[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:06

Ze vindt het met pionnen of met de tonnen wel leuker (tonnen en pionnen waren allemaal opgeborgen sinds die storm, zal ze van de week weer eens tevoorschijn halen, goed dat je het zegt :)* ). Overgangen maken krijg ik haar wel wat beter van maar ook niet echt veel hoor. OVergangen zelf gaan wel steeds beter (er zit wel vooruitgang in). Sportsfit van welk merk is dat?

't Is inderdaad altijd heel gepuzzel. Ben zelf eigenlijk echt niet van de supplementen maar heb bij haar het gevoel dat er iets niet 100% zit of iets mist, meestal klopt mijn gevoel wel. Vooral ook omdat het een pony is die graag voor me wil werken, ze is geen klier ofzo, ze doet wel haar best (of ze geeft me dat idee := ).

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:06

haha Tine, een typische opmerking van een man die het niet gewend is en niet ziet hoeveel er in en om huis gedaan moet worden..hahaha...ach ja..je weet wel beter.
Over een poosje red je je weer en kan hij weer rustig thuis zijn als hij vrij is en hoeft hij niet aan de arbeid..of hij ziet het licht..en helpt je in de toekomst ietsje meer..omdat je toch wel errug veel doet in je up...hahaha..succes en sterkte in ieder geval !

Vhu...Ollie ziet de lol er dus niet van in om te werken in de bak..heb je het voor haar al eens wat losser gemaakt, met pionnen en zo..en eens een sprintje laten trekken a la marathon ofzo ?? misschien dat ze het bakwerk dan wat minder saai gaat vinden..
beterschap in ieder geval voor jezelf....
en misschien idd energie hoge voeding voor Ollie proberen.

een hond loopt op vetten, hoe hoger de vetwaarde in de brok, hoe meer energie een hond daaruit haalt om te sporten..
ik weet niet welk deel van het voer voor de paarden het belangrijkste is om energie uit te halen, maar daar zou je in ieder geval e.e.a over kunnen vinden denk ik op internet.
Laatst bijgewerkt door Biancacoo op 30-12-13 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:09

Ze geeft me inderdaad de indruk dat ze het deadly boring vindt :O en om mij een plezier te doen dan nog wel wat wil doen maar dat ze dat ook direct weer vergeet :+

Gaat ook aan de slag met vet-tip :j

Biancacoo

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:11

..ik voerde melody cavalor sport fifty-fifty.
cavalor heeft nog meer soorten voeding die hoog in de energie waarden staan.
supplementen vind ik waardeloos, veel te veel gedoe, ik wil een volledig voer waar ik niets naast hoefde te voeren, dat lukte met cavalor erg goed.
oude vamor die nergens meer dik van werd, werd dat gelukkig nog wel van cavalor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:16

Dat wil ik eigenlijk ook Biancocoo. De brok van mijn stalhouder had ze ook meer pit op, maar daar zit haver in. En waarschijnlijk is ze allergisch of iets in die richting voor haver. Dan wordt het best lastig zoeken naar iets zonder haver, waar ze wel meer pit van krijgen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:17

vhu: ik geef hier alles van pavo. Ik ben nogal anti supplementen, maar bij rembrand bleek uit bloedonderzoek dat hij te weinig vit e binnenkreeg. Kijk, dan is t aangetoond, dan vind ik t wel zinvol. Het gros van de supplementen zijn helaas totale onzin, aldus meerdere da in mijn omgeving. Ik had eens een po gekregen van iemand, zou super goed zijn voor de spieren. Da die mijn sportbegeleiding nu doet heeft geen ingredient gevonden dat oor spieren goed zou zijn. En die pot kostte 100 euro!!!!

Anders ook eens bloedonderzoek doen, maar klinkt vooral dat je t spannender moet maken. Leuke uitdaging, maar komt vast goed, is hier met amerigo ook gelukt. Als je in de bak ment, is dat dan met lichte wagen of met de zwaardere

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:18

@VHU die gevoeligheid (door gras) heeft onze zwart ook last van. Vooral in het voorjaar was het altijd drama (ook een paar spannende momenten beleefd). Maar in combinatie met dat Care4Life ging het dit jaar veel beter. Er is een hele site van waar de werking wordt uitgelegd, want het heeft meer doeleinden (qua allergieën) omdat het eigenlijk een grote kruidenmix is. Het ruikt ook best wel sterk, maar wel lekker :)

Edit: woesh allemaal reacties erbij. Hetgeen wat ik nu noem is geen supplement. Het is bij ons de vervanging van de muesli, want wij voeren nooit alleen maar brok. Het is altijd half om half. Maar we zijn sowieso niet echt fanatieke brok voerders. Soms hoor je dat mensen er meerdere kilo's per dag voor gooien, is lang niet altijd nodig.

