[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:57

@ IvysToeter: ik denk dat dit een best veel voorkomend probleem is hoor!
Ik zal je niet de tip geven: "ga les nemen!", maar een instructeur kan je wel erg goed helpen. Maar ik zal je wel wat tips geven.
Ga heel veel rijden, geen dressuur, maar heel veel rechte stukken in het bos. Let niet op zijn snelheid en het mooi lopen, maar op het recht lopen. Het heeft geen zin om te gaan dressuren en bochten te gaan rijden als je paardje niet recht is. Pas al hij recht is, kan je verder gaan.
Misschien kan het ook helpen om te corrigeren met de zweep.
Romeo heeft een tijdje gehad dat hij erg naar links trok (doet hij nu nog regelmatig), dit heb ik grotendeels afgeleerd gekregen door de zweep tegen de linker kant van zijn nek te leggen. Als hij niet reageerde, een klein tikje tegen de nek.
In het bos trekt hij nu niet meer naar links (hij ging soms echt gewoon van het paadje af het bos in), nu doet hij het wel nog op de verharde weg. Dat ligt ook wel nog wat aan mij, want ik heb schrik om op de weg rechts los te laten...en met reden! Romeo kreeg het vandaag in zijn bolletje om naar links te springen net op het moment dat er een auto in de tegenrichting kwam. De auto kon nog net uitwijken en ik kon voorkomen dat hij nog meer uitweek, maar ik was toch aardig geschrokken! Daarom hou ik dus graag rechts vast op de weg...maar ik werk eraan :Y)

Dus in het kort mijn tip: veel rechte stukken rijden en corrigeren met de zweep.

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:05

ik probeer hem nu inderdaad ook veel rechtuit te laten lopen.
alleen kan ook weer niet teveel de weg op i.v.m. zijn hoefjes.
dus ik rijd nu of in de wei of in de bak (en toch paar keer op de weg)
instructeur kan me inderdaad verder helpen, maar ik heb nu gewoon even geen mogelijkheid....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 21:15

Nou, paard is gewassen (maar niet wit ;( , had vanmorgen atex daasspray gebruikt, dus nu nog vage bruine vlekken te zien op het wit) en gevlochten. Alles is ingepakt, dus nu maar hopen dat het morgen een beetje wil. We hebben al een tijd niet serieus kunnen trainen ivm gezondheid en laatste dagen hielp het weer ook niet. Maar goed, zie het maar als een training ;)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:57

Succes Tine!

Naaltje, je hebt dan je nieuwe autootje? Bevalt t goed? Is je ontbloemde bloembol al verkocht?

Vrijdag was mn tuigje binnen. Kwaliteit slaat echt op niks, maar het is stevig en dus wel geschikt voor het beleren en om de meiden (met goede schoft- en borstonderlegger) met Sunny mee te laten mennen.
Kleurtje stond trouwens ook nog best leuk op de pony, haha!

Gisteren nog een tinker voor een wagentje gehad. Eerste keer sinds jaren dat hij weer voor de wagen stond. Tuigje was ze alweer gewend, daar hadden zn baasjes regelmatig mee rondgelopen, en ook het zwiepen van strengen en druk op de strengen ging prima. (wel meteen alles ff uitgeprobeerd, ga niet mn nek breken met andermans paard omdat iemand niet eerlijk tegen me is natuurlijk)
Paardje stond met inspannen ook doodbraaf stil, ging allemaal vlekkeloos. Het mennen zelf deed ze ook goed, ze trok netjes de wagen en ze heeft geen gekke dingen gedaan, alleen t beessie is zo scheef als een hoepel. We gingen echt in een dronkenmansgang door het bakje heen. De zweep die ik had was ook nog eens te kort, dus kon haar ook niet op de schouder corrigeren.
De komende weken gaat zn eigenaresse verder met het lange lijnen werk, zodat ze leert netjes recht te lopen, en dan na mijn vakantie gaan we het gewoon nog eens proberen (en dan zorg ik wel dat ik mn eigen zweep bij me heb, haha)

Ik heb nu mijn twee weken vakantie, dus ik zal bijna niet meer hier zijn (en straks dus een gruwelijke hoeveelheid bij te lezen hebben...) Ik ga jullie heeeeeeeeeeel veel paardenplezier wensen, en als ik tussendoor ff tijd heb piep ik wel even langs!

