[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:08

Een zware wagen voor dressuur vind ik ook wat anders dan bij vaardigheid en marathon.
Bij die onderdelen zijn zo gewoon aan de rol en is dressuurmatig een (verre) bijzaak.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:25

Grainey schreef:
Wij zijn al zo'n 25 jaar bezig met onze shetlanders, voor ons is het gewicht van de wagen heel belangrijk, tenminste als je goed dressuur wilt rijden. De eerste concourswagens moesten we zelf maken (ze waren gewoon niet te koop), we hebben er in totaal zo'n 20 gemaakt, een heel aantal voor menvereniging westerkwartier, allemaal rond de 1.25 spoorbreedte. Wij hebben altijd met concourswagens gereden, zelfs met dubbelspan, door het ontbreken van de remmen bespaar je veel gewicht. Met de concourswagens nog nooit een ongeluk gehad, op de andere wagen gebruik ik de rem trouwens bijna nooit, in de vaardigheid willen we er gewoon wat meer gewicht achter, vooral omdat we dan meestal met dubbelspan rijden. Al drie maal KNHS kampioen geweest, dus dan moet er wel wat snelheid ontwikkeld worden.Wij moesten ons eerst ook behelpen met ouders die mee moesten voor het vervoer, maar nu hebben we na al die jaren een pick up waar twee wagens op kunnen, we hebben het wagentje gewogen op de weegbrug, wij geloven geen mensen meer wat betreft gewicht van wagens, we moeten het eerst zelf zien. Het heeft wel wat zoekwerk gekost, maar als je hier en daar wat informeert bij de shetlandmenners is er wel uit te komen. Wat een pony kan/wil trekken is trouwens ook wel afhankelijk van z'n karakter, onze kleinste pony zal nooit opgeven, die moeten we tegen haarzelf beschermen, onze grootste zal dat nooit doen, die blijft veel eerder staan.

Hey, wat leuk! Ik dacht ff dat je een van mijn grote concurenten was vroeger maar dat is volgens mij niet zo.
Jan en Jille reden vroeger ook marathon, en ik heb vaak tegen ze gereden. Een goed span vossen.
In die tijd reden wij beiden met een span shetten van net een meter. Wij reden in de hoogste basisklasse van de NBVAP.
- Een kar die bij mijn tweespan 240 kg woog. (minimum was 225!)
- Wij reden met de marathon wagen dressuur.
- Wij reden de marathon met bokrechter, dat wil zeggen dat we met ca 230 kg aan passagiers reden.
- Wij reden 5 trajecten in de marathon (incl sneldraf) van ca 18 km.
- De hindernissen waren veelal een stukkie zwaarder dan tegenwoordig
- Wij hadden geen uitstaptraject na de laatste hindernis en moesten ons dier direct aanbieden bij de veterinair.
En wij konden het ook nog winnen.

Anke schreef:
Een zware wagen voor dressuur vind ik ook wat anders dan bij vaardigheid en marathon.
Bij die onderdelen zijn zo gewoon aan de rol en is dressuurmatig een (verre) bijzaak.
Dus ga me nu niet vertellen dat zo'n minishetlandertje een concourswagentje van 1.25 cm niet zou kunnen trekken met alleen de koetsier er op! }:0

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:18

Tuurlijk kunnen ze het trekken.
Het trekken is dan ook het probleem niet.
Maar ik wil graag nog wat moois neerzetten
met het dressuren, hoe lichter de wagen,
hoe meer de beweging er goed uitkomt.

