[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:00

Tijnie is lekker uitgewaaid (en natgeregend :D )

Laura bijna van de weg gewaaid ;)
Ik zou zeggen, vraag in hoeverre het verplicht is elke zondag te werken aangezien dat prive toch wat problemen gaat opleveren. En dan maar afwachten hoe ze reageren.

Jamilla: zelfde vraag, heb je al een foto?

Straks op stal maar eens gaan kijken of de buitenverlichting bij de bak het doet. Kan ik misschien toch 's-avonds nog een keer inspannen. Overdag kan wel maar dan heb ik geen groom. Ik vind mijn wagen niet lekker stabiel liggen als er niemand achterop zit. Dat zit ik niet rustig. Toch maar eens kijken of er niet iemand is die een 30/45min. over heeft om even achterop te zitten.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:14

Ja ik heb me wel vermaakt, dan heb ik een regenpak op stal en trek ik hem niet aan :(

Jammer dat ik niet in de buurt woon Nicole, dan had ik je wel willen helpen met het zitten op je wagen :)

Dat is ook lastig om aan te geven Laura, zeker als je het werk graag wilt gaan doen. Maar ik denk wel dat eerlijk zijn over de arbeidsvoorwaarden ervoor zorgt dat je een eerlijke start maakt. Want mocht je het niet aangeven, dan heb je thuis de strubbels ervan en gaat het plezier er ook vanaf.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 12:35

Ja inderdaad, als ik elke zondag werk dan gaat dat ten kosten van me relatie (leven dan echt langs elkaar heen.
Mijn vriend werkt elke dag waarvan 4 dagen buiten huis en de avonden en vrijdag en weekenden thuis. Op zondag doen ze vaak niet meer als het nodige werk en kunnen we wel van huis of gezellig samen zijn. Iets wat ik ook erg belangrijk vind. Mendurance zou dan bij elke zondag ook gelijk afvallen :( (overigens vind ik mendurance heel erg leuk en wil ik dit blijven doen, maar als ik hierdoor werkloos blijf tja dan is het logisch dat je wel gaat werken) helaas...

Nicole ik snap helemaal wat je bedoelt, mijn wagen rijd ook fijner als er gewicht achterop staat, dan klappert hij veel minder :Y)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:31

Volgens mij mag je in de meeste sectoren maar maximaal 2 zondagen per maand werken. Gewoon aangeven.
Net sinds Hellendoorn voor het eerst weer gement met de heren. Mennen gaat weer op een heel laag pitje. Ze staan 24/7 op het land zonder schuilmogelijkheid en dekens zijn geen optie. Ik kan ze even in de box zetten na het rijden maar dat kan niet te lang. De binnenbak is sinds een maand er ook niet meer anders deed ik ze daar in na het rijden. Dan zit ik ook nog met het feit dat ik de boel niet kan afspuiten na het rijden omdat de waterleiding is afgesloten. Wachten op het voorjaar dus maar weer.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:12

Ik zal straks even een goede foto maken! Klopt ik zocht een jonge d-pony, mooi a/b welshje of een shet van minimaal 3... Maar ja is altijd lastig als je daar bent en je komt iets anders tegen :p maar zit mooie papieren bij. Dus wie weet wat we er van kunnen maken! En natuurlijk komt hij ook voor de kar :)

Mijn training staat momenteel op een laag pitje. Eino loopt nog steeds niet rap voor mijn gevoel. Dus binnenkort toch even iemand voor laten komen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 15:55

Bedankt Nanda ik ga vandaag gelijk nog even het cao bekijken ;) Top hier kan ik wat mee.

Jamilla hopelijk is hij snel weer de oude! Wacht je foto af!

Ik heb sinds vandaag alle foto's bij elkaar van de mendurance van 19 oktober.
En gelijk even een topic gemaakt
L_Rivaldo @ [AR-ITP] Mendurance Teteringen met Tum-Tum

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:00

Even snel gevonden, ga zo even boodschappen doen en daarna er rustig voor zitten.
Dit is echter globaal en ben het niet verplicht, maar staat zover ik kon vinden niet een max wat een voet achter de deur geeft.

3.10 Zon- en feestdagen a. Zon- en feestdagen zijn in principe vrije dagen. b. Een werkgever mag werknemers niet verplichten om op zondag te werken. c. Feestdagen zijn: Koningsdag, Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en beide Kerstdagen. d. Alleen als de Winkeltijdenwet het niet verbiedt, mag op deze feestdagen worden gewerkt. e. Een werknemer kan eenmaal per jaar terugkomen op een eerder aangegeven bereidheid op zondagen te werken.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:28

Lastige situatie Laura, ik zou ook moeite hebben met dat aangeven. Je wilt tenslotte graag die baan , maar ook quality time metje vriend!

