[AR] SGMW Outdoor 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:01

Bij samengesteld onder het zadel is het al zo..
Opzich denk ik niet helemaal verkeerd, je moet toch minimaal 50% kunnen rijden in de dressuur..(zei ze met de uitslagen Diepenheim in haar achterhoofd)

Keet

Re: SGMW Outdoor 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:07

Zo net mijn info over Blaricum binnengekregen. Over Hellendoorn nog niets.

Echwel, weet jij hoeveel deelnemers er zijn in Hellendoorn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:09

Euhhhh 100 en 75 geloof ik op de wachtlijst :D :D
Bel Hans maar even dan weet je snel meer

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:10

Echwel, het klopt idd dat dit kwalificatie systeem in de samengesteld OHZ wordt toegepast. en het ligt in de lijn der verwachting dat dit ook bij het sgwm wordt ingevoerd. eat your hard out snelheids duivels :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:11

zal hem zo in mijn pauze eventjes bellen :)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:12

haarlem schreef:
Ik "denk" dat men bij het knhs al aan het brainstormen is om het systeem aam te passen. Er wordt gedacht aan een systeem om de dressuur de doordslag te laten geven (nog meer dan al het geval is) namelijk een minimale score in de dressuur om je te kwalificeren voor de overige onderdelen! zit je met je dressuur onder de norm dan kun je naar HUIS!!!!! geen vaardigheid of marathon. best heftige maatregel!

Dat zou ik dus geen goede regel vinden.
Als je met een nong paard rijdt en die loopt niet lekker maar je wilt wel oefenen om ervaring op te doen kun je dat dus niet door die regel.

Niet iedereen heeft veel oefenwedstrijden in de buurt.

Er word nu voor het NK de wedstrijden gelijk getroken met de zwaarte van een wedstrijd en deel na die indicatie ook de winspunten uit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:14

dan zou je toch eventueel buiten mededinging verder kunnen rijden voor de ervaring?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:14

Haarlem dat denk ik ook wel, denk dat het voor het publiek wat niet veel weet van de sport soms best onaangenaam is om naar te kijken..
Zelf zie ik een combinatie liever ietwat dressuurmatig door de hindernissen gaan dan paarden die links en rechts aan de mond worden getrokken om ze om te gooien..
Zeker bij de tandems zie je dat tegenwoordig, lussen leggen kunnen veel niet eens meer, meeste ijn een aanfluiting om naar te kijken ook in klasse 4

Evelli is goed

Je moet thuis oefenen en niet op een wedstrijd, in iedere regio zijn voldoende oefengelegenheden..
Zeker wat betreft dressuur je weet zelf toch wel of je die 50% kunt halen, laten we eerlijk zijn dat is overal een 5 dus hoe moeilijk kan dat zijn

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:21

Met dressuur matig door een hindernis heen rijden kom je er niet meer.
Dat is gewoon heel simpel zo hard gaat het tegenwoordig.
Het zelfde in de vaardigheid kun je ook niet meer dressuurmatig door heen rijden.

En thuis oefenen heeft weinig zin als je een jong paard de wedstrijd spanning wil leren.
Dus dat is onzin wat je zegt.
En niet iedere regio heeft het mazzel van oefenwedstrijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:23

Noem mij dan een regio waar ze niet zijn?

Niemand die zegt dat e er nog bij komt met dressuurmatig door de hindernissen rijden en dat is nou net waar het fout is gegaan
Men heeft de dressuur verwaarloosd, om met ieder jong paard dat je uit wil brengen een aantal punten in de B-dressuur rijden is ook een mooie optie

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:27

In het westen.

En mam haal je kop eens uit het zand dressuur matig door een hindernis kom je er echt niet meer bij.
Neem het voorbeeld van Yvonne met die bruine pony rijdt er ook dressuur matig door heen en redt het ook niet.

Het moet zo hard mogelijk wil je een beetje bij blijven in de marathon.

Je kunt anders wel 20 punten voor staan in de dressuur.
En dressuurmatig de marathon rijden maar zelfs dan redt je het niet.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:27

En niet iedereen gaat een d/v wedstrijd rijden of heeft daar de gelegheid voor of tijd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:28

ardo_iggy schreef:
In het westen.

