[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:01

Slobber is idd voor na de wedstrijd, maar daar heeft hij op de groompunten niets aan.
Jerrycans zijn te koop... de legerdump ("Valkenburg") zit hier in het dorp, die hebben van alles. Maar half oktober dan zal het niet meer zo warm zijn, en mijn paard zweet niet snel van het werk.
Ik vrees zelfs dat zijn hartslag aan de start hoger is dan bij aankomst. De adrenaline kan hoog zijn bij aanvang.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:08

Gem schreef:
Slobber is idd voor na de wedstrijd, maar daar heeft hij op de groompunten niets aan.
Jerrycans zijn te koop... de legerdump ("Valkenburg") zit hier in het dorp, die hebben van alles. Maar half oktober dan zal het niet meer zo warm zijn, en mijn paard zweet niet snel van het werk.
Ik vrees zelfs dat zijn hartslag aan de start hoger is dan bij aankomst. De adrenaline kan hoog zijn bij aanvang.
jij kent hem het beste,waarschijnlijk hoef je dan ook niet te koelen,maar er zijn mensen die wel koelen.dus is persoonlijk.
ik wens je veel succes en veel gezelligheid

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 06:39

Je kunt ook lege melkkannen nemen, van die 1,5 liter dingen.

Vorig jaar was het nog wel warm in Teteringen, ik heb toen nog wel moeten koelen. Op 1 of andere manier waren vorig jaar alle wedstrijden met warm weer. Zelfs Ysselsteyn begin maart over de 20 graden en dit jaar was het ook al erg zonnig.

Je kunt het je paard leren dat hij kalm blijft met water spuiten. Onze pony's raakten er ook van in paniek. We hebben het ook met trainingen geoefend en nu vinden ze het zelfs fijn. Ik merk ook aan ze wanneer het genoeg is, dan gaan ze tegenstribbelen. In het begin gingen ze compleet over de kook van al dat water maar nu zijn ze zo ver dat ik zelfs een jerrycan met tien liter helemaal over ze heen kan gooien bij erg heet weer tijdens de wedstrijd.

L_Rivaldo

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:47

Wat wij altijd doen bij de groompunten en erna is stukjes appeltjes in het water laten drijven dan happen ze ernaar en dan krijgen ze toch water binnen. Helpt hier goed ze wilde eerst nooit drinken onderweg.

Hier nu 2dagen kwartiertje gewandeld met de jongens. Vanmorgen vlug in een weiland gezet waar ze ook in de schaduw kunnen staan.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:11

Krijgen ze een appeltje wel weg met een bit in de mond?
Ik laat Coldy eigenlijk nooit iets eten met een hoofdstel om (wel drinken als ze wil).

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:26

Barney en Pip krijgen ook altijd wat appel en die drijven inderdaad ook in het water. Ze nemen soms een hapje en dat gaat vooralsnog prima met rijden. Soms laten ze het vallen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:20

Ollie heeft in klasse 1 en 2 endurance dan, nog nooit gedronken onderweg. Wel na afloop en in de vetgate maar onderweg is ze gewoon te druk met 'vooruit willen'. Daar de turgor altijd super is (altijd alles zelfde als bij start, vorig jaar een keer na afloopt zelfs beter dan bij start, ze was toen zo hengstig dat ze niet wilde eten voordat we de trailer in gingen en toen had ze turgor -2 bij start (ze heeft altijd 1 of <1), had dat nog nooit gehad...) heeft ze het blijkbaar ook niet nodig.
Rizanta dronk ook nooit onderweg als we langere afstanden trainden voor de wagen, stond ook op pulp-truc :-)
De pulp-muesli truc is zo leuk dat het bij Barney ook goed heeft gewerkt. Doe het al jaren zo en werkt altijd, links of rechtsom. Moet niet liegen trouwens, bij Ollie gebruik ik nu zemelen omdat ze soms zo heftig reageert op muesli (bulten).
Enige wat Ollie onderweg wil eten/slurpen is van die slobber met veel suiker erin maar goed daar krijgt ze dus bulten van dus dat doen we niet, misschien ooit als ze k3 gaat doen.

Doe het ook altijd zonder groom onderweg (ook k2) groom bij start/finish/vetgate is erg fijn. Dus kan me voorstellen dat als je gewoon je groom hebt die op de wagen zit dat dat 'genoeg' is. Maar ligt ook beetje aan je paard en hoe handig je zelf in alles bent.
Koelen moet je ze gewoon leren. Bij k1 koel ik vaak helemaal niet bij de finish, als ik zonder groom rij gaat dat niet en ik bied altijd direct aan is toch leuk om te kijken of dat lukt. Voor nakeuren wel natuurlijk, dan zien ze er ook 'netter' uit vind ik. Maar in oktober doe je dat ook niet, want dan is het vaak veel te koud. Is het meer dekens erop en even licht de spons erover voor 't gezicht.

