[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:12

@Jeskim wat een nare toestand met de oude pony... konden ze maar praten he :(:)
ponybix van Subli vind ik ook hele fijne bix, staat Ollie nu dus ook op, met Mijten erbij (stond ze ook op bij vorige stal, toen had ze geen bulten maar dus wel last van het gras :+ ). Hero op de bix van de stal plus dus ook Mijten. En ik voerde ze wat senior priores bij omdat ze het zo lekker vonden, maar ivm de bulten van Ollie en het feit dat de zak bijna leeg was plus Hero er weer goed uit zag (was wat ingekakt na de castratie) ben ik daarmee gestopt.

Hier wordt nu ook flink geknald,soms dichtbij soms veraf maar je hoort het steeds. Katten en honden zijn ook wat van slag. Nog even doorbijten tot overmorgen dan is het gelukkig weer afgelopen }>
Je zou zo'n joch toch he Marjola, maar ja, het is nu eenmaal oud en nieuw.... ze weten niet beter die gasten. Hier stonden ze vanmiddag echt vlak voor de deur te knallen, rook het helemaal in huis >;)

Wat leuk Biancocoo musher bezoek, lekker honden-praat lijkt me!

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:26

@VHU inderdaad... helaas staan zij altijd boven de regels.
@Royaltjuh Waar ik zelf naar kijk is als je erachter zit dat de leidsels niet op de kont hangen (dan is het vangen ervan lastiger) en het liefst dat de lijn vanuit de mond naar je hand en onderarm gelijkmatig afloopt.

Ik heb ook opgestoken dat je een opwaartse lijn moet kunnen trekken uit het midden van het achterwiel naar het lamoen (punt eindigt bij de lichtogen). Zie fotootje (daar heb ik die denkbeeldige lijn ingetekend): https://lh5.googleusercontent.com/-qCWp ... Lamoen.png

Verder heel veel kijken en vergelijken met pony's van gelijke hoogte. ;) Ik heb op mijn clever 19 inch wielen en dat is maar net aan (zoals je aan de lijn kan zien). Dus ik ga bij mijn nieuwe wagen een slag groter, want dat rolt ook weer net wat makkelijker (even buiten de rolweerstand om). Mijn pony is dus 1.30, maar ik zie ook mensen met Atjes rijden met 21 inch wielen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:52

Citaat:
@ Tine, niet bij de liksteen vind ik altijd een goed teken!! Als ze tekorten hebben gaan ze bij de liksteen en anders weinig. Als mijn fjorden ineens bij de liksteen gaan, dan weet ik dat ze ietsje brok nodig zijn. Dat is ook meestal in de winter als ze alleen op armer ruwvoer staan.

Dat gaat dus helaas niet altijd op. Na bloed en daarna zweetonderzoek blijkt Rembrand teveel vocht te verliezen. Wat ik zelfs met electrolyten niet aangeuld kreeg

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:04

@Royaltjuh de bultjes die Ollie heeft jeuken gelukkig niet, maar Hero was toen we hem kregen wel kriebelig en had ook erg harde manenkam. Nu was hij ook veel te vet <<) Hij is flink afgevallen en niet meer 24/7 op de wei plus dat, als het met mugjes te maken zou hebben gehad die mugjes ook weg zijn. Maar al voordat de mugjes weg waren werd die manenkam zachter en de schilfers minder. Maar geen idee of hij zomereczeem heeft door mugjes of dat hij gewoon veel te vet was, daar kunnen ze ook jeuk van krijgen. Je kunt je paard door laten meten door een goede holistisch da die kunnen daar meestal wel iets mee is mij verteld (zelf geen ervaring mee).

Te groot of te klein, ga zelf beetje af op wat ik om me heen zie als groot of klein. Dus bij pony van 120 18/19 inch wielen, 1.30/140 21/23 inch, 145/1.60 past 23 inch ook nog mooi en hoger is beetje afhankelijk ook van je type wagen vind ik maar eigenlijk zou je vanaf 1.65 25 inch moeten hebben, heb ik begrepen. Maar mijn merrie van 1.75 liep voor een wagen met 23 inch....
Vind het ook afhankelijk van hoe het lamoen van de wagen eraan hangt. Hou er zelf niet van als dat te laat zit.

