Ik zal je niet de tip geven: "ga les nemen!", maar een instructeur kan je wel erg goed helpen. Maar ik zal je wel wat tips geven.
Ga heel veel rijden, geen dressuur, maar heel veel rechte stukken in het bos. Let niet op zijn snelheid en het mooi lopen, maar op het recht lopen. Het heeft geen zin om te gaan dressuren en bochten te gaan rijden als je paardje niet recht is. Pas al hij recht is, kan je verder gaan.
Misschien kan het ook helpen om te corrigeren met de zweep.
Romeo heeft een tijdje gehad dat hij erg naar links trok (doet hij nu nog regelmatig), dit heb ik grotendeels afgeleerd gekregen door de zweep tegen de linker kant van zijn nek te leggen. Als hij niet reageerde, een klein tikje tegen de nek.
In het bos trekt hij nu niet meer naar links (hij ging soms echt gewoon van het paadje af het bos in), nu doet hij het wel nog op de verharde weg. Dat ligt ook wel nog wat aan mij, want ik heb schrik om op de weg rechts los te laten...en met reden! Romeo kreeg het vandaag in zijn bolletje om naar links te springen net op het moment dat er een auto in de tegenrichting kwam. De auto kon nog net uitwijken en ik kon voorkomen dat hij nog meer uitweek, maar ik was toch aardig geschrokken! Daarom hou ik dus graag rechts vast op de weg...maar ik werk eraan

Dus in het kort mijn tip: veel rechte stukken rijden en corrigeren met de zweep.