[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:02

Lovely geeft aan dat je geen handleidingen of goeroes of cursussen nodig hebt als je een natural bent. Dat vind ik te kort door de bocht. 10 jaar met een boer meelopen is 10 jaar privéles krijgen...maar niet iedereen heeft die kans. En stel je bent een natural paardenmens, dan is het toch heel handig om te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben: onder het motto onderzoek alles en behoudt het goede (van boeren, burgers, en buitenlui Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:03

runningkawa schreef:
Met je eens
maar wie doet dat hier?

Volgens mij niemand. De een door de mensen om zich heen en de ander met boek en video en materiaal met beschrijving. Het is maar wat je alleen noemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:04

Anya schreef:
Lovely geeft aan dat je geen handleidingen of goeroes of cursussen nodig hebt als je een natural bent. Dat vind ik te kort door de bocht. 10 jaar met een boer meelopen is 10 jaar privéles krijgen...maar niet iedereen heeft die kans. En stel je bent een natural paardenmens, dan is het toch heel handig om te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben: onder het motto onderzoek alles en behoudt het goede (van boeren, burgers, en buitenlui Lachen )

Als je het topic gelezen had, dan wist je dat ik ook wat anders heb gezegd. En ja, ik vind dat je beter kunt afkijken van mensen die er wat van af weten, dan dat je met een handleiding naast je paard staat.
Over 'alleen het wiel uitvinden', heb ik het niet gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-04 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:04

gijsenkim schreef:
wijze woorden Anya, wijze woorden, wellicht help dit inzien dat Natuurlijk met paarden omgaan OOK door ervaring geleerd kan worden, en niet alleen door een stroming

Dat klopt. En als die mensen met ervaring het maar duidelijk genoeg op papier zetten en een video maken, clinics geven...Dan heb je zo een nieuwe NH-goeroe erbij

NH volgens GK bijvoorbeeld Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:05

ah zo
ik denk zoals lovely zegt je zeker dingen sneller oppikt als je een natural, maar imo heeft iedereen een vorm van les nodig (zie ook onderschrift)
Maar ik zie niet in dat het perse NH moet zijn, want anders ben je een paardenmepper oid?

maar ik ben ondertussen ook tot de conclussie gekomen dat sommige er nooit geen feeling voor krijgen, hoe hard het ook klinkt.
waardoor? geen idee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:05

@Lovely: ik heb het topic gelezen. Ik weet dat je ook wat anders hebt gezegd. Ik reageer op wat je op de vorige bladzijde neerzette, want dat vind ik te ongenuanceerd. Thats all Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:07

Zullen we samen een boekie schrijven en een video band maken RK??? Haha! Haha! Haha!

Idd als je geen gevoel hebt is er geen goeroe in de wereld die je dat kan geven.

Net zoals iemand zonder enig ritme gevoel ooit een gevierd exotische danser zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:08

Anya schreef:
@Lovely: ik heb het topic gelezen. Ik weet dat je ook wat anders hebt gezegd. Ik reageer op wat je op de vorige bladzijde neerzette, want dat vind ik te ongenuanceerd. Thats all Lachen

Het kan geen kwaad om zaken te combineren, ik ga er altijd maar vanuit dat de meeste mensen genoeg hersencellen hebben om dat te kunnen.
Die cursussen, goeroes en liflafjes die onder "NH" vallen, daar geloof ik inderdaad niet in. Omdat mensen na een meter boeken nog niks aan hun paard kunnen zien als het niet beschreven staat in hoofdstuk x paragraaf y met uitleg èn oplossing.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:09

En ik heb nog nooit met een handleiding naast mijn paard gestaan. Mijn paard zou daar niet op wachten hihi.

Ik heb gewoon een cursus gehad van iemand in Duitsland. Het was leuk, het was grappig, ik gebruik er dingetjes van, maar nogmaals ik heb heel veel geleerd van de boeren in mijn omgeving. En nog meer heb ik geleerd van de twee oppassers in Artis (waar ik heel vroeger stallen schoonmaakte als bijbaantje). De een werkte met de olifanten en de ander met de evenhoevigen. Ik vind het allemaal even interessant.

KiWiKo

ik bedoelde salsa danser Haha! Haha! Haha!

Anoniem

gijsenkim schreef:
Net zoals iemand zonder enig ritme gevoel ooit een gevierd exotische en/of salsa danser zal zijn.

My thoughts exactly! Veel verder dan passenseries uitvoeren kom je dan niet, maar dat is nog geen dansen . Al gaat het om een simpele foxtrot.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-04 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:10

gijsenkim schreef:
Zullen we samen een boekie schrijven en een video band maken RK??? Haha! Haha! Haha!

Idd als je geen gevoel hebt is er geen goeroe in de wereld die je dat kan geven.

