Buiten is normaal 30x60. Ik ga later nog ff de Z en ZZ proeven bekijken. In de M zitten al wat lijntjes waar je echt even bij na moet denken. De tussenletters moet nog even op geoefend worden .
Vind het fijne proeven en de beoordelingscriteria is ook mooi zo. In 2 span heb je indoor een andere oefening als outdoor in ieder geval in de M, en das top want door een 's van hand veranderen met 2 span in 20x60 en dan goed buigen is zeer lastig, laat staan voor een groter span of paardenspan, dat is mooi aangepast.
Verder zien ze er goed uit, wacht nog met smart op de video's altijd leuk.
_Margarita_
Geplaatst: 01-03-16 18:02
Leuke proeven. Maar ik moet de ZZ proeven wel even oefenen voor ik ze ga rijden. Behoorlijk ingewikkeld met die "extra" letters en nieuwe lijnen. Wel leuk
Mag ik hier dan nog een rare vraag stellen over de proeven? Je moet A-E-H binnenkomen in draf, rij je dan in een schuine lijn van A naar E of volg je de hoefslag via K? En de grote volte bij A en C in de 30-60 bak, raakt die de hoefslag en x? Of is het een volte 20 meter?
Ipsilonka
Geplaatst: 01-03-16 19:32
Ik vind ze ook wel leuk! Zat stiekem al even naar een ZZ proef te kijken en het enige waar ik van moet slikken is de volte 10 meter in verzamelde galop...
Lacuna; als er staat A-E-H, dan rijd je alleen langs de letters die er staan, dus ja, schuine lijn. Grote volte bij A en C in een 30x60 is er eentje met een doorsnee van 30 meter. Dus over X en de hoefslag. In een 40x80 is ie trouwens 40 meter doorsnede. Dat vergeet ik dus steeds en dan kom ik bij lange na niet over X (soort ei van een volte wordt het dan )
Dennis
Geplaatst: 01-03-16 19:51
AEH is echt zoals het er staat, dus afsnijden van A naar E en dan hoefslag volgen.
Grote volte in 30x60 raakt de hoefslag en gaat over X, een volte 30 meter dus. In een 20x60 baan raakt hij wel de hoefslag maar gaat niet over X. Een volte 20 meter word het dan.
Volte 10 meter in verzamelde galop is zeker heel pittig. Zeker met een groot paard!
Ontzettend bedankt voor de antwoorden! Ik start 24 april dressuur in Etten leur, na bijna 5 jaar afwezigheid... Spannend!!! Heb er wel ontzettend veel zin in!
Zondag de eerste menclinic voor Meneer Anton en dan wel bij vierspanrijder Theo Timmerman. Spannend. Eens kijken hoe Meneer zich gedraagt
Grainey
Geplaatst: 02-03-16 11:25
Als ik het ook goed heb gezien, dan wordt in de klassen M/ZZ enkel- en meerspannen geen hals strekken meer gevraagd? Ik snap niet helemaal waarom ze dat eruit hebben gehaald... Vond dat juist altijd een teken van de hand volgen en het laat ook een stukje ontspanning van de pony zien. Juist daarom hebben ze het bij onder het zadel nu t/m ZZ-licht doorgevoerd.
Verder heb ik absoluut niet het idee dat het moeilijker geworden is, al moet je inderdaad echt alle letters nu kennen. Bij de meerspannen moet je nu steeds vrije stap laten zien, wat houdt dat in? In mijn idee is vrije stap gewoon de pony langer laten lopen ('vrij') en daarbij hoeven ze ook niet meer aan de teugel. Lijkt me raar als je dat moet laten zien?
Volgens mij is vrije stap een soort 'uitgeklede vorm' van uitgestrekte/middenstap. Paard moet de hand mee naar voren nemen en de passen verruimen. Maar dan niet zo in de houding als bij uitgestrekte stap.
Ik mis inderdaad ook het halsstrekken in de M/Z/ZZ. Dat vind ik wel jammer, want hoewel mijn draakje en ik er uiterst slecht in zijn, vind ik het wel een hele goede oefening. In de B zit nu trouwens geen halsstrekken in stap meer, maar meteen in draf.
Dennis
Geplaatst: 02-03-16 12:20
Goed halsstrekken is zo verdraaide lastig. Ik vind het daarom juist een hele goede oefening. Vrije stap vind ik ook nog vaag. Vrije stap is in mijn ogen iets wat je aan het einde van je proef doe na het groeten, aan een lang teugeltje/leidsel de baan uit.
Het enige is idd dat je de tussenletters goed moet kennen, dat zal nog wel een puntje worden . En er zitten wat 'rare' lijntjes in wat op slangevoltes moet lijken voor zo ver ik het nu begreep. Zoals in een Z of ZZ proef op een slangevolte in de laatste boog aanspringen in galop. Vind ik wel grappig eigenlijk, maar niet echt wereldschokkend ingewikkeld.