Vitamine E boost is heel handig inderdaad. Aangezien dat ook in de Eplus zit wat we al hadden staan, gooien we het nu ook bij Sam in zijn voer. Maar het schijnt dat het ook gewoon los is te krijgen (ik gok dat de prijs dan ook wat vriendelijker is :P).

Inderdaad blij met onze zwarte dame. :) Ze is gefokt door mijn grootouders en altijd in de familie geweest en dat zal ook altijd wel zo blijven.
Laatst bijgewerkt door _Marjola op 30-12-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:22

ik gaf eerst ook eplus en electrolyten van pavo, maar koop t nu bij de da. Daar zou bij de electrolyten vele malen geconcentreerder zijn, en hoef dus minder te geven, en bij de vit e een betere verhouding met selenium, waardoor t beter wordt opgenomen. Bij paarden komt energie ook van vetten, maar hoe en wat weet ik niet precies

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:32

Goed om te weten van de vitamine E, Tine! De electrolyten kon ik nog niet, maar gelukkig bestaat er google :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:43

Rembrand zit vooral bij de marathon, soms tegen uitdroging aan. Ik dacht goed bezig te zijn met een zoutblok, maar het blijkt dat ze daarvan meerdere in korte tijd moeten opliken, willen ze voldoende binnen krijgen. Nu wil Rembrand t blok niet eens aanraken, dus t hangt er nog voor niets ook }:0 .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:56

@vhu, rug was al ruk voor ik gisteren lang in de auto zat, dus dat gaat niet op..

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:10

@Tine: Zal je altijd zien :P

Trouwens als iemand nog literatuurtips (boek of online) heeft over voer, maar ook over mennen zelf, zijn die welkom. Vind het sowieso wel interessant om mij er verder in te verdiepen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:24

Ben voervergelijk.nl aan het uitspitten maar het duizelt me nu een beetje :+
En persoonlijk vind ik electrolyt dus superspul, ben er echt fan van zeker in de zomer. Ook gewoon als het lang achter elkaar van dat hete weer is en je toch door wilt trainen. Ze komen er gewoon beter uit / blijven beter fit.

Aks met ruk rug ook voor auto balen :(:)

Het vetgebeuren weet ik nog van endurance. Ik voerde ze toen Omega 3-6-9 mix van Subli bij. Dat kreeg Rizanta ook in die tijd. Mijn instructeur voerde dat ook aan zijn pony's toen ze top-marathon-conditie (klasse IV) waren. Nu blijkt trouwens uit voervergelijk dat in de Mijten mix die ik voer ook een hoog percentage vet zit dus daarin zijn we eigenlijk al voorzien.

Vind het ook altijd interessant om alles goed uit te pluizen. En te proberen het vooral simpel te houden. De ponys van mijn instructeur zijn topfit en doen het prima op de brok die ze voeren, maar ja, niet alles past altijd bij elke pony. Ollie is wat gevoelig blijkt en haar zoon dus ook, die was toen we hem kregen wat eczemerig. Maar nu heeft Hero gelukkig nergens last meer van dus van het voer op zich wat hij nu krijgt heeft hij gelukkig geen last. Maar Ollie dus wel. Ach ja.

En kan maar zo zijn dat die pit er wel (wat meer) komt als ik het interessanter maak. Denk dat ze het daarom met hele oogkleppen helemaal als totaal nutteloos ziet := nu met halve klepjes gaat het ook alweer ietsje beter, even :roll: zonder kleppen loopt ze nog weer wat beter (maar instructeur zegt dat met kleppen toch echt beter is en dan zeker straks in tweespan dus ik luister maar even naar hem).