Net zoals iemand zonder enig ritme gevoel ooit een gevierd exotische danser zal zijn.

goed idee, worden we ook rijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:10

koop dan het bananahose concept van Albert en Lia eerst even op!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:13

Lovely schreef:
My thoughts exactly! Veel verder dan passenseries uitvoeren kom je dan niet, maar dat is nog geen dansen . Al gaat het om een simpele foxtrot.

Hier zijn we het helemaal eens.. zonder enig aangeboren gevoel kom je nergens. Maar dan weer ten positieve van de goeroes: ik ken iemand met 0 gevoel voor paarden, die als gevolg van zo'n clinic de rituelen netjes uitvoerend in ieder geval voor elkaar heeft gekregen dat haar paard netjes met haar meeloopt en niet door haar heen schoudert. Voor haar is dat een gigantische stap voorwaarts. Dit paard lachtte zijn eigenaar uit, terwijl het voor iedereen met enig overwicht inderdaad aan de kant stapte.

Als deze methode voor haar werkt ondanks een gebrek aan 'talent/gevoel' dan is het goed wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:14

Soms vraag je je af waarom zulke mensen überhaupt paarden hebben Verward. Moet allemaal maar kunnen tegenwoordig, want er zijn cursussen voor tenslotte.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 19:17

Lovely schreef:
Soms vraag je je af waarom zulke mensen überhaupt paarden hebben Verward. Moet allemaal maar kunnen tegenwoordig, want er zijn cursussen voor tenslotte.

Daar zijn we het ook wel over eens. Iemand in mijn omgeving is aan haar derde onhandelbare paard van dit jaar begonnen. Probleem is dat ze ze zelf onhandelbaar maakt en dat ze dan weer weg moeten. Boos!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:00

Lovely schreef:
Dat touw hoort wit te zijn volgens Voest.
Paarden kunnen niet voldoende kleur zien om oranje van rood te onderscheiden, maar dat terzijde.
Verder is wat je vertelt, dus precies wat ik bedoel: cultivering. Mede ook vanwege allerlei voorschriften.

Interessant zo'n uitspraak. Ik zie overeenkomsten!

Cultivering en voorschriften, hmm waar kwam ik dat eerder tegen..
Pak een dressuurproeven boekje en het BARST van de voorschriften! Zonder bit een dressuurproef rijden? Mag niet....
Dit moet je aantrekken, vanaf nu moet je een stang en trens gebruiken, manen moeten in knotjes zitten, boomloze zadels zijn verboden en ik denk dat ik zo nog een ellenlange lijst op kan stellen.

Als je daar geen probleem mee hebt, nou prima dan en ga je gang. Maar veel mensen die NH gebruiken willen juist daar vanaf!!
Ik wil zijn manen niet verplicht kortwieken en wil hem niet dagelijks met een bit rijden. In deze tak van de sport mag dat niet, dat is pas gecultiveerd Scheve mond

Zal niet zeggen dat het onder NH-ers niet voorkomt, maar stukken minder. Degenen uit mijn omgeving staan eigenlijk heel open voor allerlei soort zaken.
Mijn persoonlijke ervaring dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:03

Maar thuis bitloos rijden en op concours een bitje in gaat goed samen hoor Lachen
en vergeet niet dat een hackamore ook echt pittig in kan werken en zo ook andere bitloze optomingen.
bitloos betekend niet altijd vriendelijk...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:16

Even kijken...

ik rij met shanks (heel vals westernbit als je teveel druk opneemt) en westernwiel sporen.
ik rij met ongebroken trens dressuurdingen
ik rij met knopenhalster buiten, sprongetje en door bak crossen
ik rij met carotstick of zweepje (wat er toevallig vooraan ligt) voor de fun door de bak...

Ik geloof niet dat het mijn paard ook maar iets uitmaakt, zolang ik maar voor afwisseling zorg. Dat maakt haar wel uit Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:20

Anya schreef:
Hier zijn we het helemaal eens.. zonder enig aangeboren gevoel kom je nergens. Maar dan weer ten positieve van de goeroes: ik ken iemand met 0 gevoel voor paarden, die als gevolg van zo'n clinic de rituelen netjes uitvoerend in ieder geval voor elkaar heeft gekregen dat haar paard netjes met haar meeloopt en niet door haar heen schoudert. Voor haar is dat een gigantische stap voorwaarts. Dit paard lachtte zijn eigenaar uit, terwijl het voor iedereen met enig overwicht inderdaad aan de kant stapte.

Als deze methode voor haar werkt ondanks een gebrek aan 'talent/gevoel' dan is het goed wat mij betreft.

