Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:Lovely geeft aan dat je geen handleidingen of goeroes of cursussen nodig hebt als je een natural bent. Dat vind ik te kort door de bocht. 10 jaar met een boer meelopen is 10 jaar privéles krijgen...maar niet iedereen heeft die kans. En stel je bent een natural paardenmens, dan is het toch heel handig om te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben: onder het motto onderzoek alles en behoudt het goede (van boeren, burgers, en buitenlui)
gijsenkim schreef:wijze woorden Anya, wijze woorden, wellicht help dit inzien dat Natuurlijk met paarden omgaan OOK door ervaring geleerd kan worden, en niet alleen door een stroming
Anya schreef:@Lovely: ik heb het topic gelezen. Ik weet dat je ook wat anders hebt gezegd. Ik reageer op wat je op de vorige bladzijde neerzette, want dat vind ik te ongenuanceerd. Thats all
gijsenkim schreef:Net zoals iemand zonder enig ritme gevoel ooit een gevierd exotische en/of salsa danser zal zijn.
Lovely schreef:My thoughts exactly! Veel verder dan passenseries uitvoeren kom je dan niet, maar dat is nog geen dansen. Al gaat het om een simpele foxtrot.
Lovely schreef:Soms vraag je je af waarom zulke mensen überhaupt paarden hebben. Moet allemaal maar kunnen tegenwoordig, want er zijn cursussen voor tenslotte.
Lovely schreef:Dat touw hoort wit te zijn volgens Voest.
Paarden kunnen niet voldoende kleur zien om oranje van rood te onderscheiden, maar dat terzijde.
Verder is wat je vertelt, dus precies wat ik bedoel: cultivering. Mede ook vanwege allerlei voorschriften.
Anya schreef:Hier zijn we het helemaal eens.. zonder enig aangeboren gevoel kom je nergens. Maar dan weer ten positieve van de goeroes: ik ken iemand met 0 gevoel voor paarden, die als gevolg van zo'n clinic de rituelen netjes uitvoerend in ieder geval voor elkaar heeft gekregen dat haar paard netjes met haar meeloopt en niet door haar heen schoudert. Voor haar is dat een gigantische stap voorwaarts. Dit paard lachtte zijn eigenaar uit, terwijl het voor iedereen met enig overwicht inderdaad aan de kant stapte.
Als deze methode voor haar werkt ondanks een gebrek aan 'talent/gevoel' dan is het goed wat mij betreft.
promptertje schreef:heeft HC niet zo'n soort onderschrift, dat "het de truc is om het paard te laten willen wat jij wilt"?
Citaat:"Lol" maken met het paard vind ik belangrijker dan perfecte resultaten,...knip.... Ik vind NH dus geen "onzin", maar een leuke toevoeging in de totale omgang.
Lovely schreef:Het kan geen kwaad om zaken te combineren, ik ga er altijd maar vanuit dat de meeste mensen genoeg hersencellen hebben om dat te kunnen.
Die cursussen, goeroes en liflafjes die onder "NH" vallen, daar geloof ik inderdaad niet in. Omdat mensen na een meter boeken nog niks aan hun paard kunnen zien als het niet beschreven staat in hoofdstuk x paragraaf y met uitleg èn oplossing.