[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:35

Haha oke, dan de oordopjes thuis laten en de lieve jeugd gewoon een pleziertje doen :)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:23

kevertje04 schreef:
Jezus, Margee. Mag het ietsje minder? Als je ons goedbedoelde advies/ideeën niet wil aannemen, moet je ook kappen met zeiken. Probeer eerst maar eens met enig positieve insteek de situatie te bekijken in plaats van elk idee af te katten.
Het moet toch ergens vandaan komen? Als jij je zo vre-se-lijk ergert aan dat asovolk ben JIJ degene die de eerste stap moet zetten voor verandering. Misschien zijn die mensen zich niet bewust van het gevaar dat ze vormen, zulke onbenullen heb je er nou eenmaal bij zitten. Leg je frustraties een keer aan de kant en werk naar verbetering toe in plaats van te blijven hangen in 'het is toch asovolk en er is niets aan te veranderen, wat heb ik toch een zwaar leven als ik de weg op wil, het ligt allemaal aan hun en ik moet het maar slikken' want zo is het niet.

Jouw goedbedoelde advies slaat nergens op, het is gewoon niet mogelijk om met een racende groep in discussie te gaan.
Ik erger me er ook niet meer aan, ik constateer gewoon aso gedrag. Ik pas me op een bepaalde mate aan dat ik bepaalde wegen niet meer gebruik en, als het echt niet anders kan, ga ik zo rijden dat de ander zich moet aanpassen. Dat zullen de meesten hier ook wel bedoelen met "neem je ruimte". Dat wordt je geleerd in het verkeer, met de brommer, met de wagen, en met het paard. Dat betekent dus dat je de baan, die voor jou bedoelt is, gebruikt. Dus niet helemaal rechts naar de berm kruipt zodat iedereen je met een behoorlijke snelheid passeren kan maar even moet inhouden.
En sommige zinnen van jou slaan nergens op, ik heb het in ieder geval niet gezegd. Ik scheld niemand achterna, we roepen af en toe fiets naar elkaar en als wij zelf uitgescholden worden zeggen we "sukkel, doe een helm op".

Trouwens, het is vaak niet de jeugd. Het zijn de mannetjes die net geen motor meer willen kopen (of het mag niet van hun vrouw) die het meest blind worden van de snelheid.

O ja.... ik ben totaal niet gelovig. Jij blijkbaar wel dat je vloekt, vind ik niet netjes.......

demug

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:21

Margee, begrijp ik het nu goed dat je wegen vermijd om asovolk?

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:46

Margee schreef:
kevertje04 schreef:
Jezus, Margee. Mag het ietsje minder? Als je ons goedbedoelde advies/ideeën niet wil aannemen, moet je ook kappen met zeiken. Probeer eerst maar eens met enig positieve insteek de situatie te bekijken in plaats van elk idee af te katten.
Het moet toch ergens vandaan komen? Als jij je zo vre-se-lijk ergert aan dat asovolk ben JIJ degene die de eerste stap moet zetten voor verandering. Misschien zijn die mensen zich niet bewust van het gevaar dat ze vormen, zulke onbenullen heb je er nou eenmaal bij zitten. Leg je frustraties een keer aan de kant en werk naar verbetering toe in plaats van te blijven hangen in 'het is toch asovolk en er is niets aan te veranderen, wat heb ik toch een zwaar leven als ik de weg op wil, het ligt allemaal aan hun en ik moet het maar slikken' want zo is het niet.

Jouw goedbedoelde advies slaat nergens op, het is gewoon niet mogelijk om met een racende groep in discussie te gaan.
Ik erger me er ook niet meer aan, ik constateer gewoon aso gedrag. Ik pas me op een bepaalde mate aan dat ik bepaalde wegen niet meer gebruik en, als het echt niet anders kan, ga ik zo rijden dat de ander zich moet aanpassen. Dat zullen de meesten hier ook wel bedoelen met "neem je ruimte". Dat wordt je geleerd in het verkeer, met de brommer, met de wagen, en met het paard. Dat betekent dus dat je de baan, die voor jou bedoelt is, gebruikt. Dus niet helemaal rechts naar de berm kruipt zodat iedereen je met een behoorlijke snelheid passeren kan maar even moet inhouden.
En sommige zinnen van jou slaan nergens op, ik heb het in ieder geval niet gezegd. Ik scheld niemand achterna, we roepen af en toe fiets naar elkaar en als wij zelf uitgescholden worden zeggen we "sukkel, doe een helm op".

Trouwens, het is vaak niet de jeugd. Het zijn de mannetjes die net geen motor meer willen kopen (of het mag niet van hun vrouw) die het meest blind worden van de snelheid.

O ja.... ik ben totaal niet gelovig. Jij blijkbaar wel dat je vloekt, vind ik niet netjes.......