Hier is het vandaag lekker droog dus dacht dat ik wel een flinke wandeling kon maken.Maar mn lekkere gevoerde laarsjes die ik normaal altijd aan heb waren nog nat van gisteren, dus mn sjieke kaplaarzen maar aangetrokken. Op een kwart van de route kreeg ik pijnlijke voeten en op de helft liep ik als een soort pinguin. Maarja, geen andere optie dan doorlopen.
Dus ik kom eindelijk thuis, trek meteen mn laarzen en sokken uit. Dacht dat ik wel een blaar zou hebben ,maar jeetje, nu heb ik toch een GROTE! Zo groot dat ik 'm even opgemeten heb *D diameter is ruim 4 cm! Dat wordt de rest van de week strompelen :p

Ik ben heel benieuwd naar de foto van de nieiwe aanwinst! Hier is het zaterdag ook weer ponymarkt (elk halfjaar), maar ik ga bewust werken. Staan altijd zo veel leuke dieren en een tweespanmaatje is al helemaal leuk. Maar heb de tijd ,het geld en de ruimte er niet voor. En om dan ook gewoon niet in de verleiding te komen ga ik gewoon niet :-)
Overigens heb ik beide pony's op de ponymarkt gekocht hier. Zaterdag is het exact 6jaar geleden dat ik Sabrina daar als 2 jarig hummeltje vandaan haalde. Tijd gaat zo hard!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:57

Napie schreef:
Net sinds Hellendoorn voor het eerst weer gement met de heren. Mennen gaat weer op een heel laag pitje. Ze staan 24/7 op het land zonder schuilmogelijkheid en dekens zijn geen optie. Ik kan ze even in de box zetten na het rijden maar dat kan niet te lang. De binnenbak is sinds een maand er ook niet meer anders deed ik ze daar in na het rijden. Dan zit ik ook nog met het feit dat ik de boel niet kan afspuiten na het rijden omdat de waterleiding is afgesloten. Wachten op het voorjaar dus maar weer.

Hoe ga je er dan voor zorgen dat je pony's bij de eerste mendurance-wedstrijden volgend jaar (weer) in goede conditie zijn dan?
Want de eerste wedstrijd is alweer begin maart. En dat is eigenlijk nog niet eens voorjaar.

Mijn pony's (fjord en shetlander) staan ook altijd buiten, weliswaar wel met schuilmogelijkheid. Ze hebben allebei een dik pak haar 's winters.
Als Coldy terugkomt van een menrit stap ik haar goed op adem en zet haar dan toch gewoon terug in weide of paddock. Dat haar vacht nog nat is vind ik minder belangrijk... dat is vooral de buitenkant.

Maar normaal gesproken rijd ik ook niet veel in de winter, eigenlijk vooral omdat het voor mijzelf al snel te koud is.
Ik heb nl. heel slechte doorbloeding in mijn handen en rijd 's winters (en sowieso als het nat en/of kil is) met verwarmde handschoenen. Maar als het echt naar koud is kan ik helemaal niet borstelen en optuigen e.d. dus dan rijd ik helemaal niet.

Als het dit jaar een koude winter wordt voorzie ik dus eigenlijk wel problemen met de conditie van Coldy begin maart. :(

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:06

Wat rijden betreft heb ik gelukkig geen klagen. Vjell kan gewoon op stal. Maar ik rij momenteel voornamelijk in de bak, dus er wordt ook geen mendurance-conditie opgebouwd
Dat dik pak haar herken ik wel MarjaR, dat heeft die van mij ook. Die heeft een vacht alsof er een horrorwinter aan zit te komen :D
Maar daar brengen we een dezer dagen verandering is, dan wordt hij gedeeltelijk geschoren.

@Napie: ik dacht altijd dat je nog maar 1 shet had, maar je hebt er nog steeds twee dan?
@LinSa: dat is ook precies de reden waarom ik paardenmarkten oversla. Er staat altijd wel iets zieligs tussen en dat trek ik me dan veel te veel aan. Ik kan helaas geen twee paarden onderhouden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:43

Hallo men endurance fanaten!

Ik kom even binnenvallen :o

Behalve zodat ik het topic dan terug kan vinden, ook natuurlijk om mee te praten als dat mag en ik heb gelijk een vraag :P
Is er al wat bekend wat de uitslag is van de sulky-pilot?

