[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

Chel_w

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:20

Misschien niet altijd gevaarlijk maar wel een groter risico. Ik ben geen menner maar mocht wel een keer mee, 1e ervaring, het paard liep schuin achteruit een slootje in. Dat was wel even schrikken. Gelukkig met een sisser afgelopen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:42

boeli schreef:
goeie vraag haha

ik weet het nog niet.. ik weet nog niemand die dat eventueel wil/kan gaan doen... :( ..
maar ja .. ik hoop dat ik snel iemand vind.. :)

Je hebt pb.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:35

Ik vind het gevaarlijk, ik ga ook nóóit alleen mennen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:49

Ook onder het zadel wordt het altijd geadviseerd om samen naar buiten te gaan en nooit alleen.[/quote]
[quote="Sjonniej"]

Ik heb een jaar geleden mijn brave Kwpn-er verkocht en er een knal onervaren 3jarig Kwpn spring gefokt paard voor terug gekocht. Inmiddels bijna een jaar betuigd en sinds september 2008 OHZ.
nu ga ik OHZ wanneer ik daar zin in heb, wacht niet totdat er iemand is die ook mee wil dus meestal alleen op pad (OHZ) maar mennen met dezelfde nog relatief onervaren ruin geen denken aan.

In tegenstelling met de vorige ruin daar deed ik alles mee en alleen o.a. naar men en OHZ les over de weg buiten ritten interval enz. Dat paard was echt blind te vertrouwen, ja ik weet blijft een vluchtdier maar dat was hij even vergeten. m'n jonkie weet als geen ander dat hij als vlucht dier is geboren, houdt het spannend!

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:23

Ik zelf vind het niet een prettig idee er alleen op uit te gaan, straks gebeurt er weleens wat en dan is er niemand...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:41

MisteryHorse schreef:
Ik zelf vind het niet een prettig idee er alleen op uit te gaan, straks gebeurt er weleens wat en dan is er niemand...

En als je dan alleen te voet of op de fiets gaat??? }>

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:11

jesito schreef:
MisteryHorse schreef:

En als je dan alleen te voet of op de fiets gaat??? }>

maar dan heb je geen paard bij je he ..
als je een paard bij je hebt heb je meer risico he .. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:19

Is dat zo?
Je hebt nog steeds te maken met andere weggebruikers waarvan je niet weet in welke staat zij achter het stuur zitten.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:36

jesito schreef:
Is dat zo?
Je hebt nog steeds te maken met andere weggebruikers waarvan je niet weet in welke staat zij achter het stuur zitten.

ja oke dat is zo.. maar paarden zijn schrik dieren en je weet nooit wat ze gaan doen..
dus loop je meer risico als je een paard bij je hebt dan dat je alleen loopt of fietst..

en een paard voor de kar heb je minder onder controle als er iets gebeurd als onder het zadel... :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:19

boeli schreef:
jesito schreef:
Is dat zo?

ja oke dat is zo.. maar paarden zijn schrik dieren en je weet nooit wat ze gaan doen..
dus loop je meer risico als je een paard bij je hebt dan dat je alleen loopt of fietst..

en een paard voor de kar heb je minder onder controle als er iets gebeurd als onder het zadel... :)

Vind ik ook!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:23

Ik had vandeweek de boel even op de kletter van een rammelende vrachtwagen. Wat kan mijn groom dan doen? Uiteidelijk zal ik het moeten oplossen. Het enigste wat een groom dan kan doen is zorgen dat de kar op zijn wielen blijft in een bocht of helpen als het echt misgaat.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:26

Ja precies Napie en soms kan dat al een heleboel ellende schelen toch? Helemaal 100% veilig is het nooit, ook niet met groom, daar heb je gelijk in.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:24

Mijn vader heeft laatst in de sloot gelegen met paard en wagen, nou, dan wil je echt een groom! Gelukkig waren ze met z'n tweeën. De een hield het paard rustig en de ander maakte hem los en trok de kar uit de sloot. Daarna hebben ze gewoon weer ingespannen en zijn verder gegaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:35

Napie schreef:
Ik had vandeweek de boel even op de kletter van een rammelende vrachtwagen. Wat kan mijn groom dan doen? Uiteidelijk zal ik het moeten oplossen. Het enigste wat een groom dan kan doen is zorgen dat de kar op zijn wielen blijft in een bocht of helpen als het echt misgaat.

Het 'enigste' wat jouw groom in dat geval had kunnen doen, had wel een hoop ellende kunnen voorkomen, als dat nodig was geweest. Ook zou je groom naar de vrachtwagen kunnen gebaren dat deze wat afstand moet nemen als hij van achteren komt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:18

Ik rijd ook vaak in mijn eentje. Toen we nog tweespan reden gingen we wel altijd met z'n tweeen. Maar met 1 paard vind ik het niet noodzakelijk om met een ervaren paard die dus ook verkeersmak ik met z'n tweeen op de kar te zitten. We rijden dan elk met een paard en koets.

Dineoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:16

Ik heb gisteren ervaren.
Ben een ervaren menner men altijd, Gisteren voor eerste keer me tinker voor de kar gehad.
Ervaren tinker die kan voor de kar schrikt nergens van verkeersmak en alles.
We zaten met z`n drieen op de kar en ja natuurlijk schrikt hij een keer:S.
En op hol er vandoor niet meer aan te beginnen natuurlijk. Het gaat zo`n kracht monster. Jammer genoeg voor ons nam hij een lantarenpaal mee. ( paard heeft niks ik zit hier nu thuis met hersenschudding ect:S) Dus als een paard gaat gaat hij echt en geen mogelijkheid om hem stil te zetten.
De rest kwam er gelukkig goed vanaf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:36

Dineoh schreef:
Ik heb gisteren ervaren.
Ben een ervaren menner men altijd, Gisteren voor eerste keer me tinker voor de kar gehad.
Ervaren tinker die kan voor de kar schrikt nergens van verkeersmak en alles.
We zaten met z`n drieen op de kar en ja natuurlijk schrikt hij een keer:S.
En op hol er vandoor niet meer aan te beginnen natuurlijk. Het gaat zo`n kracht monster. Jammer genoeg voor ons nam hij een lantarenpaal mee. ( paard heeft niks ik zit hier nu thuis met hersenschudding ect:S) Dus als een paard gaat gaat hij echt en geen mogelijkheid om hem stil te zetten.
De rest kwam er gelukkig goed vanaf.

Dat is idd erg vervelend, gelukkig is het nog allemaal redelijk afgelopen, maar je vertrouwen loopt ook wel een deukje op zo.
Jij veel beterschap.

Dineoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:16

Dat zekerweten was net weer beetje begonnen met alles na bevalling van me dochtertje 4 maandjes terug lekker weer:(
dank je

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:39

Ook wij gaan nooit alleen mennen, zeker niet met ons tweespan. Als ze schrikken en ze gaan ervandoor dan kan de groom inderdaad weinig doen. Maar stel dat je pech hebt (riem stuk of zo) dan is het toch handig dat je iemand bij je hebt. Die extra persoon kan dan de paarden vasthouden of het tuig oplappen terwijl jij op de bok de paarden bij de teugels houdt. Of misschien moet je wel uitspannen, dan is een groom ook welkom. En verder is het handig om iemand bij je te hebben als je moet oversteken op een druk kruispunt. En in het ergste geval, als jij je bezeert, dan kan er altijd iemand helpen of alarm slaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:50

Het ligt er aan waar ik ga rijden. Hier thuis rij ik met de shet wel eens alleen op het achterland en rij ik wel eens alleen een doodlopend paadje hier langs het huis op en neer, maar ik ga NOOIT alleen de weg op.

Damian

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:48

Ik heb mijn pony pas beleerd voor de koets. Of ik ooit alleen op pad zou gaan, blijft toch nog een groot vraagteken.
Het is een pony van 1.22m, dus érg sterk is hij niet. De koets is een splinternieuwe marathonkoets, dus ook met remmen.

Het enige waarom ik nu nog een groom nodig heb, is omdat mijn pony nog wat moeite heeft met vertrekken (hij heeft nog maar 3 keer voor de koets gestaan). Soms gaat het goed, maar soms wilt hij vertrekken en is de tegenkracht te groot waardoor hij gaat twijfelen en blijft staan of een paar stapjes achteruit zet. Dan is het toch wel handig om een groom te hebben die eventjes naar voren loopt en de pony aanmoedigt om toch vooruit te gaan.

Het is denk ik altijd wel handig om iemand bij te hebben, je voelt je altijd zekerder... Maar ik weet niet of ik het ooit zal vertrouwen om alleen op pad te gaan. Als ik echt niemand heb om met me mee te gaan, denk ik wel dat ik het eventueel zou overwegen.

Mijn vriend zou bijvoorbeeld wel meekunnen, maar dan ga ik nog beter alleen denk ik... Hij denkt helemaal niet na over mijn pony. Hij zou pas ingrijpen als het te laat is, of als ik al van de koets ben afgesprongen om ongevallen te voorkomen. Dan zou hij me vragen: "waar jaag jij je toch over op? Er is toch niets gebeurd?" En daar kan ik me zo hard in opjagen, want een ongeluk is héél rap gebeurd als je niet snel ingrijpt.
Dan denk ik dat het nog veiliger zou zijn als ik alleen was, want dan zou ik me niet opjagen in mijn zorgeloze vriend en dan zou ik me volledig op mijn pony kunnen concentreren.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:51

ik zou het wel willen maar ze is net beleerd dus het inspannen is al niet zo handig in me eentje.

misschien later wel, maar vind het ook wel leuker met iemand erbij.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:55

cherish schreef:
ik zou het wel willen maar ze is net beleerd dus het inspannen is al niet zo handig in me eentje.

misschien later wel, maar vind het ook wel leuker met iemand erbij.

Daar heb je ook gelijk in. Het is leuker met iemand erbij, al is het maar voor het gezelschap :o
Bij mij lukt het inspannen ook nog niet helemaal alleen. Het optuigen lukt wel perfect, maar het werkelijk voor de koets zetten is nog wat moeilijker. Dan hou ik de burry omhoog en laat ik iemand anders hem voor de koets zetten, zodat ik dan de burry omlaag kan doen en Romeo kan vastmaken aan de koets.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:55

sander_lotte schreef:
Het optuigen lukt wel perfect, maar het werkelijk voor de koets zetten is nog wat moeilijker. Dan hou ik de burry omhoog en laat ik iemand anders hem voor de koets zetten, zodat ik dan de burry omlaag kan doen en Romeo kan vastmaken aan de koets.
Door het paard gewoon vast te zetten en dan zelf de kar er achter te trekken misschien...? :o? :P

Als ik in je profiel kijk lijkt het een heel laat veulen van 2006, feitelijk dus nog maar 2,5 jaar oud. Beter het nog rustig aan te doen...
Hij is wel mooi geworden hoor ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 08:09

Ja idd met zijn tweeen is wel gezelliger, want alleen is ook vaak saai.
Ik zet idd ook mijn pony vast en rol de kar naar hem toe en span hem zo in.
Maar met een shet is dat wel heel makkelijk.

Trouwens ik heb ook even gespiekt sander_lotte, wat een mooie pony is dat en volgens mij kan die best gaaf lopen.