Ik vind jouw toon alles behalve netjes. Als je vindt dat mijn goedbedoelde advies nergens op slaat, prima, maar val me dan niet zo aan. Heb ik gezegd dat je helemaal rechts in de berm moet kruipen? Blijf vooral je ruimte nemen, jij hebt recht op jouw stukkie weg en dan moet de rest inderdaad maar even vaart minderen. Maar met dat nageroep creëer je wel een spanning tussen jou en de voorbijrazende groep en het begrip voor elkaar zal alleen maar verminderen. Boeit niet wat je roept, of je ze de huid vol scheldt of gewoon een bijdehante opmerking maakt.

Misschien is het voor jou een idee om jezelf dwars over de weg te parkeren als er een wielergroep aankomt. Als ze dan afremmen kun je een hartig woordje met ze spreken. Jij je zin wat betreft ze aanspreken, zij meer begrip voor jou.

Even serieus, wil je hier met zn allen een oplossing of een manier om het op de weg wat draaglijker te maken vinden, of wil je alleen zeiken om het zeiken en kat je alles af wat ik zeg omdat je het nou eenmaal niet op 'dat aso-volk' hebt? In het laatste geval trek ik me namelijk terug, want daar zie ik het nut niet van in ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:01

Moderatoropmerking:
Dringende oproep om netjes taal gebruik te blijven hanteren. Een aantal posten zijn echt over het randje. Als je vindt dat iemand zeurt kun je dat vriendelijk benoemen zonder allerlei negatief vocabulaire te hanteren. Let ook op dat jullie op de bal blijven spelen en niet op de persoon, anders moet ik echt berichten gaan verwijderen.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:06

Kevertje, ik denk dat er altijd mensen zullen blijven die alleen maar kunnen wijzen naar de ander, oplossen doen ze er niks mee, verpesten voor anderen des temeer. Dit bij paardemensen, wielrijders en overigverkeer.
Denk eens aan al die ruiters en honden bezitters in het bos, tis dan precies het zelfde.

Margee, je zou natuurlijk contact kunnen zoeken met een wieler club bij jou in de buurt, gewoon eens uitleggen hoe het beter zou kunnen.
Mss ook een idee voor meerere mensen hier, maak eens een vriendelijk praatje en mss kun je dan ook eens vragen om samen te oefenen dat je paard er aan kan wennen.
Zo kun je ook eens stoppen als ze ergens met zijn allen iets zitten te drinken op een terrasje.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:49

Sinds vorige week zit er een spiegel op mijn kar en vanmiddag voor het eerst er mee gereden.
En moet zeggen dat dat me super is bevallen. Op me volgende wagen komt er weer eentje :)
We zijn vandaag genoeg tegen gekomen, alleen geen wielrenners. Maar ik denk dat die nu op tijd gaan worden gezien. Auto's en andere fietsers zag ik nu ook ruim van te voren.
En dan heb ik tijd genoeg om aan de kant te kunnen gaan, en paard te "waarschuwen" dat er iets komt :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:55

Mooie spiegel. Schrok je paard niet van die kerstman op die fjord? :D

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:58

demug schreef:
Kevertje, ik denk dat er altijd mensen zullen blijven die alleen maar kunnen wijzen naar de ander, oplossen doen ze er niks mee, verpesten voor anderen des temeer. Dit bij paardemensen, wielrijders en overigverkeer.
Denk eens aan al die ruiters en honden bezitters in het bos, tis dan precies het zelfde.

Margee, je zou natuurlijk contact kunnen zoeken met een wieler club bij jou in de buurt, gewoon eens uitleggen hoe het beter zou kunnen.
Mss ook een idee voor meerere mensen hier, maak eens een vriendelijk praatje en mss kun je dan ook eens vragen om samen te oefenen dat je paard er aan kan wennen.
Zo kun je ook eens stoppen als ze ergens met zijn allen iets zitten te drinken op een terrasje.

Dat zijn de mensen niet die je zou moeten aanspreken, dat zijn gezelligheids-fietsers. 1 van mijn beste vrienden was hier te eten vanavond. Wielrenner, mountainbiker en BMX-er. Ik vertelde van deze discussie en hij was het volledig met me eens, het zijn bepaalde groepen die zo blind over straat racen. De meestenfietsen niet op die manier maar die merk je niet op omdat ze niemand lastig vallen.
Hij had nog een leuke mop. Een vrouw in Engeland, wiens man op latere leeftijd zo bloedfanatiek werd, had er een naam voor verzonnen. MiddleAgedManInLycra..... MANIL's.......
En nogmaals, mijn paarden schrikken nooit van wielrenners.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:13

Tinker sally, goed gedaan, wil het zelf ook al een lange tijd doen, het komt er alleen niet van, ff vraagje, trilt het beeld net heel erg in je spiegel als je draaft?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 22:20

demug, daar was ik eerst ook bang voor.
Maar ik heb na lang zoeken een trillingsvrije spiegel gevonden :) En hij bleef netjes op zijn plaats zitten. Ook in draf. Terwijl mijn karretje dan toch flink loopt te trillen, met de hard rubberen wielen.
Ook was er goed in te kijken in draf.
Nu hebben we hier alleen polder met verharde wegen, hoe het in het bos is durf ik dan ook niet te zeggen.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:39

Tinker sally, Ok ga ik eens kijken voor een anti bibber spiegel, wist niet eens dat die bestonden. Het is vooral voor op me huifkarretje, zicht is dan nl iets beperkter. Me andere wagens heb ik rondom vol zicht.
Naar ik aan neem gevonden in een motor zaak?

