[AR] [HK] Mendurance praat topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Re: [HK] Mendurance praat topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:08

Het zijn idd voornamelijk menners met een kleine pony die voor een sulky kiezen. Daarnaast nog enkele tweewielers waarop dus wel een groom zit. Bij de paarden (ik meen klasse 2) start ook iemand al jaren met een tweewieler. Dat wat altijd al toegestaan omdat je er samen met je groom op zit.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:50

Dat is denk ik Gosse geweest Nicole, hij reed altijd met een tweewieler en zijn grote pony. Maar ik weet niet wie er met een paard start en een tweewieler, die heb ik zelf nog niet gezien.

Ik ben het helemaal eens met VHU, je legt het zeer goed uit. Het is zeker in de hogere klasse niet iets wat je maar even doet. Dit geldt voor de Endurance en de Mendurance. En inderdaad zullen Mendurance rijders ook genoeg andere dingen doen zoals dressuur, vaardigheid etc etc. In de dressuur en vaardigheid of marathon moet je ook onderaan beginnen. Je komt dan ook niet zomaar in de hoogste klasse terecht. Maar het voordeel aan deze tak van mensport is dat er vaak meer wedstrijden in de buurt zijn waar je uit kunt kiezen.

Het trainen voor de Mendurance op onverharde paden is inderdaad een uitdaging. Ik woon niet in bosrijk gebied. Ik moet het echt hebben van de graspaden, de hier en daar ruiterpaden en het strand. Ik zoek dus samen met mijn man regelmatig locaties op in bosrijk gebied om een weekend te trainen. Het is niet optimaal en je hebt er dus weer meer kosten aan maar we genieten wel altijd van deze trainingsdagen in andere gebieden.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:59

Nee, niet Gosse. Die was het niet. Die ik bedoel is vorig jaar nog bij ons gestart. Even kijken of ik kan zien wie het was.

Edit: volgens mij was het Cees Vink.
Laatst bijgewerkt door NdV74 op 23-06-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:59

NdV74 schreef:
Tja die discussie is me wel bekend. Wij hebben het in 2012 uiteindelijk wel voor elkaar gekregen (na veel passen en meten) om het op een dag te houden (mendurance en endurance) want men mocht elkaar vooral NIET tegenkomen in het parcours. Een deel van de endurancepaarden (lees: ruiters ;) ) vinden aanspanningen eng en die wil je niet tegen komen tijdens je wedstrijd. Voor het gemak werd toen maar vergeten dat je onderweg ook gewoon recreatieve menners tegen kon komen.
In duitsland start alles door elkaar heb ik begrepen maar hier is dat een echt NO-GO, totaal ondenkbaar.

En toch, tijdens de Slabroekse Paardendagen gaan de disciplines wel allemaal te gelijk. Vorig jaar hebben we "links" van de weg naar springen kunnen kijken (de veteranen, erg leuk om te zien), verderop links dressuur onder de man en er tegenover, rechts van het weggetje was de vaardigheid van de SGMW aan de gang.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:10

Ik vond het ook fijn toen etten leur alles op 1 dag had endurance en mendurance.
de afstanden zijn ook erg oliebol,ik kan dan ook niet kiezen weke wedstrijden ik wel of niet wil rijden want er zijn er maar enkele in de buurt (1 a2u rijden).
Voor mij is het ook een buitenrit met goed uit gezette wegen en paden en waar je dan kunt kijken of je pony,s ook wel echt goed getraind zijn.en de sfeer is echt heel leuk in etten leur.

Ik heb trouwends een auto geregeld dus wij zijn er zaterdag!

Gem ik denk dat mendurance ,of gewoon de orientatie en enjoy the ride ritten goede trainingen zijn voor jou sgmw.bij de mendurance krijg je ook nog die check of je paard wel zo fit is als je denkt.

Als je echt kennis wilt maken met de sport raad ik je etten leur aan en niet ysselsteyn

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:21

Keona, ik ga de E-trex GPS eens installeren op mijn wagen. Dan kan ik eens bijhouden hoeveel km hij loopt op een gewone doorsnee koetsrit. Heb ik een beter beeld of en wanneer hij de afstanden aan kan.
Vanmiddag liep hij ook weer zo super te sjouwen, volle draf, oortjes erop en gáán..... krappe bochtjes stappen (voor zijn eigen veiligheid), maar verder onuitputbaar, wordt niet heet en geen spoortje van zweet bij terugkomst.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:24

Gem schreef:
Keona, ik ga de E-trex GPS eens installeren op mijn wagen. Dan kan ik eens bijhouden hoeveel km hij loopt op een gewone doorsnee koetsrit. Heb ik een beter beeld of en wanneer hij de afstanden aan kan.
Vanmiddag liep hij ook weer zo super te sjouwen, volle draf, oortjes erop en gáán..... krappe bochtjes stappen (voor zijn eigen veiligheid), maar verder onuitputbaar, wordt niet heet en geen spoortje van zweet bij terugkomst.

