[NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:09

Justy schreef:
Ten eerste doe ik geen join-up Knipoog Ten tweede ben ik daar ook niet voor, om diverse hierboven al genoemde redenen, vooral omdat het paard imo inderdaad erg in de war kan raken van dit soort gedrag van mensen. Ik postte om even aan Duncan en Sjokkemeule duidelijk te maken dat ik niet geloof dat een paard het bewustzijn heeft om te kunnen denken dat zijn baasje hem dood wenst, ik geloof echter wel dat een paard er bang van kan worden, of op zijn minst erg verward.
En ik geloof ook niet dat er mensen zijn die dit doen omdat ze hun paard 'dood wensen', zoals sjokkemeule in zijn post aangaf... Het gebeurt vaak uit onwetendheid.

Dat het wegsturen uit de kudde in de natuur betekent dat een paard zijn doodvonnis getekend wordt, natuurlijk, maar van bewust een paard de dood insturen is bij een join-up geen sprake volgens mij, simpelweg omdat dat bewustzijn er niet is, bij zowel eigenaar als paard.

Ik ben dus niet voor een join-up, maar wilde even mijn eigen nuance geven aan de inmiddels dialoog van Duncan en Sjokkemeule.


Aha. Het lampje brand weer Haha!

er wordt inderdaad gezegd dat het wegsturen uit de kudde de dood insturen betekent. Toch geloof ik daar niet in. Zoals iemand al uitlegde, zo'n paard kan ook bij een andere kudde terechtkomen. Kon ie maar uit zijn baasjes kiezen he Haha!

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:13

Fasel schreef:
Aha. Het lampje brand weer Haha!

er wordt inderdaad gezegd dat het wegsturen uit de kudde de dood insturen betekent. Toch geloof ik daar niet in. Zoals iemand al uitlegde, zo'n paard kan ook bij een andere kudde terechtkomen. Kon ie maar uit zijn baasjes kiezen he Haha!


Ow fijn, en hoe doet hij/zij dat via een 1 weg communicatie ?????

MAW: in een afgesloten ruimte hebben ze geen keus he ??
Ooit DAAR over nagedacht ??

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:17

Fijn dat we elkaar weer begrijpen Fasel Haha! Blijft lastig soms he, internet Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:20

@sjokkemeule: doe nou eens rustig joh. We are at the same side!!! Je hoort mij toch niet zeggen dat zoiets goed is? Alleen dat ik van iemand las dat uit de kudde jagen in de NATUUR, niet de dood betekent.

@justy: internet is een handi gmaar soms inderdaad erg lastig medium Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:05

sjok............ eazy Haha! Haha! Haha!

Je moet hier een beetje genuanceerd kijken, de Joinup is voor mensen die geen paarden gevoel hebben en geen gevoel voor hun paard....

Dat een aantal mensen daarvoor kiezen zegt meer over hun dan over hun paard........ en bij hun werkt het! Omdat ze gewoon weg niet beter weten...........

Mensen met gevoel voor paarden zullen nooit zo een methode toepassen om het paard te laten doen wat ze willen, want het paard wil dat voor ze doen............. eigenlijk heel simpel Haha! Haha! Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:19

laten we even duidelijk maken dat al deze stellingen wel meningen zijn van mensen en dus geen feitelijke dingen.

Dat is het gevaar van dingen verkondigen. Zo lijkt alsof meningen ineens feiten worden. En dan is er geen discussie meer mogenlijk.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:58

ik vind dit topic steeds grappiger worden eigenlijk Bloos!
sorry, maar ik heb echt genoeg dingen met paarden gezien waar m'n maag van omdraait, maar daar vallen goede join-ups niet onder.
overdrijven is ook een vak, hoor Lachen

ik zie trouwens een join-up ook liever als het laten lopen van het paard tot er interesse en nieuwsgierigheid is. Niet een half uur opjagen, iedereen kan toch bedenken dat dat nergens op slaat Verward
Als mensen er zowieso al over nadenken hoe een paard denkt en wat je daar mee kan etc, dan ben je naar mijn idee al super bezig OK dan!

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:56

[quote="sjokkemeule"]En dat die man dus ook diverse malen aan de kaak gesteld is ????????

ja? kheb het niet gevolgd ofzo, maar blij dat te horen.

WormBoy
Berichten: 260
Geregistreerd: 06-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:57

Ik heb nog nooit een "join-up" meegemaakt, dus misschien kan iemand me wat uitleggen ... Als je met een join-up je paard het idee geeft dat hij/zij de dood wordt ingejaagd, dan neem ik aan dat een paard volledig over de rooie gaat en in paniek raakt. Gebeurt dat bij een join-up? Ik kan me voorstellen dat je het paard in de war brengt, maar "de dood injagen" lijkt me wel heel erg sterk uitgedrukt.

