Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gem schreef:jij kent hem het beste,waarschijnlijk hoef je dan ook niet te koelen,maar er zijn mensen die wel koelen.dus is persoonlijk.Slobber is idd voor na de wedstrijd, maar daar heeft hij op de groompunten niets aan.
Jerrycans zijn te koop... de legerdump ("Valkenburg") zit hier in het dorp, die hebben van alles. Maar half oktober dan zal het niet meer zo warm zijn, en mijn paard zweet niet snel van het werk.
Ik vrees zelfs dat zijn hartslag aan de start hoger is dan bij aankomst. De adrenaline kan hoog zijn bij aanvang.
Napie schreef:Ik probeer juist kilo's aan de pony's te krijgen. Ik baal wat van mijn stal. Mag zelf niet hooi bijvoeren en voor mijn idee krijgen ze te weinig, ik mag geen shelter plaatsen en ze mogen ook niet de hete uren op stal en er is geen schaduw in het land. Het water komt uit een bron en bevat voor mijn idee teveel ijzer. Bah.... toch rustig kijken of er iets anders is maar ben bang dat het dan minder weidegang wordt
VanHuisUit schreef:Zorg dat je paard voordat je gaat rijden goed heeft gedronken geef hem bijv uurtje voor die tijd flink natte slobber evt met electrolyt.
zadel/hoofdstel er dan af en rustig afspuiten/vernevelen met waterslang eerst op hals/benen en dan naar achteren toe. Ondertussen (evt met je zweepje bijv) water steeds weghalen. Dus vernevelen, weghalen etc. Dat een minuut of 5 achter elkaar. Dan even stappen minuutje of 5 a 10 en herhalen van het afspuiten /vernevelen (dus dat je een straal hebt die je verbreekt met je vinger op de slang).
Dat 2 a 3x doen, ben je dus half uurtje / drie kwartier beter. Dat moet voldoende zijn.
Als je geen waterslang hebt met emmer sponzen, benen, hals, en naar achteren toe werken. Afstrijken, wandelen en opnieuw.
Dat wandelen tussendoor is om het nazweten op het water te voorkomen, net als het water eraf halen. ANders ontstaat er een (warm) 'filmpje' om je paard.
Zadel er dus wel afhalen. Kun je er later weer opleggen mocht je dat wilen om bijv naar huis te rijden. Voor het prettige zou ik dan even schoon dekje meenemen.
Vooral geen handdoeken of zoiets over je paard heen hangen, houdt allemaal warmte vast. En rustig wandelen liefst beetje in de wind. Wel in beweging blijven dan anders stijven ze.
keona schreef:Ik zou zeggen gewoon niet rijden,les kun je verzetten.dit weer is voor ons warm maar voor je paard nog warmer.als wedstrijd is dan kun je niet anders ,maar je paard met dit weer aan het werk zetten voor een les.nee voor mij is het nu een no go. Terwijl ik een mooi weer ruiter ben
VanHuisUit schreef:Gem online inschrijven voor wedstrijden gaat vaak pas maand van tevoren.
Leuk zo'n camera!