En mam haal je kop eens uit het zand dressuur matig door een hindernis kom je er echt niet meer bij.
Neem het voorbeeld van Yvonne met die bruine pony rijdt er ook dressuur matig door heen en redt het ook niet.

Het moet zo hard mogelijk wil je een beetje bij blijven in de marathon.

Je kunt anders wel 20 punten voor staan in de dressuur.
En dressuurmatig de marathon rijden maar zelfs dan redt je het niet.

En daar gaat nou de discussie over hoe kunnen we het beter voor elkaar gaan krijgen
En eeh Jan vd Broek wint ook de marathon niet...

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:37

zonder nou iemand in discrediet te brengen, mijn info komt van iemand binnen het KNHS. Ik denk dat zowel Ardo als ook Echwel beide een punt hebben. De wedstrijd druk kun je imo ook zoeken tijdens een D/V doe je gelijk dressuur ervaring op met een jong dier.terwijl het zekers een prettig aanzicht is als er iemand met rust in een constant tempo zonder te plukken door de marathon rijd.
Al met al als deze regelements wijziging door zet krijgt nog menig rijder een zware kluif, komen er diverse paarden te koop? en paarden met dressuur aanleg worden meer euries waard? we zullen zien. zal er nog 1 in koppen er wordt gespeculeerd om de winstpunte in hetr sgwm te gaan koppelen aan rijder en paard dus niet alleen aan de rijder met name voor de enkelspan rijder gaat dit dan op.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:42

Haarlem die info heb ik natuurlijk ook :D en denk zeker dat dat voor enkelspan niet gek zou zijn, kun je met een jong dier mooi een klasse lager starten hoef hij/zij niet gelijk op topniveau mee te gaan..
Weet ook dat de startkaarten een andere opzet gaan krijgen..

En zeker als je ziet dat iemand in klasse 4 gewoon geen 50% kan rijden, maar wel meninstructeur is moet je je toch achter je oren gaan krabben

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:06

dat zou idd wel mooi zijn dat het systeem zo wordt dat wp aan een paard worden gekoppeld. Ik zie wel jonge dieren die gelijk klasse 3 moeten starten. Maar voor de ervaring is het wel mooi dat je wel gewoon alles mag rijden. En mijn vriend probeerd ook dressuurmatig door de hindernissen te rijden. Is hier vorig jaar in vrouwenpolder 1e mee geworden in klasse 1. Maar hij heeft ook meestal wel een goede dressuur.Maar goed het gaat wel steeds sneller allemaal.

We zullen het allemaal wel zien. Nu er maar van uit gaan dat de mensen zoveel om hun dieren geven dat ze ze niet kapot rijden (helaas is dit niet altijd het geval)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:10

Maisie schreef:
We zullen het allemaal wel zien. Nu er maar van uit gaan dat de mensen zoveel om hun dieren geven dat ze ze niet kapot rijden (helaas is dit niet altijd het geval)

Soms moet je de dieren tegen de mensen beschermen..
1 klasse lager starten dan je laatst genoteerde klassering vind ik ook wel een goede, ohz is het niet anders

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:36

Echwel schreef:
Euhhhh 100 en 75 geloof ik op de wachtlijst :D :D
Bel Hans maar even dan weet je snel meer

gedaan en zijn voicemeel ingesproken :)
heb de dagen allebei vrij gehouden, want ook van de organisatie in Blaricum heb ik (maar ook de rest) nog niets gehoord.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:37

Hij is nu bereikbaar :D :D zat met hem te kletsen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:38

Ik weet niet of ze die regels er allemaal doorheen gaan krijgen Haarlem. Het klinkt mij goed in de oren, maar bij heel veel anderen juist niet. En in theorie hebben ze daar nog een punt ook: We rijden een SAMENGESTELDE wedstrijd, dan mag 1 onderdeel nooit zoveel bepalen.

