[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:32

lanouska schreef:
goedemiddag

@aks ik vind het zo leuk om te lezen dat je berichtjes tegenwoordig echt weer heel positief zijn :D

:o

Ik vind mezelf ook veel gezelliger de afgelopen paar weken! :)
Mensen vragen zelfs spontaan of ik naar de kapper ben geweest/nieuwe bril heb etc..

Nee, m'n ogen stralen gewoon weer! :)

@VHU; schandalig he.. Spierpijn in m'n kont :') En Mel heeft ons afgebeuld! :j
Morgen misschien in m'n eentje eens een rondje doorrijden :) Morgen vrije dag :D

Maisie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:39

Ben ik ook weer.

Bedankt voor de samenvatting S_L !!!

Lekker weer !! Ga lekker naar de pony's. Wou met robin gaan fietsen ben benieuwd hoe
dat af gaat lopen?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:46

@ HT: ik wil ook wel eens een foto zien van onze half geschoren Sun :D

@ Aks: over het algemeen valt de pijn wel mee, maar de winters zijn wel hard. Als het kouder wordt, krijg ik weer meer last. Voor mij zou het een leuke oplossing zijn om ergens te gaan overwinteren :+
Denk wel dat mijn baas dat niet zo leuk zou vinden :o

@ Maisie: veel plezier bij de paardjes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:11

Ik heb even een vraagje voor jullie.

Als ik Romeo hard laat galopperen, gaat mijn wagen heel erg schokken (van voor naar achter), het voelt echt heel vervelend aan en ik kan mij voorstellen dat het voor Romeo ook heel vervelend is.

Hebben jullie dit ook soms? Weten jullie toevallig een oplossing hiervoor?

Er loopt een topic over binnen AR en daar werd de tip gegeven om de broek een gaatje losser te doen. Dit heb ik gisteren geprobeerd, maar ik voelde het nog steeds. Hoe los mag de broek in principe eigenlijk hangen? Ik weet uiteraard ook dat de broek te los is als de wagen tegen Romeo's achterwerk schiet, maar is er een regel van hoe vast/los de broek moet zijn?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:15

@ S_L ik heb dit niet en rij zonder broek.
Ik heb dit wel gehad, toen stond mijn Pown nog verder van de wagen, nu staat hij dichterop de wagen en heb ik hier geen last van. Ook kan het helpen om je luchtbalgen te controleren of er genoeg lucht in zit (mocht je deze hebben) als ze bij mij te leeg zijn gaat de wagen ook slingeren!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:29

@ Dingetje: Het zou inderdaad wel kunnen dat Romeo te ver van de wagen staat. Mijn instructeur heeft ook al eens gezegd dat Romeo voor vaardigheid iets te ver van de wagen staat (omdat het dan moeilijker wordt om korte wendingen te nemen), maar het lamoen staat op het kortst.
Ik weet niet wat luchtbalgen zijn, maar ik heb wel luchtbanden, deze heb ik zaterdag nog opgepompt zodat ze zeker niet te leeg waren.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:31

@SL; als ik er even zo over nadenk wat er gebeurt in de galop he (hopelijk krijg ik het duidelijk omschreven)

je zegt erbij ''harde galop'' Wat dus denk ik betekent dat per galopsprong ook meer bodem wordt gepakt? Meer afstand afleggen per sprong dus. Dat kan alleen maar door de achterbenen verder naar achter te laten komen denk ik dan?
Dat kan dus met de broek te maken hebben. Het schokken komt dan door ''gas geven'' op de borst, en wanneer de achterhand wordt ''uitgestrekt'' wordt op de broek geremd.

Kun je het niet iemand laten filmen? Plaatje erbij maakt het probleem misschien wat duidelijker? :)

En hoe los de broek mag. Dat kun je testen toch. Broek bevestigen en kijken hoe ver je de wagen naar voor kunt laten rollen tot hij op de broek remt?
Als de wagen anders te ver op de hakken komt misschien iets verder van de wagen afzetten?

Ben blond he, dus misschien zeg ik wel heel iets stoms :oo :P

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:34

Luchtbalgen = vering die je op kunt pompen, lijken wel twee ballen op elkaar....heb ook luchtbanden hihihi

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:36

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:10

@ Aks: Inderdaad, zoals jij het omschrijft, klinkt het best wel logisch. Het is inderdaad alleen in een harde galop, daarom lijkt filmen mij een erg moeilijke opgave. Op een grasveld kan hij zo hard niet galopperen (omdat er op tijd gedraaid moet worden :o ), en in het bos lijkt het mij moeilijk om de wagen zodanig te filmen dat je het schokken van de wagen ziet, want dat zie je enkel als je het vanaf de zijkant bekijkt.

