@Caitje veel oefenen en langzaam opbouwen. Dan niet zozeer met steeds iets zwaarders, maar meer op verschillende ondergrond. Geeft ook ander geluid. Op gras slepen is veel lichter dan in rijbak bijv. En als je er straks wel een wagen achter hangt en je start op de weg, voelt dat lichter dan het slepen door de bak. Als hij niet voorwaarts wil even iemand ernaast. Maar vooral vertrouwen opbouwen door dingen te doen die hij wel kan.
@Sasika wat leuk dat je met je grote jongen aan de slag bent gegaan. Grote peerden voor de wagen zijn gaaf (as you know
). Doel hier met Ol vooral ontspannen en fijn mennen en als we denken dat het zo goed gaat dat we het aan anderen willen laten zien gaan we dat doen. Maar hier ook kleine stapjes, geen haast.
@Gem en Nouvel mijlpalen
spannend en erg leuk
Citaat:
Alleen, nu heeft mijn ijslander dus nog nooit voor een vierwieler gelopen. Dat moet ik natuurlijk dus allemaal uitproberen, waar wij -heel prettig- een ovaalbaan voor hebben waar we mooi wat rondjes op kunnen sturen, maar moet ik nog aan andere dingen denken waar mijn paard hem voor kan freaken, naast dat de wagen kan scharen in zn achteruit?
Mijn pony heeft eerst zo'n denk ik 15 keer? voor de tweewieler gelopen, gewoon over de weg/pad en rechtuit voornamelijk. Toen naar mijn instructeur voor de 4-wieler gedaan. Ze vond het vooral lastig dat ze flink door moest lopen en in de bak
dat was ze niet gewend. En ze vindt onder het zadel bakwerk ook niet geweldig
Over de weg merk ik nauwelijks verschil. Van de week voor het eerst voor mijn eigen net gekochte wagen gezet. Dacht dat doen we zo. Maar het lamoen was onafhankelijk en stond net ietsje te smal aan de voorkant (bij de ronding waar de lichtogen doorgaan), bleek
. Dus ze ging na netjes te hebben stilgestaan met inspannen enorm heen en weer springen toen we voorwaarts gingen
goed, uiteindelijk boel weer stil, terug naar inspanplek. Boel los, lamoen net wat anders gedraaid en klaar. Maar daar kan dus wat mee gebeuren.
Ik heb ook verhalen gehoord over dat pony's schrikken van dat ze de wagen opeens achter zich zien draaien (zijn ze bij tweewieler niet gewend) e.d., daar had die van mij totaal geen last van terwijl ze ook nog zonder oogkleppen liep.
Maar die van mij sjouwde dus met de ene wagen zo weg, met de andere wagen eerst niet, later wel.
Zou er dus niet vanuit gaan dat er standaard niets gebeurd