Nee hoor Keona, ik rij al drie jaar met deze norm van maximaal 70
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)
Geplaatst: 19-06-15 22:15
Barney1978 schreef:
Nee hoor Keona, ik rij al drie jaar met deze norm van maximaal 70
Oke ik dacht 64 maar voor ons maakt het toch niet uit zit er altijd ruim onder
L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)
Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-15 08:18
Welkom! Op de eerste pagina staat een filmpje van een mendurance rijder hoe de dag globaal loopt erg leuk om te zien! Leuk dat je met je Fries wil starten.
Haha ik dacht nog steeds die 64 .komt omdat ik regelement altijd zo goed lees.
nou gister fijne rit gereden met de pony,s ook nog prijsje gewonnen. toen gelukkig nog tot thuis gekomen,en nu auto kapot,donderdag ga ik voor andere auto kijken.want dit probleem hebben we pas laten maken en nu is het weer zelfde.hoop dus dat ik zaterdag in etten-leur zal zijn.
Balen Keona, hopelijk krijg je het op tijd opgelost. @LinSa: zo erg zijn de voorspellingen toch niet? Ik dacht alleen vandaag veel regen (maar dat is wel nodig ook) en de rest van de week redelijk tot droog. Alleen voor zaterdag zijn de voorspellingen nog wat twijfelachtig.
L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-15 15:06
50 procent regen kans van 2mm dus is te overzien
Keona wat balen! Hopelijk is de auto wat.
Ik ben nog opzoek naar een groom of een leen groom voor zaterdag ivm mijn ouders helaas toch niet kunnen. Mijn vaste groom is er wel bij maar heeft geen rijbewijs.
Keona, dat is balen van je auto. Hopen dat je donderdag een goede auto kunt vinden.
De eerste wedstrijd na Etten-Leur is in Onstwedde (Groningen). Ook deze zullen we als alles goed blijft gaan starten. Het is een leuke wedstrijd ondanks de afstand die we moeten rijden om er te komen. Het is wel vlak dus je kunt wat meer op snelheid rijden dan tijdens anders wedstrijden waarbij je toch rekening moet houden met de wat zwaardere stukken in een route.
Ik zag je bericht op FB Laura, ik kan het niet combineren met mijn broer omdat de tijden teveel uiteen zullen lopen. Anders kon hij je onderweg helpen koelen. Ik weet verder ook niemand die ik kan vragen. Maar probleem is op te lossen door zo'n grote 15 liter waterspuit op je wagentje te binden (mits dit kan op de HCA). Dan pompje je het water zelf op en koel je hem onderweg zelf terwijl je blijft rijden.
Dat zou kunnen maar als het vochtgehalte hoog is in de lucht en de temperatuur niet laag dan moet je alsnog koelen. Paarden kunnen hun warmte slecht kwijt bij klam en vochtig weer.
Zoek je nog een groom met rijbewijs,is er wel een auto aanwezig dan kan ik vriendin van me vragen of ze mee wilt als ik iets gereld krijg natuurlijk.de auto van vandaag was niks had enorme oderdruk en spoot de olie uit de motor als je de dop eraf haalde. heb iemand op facebook gestuurd die een vrachtwagen verhuurt misschien dat ik die dan huur wel duur maar ja wil etten leur niet missen eigenlijk.
En het weer vandaag morgen regen dan goed en zaterdag goed weer met eventueel buitje zeggen ze nu
L_Rivaldo
Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-15 21:32
Lief aangeboden Keona! Ik heb als het goed is lift kunnen regelen voor mijn groom bij de groom van mijn voorgangster zo kunnen ze elkaar helpen en hoeft ze niet op de fiets. Erg fijn dat je `tegenstander` je helpt iets wat je alleen hier zal zien als ipv andere disciplines onder het zadel echt leuk dat dat kan.
Balen van die auto!
Bedankt voor de tip barney helaas kan k die niet kwijt. Nicole bedankt voor het delen!
Ja zeker balen,maar het helpen van elkaar moet ook gewoon kunnen.in de springsport word dat ook nog wel eens gedaan.maar bij de dressuur hoef je dat niet te verwachten helaas
Tum was gister aardig aan het hoesten het leek er op dat hij zich verslikt had want zag een propje gras, maar tijdens het wandelen toen ik even ging rennen kuchte hij weer en op het land met eten weer. Brrr Hopelijk is het gewoon even door het gras de dag ervoor nog half uur laten Rennen en toen was er niets. Vanavond maar weet even kijken
Gem
Berichten: 17610
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach
Geplaatst: 23-06-15 09:34
Even reagerend op 2 blz terug: ik vraag me af of het niet juist averechts werkt om mensen met 1-persoons sulky's toe te staan. De competitief ingestelde mendurance-menner met marathonwagen voelt zich daardoor wellicht benadeeld met zijn vierwieler en schrijft daardoor misschien niet (meer?) in.
Daarnaast: de meeste wedstrijdmenners die ik spreek, vinden de mendurance een veredelde buitenrit; iets dat het midden houdt tussen de drafsport en een buitenrit. Het is de kunst om uit te vinden hoe je dát idee om kunt buigen. Misschien door eens een internationale wedstrijd te organiseren? Waar is mendurance wel heel populair en op hoog niveau? Toprijders inspireren.....
