[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:32

Ik ga in januari starten met het koetsiersbewijs. Althans dat is de bedoeling geloof ik. Ik men nu op zijn "Jan-boeren-fluitjes", maar voor het huifbedrijden (met 2 span) is het wenselijk dat alle menners daar een koetsiersbewijs hebben (enkelspan).
Ik denk dat ik dan een aanspanning van daar krijg (welsh). Wat het gaat kosten en zo weet ik nog niet. Moet dan wel omschakelen, want we gaan dan Achenbachrijden ... denk dat dat nog het moeilijkst is als je al 6 jaar "gewoon" ment.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:48

dit is m dan.. mijn man voor de kar.. en zoals ik op de site zag is deze kar een veel gebruikte! alleen heb ik een probleem met m, als er twee mensen op zitten kantelt mijn kar omhoog. :S maar dat doe ik dan maar niet. ik heb schoenen laten maken voor doerak,hier loopt hij op als hij over de weg ment. deze zijn van rubber,super blij ben ik er mee! lekker ding he?Afbeeldingin het amsterdamse bos.. hier nog zonder schoenen

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:41

doerakje schreef:
dit is m dan.. mijn man voor de kar.. en zoals ik op de site zag is deze kar een veel gebruikte! alleen heb ik een probleem met m, als er twee mensen op zitten kantelt mijn kar omhoog. :S maar dat doe ik dan maar niet. ik heb schoenen laten maken voor doerak,hier loopt hij op als hij over de weg ment. deze zijn van rubber,super blij ben ik er mee! lekker ding he?[img]
http://gallery.digitaleplaza.com/albums ... .JPG[/img]
in het amsterdamse bos.. hier nog zonder schoenen

Deze kar heb ik ook zien staan. Hij leek mij op het eerste gezicht wel leuk, maar nu heb ik gisteren een erkende wagenmaker gebeld, en die kreeg veel klachten over deze wagentjes.
De wielen gingen snel kapot, of hij nieuwe had liggen.
De kar kantelt, of hij een verstelbare zitting kan maken.
Ze vallen bijna uit elkaar bij een stevige rit, of hij daar iets aan kan doen...en ga zo maar door.
Hij raadde me sterk aan om niet zo'n kar te kopen als je door bos/strand/duin ed wilt rijden.
Voor rustige wegritjes schijnt hij wel goed te functioneren.
Veel plezier nog met je kar en je pony (hoop dat er bij jou niet van deze mankementen komen)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 01:08

@Doerak: je borst en lichtogen mogen wel een gaatje hoger. Volgens mij je broek ook maar die kan ik niet goed zien.
Ik denk dat ik een rondje om ga met die wagen hier in mijn omgeving, ik inderdaad alleen met onderdelen terug kom. Ik denk voor af een toe een blokje om over de weg dat hij wel goed te doen is. Je moet er geen klapper mee maken dan is er niks van over.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:36

het karretje ziet erg leuk uit maar ik dnek niet dat het heel sterk is zol je al zij doerak dat die kantelde das niet erg fijn maar ik hoop dat je der geen problemen mee krijgt.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:53

FF een vraagje, bestaat er zoiets als men-endurance (mendurance)?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:06

whoopylover schreef:

Ja ... mijn kennis heeft dit gedaan ... op hoefschoenen en met een tandem span. 40 km rit ergens in Drenthe dit voorjaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:08

Ik kan die foto van dat karretje niet vinden, maar ik vermoed dat het zo'n kleine zwarte 2 wieler is.

De reden dat het ding "kantelt" als je er samen op gaat zitten is omdat de wielen niet goed kunnen worden afgesteld (misschien wel helemaal niet zelfs). Je moet je wielen van voor naar achter kunnen schuiven en de wagen dan zo uitbalanceren dat je er met zijn 2-en op moet kunnen zitten en dat iemand die vooraan staat en de burrys vast heeft, ze met een pink in evenwicht moet kunnen houden.

Dan is de wagen goed.
Zodra je dus moet gaan hangen of je krijgt kracht in je handen is het dus niet goed.

Vandaar dat je beter een goede tweewieler kunt kopen waarbij de wielen wel te verstellen zijn ... misschien wat duurder maar wel veel prettiger voor de pony.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:33

Isapaardje schreef:
whoopylover schreef:

Ja ... mijn kennis heeft dit gedaan ... op hoefschoenen en met een tandem span. 40 km rit ergens in Drenthe dit voorjaar.

Is er ergens info over te vinden? Ik ben hier wel in geïnteresseerd namelijk.
Mijn welshje loopt altijd onvermoeibaar 3 uur in draf zonder een zweetdruppeltje te laten...(wordt er soms gek van, wil ik m aant werk zetten, hebtie nog nix gedaan qua zweetverlies)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:42

ik men samen met me vriendin haar shetlanders basje en benzi gewoon enkelspan Gaat super goed binnenkort plaats ik wel even foto('s) hier.. !! basje de shet die we er meestal voor hebben wil altijd maar hard.. en benzi gata altijd sloom en basje begrijpt hard en rengalop heel goed.. maar sap en ho niet..

