[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

b485

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:16

Zou ik ook het langelijnen werk kunnen afwisselen tussen enkel en tweespan of is dat te onduidelijk voor de groene pony? Het voor de koets zetten kan ik dan nog zien wat ik doe. Afhankelijk van waar ik dan het beste gevoel bij heb.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:37

Jij kent je ponys het beste, volg je gevoel! Eerst enkelspan beleren kan idd ook. Ik heb de mijne meteen in span beleerd en nu ze dit goed doen wil ik ze komende winter in het enkelspan gaan zetten. Ze waren nog helenaal groen, maar hebben 2x naast een ervaren paard bij de beleerder gelopen voordat ze samen voor de wagen kwamen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:57

Eerst lange lijnen en klaar maken voor voor de wagen en dan kun je daarna ook lange lijnen doen met twee pony's tegelijk (dus tweespan maar dan los van de wagen) leren ze vaak ook veel van :j En je andere pony is super braaf dacht ik zo?

Maar zou met tweespan echt ervoor zetten wel hulp willen hoor van beleerder zou ik zelf echt niet in mijn eentje aandurven (alhoewel we het met Snuit en Alwyn toendertijd wel hebben gedaan maar toen was ik nog niet wijzer }:0 ).

Vandaag weer belangrijke stap in hele proces tot fijne menpony want voor het eerst met meerdere aanspanningen bosrit gedaan.... pony was zo braaf, hartstikke trots.
Volgende week doen we onze eerste mini-marathon :=

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:33

Het effectieve inspannen doe ik inderdaad samen met een prof. Maar zover ben ik nog niet. Vermoed ergens volgend jaar aan het einde van de zomer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:53

Wel super leuk dat je nu een erbij hebt gevonden die lijkt te passen :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:16

Gisteren heeft mijn paard weer voor de wagen gestaan. Hij wil wel wat al te graag beginnen, heeft weinig geduld. Toch braaf met wegstappen, geen gekkigheid.
Onderweg (wij beleren niet in de bak of wei, maar op de paden tussen de velden en in het bos) is hij wel kijkerig en soms blazen, maar sprint en springt niet weg. Een grote zwerfkei is bijvoorbeeld een heel spannend ding :? .
We zijn langs de hindernissen gereden van de aankomende SWM - wedstrijd van Schinveld, waar de vlaggenmasten met de vlaggen in top net neergezet waren. Moos vindt dat reuze interessant en vergeet dan op te letten. Concentratie van een kip ^) .
Het laatste kwartiertje heb ik de leidsels overgenomen, en merkte ik wederom dat een hotbloed toch wel heel anders is als een coole New Forester. Zoals Ster (mijn vorige pony) niet-kwalijknemend was, zo moet je bij Moos niet teveel fouten op rij maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:03

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:22

Vhu een minimarathon!?! Wat stoer!!
Nouvelle hij ziet er goed uit in het tuig... :)

Vandaag hebben wij onze volgende stap genomen, jawel cadanz voor de wagen gezet!! Op een klein protestje na omdat we een klein plakje door moesten, was hij echt super braaf. Wegtrekken vond hij nog wel spannend maar hij deed super zijn best!

Nou snel een paar keer kort achter elkaar hehalen zodat hij het goed gaat begrijpen maar wat een gaaf gezicht on z'n groot paard voor de wagen te hebben :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:30

hier voor t eerste vandaag een laten bandje trekken en dat ging zo goed... *\o/*
ze liep er zo mee weg alsof ze t al jaren deed ....
zo trots op mijn kleine dame

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:19

Gaaf! paar keer herhalen en voor je het weet staat ze ook voor de wagen!! :)

hier nog een foto van gisteren *\o/*
Afbeelding
lamoen zit nu te hoog inderdaad, hij deed daarnaast ook nog een stapje terug waardoor het nog erger lijkt.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:44

Goed gevoel he om zo voor de eerste keer op de bok te zitten met je paardje ervoor!succes met deze beleerfase!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:42

Wat super Sasika *\o/* zie bekend gezicht naast je paard, top-hulp erbij, leuk hoor :j en ja zo'n grote bruine is kicken.