Groetjes, Lacuna

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:01

@Tine, heel veel succes vandaag +:)+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:06

wij gaan er zo vandoor. Kijken voor een nieuwe pony voor remko ben erg benieuwd !!

Eerst ferro zn medicijnen nog geven hij loopt gelukkig niet meer kreupel.

Tine succes he gewoon lekker voor jezelf rijden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:20

Maisie: gelukkig dat je er snel genoeg bij was zo te horen!
Succes met het bekijken van de pony spannend!!

Tine: succes vandaag op wedstrijd

Lacuna: Fijne vakantie!

De wagen gaat niet door voor ons.
Kreeg een heel raar mailtje binnen dat de kans groot is dat we voor niets helemaal naar zeeland rijden. Uiteindelijk komt het me pa ook niet zo best uit... de grote spier in zijn rug staat weer vast en dan kan hij echt niets. Dit heeft hij vaker ook dat ze dokter snachts moest komen om morfine te geven :(:) Toen we op de terug weg van Tum ophalen waren toen stond hij ook weer vast en dat was voor hem geen doen. Hopelijk gaat het voor hem snel weer over :(:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:33

@lacuun; vriendje had die cabrio al, dus we hebben nu met 2en gewoon 3 autos :') m'n ontbloemde bol is nog niet verkocht :) maar duurt niet heel lang meer denk ik ;)

Gisteren begonnen op m'n nieuwe plek, auto's wassen bij een dealer (demo's en huur). zwaar maar wel leuk

alleen echt ziek nu...vannacht een uur lang in de badkamer doorgebracht en een relatie met de wcpot begonnen :')

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:05

aaaahhh en wat heeft de wc pot je allemaal verteld\/
even zonder dollen, vervelend dat je zo beroerd bent.

tine, succes vandaag!

maisie, veel plezier!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:20

hij zei niet zoveel _O- :P
stom ding :))

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:25

Naaltje ik zou je adviseren om het bij je vriend te houden, de wc-pot heeft geen cabrio voor je. Dadelijk heb je een jaloerse vriend. Nieuwe werk is leuk gelukkig.

Laura krijgt rare mailtjes dus gaat niet naar de kar kijken, was dat waar je je concours kon inruilen?

Ferro minder kreupel gelukkig en voor Remco kijken naar een nieuw paard, die wat je van de week zei, forrest, maal ..... ben het even kwijt succes.

Lacuna lekker gemend met een tinker en tuigje is niet veel soeps maar genoeg om te beleren en de verzorgsters te laten prutsen.

Ik heb ook een nieuw tuigje binnen, alleen is de draagriem niet los en dat moet wel met een tweewieler, dus ik aan de verkoper gevraagd hoe we dit het beste oplossen, verwijst hij mij naar een tuigmaker, moet ik eerst kijken of dat kan, iemand ervaring daarmee?

Gisteren bij de pony's geweest en lekker gepoetst. is wel vermoeiend door mijn knie, maar wel lekker.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:27

nu ga ik een hele stomme vraag stellen...
maar waar zit de draagriem ook alweer?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:07

dat is de riem waar de lichtogen aan zitten. Bij sommige tuigen kan die bewegen, waardoor er minder druk op de schoft ontstaat, bij andere zit die vast.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:09

ohhhh die kan bij sommige toch door het schoftje heen bewegen?
dat heb ik ook.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:11

Waarom moet de draagriem los zitten bij een tweewieler?
Bij mijn vorige tuig was de draagriem los, bij mijn huidige (zilco classic) tuig hangt die vast.
Nu kan het lamoen niet meer scheef hangen, dat had ik soms wel bij mijn vorige tuig. Of als ik bij het inspannen eerst 1 kant van het lamoen in een lichtoog had hangen, zakte die helemaal omdat er aan de andere kant geen tegendruk was. Dit heb ik nu niet meer, dat is eigenlijk wel fijner :D

@ Naaltje: ik sluit me aan bij sonjim haar advies, de wc-pot kan je veel minder bieden dan je vriend...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:30

:))
denk dat vriend wel blij was dat ik op dat moment de wcpot aansprak _O- :')

w gaan zo een klein rondje met dids met de kar doen :) de lieverd bood het zelf aan :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:25

Afbeelding

Nou hier zijn we voor wezen kijken wel een leukje toch ??