Ik ben het er niet mee eens dat je niet dressuurmatig hindernissen en vaardigheid kunt rijden. Er is natuurlijk een verschil tussen dressuurmatig en dressuur rijden. Er is een verschil tussen eerlijk blijven rijden en rukken en plukken. En met eerlijk rijden kun je zeker een marathon winnen. Voorbeeld, Peter Vrolijk op het NK vorig jaar.
Vaardigheid is zeker dressuurmatig te rijden, die wordt alleen steeds technischer en rijtechnischer. Ook hier het verschil tussen het rijden van een vaardigheid of racen. Ook galoperen kan namelijk dressuurmatig, verzamelen en verruimen, wissels, soepel links en rechts. Als dat niet dressuurmatig kan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:40

Echwel schreef:
Hij is nu bereikbaar :D :D zat met hem te kletsen

dan belt ie straks wel terug denk :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:45

Sjonniej dat zou je kunnen oplossen door de dressuurproeven aan te passen, zodanig maken dat je laat zien dat je alles beheerst en als je hoger in de klasses komt steeds meer beheersing van: hebben..
Deze proeven zijn wat dat betreft beetje overmatig, op een diagonaal 3 soorten stap laten zien ja mooi maar niet als je een ring naast de vaardigheid legt
en daar zou dus rekening mee gehouden moeten worden

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:57

Wij wonen in een land van compromissen, het zal er wel op uitdraaien dat er zeker wijzigingen volgen voor het seizoen 2010 maar in mindere mate dan nu wordt gespeculeerd.
Dat het wstpt systeem wordt gekoppeld aan de combinatie van paard en rijder oke, maar men wil de nadruk leggen op de enkelspannen omdat deze geen paarden kunnen wisselen onder dezelfde startkaart/wagennummer. dit kan wel met 2 en langspannen. op z'n minst zou men
(ook met 2 en langspannen) moeten kunnen aantonen dat het (jonge) paard klaar is voor de klus. voor klasse 4 en binnen het FEI geldt al zo'n systeem. maar bij 123 wedstrijden? OHZ geldt ook een minimale leeftijds grens voor het paard welke klasse men moet starten ook al ben je ZZ ++++ st george or what ever :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:34

Echwel schreef:
Zeker wat betreft dressuur je weet zelf toch wel of je die 50% kunt halen, laten we eerlijk zijn dat is overal een 5 dus hoe moeilijk kan dat zijn
Ik heb er één gezien die haalt net een 3,5... :D

Ik denk dat in de wedstrijd zelf de dressuur hard genoeg door drukt. Het verschil tussen een rijder die hard rijdt en iemand die gewoon rijdt bedraagt weinig meer dan 5 punten, een verschil dat in de dressuur snel gemaakt is.
Wel ben ik het er mee eens dat de winstpunten veel te snel vergeven worden. Hier zou men ook een veel strengere norm mee mogen hanteren al blijft dat lastig bij een sgmw.
Een veel strengere degradatienorm zou ook niet verkeerd zijn.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:11

haarlem schreef:
Wij wonen in een land van compromissen, het zal er wel op uitdraaien dat er zeker wijzigingen volgen voor het seizoen 2010 maar in mindere mate dan nu wordt gespeculeerd.
Dat het wstpt systeem wordt gekoppeld aan de combinatie van paard en rijder oke, maar men wil de nadruk leggen op de enkelspannen omdat deze geen paarden kunnen wisselen onder dezelfde startkaart/wagennummer. dit kan wel met 2 en langspannen. op z'n minst zou men
(ook met 2 en langspannen) moeten kunnen aantonen dat het (jonge) paard klaar is voor de klus. voor klasse 4 en binnen het FEI geldt al zo'n systeem. maar bij 123 wedstrijden? OHZ geldt ook een minimale leeftijds grens voor het paard welke klasse men moet starten ook al ben je ZZ ++++ st george or what ever :D

Dan ben ik toch heel erg benieuwd welk systeem jij bedoeld.
Want naar mijn weten kun je gewoon met een heel nieuw span kl4 starten en voor de Fei heb je alleen de goede paspoorten nodig en je kunt starten als de paarden de juiste leeftijd bereikt hebben.