Me = Romy
28 jaar, heb een Welsh A hengst Kyano. Mijn vorige Welsh Booster staat nog hier op stal (Kyaans maatje) en men ik soms ook nog.
Heb een marathon wagen maar ga hoogstwaarschijnlijk deze week ook een HCA bestellen.

Kyaan wordt 3 in 2015 en ben ik nu aan het beleren.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:49

Welkom :D

Nee dat is nog niet bekend. Wij hopen op een spoedig overleg met de knhs en de organisatoren. Waarschijnlijk weten we daarna meer.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 20:06

Welkom!

Je hebt een leuke pony echt een knapperd.

We duimen dat de sulkys worden opgenomen in het reglement.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:55

Spannend dus die sulkys :D

En thanx :) Kyano is best knap ja <3 Hij heeft niet zulke mooie gangen als een welsh zou moeten hebben en een wat lomp hoofd maar ik vind hem sowieso knap!

Ik vond jou topic L_rivaldo echt wel motiverend voor de men endurance haha. Ziet er geweldig uit.

Ik zou zo graag meer ritten willen doen en vooral eens niet alleen, ik ben echt altijd alleen,
maar die ontzettend leuke maar ontzettend stom georganiseerde shetlandermenritten zijn we niet welkom (terwijl pony's zo goed als even groot zijn en de mijne ook nog eens vrij kort lopen dus qua tempo perfecte maatjes, ik reed vroeger ook nog wel eens buiten met shet onder het zadel vandaar dat ik dat weet..)

En ritten met grote paarden passen we sowieso helemaal niet tussen.

Zo flauw dat je met (part-)Welsh overal uitgesloten wordt.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:36

Hallo, hier een stille meelezer :wave:
In de toekomst wil ik ook graag mendurance starten met m'n Arabier.
Ik men recreatief met m'n haflinger en met m'n Arabier start ik klasse II endurance, dus ik zou het heel gaaf vinden om deze beide takken van sport te combineren :j
Klava is nog niet beleerd, hij is wel al bekend met het tuig en heeft al een keer de bak gesleept. Onze instructeur heeft pas vanaf december tijd en het inspannen wil ik toch echt door een professional laten doen, dus de komende maand houden we ons alleen nog bezig met slepen.
Afgelopen zaterdag ook naar paard & koets geweest, we hebben ons boodschappenlijstje helemaal af kunnen werken en liepen met tassen vol terug naar de auto :o

Ik heb vandaag het reglement door gelezen, maar ik ben de nakeuring niet tegen gekomen (of heb ik heel scheel gekeken?) is deze net zoals bij de endurance onder het zadel op 30 min na finish?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 21:46

Leuk toydoll dat mijn topic motiverend werkt, persoonlijk vind ik het zelf wel is leuk om een topic aan te maken, maar de dubbele werking heeft ook het promoten ervan. Ben sinds ik zelf gestart ben erg enthousiast en zou graag willen dat meer mensen dit is gaan proeven of een wedstrijd willen organiseren.

Stelvio: Welkom! Leuk dat je enthousiast bent geworden en zelf ook al endurance rijd. Wat ik mij heb laten vertellen door mijn groom/vriendin tijdens hellendoorn dat de nakeuring net iets anders gaan als de endurance, eigenlijk al bij binnenkomst na de finish.

Bij de endurance heb ik begrepen dat je zelf aangeeft wanneer je je paard wil aanbieden voor de harstslag keuring. Verbeter me even als ik dit fout zeg over de endurance.

Bij de mendurance gaat het als volgt: Je finisht en gaat dan een verplicht staptraject in van 1 km. Dit leg je binnen 15 minuten af en bied binnen deze tijd je paard aan voor de hartslagmeting. Daarna is het per wedstrijd verschillend (meestal 30 minuten) na het staptraject is de nakeuring.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:25

Welkom Toydoll en Stelvio, gezellig dat jullie ook mee komen kletsen! :)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:10

Bedankt voor de uitleg L_Rivaldo!
Dus als ik het goed begrijp: na staptraject (binnen 15 min. na finish) gelijk hartslagmeting, terwijl paard nog ingespannen is en dan uitspannen en op 30 minuten (afhankelijk van organisatie) na staptraject nakeuring?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 02:15

