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:42

sanne83 schreef:
als jij zegt dat hij daar moet blijven staan, heel logisch.

Dat komt nogal controlfreaky over trouwens, als je het zo zegt.

Behalve alle dingen die al genoemd zijn, wil een paard ook graag zijn baasje plezieren. Dat moet wel, als je ziet wat ze allemaal goed vinden zo in het dagelijkse leven. Ze werken dus graag mee, maar hoe ver ga je in wat je vraagt en wanneer maak je misbruik van de welwillendheid van een paard?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:47

als je op de grond graag controle hebt, ben je meteen een controlefreak. Wat dacht je van een dressuurproef, waar je over elke beweging controle wilt hebben. Alles begint op de grond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:48

Jij wilt het OMDAT jij het wilt, terwijl je uit zou moeten gaan van wat logisch is voor het paard. Doen wat jij wilt is een gegeven voor een paard, maar jouw wil is voor hem niet altijd logisch, maar hij zal het wel volgens mits helder genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:53

Lovely schreef:

Omdat sommige mensen een wellustig machtspersoon zijn, die willen dat het paard welke normaal gesproken een gewoontedier is, ten alle tijden naar hun luistert, en niet waarderen dat het paard geen mens is.

hierboven gebruikte je het juiste woord al..............controlfreaks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:01

Pipo schreef:
Omdat sommige mensen een wellustig machtspersoon zijn, die willen dat het paard welke normaal gesproken een gewoontedier is, ten alle tijden naar hun luistert, en niet waarderen dat het paard geen mens is.

hierboven gebruikte je het juiste woord al..............controlfreaks.

Ja maar, ze moeten alles vrijwillig doen tegelijkertijd en dat vind ik lastig te begrijpen op het intelligentieniveau van een paard Haha!.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:02

Als ik op gras rij, dan wil ik toch echt dat mijn paard werkt en niet gaat staan eten, ook al is dat voor hem logischer en zal hij dat liever willen. Zal best controlfreakerig zijn, maar ik zie toch weinig mensjes bij de buitenwedstrijden die hun paarden toestaan om het voor hen meest logische te gaan doen op gras....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:02

promptertje schreef:
Nou, voor mij is dat wel duidelijk Lachen : ik loop per dag tig keer de box in en uit, maak waterbak en voerbak schoon enz, hang het likblok op of ik haal het weer weg, en ik heb geen zin om steeds de deur achter me dicht te moeten doen omdat mijn paard anders de benen neemt Haha!. Danny heeft een grote box, als ik helemaal in de hoek bezig ben met de drinkbak ben ik haar nooit voor als ze een sprint trekt en de deur uit rent. Voor mij is het dus echt praktisch, een paard dat met open deur binnen blijft Lachen.

Dat is volstrekt logisch voor jou Lachen. Maar hoe logisch is het voor je paard(en)??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:03

promptertje schreef:
Als ik op gras rij, dan wil ik toch echt dat mijn paard werkt en niet gaat staan eten, ook al is dat voor hem logischer en zal hij dat liever willen. Zal best controlfreakerig zijn, maar ik zie toch weinig mensjes bij de buitenwedstrijden die hun paarden toestaan om het voor hen meest logische te gaan doen op gras....

Je zou je nog verbazen hoeveel paarden niet willen lopen in een bord pudding (wat een wei vol gras voor sommige paarden toch is).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:08

Lovely schreef:
Je zou je nog verbazen hoeveel paarden niet willen lopen in een bord pudding (wat een wei vol gras voor sommige paarden toch is).

In je vraag stond (dwz de vraag die aan jou gesteld werd): waarom wil je dat, en daar geef ik antwoord op Lachen. Mijn paard vindt het kennelijk prettig in mijn gezelschap, die wandelt gezellig mee door de box, ik kan haar er eigenlijk niet op betrappen dat ze dan liever weg wil. Het zal wellicht anders zijn als ik niet in de box ben en de deur staat open, dan zal ze er best uit wandelen, maar dat vraag ik dan weer niet van haar Lachen, dat lijkt me zelf ook niet logisch.

Edit: Lov, het quoten gaat weer helemaal mis, ik had je andere quote erin willen hebben, maar bokt neemt de laatste - *zucht*

Het is dus een antwoord op "hoe logisch is het voor het paard om in een open box te blijven".
Laatst bijgewerkt door prompter op 19-06-04 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:09

Lovely schreef:
Ja maar, ze moeten alles vrijwillig doen tegelijkertijd en dat vind ik lastig te begrijpen op het intelligentieniveau van een paard Haha!.

Ik vind het nog moeilijker te begrijpen dat mensen met paarden omgaan alsof het mensen zijn, en die mensen vinden het zo moeilijk om te begrijpen dat hun ozo lieve en mooie paardenwondertje niet zo heel intelligent is. Al maakt ze dat niet minder leuk, of lief Haha!

Paarden zijn gewoontedieren. Om even in te gaan op het in het weiland rijden. Paarden weten na een tijd dat het de gewoonte is, dat als ze een zadel ophebben dat ze dan aan het werk moeten. Als ze echter zonder dat zadel/iemand op de rug in een groen landje lopen, dan zullen ze gaan grazen. Ze zijn niet zo dom, dat ze niet snappen dat ze zonder tuig, en los in een land niet met de kop aan de grond mogen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:13

haha, ik zat al te wachten tot je die laatste zin zou gaan veranderen Pipo Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:17

promptertje schreef:
haha, ik zat al te wachten tot je die laatste zin zou gaan veranderen Pipo Haha!.

Foutje Haha! Het is al laat he Haha!

Maar even over NH......ik vind het gewoon een commerciele benaming die staat voor het omgaan met paarden zoals een paardenmens leert vanaf zijn geboorte van zijn opa/vader......die zijn/hun hele leven al in de paarden zitten.

Heel simpel......je gewoon verdiepen in hoe een paard in de natuur leeft, en wat voor gedrag dat dier daar vertoont.

Maar er zijn sommige mensen die dat uitbuiten, en daar een commercieel feestje van gemaakt hebben. En zoals al langer bekend...........een groot gedeelte van paardenland trapt daar weer zonder nadenken vol in......gelukkig vaak wel met de gedachte dat ze het beste voor hun paard willen Haha! En zoals ook bekend: Er zijn altijd weer van die mafkezen die er in doorslaan. Ach de een koopt de winkel leeg aan ankysetjes en de ander betaald zich suf aan dit soort cursusjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:21

Je moet een paard als paard behandelen, maar altijd duidelijk blijven maken aan het paard dat jij een mens bent, dat verschil kan hij prima zien Nerd .

Prom, ja quoten is ook niet meer wat het geweest is, zucht ook.