1.25 voelt achter een smalle, kleine pony heel onnatuurlijk breed.
Mijn inziens als je een regel gaat aanpassen die zoveel personen
aangaat en grote gevolgen voor die groep menners heeft...mag je
er wel heel zorgvuldig mee omgaan en ook navraag doen bij de betrokkenen.
Ik hou van goede argumenten en geen regels die achter een bureau bedacht worden.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:53

Wij kennen Jille en Jan wel, nog van onze tijd bij menvereniging Westerkwartier, ze waren een tijdje geleden bezig met een nieuw span, maar daar hebben we nu al een poosje niets meer over gehoord. Wij hebben in het begin nog wel tegen hen gereden in de marathons,we zijn een maal noordelijk kampioen geworden in klasse 1, zitten nu in klasse 2. Nu de pony's wat ouder zijn, hebben we eerst de marathons maar even in de kast gezet, tot onze jonge aanwas zo ver is. We houden het nu even bij dressuur en vaardigheid, is niet zo belastend.
Wij organiseren ook wedstrijden (voltige, dressuur onder het zadel, springen), op deze gebieden bedenkt de KNHS zo nu en dan ook nieuwe regeltjes (terecht of onterecht, ieder z'n mening) waar weer mensen het 'slachtoffer' van worden. Soms blijken die regeltjes niet te werken en worden ze na een/twee jaar weer gewijzigd in de oude situatie, dan zijn er ook weer mensen (die net aanpassingen getroffen hebben) het 'slachtoffer'. Alleen al bij de voltige wisselt elk jaar het aantal malen dat een paard/pony mag starten met een team/solisten, daarbij wisselt ook elk jaar de toegestane leeftijd van het paard/pony. Toch zijn het regeltjes waar je je op dat moment aan moet houden.
Wij kunnen met onze meningen terecht bij mendistrict Noord.
Moet je natuurlijk wel op de ledenvergadering komen, maar er wordt goed geluisterd naar wat daar naar voren wordt gebracht, dit wordt weer kortgesloten met het menplatform, waar de KNHS weer om adviezen komt. Wij hebben hier toch al goede resultaten van gezien, het lijkt mij dan ook, als je moeite hebt met deze nieuwe regel je het beste contact kunt opnemen met je mendistrict, die kan dit weer kortsluiten met het menplatform. Dat lijkt mij veel beter dan de KNHS met mailtjes te bestoken, de meeste medewerkers daar weten niet eens waar het over gaat.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:17

Grainey: Ken inderdaad ook zulke paarden mijn oudste die rent zich nog eerder dood voor de kar en de andere wilt er liever geen stap meer voor zetten. Samen is het dan weer een leuk span en een uitdaging.

BD: Ik begrijp je argument, maar hier hebben we het voornamelijk over enkelspan pony's.
Mijn pony's kunnen mijn wagen best enkelspan trekken met 2 man erop. (hier gaan we ook door mulle paden, echter wel in een pittige tempo en totaal niet dressuurmatig) Inderdaad wat anke zegt of we dan iets leuks/moois neer kunnen zetten met onze pony's is een tweede.

Voor mij is het vooral dat ik niet met een 2 wieler zou kunnen starten.
Ik overweeg een ponymeter te laten komen met de hoop dat ik verkeerd gemeten heb op mijn grootste ruin.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:10

Ik heb van de KNHS keurig en snel antwoord gekregen met regel over 1.10 pony's e.d. zoals hier ook al besproken en ze hebben me gevraagd of ik op een rijtje wilde zetten waar eventuele bezwaren / opmerkingen zouden liggen. Dus dat ga ik doen. Ik denk dus wel dat het zin heeft te mailen naar de KNHS.
Mocht er iemand bereid zijn een actie op te willen zetten, steun ik die graag maar ik voel me daar zelf niet de aangewezen persoon voor omdat ik geen wedstrijdrijder ben met de pony's. De bedoeling was dat wel te gaan doen, maar ik vind mezelf niet een 'voorbeeld' van een gedupeerde of iets dergelijks.
Ik vind het gewoon jammer voor de sport en denk dat de maatregel averechts werkt.
Persoonlijk ben ik geen liefhebber van concourswagentjes vind het maar rammeldingen, heb nu voor mijn pony's een heel fijn Clever marathonwagentje (1.15 spoorbreedte, 18 inch wielen, plm 150 kg denk ik, maar goed, wie dan leeft, die dan zorgt) die super stabiel achter ze hangt. En hoe het dan moet / wordt in 2013, ik zie het wel.
Er stond er ook een spoorbreedte 1.25 (ook Clever), maar die had dan weer 21 inch wielen, vond ik gewoon te veel/groot / niet in verhouding voor mijn 1.15 grote welshje.
Maar zal mijn bezwaren / vraagstukken aan KNHS mailen en dan heb ik mijn best gedaan, denk ik.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:25