Emiel Voest heeft het in zijn freestyle boek ook over join up, hoewel ik niet helemaal doorkrijg wat hij er onder verstaat (moet toegeven dat ik het boek ook nog niet in detail gelezen heb). Maar ik krijg niet de indruk dat zijn filosofie ook het in paniek door de bak jagen van een paard inhoudt (als dat wel zo is, hoef ik het boek ook niet te lezen Knipoog ).

Kan iemand met join-up ervaring misschien iets vertellen over hoe het paard reageert? In blinde paniek of rustig het vraagstuk oplossen? En ik ben het met Heike eens: laten we de discussie (ook al is ie al meerdere keren gevoerd) rustig voeren zonder mekaar af te katten. Ik ben hier om wat van jullie op te steken! Slim

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:13

k zie een join-up ook anders als de rest..
k zie het meer als los longeren.. maar dan gebruik ik me stemhulpen om hem te laten stappen , draven en galoperen.. sorry denk dak het verkeerd begrepen heb.. ik laat hem de hele bak door gaan en dan loopt hij vanzelf om mij heen maar ik zeg bijv. stap en dan stapt hij zeg ik draf dan draaft hij en galop galopeert hij.. maar ik ga hem nie opjagen..

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:20

Ik ben er meerdere keren bijgeweest, bij mensen die wisten wat ze deden.
Eén merrie was ontzettend dominant naar de eigenaresse toe. Op stal en in de omgang. Meteen in de join-up ring, begon ze te schoppen naar het midden, gericht naar de eigenaar. Dus werd ze daarvoor gestraft door haar weg te jagen. Onderweg bleef ze schoppen. Na een poosje werd het rustiger en stelde de eigenaar zich wat "milder" op, door de schouder toe te draaien. Paard kwam niet, ging naar buiten staan kijken. Weer wegjagen. Het heeft een poosje geduurd, maar na een tijdje schoppen en weggejaagd worden, begon er wat te veranderen. Je zag gewoon dat de merrie er zwaar over nadacht. Ze draafde in een rustig, gelijkmatig tempo rond, zonder dat ze daartoe aangezet hoefde te worden. Hoofd laag bij de grond. Ze was er kennelijk niet helemaal meer zeker van dat schoppen oké was. Na die eerste "sessie" was er al veel bereikt.

Paard is geen moment in paniek geweest, ze had alleen zeer duidelijk schijt aan de eigenaar, gewoon minachting zelfs. Zonder zwepen of fysiek/verbaal geweld al veel bereikt.

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:34

Ik ben het met Heike eens..

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:22

daarom heet het ook een forum Tong uitsteken OK dan!

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:32

owjah.. k ben blond Boos! hihhi Tong uitsteken

melaniieeeH

Berichten: 95
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: eindh0ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:42

Kan iemand mij een pb sturen hoe je een join up doet? Ben er wel erg benieuwd naar wat er dan goed en fout is, en dat zie ik denk ik pas als ikook weet hoe het moet en dus de hele bedoeling snap Tong uitsteken

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:29

Maar ga het maar niet uitproberen op een paard melaniieeeH. Knipoog

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:53

melaniieeeH schreef:
Kan iemand mij een pb sturen hoe je een join up doet? Ben er wel erg benieuwd naar wat er dan goed en fout is, en dat zie ik denk ik pas als ikook weet hoe het moet en dus de hele bedoeling snap Tong uitsteken


less het topic door, daar is het al 50 keer in omschreven en uitgelegd.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:03

idd begin maar lkkr bij 1 en aan het einde snap je het denk wel

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:00

noukske schreef:
Hoihoi,
Ik heb bovenaan een topic geplaats over het NH.
Daarin vertelde ik over de band van vertrouwen die ik met een speciaal paard heb. Ik heb ook nog een tijdje een ander paard gereden.
Deze schimmel werd ook (bijna) niet meer gebruikt. Ik heb hem na me goed geinformeerd te hebben, in de bak gezet (niets om)en ben in het midden van het midden gaan staan. (1/4 van de bakrand af). Eerst rende de schimmel als een dolle rondjes om me heen (in de gehele, grote bak),
maar toen hij zag dat ik hem niet opdreef bleef hij staan kijken. Na 10 minuten stapte ie naar mij toe en begon heel onzeker om mij heen te lopen. Toen ben ik zeg maar begonnen met de join up. Toen hij helemaal ontspannen (had zijn hals omlaag en draafde rustig in 1 tempo)l
eek draaide ik me om en hij naderde me nu veel zekerder.
Idd kwam hij naar mij toe en bleef hij toen bij me lopen, zelfs toen er een andere pony de bak in kwam. Door deze ervaring ben ik het niet zo eens met de mensen die tegen de join up zijn. Dit paard gaf zelf, ongedwongen aan dat hij zich niet opgejaagd voelde. Dus ik zie er het verkeerde niet van in. Mijn periode op dat paard ging na dit, heel erg goed, en we zijn er allebei op vooruit gegaan. Dit stukje schreef ik bij de discussie. Vinden jullie deze join up dan ook fout?? Groetjes