Hoewel die mensen idd eigenlijk geen paard zouden moeten hebben. Is het misschien voor zulke mensen, die toch te eigenwijs zijn om toe te geven dat het niet echt aan het paard ligt, wel een uitkomst zulke cursussen.
Toch ben ik nog steeds niet van mening, wat Sanne83 ons wel graag wil doen geloven, dat je niet zonder NH op een soortgelijke manier als met NH met je paard om kunt gaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:22

Grappige discussie Lachen

Raar alleen dat het zo vaak over het commerciele aspect gaat ( de Anky-spulletjes zijn natuurlijk bijna gratis - ahum Haha!)....

Wat voor mij de toevoeging was, de "icing on the cake": heel veel mensen kunnen hun paarden allerlei dingen laten doen en laten laten Tong uitsteken, zoals inderdaad de voorbeeldjes als genoemd: zorgen dat paard met open deur toch in de box blijft, op lichte druk opzij laten gaan enz.
Maar; ik heb in het "reguliere" circuit ondervonden dat de paarden dit heel vaak uit angst voor de mens doen en laten. Niks mis mee, maar mijn ding is het niet. Paard weet 'als ik dat doe, dan krijg ik een knal', de zo vaak aangehaalde "duidelijkheid" van de boerenverstandmethode - en het wérkt!

Maar ik wil al die dingen ook graag, alleen dat de motivatie van het paard anders is; heeft HC niet zo'n soort onderschrift, dat "het de truc is om het paard te laten willen wat jij wilt"? Ik wil dat mijn paard die dingen uit vrije wil doet, niet om straffen te ontlopen. De mensen die zich in deze discussie mengen zullen ongetwijfeld paarden hebben die ook alles uit vrije wil doen, maar ik heb te vaak paarden om me heen gezien die bang waren voor hun eigenaren, en dat wil ik gewoon niet.

Komt ook nog bij dat, ondanks dat ik me met een professionele prestatiesport bezig hou, ik niet zo heel erg serieus ben met trainen. "Lol" maken met het paard vind ik belangrijker dan perfecte resultaten, Parelli past dus heel goed bij me: continu nieuwe uitdagingen verzinnen voor mens en dier. Daar is denk ik ook niet ieder mens en ieder paard voor te porren, maar mijn paarden en ik vinden het leuk. Ik vind NH dus geen "onzin", maar een leuke toevoeging in de totale omgang Lachen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:31

Prompertje, daar zal idd ook een kern van waarheid zeggen. Maar hoewel het bij sommige misschien idd is dat het paard dingen doet uit angst. Hoeft dit, zoals je zelf ook al aangeeft , niet te zeggen dat dat bij iedereen zo is die de boerenverstand-methode (jaja, we hebben spontaan een nieuwe methode hier Haha!) gebruikt.

Ik heb overigens ook nergens gezegd dat NH onzin is, het zal voor veel mensen ongetwijfeld een toegevoegde waarde hebben. Waar het mij omgaat is dat je echter ook zonder de NH-methode dezelfde dingen kan bereiken Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:37

Daar heb je volkomen gelijk in Richtje, je zal mij ook niemand zien bekeren Haha!. Maar mijn paardenleven is er leuker door geworden, een ander vindt er misschien niks aan, ik haal er veel plezier uit Lachen.

Ik heb BTW ook "gewoon" les van GijsenKim, bevalt ook heel goed, we botsen nergens mee in ieder geval *LOL*.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:43

promptertje schreef:
heeft HC niet zo'n soort onderschrift, dat "het de truc is om het paard te laten willen wat jij wilt"?

Ja, en die is van vóór onze kennismaking met de metode Parelli Knipoog

Citaat:
"Lol" maken met het paard vind ik belangrijker dan perfecte resultaten,...knip.... Ik vind NH dus geen "onzin", maar een leuke toevoeging in de totale omgang Lachen.

OK dan! voor mij voegt het zoals opgemekt ook veel toe enneh... ik bén boer, compleet met inschrijving vergunnigen Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:07

Lovely schreef:
Het kan geen kwaad om zaken te combineren, ik ga er altijd maar vanuit dat de meeste mensen genoeg hersencellen hebben om dat te kunnen.
Die cursussen, goeroes en liflafjes die onder "NH" vallen, daar geloof ik inderdaad niet in. Omdat mensen na een meter boeken nog niks aan hun paard kunnen zien als het niet beschreven staat in hoofdstuk x paragraaf y met uitleg èn oplossing.

Ik vraag me toch af of jij ooit iemand hier echt mee bezig hebt gezien, zoals jij het beschrijft ken ik eigenlijk helemaal niemand Verward Misschien is dit een soort aanname van jou, alleen omdat jij je niet kan voorstellen dat je iets zou kunnen leren uit een boekje.
De vraag of je beter kan luisteren of lezen, is zowieso meer een persoonlijke kwestie.