Bertus_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:09

Ik men ook met me shetje, het gaat erg gOed..en zonder oogkleppen en gewoon met trens. Binnenkort ff f0t0's maken.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:13

Isapaardje,wij hebben ook zo'n karretje als doerak heeft. Niet de wielen zijn verstelbaar, maar wél het zitje. Helpt dat dan niet genoeg?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:17

Ik heb ook zo'n 2 wieler en heb nergens last van. Rijd er nu een maand of 2 mee. Tot nu toe wat ritjes over de weg, menlessen en zelfs al een flinke(en niet zachtzinnige) bosrit met 2 man er op.

Oke, een marathon wagen is het niet, maar voorlopig doet hij het prima .

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:53

Ik moet helaas nog zo'n 1,5 jaar wachten eer ik kan gaan mennen met m'n shet

Heb altijd geroepen dat ik een 8-span shetlanders wil... maar hou die droom voorlopig maar op 2span

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:21

Isapaardje schreef:
whoopylover schreef:

Dat is geen officiele (m)endurancewedstrijd geweest. Die is er in Drenthe niet geweest volgens mij (in ieder geval niet onder de DER-vlag).

Maakt me desalniettemin wel erg benieuwd waar want ik woon zelf in Drenthe en wij trainen op het moment onze welsh voor de lange afstand.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:00

hoi,mijn kar is aangepast hoor! er zit inmiddels een rem op,e de bank is naar achter gezet. zo is het gewicht beter naar achter, ook heeft mijn vader de bank verstevigt door er een steun onder te lassen. en ik moet zeggen dat ik niet heb gemerkt dat ie zo gammel is als jullie beweren dat ie is. maar goed dat kan verschillen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:04

Faas schreef:
Dat is geen officiele (m)endurancewedstrijd geweest. Die is er in Drenthe niet geweest volgens mij (in ieder geval niet onder de DER-vlag).

Het was op en nabij de Holterberg ... da's geen Drenthe geloof ik maar Overijssel ?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:14

doerakje schreef:
hoi,mijn kar is aangepast hoor! er zit inmiddels een rem op,e de bank is naar achter gezet. zo is het gewicht beter naar achter, ook heeft mijn vader de bank verstevigt door er een steun onder te lassen. en ik moet zeggen dat ik niet heb gemerkt dat ie zo gammel is als jullie beweren dat ie is. maar goed dat kan verschillen.

Hoe heb je er een rem op gezet?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:26

Wie heeft er een km teller op zijn wagen, en welke heb je en hoe heb je die bevestigd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:18

Ik denk dat je een gewone fiets-kilometer teller op je kar kan zetten.
Als je spaken aan je wielen heb gaat dit helemaal makkelijk, anders moet je wat creatiefs bedenken.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:22

Ik heb geen spaakwielen...helaas (in dit geval)
Hoe hebben jullie niet-spaakwielen voorzien van een km teller?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:25

ik heb een gewone fiets km teller op de koets zitten.
Wij hadden vroeger een wagentje met autobandjes en ook daar had mijn papa een km teller op gemaakt. (de handyman )

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:27

Whoopie, weliswaar niet op mijn ponywagen, maar wel op de marathonwagen van mijn paard. Gewoon een standaard km teller, die zet je er zo op. (eh, nou ja, ik niet, mijn vriend wel )

Ik zal deze winter met mijn kleine pony beginnen (geen shet) en ben nu een beetje aan het rondneuzen voor een wagentje.
Ik wilde eigelijk het liefste een vier wielige, maar die ik zie vind ik lelijk, of zijn volledige marathonwagens en dát was nou ook weer niet de bedoeling.
Ik wilde ook gaan kijken naar zo'n soort tweewieler. Iemand nog andere ideen voor leuke, stabiele wagentjes? Er hoeven maar twee personen (1 volwassene en 1 kind) op te zitten.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:37

Check de site waar ik mijn tweewieler ga kopen:
www.stadtwijck.nl
de wagens zijn daar GOEDKOOP! Ik geloofde eerst zelf de prijzen niet, maar het was toch echt zo.
Een tweewieler voor shet/welsh is daar 760 euro, en als je m dan galvaniseerd komt er 135 bij (=895) voor een tweewieler.
Je kan m in 2 kleuren laten spuiten zonder extra kosten.
Het geremd maken is wel duur +175 of +300 extra...(geen remmen voor mij dus Whoopje luisterd goed genoeg) Hij zei ook dat remmen geen zin heeft omdat het wagentje 49 kg weegt, en als ze echt willen dat ze de wagen zo door de rem heen trekken.
Afbeelding
deze heb ik op het oog (in die kleuren ook, maar dan gegalvaniseerd voor 895 euro)

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:53

Isapaardje schreef:
Faas schreef:

Het was op en nabij de Holterberg ... da's geen Drenthe geloof ik maar Overijssel ?

Hmm, dan is het nog niet een officiele wedstrijd geweest. Bij Endurance Holten waren geen aanspanningen. Maar interessant om te weten. DAnk je voor de info.

Voor wat betreft afstanden. Ik rij met een GPS. Een Garmin Legend. Werkt prima. Ik gebruik hem op mijn andere paarden eigenlijk en ja, waarom dan niet op de wagen. Heb dat ding toch .