Ik denk dat jij meer traint dan mij

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:30

Denk het niet..... momenteel 2 of 3 x per week, maar echt trainen kun je het niet noemen tussen de velden. Zoals vanavond ging er iemand mee, dus kon ik het bos in door de hekjes naast de veeroosters om km's te maken. Ben nog niet zover met Moos dat ik afstap, hekje open, paard en wagen erdoor, hekje dicht en er weer op. Voorheen met de pony en met de Andalusiër is dat geen probleem. Volgende keer dat maar eens oefenen met voor de zekerheid iemand achterop :D .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:33

Gem schreef:
Denk het niet..... momenteel 2 of 3 x per week, maar echt trainen kun je het niet noemen tussen de velden. Zoals vanavond ging er iemand mee, dus kon ik het bos in door de hekjes naast de veeroosters om km's te maken. Ben nog niet zover met Moos dat ik afstap, hekje open, paard en wagen erdoor, hekje dicht en er weer op. Voorheen met de pony en met de Andalusiër is dat geen probleem. Volgende keer dat maar eens oefenen met voor de zekerheid iemand achterop :D .

Ik rij echt geen 2 a3 keer per week.had gehoopt dat ik zovaak kon in spannen.maar voor 2 span moet ik echt met 2en zijn want kan ze niet goed vast binden om te kunnen vertrekken als ik alleen ben.maar een klasse 1 is echt heel makkelijk.denk ook echt wel dat je dat kunt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:54

Conditioneel is het geen probleem, dat weet ik wel zeker. Ik wil alleen thuis de bevestiging hebben dat zijn been de hoeveelheid km's kan hebben.
Kun je jouw pony's niet tussen 2 diep ingeslagen palen vastbinden met een nekband, links en rechts een touw en met een verbindingstouwtje tussen de pony's? Zo spannen ze hier de tweespannen, zowel paarden als pony's in. Altijd alleen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:32

Cees Vink rijd zijn paard inderdaad voor een vd Mee tweewieler. Erg fijne wagen als je het mij vraagt. Eerder reed Haverkamp zijn dartmoorspan ook voor een HCA tweewieler. Die is helaas ook gestopt. Het is ook opvallend dat de heren Boland en Jos Bodewes geen klasse 3 meer starten. Die willen het liefst wel concurentie in hun klasse.
Ik ben van mening dat elk paard met wat basisconditie een klasse 1 kan starten. Zelfs een paard wat zijn rondjes in de bak maakt. Als het maar wil lopen en niet schrikt van elke boskabouter. Zaak is voornamelijk dat het management goed is. Tempo aanpassen en koelen bijvoorbeeld. Wanneer draf afgewisseld wordt met stukjes cooling down in stap kan menig paard met gemak 30 km lopen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:48

Vincent start in Etten-Leur wel klasse 3.
Maar dat komt misschien omdat ik dat gevraagd heb, of hij toch geen klasse 3 wilde starten : D

Is Cees Vink ook gestopt dan?
Laatst bijgewerkt door NdV74 op 24-06-15 06:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:48

Vincent start in Etten-Leur de drie omdat Nicole het gevraagd heeft. Anders was ik zo alleen en de mensen die er werken moeten er extra vroeg zijn. We rijden wel in een aparte rubriek. Er is in Etten-Leur nu geen klasse 2 helaas.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:32

Ik heb ook eerst altijd met een 2 wieler gereden,en met 2 span wil ik ook kijken als er geld is voor een 2 wieler van vander mee.
klasse 2 is er toch wel in etten leur!!

het vast binden van mijn pony,s gat zeker nu staan ze aan het huis met kont richting de weg en dat is het probleem.staat de aanhanger of de trailer op de oprit maak ik ze daatpr aanvast dan kan ik wel alleen gaan omdat ik dan maar kwart slag hoef weg te draaien.misschien dat ik nog 2 palen ga maken gem maar op dit moment is dat nog niet

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:00

Nee want er zijn geen mensen die daar starten in de klasse 2. Piet Vermaat start de volgende wedstrijd weer in de klasse twee i.v.m. nieuw paard. En Vincent en ik starten in de drie. Bertus start niet en Wim Koot ook niet.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:10

We hebben wel een klasse 2, alleen geen deelnemers ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:24

Barney1978 schreef:
Nee want er zijn geen mensen die daar starten in de klasse 2. Piet Vermaat start de volgende wedstrijd weer in de klasse twee i.v.m. nieuw paard. En Vincent en ik starten in de drie. Bertus start niet en Wim Koot ook niet.