Ik kan het wel eens proberen om de broek heel erg los te laten. Hij staat redelijk ver van de wagen, dus ik denk dat de broek wel aardig los kan.

@ Dingetje: die dingen heb ik nog nooit gezien, waar horen die te zitten op je wagen? :D

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:13

:D Dit zijn mijn veren onder mijn wagentje, maar misschien heb jij wel bladveren of nog iets anders.
Dus die zitten waar de vering hoort te zitten.....maar als je zulke zou hebben, dan waren die ballonnen allang opgevallen :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:32

Moet zo weg dus ff snel, @SL officieel heb ik geleerd dat er een vuist tussen de broek & kont moet zitten en dat de broek een handbreedte onder die beenknobbel van peerd moet hangen.
Denk ook dat het schokken gedeeltelijk komt doordat je paard springt en de broek tegenhoudt maar ook doordat je een lamoen hebt wat niet meeveert / dat je lamoenogen groot zijn ten opzichte van je pony (dat is zo bij de Dutch wagen, die grote ogen). Als je kleinere ogen hebt gaat het ook al minder heen en weer / zit er minder ruimte in. Als je dan nog een wagen hebt met die flexibelere stokken heb je er erg weinig last van (denk dat Maisie van die stokken heeft).
Bij mijn wagen heb ik geen ogen maar gewoon van die rechte uiteinden, dan schokt de wagen ook wel een beetje maar sprong de broek dus omhoog omdat Bente zo hoog haar kont de lucht in gooit (tja het is een tuiger en ook in galop gaan die ook nogal de lucht in := ). Hebben we de broek een gaatje laten zakken dat die wel blijft zitten.
Maar ik denk dus dat het grootste 'probleem' zit in je lamoenstokken.
Zou niet zomaar de broek stuk losser doen, die zit er niet voor niets je bent echt ver van huis als je pony wagen tegen benen krijgt...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:00

@ Dingetje: na even opzoekwerk kom ik erachter dat ik driepunts vering heb? Uit eigen ondervinding weet ik dat er niet veel vering is, je moet toch wel schokbestendig zijn als je niet op het stoeltje van de menner zit :D Grooms klagen weleens dat de schokken zo hard zijn, ik merk er gelukkig niet veel van :o

@ VHU: De logica achter je uitleg over het lamoen volg ik niet helemaal. Het lamoen gaat in de galop lichtjes naar boven en beneden, maar de wagen gaat van voren naar achter op het ritme van de galop.(zo erg dat je naar voren schiet als je niet oplet, alsof je in de auto zit en je remt plots heel hard) Ik begrijp dus niet echt wat het lamoen ermee te maken kan hebben. Als het, zoals je zegt, aan het lamoen ligt, lijkt het mij logischer dat de wagen meer zou schokken in een rustige galop, want in de rustige galop gaat het lamoen erger op en neer dan bij een harde galop. Als ik de rem zachtjes indruk, wordt het schokken heel wat minder, maar dat lijkt me erg vervelend voor Romeo omdat ik hem dan tegenhou.

Romeo staat wel redelijk ver van de wagen, dus ik denk wel dat het goed mogelijk is om de broek wat losser te doen.
Hier een foto van de zijkant, om de afstand tussen Romeo en de wagen te zien: http://imageshack.us/photo/my-images/853/img1294qo.jpg/

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:40

Hmm, zou het niet weten wat het is, misschien komt het inderdaad doordat hij te ver van de wagen staat..

Was naar me stageplek geweest, ze hadden pauze dus even al wat met ze gepraat.
Nou echt super gezellig daar heb echt heel veel zin om te beginnen :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:55

:wave:

Wat een heerlijk weer vandaag :) zometeen een wandeling maken met de pony's...

Straks bijlezen :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:07

SL: ik kan je helaas niet helpen. Mijn wagen lijkt (ik hoop dat ik woensdag kan zeggen "leek") altijd iets aan te lopen, dus niet echt het gevoel van schokken. Maar ik denk wel dat ik begrijp dat je het moment bedoelt dat het binnenvoorbeen afzet en je daarna het zweefmoment in galop hebt.