Wagen rolt erg makkelijk, denk ook niet dat ze het te zwaar vindt, ze zweet wel meer als ik in de bak men maar dat is logisch, dan moet ze ook meer aan de slag. Als ik met de sulky men in de bak en met het hoofdstelletje zonder klepjes, is ze het na een half uurtje ook echt beu }:0

Moet maar een animatie team opstellen of zoiets :=

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:45

Dames, wat een geklets hier gezellig! Over voer gesproken. De paarden krijgen hier speedybeet een halve schep per dag per paard. Det krijgt geloof ik ook sports fit een halve schep en een schepje equilin balancer. Pablo krijgt ipv de sportsfit subli dieetmix. En prisca krijgt dieetmix en een schepje provarium breeding. Ik ben dus lekker aan het trutten met voer haha.
Oja en maurits heeft vandaag mijn kerstkado gebracht ik kan thuis kegels rijden joehoe!!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:04

Hier wordt echt weinig brok gevoerd. Wel altijd Pavo.
Viva staat als ze vol in de sport loopt (dr+spr+sgw+end) op 2x driekwart kg (schep) Pavo Energycontrol. Nu krijgt ze 2x halve Pavo Condition.
Bakira staat nu op 2x 1kg Condition.
Angel krijgt niks, alleen goed kuil. Ze heeft afgelopen winter wel op cavalor Juniorix gestaan, even wat extra's omdat ze ineens de hoogte in schoot en daar wat last van dr knie van kreeg... En Jort krijgt 2x eenderde kg Condition. De rest vd fokmerries krijgen een handje tot een half, afhankelijk van hun conditie en mate van dracht. Straks gaan die over naar Merriebrok.
We voeren wel wortels bij, en natuurlijk goed kuil.
Maar wel lastig hoor met al dat voer, er is ook zoveel en wát is nou goed, en nodig...

Verder was ik even in de meeleesmodus, maar ga nu weer proberen mee te praten hoor :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:33

Sorry hoor met al mijn geneuzel over voeren maar het houd met nogal bezig :o
Heb nooit een 'slomige' pony gehad (behalve Alwyn maar die stond toen pas net voor de wagen en was nog erg jong en die viel ook nog wel mee eigenlijk) dus ben wat zoekende naar oorzaak/gevolg :7

Nu moet ik ook even rekening mee houden dat ze dus aan die drainage kuur zit die kan "Dit kan een vermoeid gevoel veroorzaken en dieren kunnen hier wat lusteloos door worden" dit dus veroorzaken. Dus ik moet daar wel wat rekening mee houden. Maar goed dat ik vandaag ook wat lusteloos was dan (anders had ik haar vast meer aangepakt, heb ik nu gelukkig niet gedaan :x :o )

Pavo Sports Fit eens bekeken, lijkt erg goed aan te sluiten bij wat ze nodig zou hebben. Maar wie weet is het na de drainage kuur plus wat meer afleiding in de bak ook zo geregeld, hoop het maar.

Nu nog iets voor mijn eigen fitheid want dat is nog helemaal naadje :=

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:44

Ips kan nu zelf pionnetjes trainen in haar superbak
Over voer,ik ben de pulp van pavo aan het testen ,erg handig,ze zijn platter en sneller geweekt dan gewone bietenpulpbrokjes, ze vinden het het heerlijk,daarin meng ik voor sun en tara cavalor strucomix sensitive ( sun nog schepje magnesium) en jane en julia handje havensbrok en allemaal krijgen ze er flinke hand luzerne erdoor

Tine.balen van je hand...wat zou dat zeer hebben gedaan vannacht,laat de mannen maar lekker werken.....en jou verwennen soms moet je ff stapje terug en de rollen omdraaien <<)

Voor al mijn bokt vriendjes hier: een heel goed mooi 2014 met heel veel menplezier met alle dieren die ervoor lopen,en oppassen met vuurwerk +:)+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:14

Heb nog niet helemaal bijgelezen maar wil wel even reageren op marjola ivm
de touwtjes en strengen. Ik heb ook touwtjes en beide soorten tuig. Moet zeggen dat
de tuigen die aan de voorkant verstelbaar zijn dus met ringen aan het uiteinde wel mooier
hangen in combinatie met de touwtjes dan de zware gespen maar met allebei kan ik goed
rijden.

Wat betreft voer ferro eet care4life en pulp en de andere 2 dieetmix en pulp. Ferro krijgt nog
suplement van equilin met o.a. vitamine E. Ze hebben alle 3 energie genoeg alleen robijn voer
ik soms nog een handje brok bij voor een wedstrijd,

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:31

VHU, het klinkt me zeer bekend in de oren. Fjella moet je er in draf ook bijhouden anders kakt ze gewoon in. En dan ook nog narrig reageren op de zweep.. Alleen Fjella is in stap dan dus wel heel druk, dus het zit hem bij haar vast niet in de energie, hihi..

