[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sasika

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:35

Gem: Cadanz is een super vriendelijk knuffelpaard, maar hij heeft wel duidelijk grenzen zeker in het werk. Hij word snel onzeker onder het zadel (mede dankzij 'helaas' zijn kramperigheid) maar hij voelt zich enorm stoer in het tuig. Hij is gelukkig heel werkwillend maar je moet het hem niet te moeilijk maken, kortom kleine en duidelijke stapjes en dan komen we der wel.

Dat is uiteindelijk wel mooi dat je het rijden en mennen kan combineren, moet zeggen dat ik dat wel mis bij mijn kleine pony...

oke wel leuk dat je wedstrijden wilt gaan rijden, en tuurlijk recreatieve ritjes horen er gewoon bij :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 20:40

Het combineren is de reden dat ik na verkoop van de D-pony (waar ik dus alleen mee koetste en 's winters veelal longeren / gymnastiseren) overgestapt ben naar een niet te groot paard.
Zo kon ik de wagen en marathontuig hergebruiken (op zijn kleinst afgesteld voor de pony en nu bijna op zijn grootst voor het paard) en hoefde ik alleen nieuwe dekens, beenbescherming en tzt een ander zadel aan te schaffen :) .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:58

super gem, knap van je!

Flemmings staan naar mijn idee juist als heel betrouwbare en fijne paarden bekend!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:10

Zo zie je maar weer hoe verschillende ervaringen iedereen kan hebben :) .

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:16

Ook ik ben bezig mijn paard te beleren voor de kar. Droogmennen gaat echt goed, iets niet te zwaar trekken gaat ook nog. Maar als hij er echt aan moet gaat trekken gaat hij achteruit lopen en draaien, weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Ik doe het uiteraard wel met ervaren menners!

Hij vindt geluiden die van achter komen ook eng, dus zijn nu bezig met onbekende geluiden/knallen te maken om hem er zo aan te laten wennen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:13

@Caitje veel oefenen en langzaam opbouwen. Dan niet zozeer met steeds iets zwaarders, maar meer op verschillende ondergrond. Geeft ook ander geluid. Op gras slepen is veel lichter dan in rijbak bijv. En als je er straks wel een wagen achter hangt en je start op de weg, voelt dat lichter dan het slepen door de bak. Als hij niet voorwaarts wil even iemand ernaast. Maar vooral vertrouwen opbouwen door dingen te doen die hij wel kan.

@Sasika wat leuk dat je met je grote jongen aan de slag bent gegaan. Grote peerden voor de wagen zijn gaaf (as you know :) ). Doel hier met Ol vooral ontspannen en fijn mennen en als we denken dat het zo goed gaat dat we het aan anderen willen laten zien gaan we dat doen. Maar hier ook kleine stapjes, geen haast.

@Gem en Nouvel mijlpalen *\o/* spannend en erg leuk *\o/*

Citaat:
Alleen, nu heeft mijn ijslander dus nog nooit voor een vierwieler gelopen. Dat moet ik natuurlijk dus allemaal uitproberen, waar wij -heel prettig- een ovaalbaan voor hebben waar we mooi wat rondjes op kunnen sturen, maar moet ik nog aan andere dingen denken waar mijn paard hem voor kan freaken, naast dat de wagen kan scharen in zn achteruit?

Mijn pony heeft eerst zo'n denk ik 15 keer? voor de tweewieler gelopen, gewoon over de weg/pad en rechtuit voornamelijk. Toen naar mijn instructeur voor de 4-wieler gedaan. Ze vond het vooral lastig dat ze flink door moest lopen en in de bak :+ dat was ze niet gewend. En ze vindt onder het zadel bakwerk ook niet geweldig :7 Over de weg merk ik nauwelijks verschil. Van de week voor het eerst voor mijn eigen net gekochte wagen gezet. Dacht dat doen we zo. Maar het lamoen was onafhankelijk en stond net ietsje te smal aan de voorkant (bij de ronding waar de lichtogen doorgaan), bleek := . Dus ze ging na netjes te hebben stilgestaan met inspannen enorm heen en weer springen toen we voorwaarts gingen :oo goed, uiteindelijk boel weer stil, terug naar inspanplek. Boel los, lamoen net wat anders gedraaid en klaar. Maar daar kan dus wat mee gebeuren.
Ik heb ook verhalen gehoord over dat pony's schrikken van dat ze de wagen opeens achter zich zien draaien (zijn ze bij tweewieler niet gewend) e.d., daar had die van mij totaal geen last van terwijl ze ook nog zonder oogkleppen liep.
Maar die van mij sjouwde dus met de ene wagen zo weg, met de andere wagen eerst niet, later wel.
Zou er dus niet vanuit gaan dat er standaard niets gebeurd <<)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:16

Caitje: ik zou het ook niet in de gewichten zoeken, tenzij hij beleerd wordt om later de akker om te ploegen.

Nachtlampje: mijn paard was volgens mij blij dat hij van de tweewieler af mocht en overstappen naar de vierwielige trainingswagen. Hij loopt nu zoveel losser door zijn lijf.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:41

Dat is wel handig gem, scheelt weer de hele reutel te moeten verkopen en dan weer opnieuw aanschaffen :)

VHU: ja helemaal leuk! al is nog steeds zo'n kleine pony ook wel huuul leuk hoor! Fijn dat ol zo goed gaat, heb je echt een leuke pony aan volgens mij!?

hier even Cadanz in actie aan de longe

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 09:06

Ziet er goed uit, Sasika.