Ook hier goed nieuws, we hebben ons wedstrijddebuut gedaan *\o/* Ollie was zo braaf & dapper. Totaal niet onder de indruk van vlaggen, spandoeken of veel mensen gedoe. Paar andere spannen die nogal heftig aan het inrijden waren vond ze beetje eng maar later ook niet meer. En de rare dingen in het parcours (oa. een enorme namaak koe met kalf, waar mijn hond met het verkennen zelfs tegen ging blaffen) keek ze een keer en dan was het ook gewoon 'klaar'. Tempo was nog 0 natuurlijk maar toch zelfs stukjes galop en uitgestrekte draf (afgewisseld met vrijwel in stilstand bochten draaien of veel te grote lussen _O- ). Maar dat doet er natuurlijk totaal niet toe.

Dus project 'beleren' is wat ons betreft 10000% geslaagd :D
Maar kom hier binnenkort vast weer eens, we hebben namelijk de zoon van Ollie gekocht (nu ruim 2.5 jaar, vader een AVS) voor op termijn in tweespan :D

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:15

Wat super gaaf maaike! dus van het voorjaar zie ik je in de wedstrijd ring :P
enne gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Cadanz heeft vandaag voor de 2e keer voor de wagen gestaan. Inspannen en wegrijden was het! Heerlijk :) Zelfs een heel stuk al gedraafd, oren er op en gaan hij leek het prachtig te vinden!

Donderdag mag hij weer knallen! :) zo trots!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:41

Yep dat is wel de bedoeling :D
Wat supergaaf zeg dat hij het zo goed oppakt. Wat heerlijk! En hoe stoer is dat!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 08:36

VHU, jij kunt nu idd zeggen dat de beleerfase goed is afgerond. Gefeliciteerd!

Sasika, gaat goed! Zolang er geen slechte ervaringen opgedaan worden, gaan ze vaak als een speer in het beleertraject :j .

Toevallig j.l. gehoord van een paard in onze regio waarbij het helemaal mis is gegaan. Paard aan de kletter, wagen omgeslagen, meegetrokken en totalloss. Helaas is de spanning in het paard gebleven; als ik het goed begrepen heb, gaat onze lesmees (die ook met mijn paard bezig is) nu proberen om het paard weer terug in het tuig te krijgen.

Morgen weer verder met mijn paard. Helaas zit er nog wat weinig regelmaat in, maar we hebben het erg druk gehad de afgelopen 2 maanden met de wedstrijden. Komend weekend is Deurne nog, maar ik hoop dat we daarna minimaal 2 x per week kunnen gaan koetsen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 12:19

Hier gaat het ook allemaal goed.
Jolly is nu al 2x de weg op geweest (nou ja, oprit). Afgelopen zaterdag voor het eerst zonder begeleider gelopen! Hij vindt het zonder begeleider helemaal fantastisch. Er kwam een auto ons tegemoet, dus begeleider weer van de kar en helpen in de berm parkeren, zat Jolly eerst echt te kijken van: 'Wat doe jij hier? Ik mag alleen voorop! Terug op de kar jij!' :P
Komend weekend willen we de dijk bijpakken, even het naar beneden lopen oefenen zodat hij leert de kar op zijn kont (=broek) te remmen (ik gebruikt mijn rem er uiteraard ook bij).

Met begeleider:
Afbeelding

Zonder begeleider:
Afbeelding

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:55

gem slechte ervaringen hopen we naturlijk te voorkomen, maar hij is totaal niet onder de indruk gelukkig :)
morgen weer een rondje, ben benieuwd!

judith wat leuk! grappig he, ze zijn dat zo stoer die kleintjes :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:28

Mooi Judith wat een leuk uitzicht zo!