Mijn instructrice zei ook, veel overgangen rijden, veel schakelen en consequent zijn in het voorwaarts rijden. Fjella kan ook lopen keutelen en dan loopt het meestal niet mooi, als ze meer van achter erbij komt kan ze ook best leuk swingen. Vaak als ze dan echt helemaal lekker komt, dus ook heerlijk in de hand gaan, gaat ze ook langzamer, maar dat komt bij haar nog omdat ze het moeilijk vindt.

Heb gelukkig nog nooit voer nodig gehad om ze op te peppen, mijn fjorden, ja echt :+ , zijn aardig voorwaarts, Fjella in draf is voor mij ook nieuw.

We hebben ergens anders wel een mais-lijnzaadbrok bijgevoert. Met de gedachte dat ze daar niet meer temperament van zouden krijgen.. Dat hadden we mis, zelfs de braafste hengst werd ineens lichtelijk een bommetje. Zal ook wel vet in zitten!

Verder krijgen mijn paarden alleen ruwvoer. Jeskim krijgt oud hooi, die is veel te dik.
(Ik lees iets over gras en jeuk? Jeskim heeft dat dus ook, krijgt de bultjes en jeuk!! Nu is ze al bijna twee maanden van het gras af en de jeuk gaat maar niet weg. Hebben jullie iets speciaals gegeven??)
Fjella kreeg ook tijdens de Abop training bijna alleen ruwvoer, soms kreeg ze na het werk een halve schep basisbrok van subli bij, ze was het niet echt nodig, maar iets extra's mocht wel, als ze al in leveren ben je vaak te laat. Maar ze zag er wel redelijk doorvoed uit hoor!!

Ik voer eigenlijk nooit meer Pavo, Jeskim kreeg daar eerder naar mijn idee altijd meer jeuk van, die reageerde met beste op Subli. Ben wel fan van de ponybrok van Subli, hoef je ze minder van te geven omdat er in verhouding meer vitaminen en mineralen in zitten. Die fjorden hoeven meestal niet zoveel.
Ook drachtig of met een veulen aan de voet gaf ik ze nog geen merriebrok, als ze al iets bij moesten hebben dan basisbrok, maar normaal gesproken is gras voldoende.
Het voedingsadvies van Pavo is ook echt niet afgestamd op fjorden, als ze zouden krijgen wat zij voorschrijven dan kan ik ze hoefbevangen af laten voeren!!

Jeskim had ook nooit aardigheid aan het rijden in de bak, in het bos liep ze dan lekker door, eerder te hard dan te sloom. In de bak was het stieren, mijn been pletten tegen de bakrand, omdraaien, hoeken afsnijden, gewoon de andere kant op drammen, hihi.. Dat soort ongein.. Heb het van haar maar geaccepteerd en ben haar alleen nog buiten gaan rijden.

@VHU, misschien kun je Ollie de foto van Fjella laten zien, als je niet harder gaat moet je dit!!! :+

@ Tine, niet bij de liksteen vind ik altijd een goed teken!! Als ze tekorten hebben gaan ze bij de liksteen en anders weinig. Als mijn fjorden ineens bij de liksteen gaan, dan weet ik dat ze ietsje brok nodig zijn. Dat is ook meestal in de winter als ze alleen op armer ruwvoer staan.

@ Marjola, ik ga eens even kijken bij de kruidenmix!!

Vandaag een rare dag gehad. Mijn oude Jeskim had twee uitspattingen die totaal 'out of character' waren. Eerst flipte ze ineens tijdens het wandelen, normaal als ze iets spannends ziet dan blijft ze stokstijf staan en gaat ze gewoon kijken. Nu weet ik niet eens of ze ergens van schrok, maar ze begint ineens om me heen te tollen, steigeren, meerder keren en ook geen hupje, echt op de de achterbenen! En naar huis trekken.. Ik wist niet eens dat het voor haar nog mogelijk was om zo hoog te steigeren met haar artrose beentjes. Dacht dat ze een tia had ofzo. Toen ze kalmeerde verder gelopen en later in het bos gebeurde het nog een keer, maar wel veel minder erg. Kon het nu controleren en haar weer terugkrijgen. Was net of ze ineens blind was of een spook zag.
Daarna had ik Tea even in haar stal gezet en Tea is een heel dominante merrie. Tea en Jeskim kennen elkaar en helaas is het vanaf dag 1 al water en vuur. Ik had de deur van het uitloopje van Jeskim dicht gedaan en Jeskim stond dus buiten. Ik sta naast Tea en ineens zie ik dat ik de deur niet goed had dichtgedaan en Jeskim wandelt ook gewoon de stal in... Alsof ze Tea niet eens had gezien, pas toen Tea begon te meppen had ze volgens mij door dat ze er stond. Intussentijd had ik Tea al in een houtgreep en mijn pa probeerde Jeskim eruit te krijgen, dus we stonden niet rustig toe te kijken hoe Tea Jes in elkaar zou beuken hoor!! Ik heb Tea een brul en een dreun gegeven en toen hield ze gelukkig op en maakte Jes zich uit de voeten.
Maar Jeskim is normaal gesproken niet op haar achterhoofd gevallen, ze is vrij slim. Ook kent ze Tea en normaal is ze er bang van.
Zal ze dement worden??
Het wordt wel een beetje een zorgen-omaatje hoor..