Dus tip tegen die tijd: neem genoeg dekens mee. En neem zowiezo ook goede regendekens mee. Ik heb altijd wel een stuk of 6, 7 dekens bij me, soms nog wel meer... 2x wol dik, 2x fleece dun, 1x fleece groot, 1x regendeken, 1x vliegendeken ...

Je kunt ze ook onderkoelen, dat geeft ook een te hoge hartslag...
En vergeet niet dat de lange trailerreis dus ook energie / vocht vraagt (incl het hooinet!) dus zorg vooral ook dat ze voordat ze op de trailer gaan en direct nadat ze trailer uitkomen goed drinken / vochtig eten tot zich nemen. Ollie krijgt altijd halve emmer voordat ze trailer op gaat en in de trailer heb ik ook een halve emmer met slobber van pulp/zemelen/wortelen. Is ook altijd leeg als we aankomen.

Beenbescherming had ik bij Rizanta wel, die had dat echt nodig. Maar kan makkelijk zand tussen komen en kan erg warm worden en wondjes en irritatie geven. Als het niet hoeft, niet doen. Bij al mijn andere paarden had ik nooit beenbescherming, bij Ollie dus ook niet.

Leuk Gem dat je gaat starten!

Wat een ge-K Napie bij je stal... weet niet hoe het bij jullie weides is maar die van mij krijgen gewoon flink hooi gevoerd, staat gewoon geen sprietje goed gras meer op met die droogte...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 19:03

Napie schreef:
Ik probeer juist kilo's aan de pony's te krijgen. Ik baal wat van mijn stal. Mag zelf niet hooi bijvoeren en voor mijn idee krijgen ze te weinig, ik mag geen shelter plaatsen en ze mogen ook niet de hete uren op stal en er is geen schaduw in het land. Het water komt uit een bron en bevat voor mijn idee teveel ijzer. Bah.... toch rustig kijken of er iets anders is maar ben bang dat het dan minder weidegang wordt

Vervelend nanda, ik snap goed jou punten, ik vind het ook heel belangrijk dat ze in ieder geval kunnen kiezen of ze in de schaduw of zon willen staan. Vanmorgen dan ook expres in zo´n landje gestaan waar de heg en bomen veel schaduw geven. Zeker met deze temperaturen. Wat raar dat ze niet naar binnen mogen. Misschien is degene die ik je toen over vertelde nog wat voor je ? las toevallig vandaag op haar fb dat ze om 4 uur de paardjes op het land had gezet zodat ze toch buiten konden staan en haalde ze voor de hitte naar binnen. Echt iemand die om zijn dieren en van andere geeft. ik zal me ogen open houden voor je

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:28

Jemig Nanda dat is wel goed piepppppp.

Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt. Ik zou dan ook rustig verder gaan kijken.

De groom mag de zweep uit de koker nemen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:40

Vanmorgen mijn trailer in de tweede laag beits gezet, laten drogen en deze midden in het weiland neergezet met een lekker vol hooinet eraan. Hebben ze toch wat schaduw. Nickey heeft lekker gezwommen vanavond. Morgen appels in de vriezer en die op de hete uurtjes voeren. Waterbak zit helemaal weer vol. Stuk geruster nu

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:15

Om mezelf nog eens extra te motiveren en belonen voor het bijna inschrijven (kan ik er wat aan doen dat het online inschrijfformulier nog niet op de KNHS-site staat? O:) ) koop ik morgen "in partnership" met mijn zoon een camerabril :D .
Altijd al willen hebben voor de marathon, maar aangezien dat wel een heel lang verhaal gaat worden, vind ik dat ik hem voor de mendurance ook wel waard ben :P :)) .

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:18

Mendurance menners even een vraag. Spaart weer een topic aanmaken.
Ik ben nog in sterke twijfel of ik vandaag om half 8 naar de springles ga. Maar mocht ik toch gaan dan wil ik wel goed voorbereid gaan en daar kunnen de mendurance menners mij beter advies in geven dan de gemiddelde dressuurruiter/springruiter.

De springles zal hoogst waarschijnlijk aan intensiteit aangepast worden aan de warmte, maar ik wil daarna goed koelen.