ik sluit me hier bij aan het hangt voor mijn gevoel ook af hoe je een join up uitvoert en het hang ook af van het paard Pling en hier zie je dat er ook goede join ups zijn in allebei de standpunten zit wel wat ?? tog Verward

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:10

ben dr ook voor maar ik w8 op miss washington (geen belediging hoor maar klinkt wel leuk Haha! )

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:46

Ben ik miss washington???

Wat daarboven omschreven staat valt bij mij niet onder een join up. Ik heb al eerder geschreven dat onze tinker onmiddelijk zijn hals naar beneden doet en zo rustig rondjes om je heen gaat stappen, draven en galopperen. Geen wegjagen of wat dan ook bij, gewoon simpel longeren zonder touw of wat dan ook. We hebben ons vaak afgevraagd of dit wel helemaal gezond was, maar aangezien hij ook net zo vrolijk een sprintje trekt denk ik dat het geen kwaad kan, het is gewoon onstpanning, geen 'overgave'.

Ook als ik met die van mij ga longeren gaat ze lekker met het neusje naar de grond. Niet doordat ik haar van mij weg jaag, maar gewoon doordat ik haar aan het werk zet en ze daardoor haar lichaam gaat gebruiken,en zich gaat ontspannen.

Ik heb er problemen mee als jij je paard net zo lang van je wegjaagd (en dat kan dus ook zonder zweep oid) tot dat hij zich volledig overgeeft dmv kauwen en die lage halshouding. Dan betekend de lage halshouding volledige overgave, maar het kan ook een teken van onstpanning en ruggebruik zijn. Zoalng je met dat laatste bezig bent is er imo geen sprake van een join up.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:35

ben het op 1 of andere manier met je eens maar kan het niet uitleggen Cool *LOL*

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:30

Milkaatjuh schreef:
Ik doe zelf geen join up, mijn paard volgt me altijd al en doet alles wat ik doe.
Maar ik ben wel voor de join up.

Ik wil best geloven, dat mensen die er geen verstand van hebben, dat het dan fout kan lopen.
Maar volgens mij als je een probleempaard hebt hoef je volgens mij ook maar 1 keer een join up te doen. Volgens mij is dat genoeg.


Niets meer aan toe te voegen Lachen

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:31

Als onder "join up" verstaan wordt "net zolang opjagen tot ie zich overgeeft" ala Roberts, dan ben ik volmondig tegen. Tenzij het een paard betreft wat op geen andere manier tot rede gebracht lijkt te kunnen worden, en dan nog alleen door iemand die zeer goed weet wat ie doet en niet meer druk legt dan noodzakelijk. Alle redenen waarom ik tegen ben, zijn al veelvuldig langsgekomen.

Als onder "join up" alle manieren van los drijven/aansluiten/volgen in een picadero of roundpen op een hoop worden gegooid, wordt het anders.
Er is niks mis met het op de cirkel drijven van je paard, om zo met hem "in gesprek" te raken, om zo iemand te worden voor het paard. Het gaat mij om de manier waarop. De achterpositie, de drijvende positie, innemen is niet hetzelfde als WEGdrijven! Ergens van weg moeten is meestal straf of vluchten, iets onaangenaams ontwijken. Je kunt ook samen ergens NAARTOE gaan, met jou als achterste stuurman.
Als je "samen" met je paard beweegt, zoals een hengst wel z'n kudde drijft, maar niet van hem wegjaagt wanneer ze op pad zijn. Hij beweegt SAMEN met z'n kudde, en hij bepaalt richting en tempo, door lichaamstaalcommunicatie. Ken je die lichaamstaal, en werk je vanuit samenzijn, vanuit werkelijk kuddegedrag, toe naar een aansluiting (wat iets anders is dan als 'n onderworpen hondje achter je aanlopen maar de meeste mensen zien het verschil helaas niet) en noem je dat toevallig OOK "join up....tsja......DAN ben ik "voor"..... Lachen

Nou ja ik kan hier uren over uitwijden maar ik ben dermate verkouden dat ik nu eigenlijk wel naar bed wil.....

Groetjes
Yvonne

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:55

Goed verwoord Yvonne. Ben er helemaal mee eens.