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:39

Voer voer voer.ha ha. Wij verkopen havens. Equifirst en action quality.
Ik voer db 2 x 1/2 kilo equifirst classic fibre. Een basis muesli met luzerne. En hij krijgt 250 gram Linamix. Dat is een soort supplement met veel lijnzaad en omega 3. Maar ook een hoog aandeel vitamine E.
Nu krijgt hij er kurkuma bij. Dat zuivert zijn lever.
Als ik meer van hem verlang dan krik ik de vitamine E met selenium op en krijgt hij ook electrolyten. Maar ik probeer het verder simpel te houden

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:50

Oh, nog sorry voor het lange verhaal, ik heb schijnbaar nogal veel te vertellen.. :+ :o }:0

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:05

hier krijgt sproet subli zonder, 2x pdg 3kwart schep ong.

man, koud vandaag zeg, rondje gehobbeld, maar brrrrrr

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:20

@Maisie bedankt voor de uitleg :) Goed om te weten dat het verder wel werkt, al is het wat zwaarder. Dit (de zware gespen en het achteraan verstellen van de strengen) is ook eigenlijk het enige 'nadeel' wat ik tot nu toe aan mijn ideal eurotech tuig heb kunnen ontdekken.

Jouw tuig met D ringen achter en verstelbaar van voor is zeker een Zilco?

@Jeskim spannende dag achter de rug. Altijd lastig te traceren waarvan een paard schrikt.

Pff, ik krijg een beetje de kriebels van het vuurwerk. Stom buurjoch stond daarstraks flink wat de lucht in te schieten ook niet bepaald licht spul. Dus een paar katten schoten door de kamer heen en de paarden waren in het begin even de weg kwijt (verschieten, onrustig rondjes draaien in de box etc.). Gelukkig wat af kunnen leiden met eten, want het was net voertijd en geleidelijk keerde de rust terug. Snap ook niet wat de lol er aan is om buiten in de regen te gaan staan nu.... van mij mag het dus snel morgenavond zijn ;) Als het allemaal tegelijk de lucht in gaat, klinkt het meer als onweer gerommel en dat is een stuk beter te doen.

Wel allemaal lekkere hapjes voor morgen in huis en morgenmiddag ga ik appelflappen bakken! Ik doe (nog) niet zoveel in de keuken, maar appelflappen maken kan ik met mijn ogen dicht :Y)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:03

jeskim, mmmm dat is minder leuk als je paardje zo schrikt..misschien gewoon door waaierig weer..
hier waaide het in ieder geval flink door vanmiddag..

appelflappen..jummie, die zijn lekkerrrrr...

hier niets nieuws..morgen mushers op bezoek !
altijd gezellig..

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:10

Wat 'leuk' om te lezen dat hier mensen zijn met paarden met jeuk, die dit kunnen herleiden aan het voer. Ik zit ook met een paard met jeuk. kleine bultjes in de vacht, verder niet open of kaal maar wel erge kriebel. Zodra het dek afgaat vliegt ie erop af om z'n hele lijf te gaan jeuken.
Is zoiets aan te tonen in bloedonderzoek oid? Of een kwestie van uitproberen?

En dan nog iets.
Ik zou graag jullie mening horen over wanneer een kar passend/te klein/te groot is. Waar baseer je dat op? Ik heb wel een foto, ik vraag het natuurlijk niet voor niks maar die foto hoeft niet openlijk online.
Ik ben benieuwd naar jullie maatstaven, ik heb daar echt geen verstand van.