Ik heb zelf ook willen inschrijven, maar heb mijn paard nog geen enkele keer na zijn blessure zo'n afstand laten lopen en weet niet of hij dat kan hebben. Conditioneel zit het wel goed met hem; door zijn hoge volbloed-percentage is hij niet gauw moe. Maar ja, de wedstrijdmenner in mij zit met tegenstrijdige gevoelens; je rijdt voor jezelf (dat zeg ik in de dressuur ook altijd), maar ik twijfel of ik wel helemaal naar Etten-Leur wil rijden om vervolgens tegen paarden met lichtgewicht sulky's te (st)rijden met mijn marathonwagen. Misschien dan toch maar wachten op die ene wedstrijd die dichterbij is..... Ysselsteyn. (Respect voor jou, Keona, dat je het toch steeds maar doet vanuit het zuiden!)
MarjaR
Berichten: 611
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem
Geplaatst: 23-06-15 10:02
Heel eerlijk? De mendurance is voor mij eigenlijk ook een soort veredelde buitenrit. Het is voor mij een manier om eens in een heel ander gebied dan thuis te rijden, waarbij je niet zelf na hoeft te denken over een mooie route omdat een organisatie dat al heeft gedaan en die netjes heeft uitgepijld. En daarnaast speelt de gezelligheid van het meedoen aan een evenement ook nog een rol.
Dat zou in theorie ook kunnen met een Enjoy the Ride rit, maar dan heb je continu van die groepjes deelnemers voor je rijden die de route gezellig kletsend aan het "sukkelen" zijn. En dat is met mijn zeer voorwaartse fjordenpaardje Coldy gewoon echt erg vervelend. Wij rijden niet zo heel snel, meestal zo'n 12 km / uur gemiddeld, maar willen wel lekker door kunnen rijden.
Voor ons speelt de max. snelheid uit de impuls en de klasse 1 niet, want we gaan dus toch niet zo heel hard. Maar wil je het op dat niveau wel echt als een wedstrijd zien, dan is het volgens mij vooral de kunst om de totale afstand nét binnen de minimum tijd te rijden. Met een paardje dat gewoon goed in conditie is (zodat je niet bang hoeft te zijn voor de keuringsresultaten na afloop) is het dan vooral een rekenoefening.
In de klasse 2 en 3 komt er meer uitdaging denk ik. Dat vraagt (veel) meer van de conditie van je paard en van je eigen algemene wedstrijdvoorbereiding. En daar is geen max. snelheid meer, dus daar kan echt gestreden worden om welke combinatie de afstand het snelst kan afleggen en op een fatsoenlijke manier de eindstreep kan halen.
Naar mijn idee blijven de meeste deelnemers, die met een sulky starten, veelal in de impulsrubriek hangen. Die hebben niet de behoefte om een startpas aan te vragen. De competitief ingestelde wedstrijdmenner heeft over het algemeen wel een startpas en kan dus meteen in de klasse 1 starten. Per 1 januari 2015 is er nog maar 1 startpas mennen, die dus voor alle disciplines gebruikt mag worden. Er hoeft dus geen aparte startpas aangevraagd te worden. De afstanden voor impuls en klasse 1 zijn verder hetzelfde.
De klasse 1 kun je zien als een opstapje naar het klasse 2 en 3 waar inderdaad meer uitdaging in zit. Er is geen maximum snelheid meer, dus zowel snelheid als hartslag telt mee voor de uitslag en dat maakt het vaak nog spannend.
Aan menners die het nog niet kennen, introduceer ik het ook altijd als een buitenrit in competitieverband. In Duitsland schijnt het wel erg populair te zijn heb ik me laten vertellen, maar zeker weten doe ik dat niet. Mijn duits is ook dermate slecht dat ik het niet kan nazoeken op internet.
Gem
Berichten: 17610
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach
Geplaatst: 23-06-15 10:20
@MarjaR Kijk, dat bedoel ik . En als ik dan zou moeten kiezen tussen een rit in de "buurt" uit deze lijst en een mendurancerit, dan ben ik geneigd te kiezen voor de korte reisafstand en de flexibele startijden "ergens tussen 10 en 12".
Maar bovenal voel ik mij wedstrijdmenner -ook al zijn we nog steeds uit de running- en wedstrijdgroom, dus krijg dan samen met het sulky-verhaal, het gevoel dat de mendurancesport niet serieus genomen wordt. Niets ten nadele van jou hoor, MarjaR , jij en anderen zorgen ervoor dat er toch nog steeds mendurance-wedstrijden georganiseerd worden.
(Btw, bij de laatste oriëntatierit in Zutendaal slechts één enkele aanspanning tegen gekomen, terwijl er toch heel veel starts waren )
Tja ik moet eerlijk zeggen dat ik moeite heb met de redenatie. De klasse 1 kan gereden worden met een goede basisconditie maar ook daar zie ik mensen strandden omdat ze het hebben onderschat.
En ik vind de klasse 2 en 3 absoluut geen veredelde buitenrit. Ik moet er heel hard voor werken en ook in de winter bij regen en kou om ze op tijd klaar te stomen. Ik woon in Zuid Holland en moet elke wedstrijd 200 euro neerleggen voor de overnachting, benzinekosten en alles wat erbij komt. Dat zou ik niet doen voor een veredelde buitenrit. Ik moet ook 300 km naar Groningen reizen voor een wedstrijd zo proberen we alles mee te rijden.
Ik heb altijd met vierwieler gereden maar in de klasse drie heb ik de tweewieler met tweespan. Ik ben echt geen concurrentie voor een doorgewinterde klasse drie rijder, ook niet met tweewieler. Oftewel ik ben ook een wedstrijd menner, ik rij okk dressuur en vaardigheid maar ook een mini marathon en heel soms een marathon. Ik vind de afwisseling van deze sporten erg leuk.