Nou duik echt mijn bed in ben totaal af :O

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:11

Ik ben op zoek naar een wagen voor mijn fjorden 1.45 en ik wil denk ik iets van een 21/23 inch wiel. Maar ik vind het heel lastig om de wagen te zien en me dan voor te stellen hoe het eruit ziet.
Ik wil ook dat mijn leidsels niet op de rug rusten, of dat je anders met je handen heel hoog moet zitten.

@ Tine, ah, theorie werkt dus niet altijd. Maar je hebt het nu onder controle?

@ Royaltjuh, ik kwam erachter omdat het steeds hetzelfde patroon was. Ook reageerde ze erg op merriebrok en ik heb haar ooit eens luzerne bijgevoerd, was ook geen goed idee, oeps..

@ Biancacoo, het was niet de wind o.i.d. Heb Jeskim al dikke 10 jaar en nog nooit heeft ze dit gedrag laten zien. Als Fjella het nu had gedaan, dan had ik me er geen zorgen om gemaakt, dat is een jong paard wat soms nogal kan reageren, maar bij Jes is het echt heel erg afwijkend.. En het was ook niet meteen waarvan ze schrok, maar de manier waarop.
Hmm, appelflappen!!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:17

Goedemorgen.

De heren maken nu een buitenritje met Rembrand en Amerigo.Met mijn ouders maak ik huis en erf een beetje aan kant. Heb vannacht met ovenwant in bed gelegen, wilde geen herhaling van hakende duim. Lag wel raar, maar goed, t werkte wel.

Jeskim: geen idee of t nu onder controle is. In de winter is er minder vochtverlies. Va de zomer zal t blijken bij de marathons.

suus_elviera

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:33

ik wou mij ook graag melden hier ik heb een shetlander x welsh merrie polly
waar we lekker mee mennen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:20

Dag Suus, welkom hier! Men je recreatief of wedstrijdjes of van alles?

Zo hier boodschappen incl oliebollen en champagne in huis oftewel: het feest kan wat mij betreft beginnen :+ ben benieuwd hoe ik het tot middernacht volhoud maar goed nog steeds beetje ellendig %)

Wil eigenlijk nog even naar pony's nemen dan honden mee, kunnen we die nog lekker uitlaten. Het knalt hier nu als een gek }:) Wiske zit steeds in de wc te trillen, een van de poezen ook :(:) Waarom ze die plek nu uitkiezen 8)7

Iedereen alvast hele goede jaarwisseling gewenst en alle goeds voor 2014!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:22

Hier krijgen ze brok van stal en ik geef zelf een beetje 5 granenmuesli bij.

Iedereen alvast een fijne jaarwisseling. Doe voorzichtig!!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:35

Hier vandaag nog een stukje gewandeld met ponie :) Dat is zo'n ongelooflijke held, zo lief :+:

Allemaal voorzichtig doen met de jaarwisseling. Ik kom niet meer buiten denk ik, bahbah stom geknal..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:06

Alvast een heel fijne jaarwisseling :j <3 *\o/*

Hier lekker gesprongen samen met dochterlief, tja, ik rijd al jaren eigenlijk niet meer en springen al helemaal niet meer, maar hahaha, paard had er zin in, man vond het leuk om de balk wat hoger te leggen, raakt hij die aan en gaat er bokkend vandoor }:0 :+ :') , gelukkig blijven zitten, hahaha.
Wel weer erg leuk, misschien toch maar eens kijken voor een springzadel := O:) .

Het pensioenpaardje staat nu voor het eerst in de kudde, was eerder toch nog wel wat nat, O houdt hem wat op afstand, als leider van de kudde en ik wil natuurlijk niet dat oudje uit glijdt.
Gaat hartstikke goed; lekker rustig in ons mini-kuddetje <3 .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:09

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:25

Iedereen een veilige jaarwisseling en een gelukkig, gezond en sportief 2014.

Aks: ik ga later kijken
Ava: stoer, vraagt om een foto ;-)

Thabor heeft vandaag weer voor de nieuwe wagen gelopen. Ging erg goed <3

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:33

@Tine: wat gaaf :j *\o/* , dochter zag van de week de foto van Thabor; boh, dat is een knap paard, mama :D .
Hahaha, nou verwachten jullie natuurlijk een mega-hindernis, hahaha, maar ging goed na zeker 10!!! jaar, hij springt ook erg graag. Moet idd eens foto's laten maken, niet aan gedacht, nu was manlief eens thuis.

Zo even de stallen doen en dan zet ik ze ook al "binnen".