Klopt helemaal

ik heb nog steeds twee shetlanders. Hero is 21 en kan nog prima zijn rondjes lopen maar hoeft van mij niet op wedstrijd. Hij heeft alles al gedaan in zijn leven. Overgenomen van de dierenbescherming toen hij 5 was en in no time voor de wagen gekomen. Nooit geen rare fratsen. Hij heeft dressuur en springen onder het zadel gedaan, kinderfeestjes, sinterklaas binnenhalen, aangespannen dressuur en vaardigheid en marathon en 5 jaar mendurance met een klasse 3 als afsluiting. En dat terwijl hij door verwaarlozing losse knieen heeft en een scheefstand op zijn hoeven. Nu mag hij van zijn oude dag genieten. Ik merkte namelijk steeds vaker dat hij geen plezier meer had in het werk. Hij loopt nu lekker achter de sulky aan en dat vind hij erg gezellig.

ik denk dat het 99..% zeker is dat de sulky's in het reglement komen. Er zijn namelijk bij organisatoren en rijders geen problemen geweest. Dan zal de snelheid ook wel worden aangepast in het reglement. Ondanks verhoging snelheid weinig uitvallers.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:45

Op jouw vraag terug te komen Marja:ik weet nog niet of ik in maart start of weer vrijwilliger ben in Ysselsteyn. is afhankelijk va het weer en of er al geschoren kan worden zonder dekens. Nick heeft een enorm goede conditie opgebouwd in de laatste jaren en heeft helemaal niet zoveel training meer nodig, zeker voor de klasse 1. Ik merkte in de tijd dat ik volop trainde voor de klasse 2 en 3 het plezier bij de pony's achteruit ging en ze zitten nu veel beter in hun vel nu ze lekker jaar rond op het land kunnen lopen ipv 's nachts op stal. Het is voor hun gewoon dichter bij hun natuur en ze zijn de hele dag in beweging. Afgelopen jaar reed ik misschien twee keer per week. Per week 30 km was voldoende. Enigste waar we echt op getraint hebben is de opbouw van de snelheid. In de winter gaat er veel meer gestapt worden om ze zo droog mogelijk te houden. Helaas kan ik alleen rijden als ik vrij ben of avonddienst heb. Na een dagdienst kan ik ze niet eens vinden in de wei omdat het zo donker is hier. In het weekend ben ik altijd wel vrij maar dan ben ik bij mijn vriend in Brabant. Het is even niet anders

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:06

Ik kak rond deze tijd van het jaar ook altijd een beetje in hoor. Dan zijn de wedstrijden geweest, wordt het meestal kouder en natter :brr: Mijn ervaring is ook als ze die conditie goed op orde hebben gehad en het seizoen goed zijn uitgekomen raken ze het niet zomaar kwijt.

Als ik wat opdrachten scoor (heb wat dingen uitstaan) en die pilot 'echt' wordt koop ik toch echt wel weer een tweewieler, want na een paar maanden niet meer mennen krijg ik er ondertussen echt weer zin in :)

Vanochtend 1e keer er weer op na Wilbertoord, rondje 14 km gedaan, lekker relaxed. En dat blijven we de komende tijd doen (dat relaxte) :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:47

Ik snap het wel hoor dat in de winter stuk lastiger is. Heb ik ook!
Gelukkig is mijn pony nog heel jong en is er nog geen sprake van training. Welke leeftijd hanteren ze eigenlijk als minimum voor men endurance?

En met 21 heeft ie zn pensioen wel verdiend toch?:D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:57

4 jaar

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:15

Jaaaaaaa k ben vandaag aangenomen voor 3 dagen in de week met jaar contract en uitzicht op meer uren. *\o/* En over de zondagen hij kwam zelf (zonder dat ik er iets over gezegd had) met 15/16 zondagen in het jaar. Super *\o/*

Hier helaas ook geen bak of kraal. De paddock waar ik ze in kan rennen is enkel in de zomer te gebruiken, bij meerdere buien is hij al snel blubberig en glad. Maar ben hier druk bezig me vriend te overtuigen voor een longeerkraal. Wellicht als we alleen hier wonen, maar schoonouders blijven eigenaar van de boerderij met mijn vriend dus valt de grond daar ook onder. Dan zou ik mooi wat met ze kunnen doen, maar je kan niet alles hebben. Heb hier alleen onderhoudskosten verder geen stallingskosten of huur.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:43

Jaaaaaa gefeliciteerd! Super goed nieuws!

Oh, ik ben niet de enige met oliebol trainingsmogelijkheden. Ik heb geen bak, geen vlakke wei (alleen dijkweilanden) en ook geen mogelijkheden in de buurt. Dus alles is altijd op asfalt, door het dorp of door de polder.