Dennis, ik ben het met jou eens met de vrije stap toch maar eens de opgenomen proeven bekijken (of spieken op wedstrijden als anderen het doen) Ik vind ze inderdaad met dat soort dingetjes wel creatief Is weer eens wat anders en dan moet je ook even goed kijken hoe je de oefening precies moet rijden. En het geeft ook wat inspiratie voor een evt kür op muziek
Vrije stap zal ook voor genoeg menners/paarden een moeilijk onderdeel worden, gok ik. Jammer van het hals strekken, dat wilde Sam nog wel eens goed doen.
Misschien een gekke vraag: waarom galopperen de meerspannen niet in de dressuurproeven? Het is niet dat ze het niet kunnen (kijk naar vaardigheid en marathon), maar ik vraag mij af waarom deze (bewuste) keuze wordt gemaakt.
Grainey
Geplaatst: 03-03-16 10:04
Ik denk dat het als meerspan niet te doen is om de pony's tegelijk in de dezelfde galop te laten gaan op een dressuurmatige manier. Tenminste, als ik een enkelspan de hulp geef, dan leg ik de zweep aan de binnenkant zodat de pony weet in welke galop ze moet. Bij een dubbelspan is zo'n hulp onmogelijk dus ik denk dat ze het daarom niet doen. Waarom in de tandem Z-proef eerder wel galop zat weet ik niet, maar ik heb het iemand zien doen (dat was voor ons ook de manier waarop we erachter kwamen samen met juryleden die ook raar opkeken dat er ineens een tandem in galop door de ring ging ) , dat was geen succes.
Vrije stap zal moeilijk worden omdat de menner de verkeerde impressie kan hebben denk ik, zoals hier ook verschillende denkwijzes zijn over de vrije stap. En dan is het aan de jury om ze zeggen wat ze graag willen zien.
Marjola, wat ik van onze klasse 4 stalhouder wel eens begrepen heb, is idd wat Grainey zegt: moeilijk om een meerspan tegelijkertijd de hulpen te geven. Nu rijd ik geen meerspan, maar m.i. springt een, in de hoeken of wendingen, goed gesteld en gebogen paard (of dat nu enkelspan of meerspan is) vanzelf wel in de goede galop aan. Zijn ze, of één van de paarden, niet goed gesteld en springen ze (of één) verkeerd aan, dan wordt het lastig. Neem je het span terug en corrigeer je je fout, of ga je met één verkeerd aangesprongen paard door. Daarnaast, een drietakt-beweging is in een meerspan vrijwel niet gelijk te krijgen, waardoor je een onrustig beeld krijgt. Misschien dat dat ook meespeelt. Ik zou het wel eens van de mencommissie willen horen .
MelanieB
Geplaatst: 03-03-16 10:47
Precies wat Gem zegt. Bovendien kan het ook gevaarlijke situaties opleveren als een span elkaar opfokt of wat dan ook.
En daarbij ziet het er niet uit 2 niet gelijk galloperen de pony's/paarden. Met m'n huidige dressuur span zou het wel kunnen, maar met Syl/Noor zou ik het liever niet doen. Je hebt natuurlijk ook te maken met 2 verschillende gangen, en in draf passen ze zich daar makkelijker op elkaar aan.
Ze zijn er wel mee bezig geweest in een Z proef hoorde ik maar was geen succes ook om bovenstaande redenen.
Vrije stap hebben ze van de fei overgenomen; zie het als halsstrekken in stap tot de knie ongeveer maar wel met verbinding mooi de hand volgen en z'n lichaam ontspannen. Vind het een fijn onderdeel zoals ook 2x in onze klasse 4 proef voorkomt. Een momentje van rust inlassen zoals ook op hoogste niveau onder het zadel is. Zo kun je gelijk zien of het dier ontspannen is en de hand wilt volgen.
Halsstrekken voor 2 span op de volte is waardeloos; de een moet vol doorlopen en de ander stuk terug en je langboom zit in de weg. Had liever halsstrekken juist op de lange zijde gewild of bijv 3 kwart baan rond. Dan houd je het erin maar beter.
Gem
Geplaatst: 03-03-16 10:56
Het gevaarlijke zie ik niet zo hoor, dan zou de galop in de vaardigheid en marathon in de hindernis ook niet toegestaan zijn.
Vrije stap is m.i. tot de boeg laten halsstrekken, dus hals laten "vallen" tot horizontaal en áltijd nagevend en contact houdend. Althans, zo was het in mijn ruiter-wedstrijdperiode (heul lang geleden).
Dat beide goed aanspringen in een hoek lukt nog wel, maar mooi gelijk door laten galoperen is wel heel lastig. Maar waarom de tandems wel snap ik idd ook niet.