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:27

ik meld me ook met een vraag :D
ik heb een superbrave shetlander voor de sulky lopen, we zijn na heel veel geduld en moeite eindelijk zover dat we ritjes kunnen maken :) alleen nu loop ik tegen een 'probleem' aan, want ze loopt heel erg op de voorhand, onder t zadel weet ik wel hoe je de achterhand kunt activeren enz, maar voor de sulky? zijn daar tips voor? ik doe al longeren met dubbele longe en dan de buitenste achter haar billen langs, daar word ze wel iets actiever van maar meer sneller dan ruimer.. iemand tips?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 08:35

Hilde, dat is niet echt een beleervraag, meer een rijtechnische vraag. Misschien kun je al relevante topics uit de FAQ halen (even scrollen naar dressuur, rijtechnische problemen) en anders een apart topic openen. Persoonlijk denk ik dat het niet echt van internet op te lossen is, maar dat je beter een lesje kunt pakken bij een instructeur.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:24

Cadanz heeft vandaag tussen een soort van Lamoen gelopen, en we hebben besloten dat de volgende stap de wagen er achter hangen word. Hij doet het zo super goed! Weer geen kick gegeven en we hebben hem er echt even tegenaan laten lopen. Meneer vond alles prima!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 22:46

Sasika, bij ons ging het idd ook opeens zo snel. Toen Moos eenmaal door had wat er van hem verlangd werd aan stem en teugelhulpen (hij kon nogal doordrammen op het bit, ook onder het zadel bij de vorige eigenaar), was het 3 x sleep erachter en daarna de wagen :) .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:05

Als het goed gaat gaat het goed he, da's toch heerlijk!

@Hilde misschien vindt je pony het gewoon wat zwaar. Weet niet hoe hij/zij in haar vacht zit bijv, laatste dagen weer warm, warme zomer... Zijn ook dingen die meetellen. Ze lopen niet vanzelf zo mooi zeg maar, kost gewoon tijd (eerder maanden dan weken of dagen), training en aandacht.

Wij vinden bij Ollie ondertussen het beleerstadium achter de rug. Ze heeft afgelopen week bijv een super buitenrit voor haar nieuwe vierwieler gelopen, in de bak dressuurmatig trainen gaat ook met kleine stapjes vooruit. Oftewel na zo'n maandje of 4, 5 bezig te zijn geweest is ze nu gewoon 'betuigd' en gaan we nu lekker doortrainen :D .

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:24

Ja echt fijn, en op een gegeven moment moet de volgende stap ook echt gemaakt worden. Er zit geen haast achter maar het moet ook niet gaan vervelen voor het paard. Ik moet wel zeggen dat sinds ik hem veel longeer met dubbele lijnen hij ook echt wat sterker in zijn lijf is geworden.

Gaaf dat Ollie klaar is voor echte training!! Stoere vierwieler heb je er nu achter hangen (als dat de wagen is in je profiel?)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:54

Yep is wagen uit mijn profiel :D

Denk wel dat het flink wat tijd in beleren (en voor paard ook kunnen verwerken van alles) uitmaakt als paard/pony al goed beleerd is onder het zadel. Dan hebben ze vaak ook al wat meer gezien, meegemaakt e.d.

Alhoewel dat ook geen garantie hoeft te zijn :=

En dus ook of je een wat ouder paard hebt (5,6, 7 e.d.) of een jong ding van net 3, 4 jaar, niet bitwijs en lekker groen uit het land.

Heb je een wagen tot je beschikking Sasika?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 07:59

Ik ga binnenkort mezelf grotendeels beleren (les) mag ik me melden?

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:36

VHU inderdaad, ik weet wel zeker dat het een voordeel heeft dat hij eigenlijk alle commando's al kent van het longeren en rijden. Bitwijs was hij natuurlijk al, dus alleen het hele tuig en het feit dat hij wat moest gaan trekken is dan nieuw.

Ik heb inmiddels ook een wagen staan. Is niet de mooiste maar het is een super stevige en (niet geheel onbelangrijk) hoge wagen. Bekleding word even opnieuw gedaan, en de wagen krijgt even een verfje tegen de roest. Het is een wat ouder type Marathonwagen, met hardrubberen wielen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:12

Een vraagje: ik heb 1 ervaren pony in het enkelspan, maar groen in 2span en 1 volledig groene pony. Zouden jullie de groene pony eerst in enkelspan beleren en dan zetten in 2span of samen in 2span beleren en dan de groene bevestigen in enkelspan?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:03

Misschien eerst je ervaren enkelspan pony in tweespan zetten met een ervaren tweespanpony als je deze mogelijkheid hebt? En als ze zich netjes gedraagt dan in span met je groene pony. Dat zou mijn voorkeur zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 19:05

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar als ik moest kiezen zou ik ook voor de suggestie van sumic gaan, denk ik.
Hier op stal zie ik de groene tweespanpaarden ook altijd eerst een aantal keer naast een ervaren Fries lopen. Belangrijk is dat het ervaren paard niet-kwalijknemend is.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:17

Helaas geen 3de pony beschikbaar. Wat dan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:23

Buiten de deur met een ervaren pony laten meetrainen? Zo heb ik het ook gedaan met mijn merrie. Geen ervaren ponymaatje beschikbaar, dus aan een tweespan-menner gevraagd of ze eens een paar keer mee mocht lopen in het span. En anders kan ik je helaas niet helpen met je vraag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:46

Ik betuig ze normaal eerst in t enkelspan. Ze gaan dan wel snel in het 2span, maar blijf ze ook enkelspan rijden.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:12

ik zou ook de volledige groene pony eerst enkelpan beleren en dan samen met je andere pony in het tweespan zetten. zo heb ik ook toendertijd mijn tweespan opgebouwd.