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:44

Margee, mijn ideeën zijn op dit moment uitgeput. (Heb alleen nog het idee van een stok in het voorwiel steken, maar das niet de juiste manier O:) )

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:56

Zo'n spiegel is echt een goed idee..
En na een aantal posts over vervelende wielrenners in dit topic nu ook een positieve noot:
Ik ben vandaag 3 vriendelijke wielrenners tegengekomen onderweg.
Ze waarschuwden op tijd door "goedemiddag" en "Pardon" te roepen en eentje had zelfs een bel!!
Vervolgens zijn we direct aan de kant gegaan (we reden op een super rustige weg naast elkaar waardoor we 2/3 van de weg in beslag namen) en hebben we vriendelijk gegroet, ze hebben alledrie terug gegroet en hebben ons met een prettige afstand gepasseerd! Een bijzonder prettige ervaring!
Ik denk dat het komt doordat het zondag was, de zon scheen en het bijna kerst is^^

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 23:48

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:15

Black rose, ik hoop dat je minder last had van de kou dan ik gister. Na een klein uurtje wilde het lichaam niet echt meer bewegen. Me dus echt verkeken op de temp.

Tinmer sally, tnx ik ga eens kijken hoe en waaraan ik zo'n ding kan bevestigen.zal wel van het voorjaar worden, rij nu met me andere wagen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 07:01

Ik heb 2 klemspiegels van de action erop zitten.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:58

Ik heb vanaf het begin af aan mee gelezen met dit topic...
En helaas heb ik zowel goede als slechte ervaringen.
Langs de weg (wij zitten in het vechtdal, soms hele kuddes zeer hard fietsende wielrenners... )
Soms willen ze me ontwijken, maar kunnen het simpel weg niet, te veel snelheid, en teveel fietsers in een tros op elkaar geplakt..... dus ik ben ook iemand die niet op de toptijden van drukte de weg meer op gaat.. ook ik pak liever de trailer om naar het bos te gaan. Ik heb die mogelijkheid gelukkig... al is het wel jammer want het is hier heel erg mooi in de omgeving.

Daar (in het bos) is het fijner, en voelen ik en mijn paard ons veiliger.
En ja daar zijn MTB ers.. en sommige stukken gaan ruiterpad en MTB route gelijk op.
Het gaat niet altijd goed.. omdat ze me soms pas te laat opmerken of omdat ik domweg heel langzaam rijd en ze soms de bocht om zoefen.. maar daar kunnen zij net zo min wat aan doen als ik aan mijn stap tempo.. ik word pas boos als ik of heel erg schrik, of als ze heel boos gaan schreeuwen dat ik aan de kant moet gaan.. maar dat gebeurt gelukkig niet zo vaak.

En wat ik ontzettend fijn vind is dat ze in ons bos ook veel voorlichting geven.
en er veel aan doen om het veilig en gezellig te houden.
Ik plaats ook een paar foto's.... omdat ik het initiatief en de inzet wil ondersteunen die
is ingezet om respect voor de verschillende gebruikers voor elkaar te laten groeien.
Want het is me de laatste jaren wel opgevallen dat we soms wel heel ongeduldig met elkaar kunnen omgaan... en dat vind ik erg jammer...
Gelukkig word het bij ons beter.. en ik vind de spiegels op de wagens een geniaal idee....

Afbeelding

Afbeelding

Ps ik vind de ham vraag ... de titel van het topic.. "hoe er mee om te gaan" wel een goeie.. Ik denk dat hier voor de regio consulenten een mooie en flinke taak is weg gelegd. Mochten er regio consulenten zijn die mee lezen.. het initiatief in ons bos werkt... uiteraard niet 100 % Maar er is een duidelijke verbetering. Wandelaars mochten in sommige gebieden al op alle paden = dus ook de ruiterpaden lopen... en er zullen in de toekomst met de bezuinigingen nog wel meer veranderingen komen.. Dus regio consulenten.... aan de slag met weg veiligheid en voorlichting... In 0.a. België word het ook gedaan. En in ons bos ook.. wellicht ook nog in andere regio's.... begin maar met passeer paarden niet "rakelings" op hoge snelheid...

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:43

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:21

Ik heb een zeer grote hekel aan wierenners! Ook al men ik niet. Ook op de fiets ofzo. Ze denken dat de weg van hun is maar dat is mijn menig. Dit wou ik effe kwijt :)