Wat ik volgens jullie de beste methode om te koelen aan het eind van de les? Wil bij voorkeur mijn tuig droog houden, maar mocht anders toch beter zijn, dan moeten ze maar een keer een douche krijgen.
Ik lees hier en daar verschillende methodes over het koelen. Dus kom er niet echt uit.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:14

Zorg dat je paard voordat je gaat rijden goed heeft gedronken geef hem bijv uurtje voor die tijd flink natte slobber evt met electrolyt.

zadel/hoofdstel er dan af en rustig afspuiten/vernevelen met waterslang eerst op hals/benen en dan naar achteren toe. Ondertussen (evt met je zweepje bijv) water steeds weghalen. Dus vernevelen, weghalen etc. Dat een minuut of 5 achter elkaar. Dan even stappen minuutje of 5 a 10 en herhalen van het afspuiten /vernevelen (dus dat je een straal hebt die je verbreekt met je vinger op de slang).
Dat 2 a 3x doen, ben je dus half uurtje / drie kwartier beter. Dat moet voldoende zijn.

Als je geen waterslang hebt met emmer sponzen, benen, hals, en naar achteren toe werken. Afstrijken, wandelen en opnieuw.
Dat wandelen tussendoor is om het nazweten op het water te voorkomen, net als het water eraf halen. ANders ontstaat er een (warm) 'filmpje' om je paard.

Zadel er dus wel afhalen. Kun je er later weer opleggen mocht je dat wilen om bijv naar huis te rijden. Voor het prettige zou ik dan even schoon dekje meenemen.

Vooral geen handdoeken of zoiets over je paard heen hangen, houdt allemaal warmte vast. En rustig wandelen liefst beetje in de wind. Wel in beweging blijven dan anders stijven ze.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-07-15 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:15

Gem online inschrijven voor wedstrijden gaat vaak pas maand van tevoren.
Leuk zo'n camera!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:34

VanHuisUit schreef:
Zorg dat je paard voordat je gaat rijden goed heeft gedronken geef hem bijv uurtje voor die tijd flink natte slobber evt met electrolyt.

zadel/hoofdstel er dan af en rustig afspuiten/vernevelen met waterslang eerst op hals/benen en dan naar achteren toe. Ondertussen (evt met je zweepje bijv) water steeds weghalen. Dus vernevelen, weghalen etc. Dat een minuut of 5 achter elkaar. Dan even stappen minuutje of 5 a 10 en herhalen van het afspuiten /vernevelen (dus dat je een straal hebt die je verbreekt met je vinger op de slang).
Dat 2 a 3x doen, ben je dus half uurtje / drie kwartier beter. Dat moet voldoende zijn.

Als je geen waterslang hebt met emmer sponzen, benen, hals, en naar achteren toe werken. Afstrijken, wandelen en opnieuw.
Dat wandelen tussendoor is om het nazweten op het water te voorkomen, net als het water eraf halen. ANders ontstaat er een (warm) 'filmpje' om je paard.

Zadel er dus wel afhalen. Kun je er later weer opleggen mocht je dat wilen om bijv naar huis te rijden. Voor het prettige zou ik dan even schoon dekje meenemen.

Vooral geen handdoeken of zoiets over je paard heen hangen, houdt allemaal warmte vast. En rustig wandelen liefst beetje in de wind. Wel in beweging blijven dan anders stijven ze.

Dankje VHU.
Ga ervan uit dat ik dan moet beginnen met koelen zodra ik klaar ben in de les. Niet eerst uitstappen, maar meteen beginnen met koelen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:48

Ik zou zeggen gewoon niet rijden,les kun je verzetten.dit weer is voor ons warm maar voor je paard nog warmer.als wedstrijd is dan kun je niet anders ,maar je paard met dit weer aan het werk zetten voor een les.nee voor mij is het nu een no go. Terwijl ik een mooi weer ruiter ben

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:52

keona schreef:
Ik zou zeggen gewoon niet rijden,les kun je verzetten.dit weer is voor ons warm maar voor je paard nog warmer.als wedstrijd is dan kun je niet anders ,maar je paard met dit weer aan het werk zetten voor een les.nee voor mij is het nu een no go. Terwijl ik een mooi weer ruiter ben

Keona, twijfel ook nog, maar wil ieder geval als ik ga, wil ik gewoon goed voorbereid gaan met betrekking tot koelen. Zaterdag en Zondag heb ik ook concours gelukkig wel alles voor de middag. Maar dan is het ook eigenlijk gewoon te warm om te werken.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:18

Niets toe te voegen aan de tips van VHU.

Met dit weer zou ik echt opletten, mijn voorkeur heeft het ook niet.