Ja ik weet dat piet vermaat normaal klasse 2 rijd dus ging daar nu ook van uit.die draver loopt dat met gemak.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:38

Maar hij heeft net een nieuwe draver dus mag klasse 2 starten maar nog geen 3 met dit paard

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:42

Ik ben klasse 3 gestart samen met Vincent in massastart. Hij viel de eerste vetgate uit door een kreupel paard door het stenige terrein. Ik reed ijzerloos haha

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:44

Napie schreef:
Ik ben klasse 3 gestart samen met Vincent in massastart. Hij viel de eerste vetgate uit door een kreupel paard door het stenige terrein. Ik reed ijzerloos haha

Super paardjes heb je dan toch

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:48

Ik rij dan 2span klasse 1 pony,s en daar staan nog 2 mensen die enkelspan rijden.zijn dit dan toch mijn concurentie of heb ik die niet omdat ik het enige 2 span ben? Weet iemand dat

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:01

Ligt eraan hoe het klassement wordt opgemaakt, daarop kan Nicole antwoord geven.

Bij meer wedstrijden loopt alles door elkaar, ook mennen en rijden alhoewel wel vaak op verschillende velden, dus dan heb je weinig 'last' van elkaar. En dat is niet voor niets. De grootste zeurkousen zijn over het algemeen de dressuurruiters (tot op hoog niveau een Edward Gal die zuur gaat doen over het feit dat zijn paard gespannen was door een schoolklasje tijdens het CHIO :+ ) maar goed. Bij endurance/mendurance is het nog ff ietsje anders omdat je op smalle bospaden een aanspanning tegen zou kunnen komen en dan kun je er niet langs als ruiter (die over het algemeen gewoon een hogere snelheid heeft, zeker in de hogere klasse) of je hebt kans dat je tegen elkaar aan botst (een gemiddelde snelheid van 15 / 16 km/uur wat heel normaal is in hogere k2 / 3 / 4 betekent dat je stukken hebt dat je wel op 25/30 km/uur zit). Als je niet door elkaar start heb je dat probleem dus niet. Maar als je hogere klasses hebt die rijden de hele dag dus kom je elkaar zowiezo in het traject tegen.
Daarover ging de discussie toendertijd met name. Dus veiligheid staat in het geding.
Dat het in Duitsland wel kan en goed gaat is blijkbaar hier niet van toepassing (ik was geen tegenstander, zie het probleem niet, maar stond daarin vrijwel alleen daarbij ben ik geen hoge klasse rijder dus heb weinig in te brengen).

Hoe dan ook, ik denk dat het gezamenlijk starten geen optie is omdat die discussie al een aantal keer op diverse fronten is gevoerd. En dat de vragende partij (mendurance) kleiner is dan de niet willende partij (endurance).

Als je niet zeker bent van een A op locomotie 'in principe' zou ik ook zeker niet starten met een paard. Nog afgezien dat het zonde is van je wedstrijd moet je je afvragen of het wel gezond is voor het paard.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 23:15

Helaas is ook hier de wet van Murphy bezig voor een mendurance wedstrijd Tum is uitgeschakeld (behoorlijk hoesten bij inspanning) nu heb k het geluk dat ik rivaldo nog mee kan nemen maar tum is hier zoveel meer geschikt voor maar ga gewoon met mm andere topper genieten gezondheid gaat uiteraard voor en zoals hij nu hoest komen we zowiezo niet door de voorkeuring baal enorm

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:18

Wat balen zeg,gelukkig heb je nog een andere topper

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 23:44

Ja rivaldo heb ik nooit hier mee naartoe genomen, heeft een goede loop lust maar een veel trager herstel en loopt blootsvoets, heb nog wel 3 hoefschoenen maar 4de stuk kan dus 1paar gebruiken probeer nog 2 te vinden maar zal te kort dag zijn.