Door al dit 'gedoe' gaan vele nieuwe menners niet aansluiten bij de KNHS, maar blijven ze rijden in de 'wilde wedstrijden' wat je hier in het zuiden veel ziet... En die wilde wedstrijden zijn niet alleen marathon, maar ook dressuur/vaardigheid..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 19:35

Klopt Liberty, moet zeggen dat ik er nu ook zo in zit, met de pony dan.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:15

En dat moet voorkomen worden, maar ja met die regels...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:51

Dan hebben jullie dus eigenlijk nog mazzel met zogenaamde wilde wedstrijden. Heb ik hier nog nooit van gehoord. Dan houdt het dus gewoon op.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:58

Wat bedoelen jullie met wilde wedstrijden :+ ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 22:59

Er wordt in Brabant vrij veel georganiseerd buiten de KNHS om, wist ik ook niet want was dat ook niet gewend, maar sinds ik daar sta heb je daar wat meer zicht op. Dat noemt men 'wilde wedstrijden', niet dat het zo wild is :+ maar dat het buiten de KNHS om gaat.
Dat is natuurlijk leuk alternatief / als je dan 'gewoon lekker wilt rijden' kun je daar inderdaad ook prima terecht. Er wordt hier ook gewoon heel veel (recreatief) gemend, als je het vergelijkt met het noorden van Nederland, waar Tine woont, waar ik ook 'oorspronkelijk' vandaan kom.

Bijv (tips van Maisie hoor, ik had ze zo niet paraat)
[EA-CO] Nieuw in NL, JumpCross en MenCross! 9-10-2011
http://www.aangespannendag.nl

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:36

Wel jammer....want de KNHS ziet liever dat er zoveel mogelijk wedstrijden bij hen geregistreerd worden.
Tja....snap ook wel dat er vanaf 2013 steeds meer belangstelling zal zijn voor de 'wilde' wedstrijden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:44

Aha, dacht dat al maar wist het niet zeker :)..
Daar kan je nog best gelijk in hebben anke!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:01

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:16

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:57

Ach nee natuurlijk niet. Vrijwel iedereen doet mee met 'wilde' wedstrijden. Zou toch van de gekke zijn als de KNHS zou bepalen wat je rijdt. Ze willen gewoon zoveel mogelijk dat er onder hun auspicien wordt georganiseerd omdat ze dan meer afdracht binnenkrijgen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:59

VanHuisUit schreef:
Ach nee natuurlijk niet. Vrijwel iedereen doet mee met 'wilde' wedstrijden. Zou toch van de gekke zijn als de KNHS zou bepalen wat je rijdt. Ze willen gewoon zoveel mogelijk dat er onder hun auspicien wordt georganiseerd omdat ze dan meer afdracht binnenkrijgen.

Dat snap ik :) kans dat ze meer gaan controleren is natuurlijk wel aanwezig.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:03

Waar zouden ze dan op moeten 'controleren'? Ze zijn geen instantie die bepalen hoe en wat we doen met onze paarden/pony's? Ze controleren nu op 'hun' wedstrijden al nauwelijks. Wanneer wordt je startkaart echt gecontroleerd of de chip? Het harnachement of de gebruikte bitten? Hadden ze dat wel gedaan was er nooit discussie geweest over al dan niet diervriendelijke combinaties en spoorbreedtes. Immers, als juryleden goed toezien en mensen erop aan hadden gesproken had je die zwaar beladen wagens met kleine pony's nooit gehad.

Alle zogenaamde 'wilde' wedstrijden staan meestal ook gewoon op startlijsten.nl dus totaal niets geheimzinnigs of illegaals aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:06

VanHuisUit schreef:
Waar zouden ze dan op moeten 'controleren'? Ze zijn geen instantie die bepalen hoe en wat we doen met onze paarden/pony's? Ze controleren nu op 'hun' wedstrijden al nauwelijks. Wanneer wordt je startkaart echt gecontroleerd of de chip? Het harnachement of de gebruikte bitten? Hadden ze dat wel gedaan was er nooit discussie geweest over al dan niet diervriendelijke combinaties en spoorbreedtes. Immers, als juryleden goed toezien en mensen erop aan hadden gesproken had je die zwaar beladen wagens met kleine pony's nooit gehad.