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:38

Avaluna dat is stoer 8-) Thabor is ook stoer 8-) en Diddle ook 8-)

Ollie was vandaag superfris :# voelde me een beetje schuldig omdat ik haar gisteren zo achter de broek had gezeten maar ze had vandaag nergens last van sterker nog ze was een soort vuurwerkraket aan de longe...
Dus ik denk echt dat ik haar op een of andere manier moet motiveren (lees pionnetjes etc) om die raket aan het werk te krijgen tijdens mijn bak-werk voor de wagen :7
Ik was helemaal opgelucht dat ze zo vrolijk was.
Mijn lieve meisje met haar dravershoofdstelletje <3
Afbeelding
En ook stoer natuurlijk :D

Wat een leuk topic Aks, echt leuk overzicht *\o/*

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:15

Mooi jaaroverzicht Aks! Leuk om te lezen ook :D (en gelijk heb je van het binnen blijven, doe ik de rest van de avond. Vuurwerk kunnen we prima vanuit de woonkamer bewonderen ;))
Zo te lezen krijg je de smaak weer te pakken (van het paardrijden/springen) avaluna!
Fijn dat Thabor goed zijn best deed, tine!
Leuk dat Ollie er zo'n zin in had vandaag VHU. Misschien had ze een off day gister. Dat heeft iedereen wel eens :)

Vanochtend recht gezet door de osteopaat, vanmiddag boxen gemest en nu net de eerste lading appelflappen uit de oven gehaald. :D Ik ben dus klaar voor 2014 ;)

Fijne jaarwisseling allemaal! *\o/*

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:08

Tine, wat fijn dat Thabor al beter ging voor de nieuwe wagen !
vhu,..speer ollie !! haha..mooi hoofdstelletje..
Aks, fijn overzichtje met foto's gezien !
marjola rechtgezet door osteo..
avaluna gesprongen..dapperrrr _/-\o_
en paardje in de kudde..supergoed !
welkom suus elviera..gaat snel hier..
tine met ovenwant in bed..als het helpt waarom niet..
royaltjuh..passende kar..ik vind het gewicht belangrijker, en het moet voor het oog er mooi uitzien.
idd is de rolweerstand dan nog belangrijker dan het gewicht..
aan mij heb je dus helemaal niets..hahaha..
marjola balen dat buurjongen veel vuurwerk afschiet..hopelijk schiet iedereen vannacht alles de lucht in en is het gewoon op !!
verder..geen nieuws..t'is rustig hier nu. carbid schieten is voorbij en de hondjes trekken zich daar ook niets van aan..die zijn niet bang van het vuurwerk, dus dat is makkelijk.

ik las nog dat wiske en de kat van vhu zich verschansen in het toilet..dat is lekker klein en donker, minste weerkaatsing van het geluid van vuurwerk, dus voor dieren prettiger in kleinere ruimten..lekker laten zitten als ze echt bang zijn..denk ik zo...hahaha...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:43

Mooie samenvatting Biancacoo, thanks ik sluit aan!
Zal idd wel zo zijn, onze katten zitten ook ondergedoken ergens in huis.

Voor de niet-fb'ers... toevoegen mag, ff zoeken op A.nneloes F.ransen of spieken bij enkele uit het topic

Afbeelding

Voorzichtig met al dat vuurwerk en tot volgend jaar!!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:02

mooie kaart royaltjuh !! voor jou ook sportief 2014 toegewenst !

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:36

*\o/* zeg andewi,.....is het bij jou al nieuw jaar ?? :+

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:43

nu nog rec maar in de toekoms wed

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:58

*kruipt onder steen vandaan* :wave:

Sorry nog steeds druk hopelijk binnenkort weer meer tijd om mee te kletsen Y;(

Wil jullie uiteraard de beste wensen toe wensen voor 2014,dat met maar weer een goed paardenjaar mag worden voor iedereen *\%/* Fijne avond/nacht iedereen :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:40

Andewi zit in Amerika, dus bij haar is het later oud en nieuw ;)
mooie kaart Royal

Nou, ik ga de honden uitlaten, kijken hoe de paarden erbij lopen.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 23:02

@ iedereen.. andewi.. me zus... is al sinds 20 december terug in Nederland. Door een verschil in trainings methode is er besloten niet met mekaar verder te gaan..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 23:08

ah.. dat is zonde zeg lanouska..