Vrijdag zou ik met Pip naar Annemarie vd Toorn gaan voor een cursus massage, die heb ik afgezegd want ik vind ook dat korte stukje op de trailer te heftig voor hem. Zaterdag zou ik met Barney communicatie 1 doen maar ook dat heb ik afgezegd en toen kregen we een mailtje dat de hele cursus wordt verzet ivm de hitte. Ik raak misschien mijn geld wel kwijt voor de massage maar dat is dan niet anders, ik vind het veel te heftig ze nu te belasten met een trailer ritje. En dat ritje is maar 20 minuten maar onze trailer is laag en dat is gewoon een oven.

Ik heb ze vandaag gedouched, zweetmes erover en rollen in het zand. Toen nog pulp gegeven met electrolyten, minder dan normaal maar dan hebben ze wel extra vocht binnen en wat zouten extra. Daarna zijn ze op stal gegaan, zij hebben buitenstallen in de schaduw. Zij hebben in de wei ook schaduw door een boom naast de wei maar ik vond het toch wel heftig buiten dus om half drie binnen gezet. De rest van de paarden hebben geen schaduw en die zijn begin middag op stal gegaan.

Hoe gaat het bij jullie met de warmte en de paarden?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:22

VanHuisUit schreef:
Gem online inschrijven voor wedstrijden gaat vaak pas maand van tevoren.
Leuk zo'n camera!

Heb mijn eerste oranje mendurance-rozet al gewonnen: zojuist de bevestiging van inschrijving gehad en dat ik de eerste ben :)) . Nu nog een goede prestatie zien neer te zetten mét paard O:) _O- .

Vertel eens VHU, wat is het geheim van de pulp-muesli en hoelang / hoeveel van te voren voer je dat?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:50

Nou ik ga dadelijk op stal kijken hoe het paard er aan toe is. Eventueel de pulp/slobber truck toepassen bij die van mij en even koelen voor de lekker.

Dan maar even beslissen of we toch gaan rijden of niet.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:31

Ik ben koude appels wezen brengen op stal. Gelukkig toch een redelijke wind over het weiland. Hooi gevoerd in de schaduw van de trailer. De vliegenkappen zijn ook erg prettig. Geeft toch een beetje een zonnebril effect. Viel me mee hoe heet de paarden aanvoelen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:22

Idd direct koelen. UItstappen zonder koelen heeft geen zin want het is te warm.
Het ligt erg aan je paard of je met 30 graden kunt presteren of niet. Heb ook wel eens dressuur/spring en endurance gereden met die temperaturen en mijn ervaring is dat het best wel kan.
VOrig jaar nog Breda endurance was ook 30 graden ging prima. Maar dat gold niet voor alle paarden / pony's waren er toen veel afgekeurd.

De pulp/muesli/zemelen truc.
Pulp met water mengen, muesli erdoor en/of zemelen en dan paard leren geweekte pulp te eten met m/z en steeds minder m/z en verhoudingsgewijs steeds meer pulp.
That's it.
Hoeveel pulp je mengt op water moet je even uitvogelen en ook 'hoeveel' nattigheid je paard nog eet. Ik meng pulp altijd met flink warm water, is het na een uurtje goed uitgedijdt zeg maar. Dus als ik dan wedstrijd heb en ik sta op maak ik direct de pulp mix (een schep pulp en 3/4 emmer water bijv) en als ik dan bij stal kom is het klaar om te geven (soms nog wat water erbij doen). Muesli en zemelen doe ik er ook direct door.
Die van mij doen een moord voor de pulp / zemelen mix.
Momenteel geef ik ze trouwens met dat warme weer een soort soep van grasmix met water. Vinden ze ook heerlijk. Schep grasmix, emmer water erop. Even laten weken en slurpen maar.

Denk ook dat ze het zo goed eten omdat ik ze altijd in de groep voer, zijn ze gewoon jaloers op elkaar :Y) Ze hebben gewoon 24/7 hooi in de netten maar dat uit de emmers eten is blijkbaar erg bijzonder :+ Zet altijd een emmer extra neer, krijgen ze geen ruzie. Maar ze eten ook allemaal bij elkaars emmer, hebben vrijwel geen voernijd.

En Ollie is een enorme vreetzak, scheelt ook per paard. Ber mijn schimmeltje eet ook gewoon pulp zonder iets erdoor. Maar die muesli/pulp mix werkte altijd (in meer of mindere verhouding dus).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:41

Maar geef je de pulp / muesli om de extra energie of om de hoeveelheid water? Of beiden?

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:05

Goeie vraag, dat vroeg ik me ook af...

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:09

Er zitten veel vezels in pulp en suikers in gewone pulp. Ik geef zelf de pulp van Pavo omdat daar de suikers meer uitgehaald. Ik geef het puur voor het vocht en het langer in het lichaam houden van vezels ivm de darmwerking. Maar let op want zeker de gewone pulp kan wel dikker maken.