Afbeelding
Vooral dat kopje

Afbeelding
en dan ferro die zichzelf zielig vind.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 16:32

Wat een leukerd Maisie, hoewel ik Ferro nog leuker vind.

Bij een tweewieler en een vierwieler met vast lamoen, zou je een losse moeten gebruiken omdat die lamoen in scheef terrein en bochten niet meebeweegt vanuit de kar. Dus als de kar scheef komt gaat de lamoen ook scheef bij een vast lamoenen krijg je druk op 1 kant van het schoftje. Bij ronde shetten gaat je schoftje in het ergste geval helemaal scheef hangen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:24

maar ferro is toch ook een beetje sielug?
leuk paardje hoor maisie! zit een lief koppie op.

Vandaag Rafiki 'helemaal' kaal geschoren.
wat een pak haar kwam er van dat kleine kereltje af zeg!
hij was erg braaf voor een veulentje.
alleen het stukje dicht bij zijn oortjes vond hij een beetje eng.
We hebben zijn benen niet geschoren, dus het is nu net of hij laarzen aan heeft.
Ziet er beetje maf uit, maar het heeft wel iets.
bovendien was het niet om de schoonheidsprijs te winnen, maar zodat hij het niet meer zo warm heeft.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:29

Wat een leukerd Maissie!!

Nou, ik heb vandaag een rare wedstrijd gehad. Was ruim op tijd, nog bij de ringmeester wezen kijken hoe het ging. Het liep in, dus snel aan de slag. Komt er iemand naar me toe, terwijl ik aan het inspannen ben, dat ik moet gaan starten. Heb nog even paar rondjes gereden en na dus ca 5 minuten de ring in. Ik was zelf nog helemaal niet gefocused op de proeven, paard was gelukkig wel heel fijn. Maar dus heel veel slordigheden (niet op de x bij gebroken lijn, eieren van voltes, dat soort stomme en onnodige fouten). Dus ik na afloop naar de jury toe om mijn verontschuldigingen aan te bieden voor de slordige proef. Man boos, dat doe je toch niet. Jury snapte het ook niet, ging toch goed. Kan het nog beter dan, vroeg hij. Tweede proef ging beter, maar we lieten nog niet zien wat we kunnen.

Kom ik later bij secretariaat om me af te melden en te vragen of ik coupons mee kan krijgen (wilde heel graag naar huis en bed), bleek dat ik in de prijzen zat en dus niets mee kon krijgen. Toch maar gewacht. Had ik 197 (1e prijs) en 188 (3e prijs). Ik snap er werkelijk niets van. Maar goed, ben natuurlijk wel heel blij. Weer 3 winstpunten (gaat lekker, iedere wedstrijd, vier tot nu toe, kom ik met 3 winstpunten thuis), dus teller staat al op 12. Ik ga nog naar Ruinerwold en de kampioenschappen en daarna gaan we maar eens Z proberen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:44

hartstikke goed toch die resultaten?
jammer dat je maar zo kort in kon rijden.
maar wie weet wat je punten waren geweest als je wel lang los had gereden.

voorproefje Rafiki
Afbeelding

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:48

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:29

@Maisie, wat een leukerd voor Remko, ik ben benieuwd ;)
@Tine van harte gefeliciteerd. Ik blijf ook even M starten, ondanks dat ik mijn puntjes voor het Z al heb, in de hoop me te kunnen selecteren voor de kampioenschappen en de Hippiade :o
@Yvestoeter, inderdaad 'met laarsjes aan' := . Super knap dat je zo'n klein ding geschoren krijgt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:29

Ik herkende je veulen helemaal niet zo vanaf deze foto.. Wat een leukerd!

Masie: Ik vind hem leuk, vooral dat koppie.. lijkt wel of hij een hartje heeft die uitloopt naar beneden :).. is het hem geworden?, of gaan jullie graag nog een paar keer kijken of keuring afwachten. Ben best benieuwd

Vandaag hebben Tommy en Tabor voor het eerst voor de wagen gelopen. Het ging super goed, geen kick gegeven, deden beide of ze niet anders gewend zijn al vond Tabor de putdeksel wel erg eng :P.. We hadden handen zat :D.. Iedereen kwam ons helpen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:30

ik ben benieuwd naar foto's :D