Alle zogenaamde 'wilde' wedstrijden staan meestal ook gewoon op startlijsten.nl dus totaal niets geheimzinnigs of illegaals aan.

Die op de startlijsten staan zijn geen wilde wedstrijden ;) dat zijn wedstrijden onder het 0 reglement ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:18

OK dan weer wat geleerd :D

Maar goed... ik had een mail gestuurd naar de KNHS met opgesomd de nadelen die deze regeling (ook in aangepaste vorm) voor menners met kleinere pony's (zeg maar de A-maat pony's) met zich meebrengt. Kreeg 2x keurige mail terug met de regeling nogmaals uitgelegd en daarna dus mail of ze me erover mochten bellen. Ik teruggemaild dat ik niet denk dat ik representatief ben voor deze groep menners maar dat ik misschien wel kan verwoorden wat alle bezwaren zijn naar aanleiding van dit topic / gesprekken met menners met kleinere pony's. Dus vanochtend telefonisch overleg gehad.

Ze trekken zich de bezwaren wel degelijk aan en deze regeling is er dus nog niet door. Er worden waarschijnlijk nog (gunstige) aanpassingen gedaan.

Dus dat de KNHS niet open staat voor opbouwende kritiek, die ervaring heb ik niet. Maar ik zou nog geen (wat) kleinere goede wagens gaan verkopen voordat de regeling definitief is.

Trouwens als het om veiligheid gaat is de KNHS echt geen voorstander van ongeremde concourswagentjes en dat betekent dat ook zij het belang echt wel inzien van veilige, stevige wagens voor alle disciplines.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:22

Toppie VHU. Bedankt voor je inspanningen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:51

Het lijkt me dat de KNHS zelf ook er last van krijgt als ze de aanpassing in 1e versie doorvoeren.
Juryleden zouden ook als taak mee kunnen krijgen om mensen aan te spreken op onveilige aanspanningen.

Een te zware wagen is niet echt ponyvriendelijk...om dan daar tegenover een minimumstokmaat te gaan zetten...tja...dat noem ik niet echt een oplossing.
Ik hoop dat ze inzien dat er best een eis gesteld mag worden, maar het wel haalbaar moet blijven
voor kleine pony's om mee te doen aan de mensport.
Ik heb nu een marathonwagen van 1.15 spoorbreedte, hier heb ik lang naar gezocht.
Ervoor heb ik eentje van 200 kg gehad en toen een Dutch, beiden waren te groot/zwaar.
Zou jammer zijn als je een fijn passende wagen hebt en dan de regels aangepast worden.

Fijn dat je je inzet voor de kleintjes...TOP!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:53

Citaat:
Geachte mevrouw ..,

Het Menplatform heeft gisteren unaniem het voorstel van Disciplinecommissie overgenomen aangaande spoorbreedte van rijtuigen voor enkelspan pony's met een stokmaat kleiner dan 110cm in Dressuur en Vaardigheidwedstrijden. Dit voorstel houdt in dat de minimale spoorbreedte voor enkelspannen met een stokmaat kleiner dan 110cm een minimale rijtuig spoorbreedte van 110cm moet hebben. Tot 2013 is de minimale spoorbreedte vrij en vanaf 2013 wordt dit dus voor uw pony 110cm.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Arjen Coppoolse
KNHS Sportontwikkeling
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
De Beek 125, 3852 PL Ermelo
Postbus 3040, 3850 CA Ermelo
T: 0577 - 408 281
F: 0577 - 408 239
E: a.coppoolse@knhs.nl
I: www.knhs.nl

Dit las ik op shetlanderforum, weet niet of dat hier al geplaatst is.
Zou super zijn. :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:58

Nee juist niet want dan kan ik alsnog níet met mijn sulky rijden.