Mijn instructeur zegt ook bij beleren van de pony's/ paarden probeer het simpel te houden en zoveel mogelijk positieve ervaringen. Als het dan een keer wat minder gaat, is het meestal niet direct een ramp. Erg jammer als het in zo'n vroeg stadium zo heftig misgaat. JE hebt dan zo weinig om op terug te vallen. Als het een beetje misgaat (ik bedoel neem aan dat iedereen wel eens van die halve missers meemaakt, net niet op hol, net niet in de sloot, net opzij voor een tractor, net op tijd groom erbij, oei wat een rare reactie net niet over lamoen, streng, enz.... ) leer je (en je paard) er meestal juist van....

Aan de andere kant heb ik ook gezien met geduld en verstand van zaken dat het toch weer keurig voor de wagen kwam te lopen. Maar helaas ook waarbij het dus gewoon niet meer goedkwam... -O-

Maar goed, je wil dat niet natuurlijk (moet er niet aan denken persoonlijk :oo )

Veel succes Sas, je hebt er mooi weer bij!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:09

Bedankt. Het is echt zó genieten! Als ik die foto's nu weer zie, springen bijna de tranen in mijn ogen. Hier hebben we al 6 jaar van gedroomd, sinds Jolly van ons was. En hij vindt het zelf ook zo leuk! Zodra je hem hebt ingespannen, groom ervoor gaat staan en ik naar de bok loop, wil hij al gaan. Zodra ik zit, en groom een stap opzij doet, moet ik hem gelijk remmen, anders zou hij er zo in volle draf vantussen gaan. Geduld is een schone zaak, al doet hij dat heel goed zodra hij al een paar passen gelopen heeft. Een work-a-holic is het goede woord voor Jolly. En tegelijk ook zo heerlijk ontspannen. De ideale combinatie :)
Over een jaar of wat mag zijn halfbroer Miracle er ook aan geloven. Die is nu 4 en nog zo enorm puppy! Wordt momenteel heel rustig onder het zadel beleerd en loopt veel aan de fiets om hem goed verkeersmak te maken. Dat is zo'n reus als je ernaast staat, en hij is maar 1.01m hoog.

Veel plezier sasika!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:35

brr nee moet er niet aan denken dat meneer er van tussen gaat.. gelukkig heb ik geweldig hulp, die hem ook echt even de tijd geven bij een beetje te veel spanning. even rust en dan weer verder gaan :) Ik moet ook zeggen als het niet zou gaan ik de confrontatie ook niet meer aan zou gaan. Daarvoor is dit paard gewoon veelste groot.

En het is nou wel raar om achter zo'n klein zwart kontje te zitten nadat ik met Cadanz heb gereden haha

VHU Gefeliciteerd trouwens!! :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 14:39

Moos heeft het vandaag goed gedaan :j . Na wat opstart-problemen (hij maakt er een gewoonte van 8)7 ) hebben we (lees: beleerder) op diverse plaatsen op stalterrein halt gehouden. Gewoon doorkletsend, zodat hij leert dat hij ondanks dat we praten, op en afstijgen, wiebelen, voetenstampen, stil moet blijven staan.

Daarna voor de eerste keer naar het dressuurveld. Moos was wat lastig, brutaal op het bit en het bleek makkelijker om hem in galop los te werken dan in draf of stap. Galop is hij dan ook gewend van de springsport-trainingen, dus een paar rondjes linksom en rechtsom en toen ontspande hij ook in draf. Heeft erg lekker gewerkt, was bij tijd en wijlen goed nageeflijk, met voldoende aanleuning. Pas toen hij moe begon te worden begon het links vastpakken weer, achterhand spoorde niet meer, dus zijn we naar huis gestapt. Hij gaat goed vooruit :) .
Maandag weer verder.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:40

Na super brave Caya heb ik er nog 2 lopen waar ik mee bezig ben.