Ik zit hier met een blauwe duim, en ik weet niet eens hoe ik daar vandaag aangekomen ben 8)7 . Heb vandaag geholpen met hindernissen van de marathon afbreken en eenmaal in de auto voelde ik dat duimpje gevoelig was.. Een uur later was hij blauw :? .
Helaas niet met Ster kunnen rijden, ze is een ijzer kwijt. Morgen komt de HS.

En help.... ik heb het aangedurfd, heb me ingeschreven voor de minimarathon (2 data) in Merselo := . Zag op een youtube-filmpje de brug := := := . Maar we gaan het gewoon doen; try before you die (op mijn leeftijd) %) .

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:36

Net rijles met Janouk in het donker met de baklichten aan. Het barstte meteen van de muggen met deze temperatuur. Maar ik werd uit onverwachte hoek snel van de muggen afgelopen......................2 schattige vleermuisjes ruimden de muggen in snel tempo op.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:54

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:30

Biancacoo : gefeliciteerd voor je nichtje!
Happytime : probleempje met scheren… Luna mag in haar wintervacht blijven, is haar eerste menwinter, dus nog niet ‘intensief’ genoeg om haar te scheren. Volgend jaar zien we dan wel weer;
Vhu & S_L : :(:) voor de vermoeidheid.
S_L : Wat leuk, zo’n lange groepsmentocht! Zijn er foto’s gemaakt? & nu spierpijn, vervelend! :(:) & ik kan je niet helpen met het galop/wagen-probleem…
Akshay : gezellig gemend met Crazymel :9k & wat fijn dat de galop zo goed ging!
Tine : nog veel plezier daar!
Gem: vreemd van die duim… & wat goed, je gaat het vast super doen!!
Janouk : rijles tussen de beestjes :D
Bicci : wat een grappig filmpje, met dat muziekje dan ook nog :P hoezo, trailerproblemen? :’)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:52

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:57

das idd met vreetwerk gedaan denk :))

want paarden zijn zover ik weet alen zoooo enthousiast als er te nassen valt :D :+

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:00

gaaf filmpje......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:42

:O zo hehe eindelijk weer thuis na middag/avond vergaderen :7

Geweldig dat filmpje _/-\o_
@S_L OK dan zal dat het niet zijn.... dacht nog wel ook aan het volgende. Ik heb nu een vrij lichte wagen met Bente, en als zij hard draaft, over de weg, dan gaat de wagen soms wat 'driften'. Volgens mijn instructeur komt dat omdat mijn wagen dan eigenlijk te licht loopt tov de kracht die erop uit wordt geoefend. Dus dan zou ik daar met een zwaardere wagen geen last van hebben en inderdaad met de wagen van mijn instructeur (is schat ik in zo'n 75/100 kg zwaarder) heb ik daar geen last van. Misschien is dat dus ook het geval bij jouw wagen? Dat het rollen met het omhoog/voorwaarts springen te makkelijk gaat waardoor het net te snel rolt om mooi gelijk op te gaan met de 'down' zeg maar van de galop of zoiets :o?

Zo Bente heeft vandaag lekker gewerkt voor de wagen, met mijn instructeur....voorlopig dus voor de laatste keer ;(

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:40

Ik ben weer bij, zag blauwe duim, paard in de achtertuin, een heel mooie pompoen, leuke ritjes, jongleren te paard etc.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:00

@ Saaarr: goed dat je stageplek goed is meegevallen, hopelijk valt het werken daar ook goed mee! Welk soort bedrijf is het?

@ Gem: vreemd zeg, blauwe duim en niet weten hoe dat komt :Y) Welke dagen moet je die minimarathon rijden? Dan gaan we hier allemaal supporteren *\o/*

@ janouk: leuk, vleermuisjes die de muggen uit je buurt houden tijdens het rijden :D

@ lottex: Wij hebben zelf geen foto's getrokken, heb ook geen fotograaf gezien (buiten de vele wandelaars die Romeo blijkbaar een geweldig pony'tje vonden en hem op foto wilden :o ).

@ VHU: dat zou helaas wel een optie kunnen zijn, in mijn oren klinkt het erg logisch wat je zegt... Maar ik vind voor Romeo 160 kg toch genoeg. Als ik nog zwaarder ga, moet ik al gaan opletten dat ik geen te zware groom meeneem. Ofwel moet ik er met deze wagen net voor zorgen dat het gewicht van de inzittenden wat zwaarder is, zodat het totaalgewicht toch zwaar genoeg is :D