Benno, die al wel punten in het L heeft, maar na een blessure (die sukkel is over de voorstang van de trailer gesprongen en het deurtje uit gekukeld terwijl hij vast stond, vond z'n hals niet zo leuk) was hij al het vertrouwen kwijt. Heel erg bang voor de pijn die hij gehad heeft kon hij in eens op tilt gaan en gaan rennen. Ik heb hem veel gelongeerd aan de dubbele longe, ben ook veel op sleeptouw gegaan. Afgelopen weken heb ik hem een paar keer in het 2span naast lieve brave Roos gehad en dat gaat super. Daar trekt hij zich echt mooi aan op en krijgt hij er echt weer lol in. Vandaag weer gelongeerd en dit was de eerste keer sinds mei dat hij niet aan de hol is gegaan en dat hij echt gewoon braaf en ontspannen z'n rondjes liep. Ik krijg dus echt weer vertrouwen om hem binnenkort ook in het enkelspan te zetten. Volgende week gaat hij wel ook voor het eerst in het 4span, maar naast Roos komt dat ook wel goed ;).
Afbeelding

En mijn andere project is Deedee, halfzusje van Caya en dochter van Roos. Vorige week voor het eerst een tuigje op gehad en er achter gaan lopen. Wat herken ik veel van haar moeder in haar in het werk. Ze doet zo haar best, maar als het haar niet zint kan ze echt nijdig worden. Maar nijdig zonder vervelend of gemeen te doen. Zodra ik wat meer tijd er in steek loopt die zo voor de wagen alsof ze het al jaren doet verwacht ik.
Afbeelding

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:41

Wat leuk om al die updates te lezen zeg!

Hier gaat het ook goed. Ik ben helaas niet echt aan het doorpakken, dat wil ik van het voorjaar gaan doen. Maar ik blijf gewoon lekker zo af en toe de bak met mijn haflinger slepen met een pellets zodat het trekken, het sturen en het luisteren naar de commando's er straks gewoon helemaal goed inzitten.
Hier even een foto van een paar weken terug...
Afbeelding

Vandaag was hij wat 'slomer' dan de andere keren dus heb hem even flink laten draven want ik wilde wat meer actie van hem zien. Meneer sprong ineens in galop aan, haha! Maar het ging super goed eigenlijk. Het waren maar 10 galop sprongen maar totaal geen gekkigheid, gewoon even net dat beetje meer actie. Ben echt super trots op hem! <3

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:48

gem: lastig dat hij niet stil wilt blijven staan.. zijn jullie zo stil geweest met het beleren? haha nee hoor grapje, als ze zin hebben gaan ze echt niet wachten. Hopelijk heb je dit snel opgelost om opstartproblemen te voorkomen!

dennis: lekker bezig zeg! this ook super weer om alles door te pakken. Fijn dat benno weer de goede kant op gaat :)

aartje: hoezo niet doorpakken? ik rijd mijn pony in de winter ook altijd door... ben ik ook van plan met cadanz om hem gewoon de winter door te laten rijden.

Cadanz ging vandaag weer super! Op een kleine miscommunicatie na (meneer was afgeleid en twee dingen tergelijker tijd doen is lastig) ging het super fijn! Weer een lang stuk gedraafd, en het pakeer terrein waar het altijd rustig is stonden flink wat auto's nu, mooie oefening met keren ook.

Afbeelding
zoals je ziet geniet meneer hier ook van..

even 2 dagen niet en dan gaan we zondag een ritje de andere kant op... :)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:55

sasika schreef:
aartje: hoezo niet doorpakken? ik rijd mijn pony in de winter ook altijd door... ben ik ook van plan met cadanz om hem gewoon de winter door te laten rijden.

Cadanz ging vandaag weer super! Op een kleine miscommunicatie na (meneer was afgeleid en twee dingen tergelijker tijd doen is lastig) ging het super fijn! Weer een lang stuk gedraafd, en het pakeer terrein waar het altijd rustig is stonden flink wat auto's nu, mooie oefening met keren ook.

[ Afbeelding ]
zoals je ziet geniet meneer hier ook van..

even 2 dagen niet en dan gaan we zondag een ritje de andere kant op... :)

Ow, maar dat is meer een financiele kwestie ;) Als ik een wagen koop en tuig wil ik gewoon goed materiaal dus daar spaar ik liever nog even voor door ;)

Ziet er goed uit! Vind dat soort foto's ook altijd enorm gaaf!