[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:04

Okee! Dat je dat durft haha. Wordt weer een ritje naar de tuigmaker dus :) die gaat niet failliet dankzij mij. Pony heeft altijd een beetje een moeilijke maat. Shetlander is altijd te klein en pony is al snel te groot.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:03

Nou ik zou heel graag een keer een HCA uitproberen, zeker met zo'n pony als Buck :))
Waar woon je dan? (mag in pb hoor)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:32

Met de Buck. 8-)

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:11

Heeft iemand hier misschien tips om de stophaakjes te verlengen of er een hoekje aan te maken zodat ze minder snel door de lichtogen schieten? Hoe kan ik zelf zoiets doen, of waar kan ik zoiets laten doen? :)
Het is mij nu gister voor een tweede keer gebeurd dat aan 1 kant het lamoen met stophaakje door het lichtoog is geschoten tijdens het rijden.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:22

Dan heb je je strengen toch echt te lang staan! Het stophaakje is er trouwens voor zodat je lichtogen niet naar achteren schieten waardoor je pony evt met zijn kont tegen de kar kan komen. Niet voor het eruit schieten van je lamoen! Dan moet je je strengen wat k

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:23

Hmm.. Wacht ik zoek eventjes een foto van gister

Edit:
Afbeelding
Dit is de 4e keer serieus voor de sulky en ze kauwt erg fanatiek op het bitje, vandaar ook het open mondje..
Hier zit de stophaak toch goed? Misschien legde ik het ook wel heel scheef en verkeerd uit

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:57

Snap wat je bedoelt, soms floept hij in een wending oid erdoor hè? Heb ik ook, niks met strengen te maken bij mij.

Iemand die kan lassen kan dat haakje aanpassen. Een kennis ofzo die dat voor je kan doen? :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:41

Vanavond gaan we weer een nieuwe poging wagen.
Ik heb alleen gekeken of de sulky cavalettie die ik heb een verstelbaar bankje heeft, maar dat is geloof ik niet het geval? (als ik zo het filmpje bekijk wat wij aangehouden hebben bij het in elkaar zetten van de sulky) https://www.youtube.com/watch?v=yv-j8EPIYxA
Dus het verstellen van het bankje om evenwicht te krijgen gaat niet lukken neem ik aan?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:45

Odette_ schreef:

Edit:
[ Afbeelding ]
Dit is de 4e keer serieus voor de sulky en ze kauwt erg fanatiek op het bitje, vandaar ook het open mondje..
Hier zit de stophaak toch goed? Misschien legde ik het ook wel heel scheef en verkeerd uit

Lijkt mij dat als je je strengen korter zet, dat het opgelost is, Dan zitten de lichtogen ook meer op het schoftje. :j

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:03

T_hijs schreef:
Odette_ schreef:

Edit:
[ Afbeelding ]

Lijkt mij dat als je je strengen korter zet, dat het opgelost is, Dan zitten de lichtogen ook meer op het schoftje. :j

ALs ze stilstaat zitten de stophaken tegen de lichtogen aan met de strengen strak, dus strengen strakker gaat volgens mij niet eens meer zo goed lukken..
Ik zal nog eens goed kijken van de week! :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:00

Mijn karretje hangt nu in evenwicht, ook als we er met z'n tweeën opzitten. Alleen komen de lichtogen nu iets voor het schoftje te hangen, mag dat? Als we de strengen korter doen, komen de lichtogen nog verder naar voren te hangen. En nu zit ik ook met het probleem van Odette: mijn lichtogen gaan over de stophaken heen, omdat het lamoen nu iets zweeft in de lichtogen. Ik ga maandag onze fietsenmaker vragen of hij langere stophaken erop wil lassen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:40

De cavaletti en pirouette hebben gewoon hele kleine stophaakjes, bij mijn wagen (clipper maar bij mijn cavalier tweewieler was het net zo) zit er gewoon een hele flinke 'haak' waardoor je dat probleem tenminste echt niet hebt. Ik laat die haak trouwens maandag dichtlassen zodat er een oog ontstaat en het geheel gesloten is. Heb je de kans nooit meer dat er iets doorheen schiet op wat voor manier dan ook. Plus dat dan de voorkant gewoon rond is, is ook prettiger voor de pony, lijkt me.
Zou je dus ook kunnen laten doen?

Lichtogen horen op schoftje te hangen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:45

Maar als je de haak dicht laat lassen heb je andere riemen nodig toch? Ander soort lichtogen? Brancardbeugels ofzo? Hoe krijg ik de lichtogen op het schoftje? Strengen korter hebben we geprobeerd, maar dan gingen ze nog verder naar voren. Als we de strengen langer deden, kwamen ze wel weer op het schoftje te liggen, maar dan trok hij niet goed met het borsttuig (meer met het schoftje).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:56

Ik heb veiligheidslichtogen, die maak je gewoon los en steek je er doorheen zeg maar. Net als bij gewoon gesloten lamoen.

Als de lichtogen toch steeds naar voren gaan zit het toch in hoe hoog de tweewieler is / hoe hoog de burries het lamoen. Dan druk hij naar voren, ook in 'rust', of in ieder geval als je erop gaat zitten dan. Het kan zijn dat het dat niet doet als je het los uitprobeert, dus zonder dat je erop zit.

Anders eens iemand erop zetten en kijken hoe het er dan uitzien plus opnieuw afstellen?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:01

ah okee! interessant, daar ga ik ook eens naar kijken. Zijn die ook gewoon te bevestigen aan je tuig? of moet je daar weer een apart tuigonderdeel voor aanschaffen?

Het lamoen hadden we vandaag één gaatje hoger gedaan, omdat hij van de week dus naar achteren kiepte. Dat probleem is nu opgelost door hem iets hoger te doen. Maar nu is het probleem dus met de lichtogen. Ook in rust inderdaad ;) Mijn vader heeft er naar gekeken terwijl ik erop zat, maar kon er geen wijs uit. We zitten een beetje met onze handen in 't haar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:18

Wat sommige mensen ook doen is gewoon een sporenriempje paar keer om plek waar stopje zit en en om streng zodat het wat steviger zit. Maar ik zou er niet mee willen kl*&&*ien hoor. Zou gewoon naar constructiebedrijf gaan met lamoen en er flinke haak op laten zetten, als je wel met je huidige lichtogen wilt blijven rijden.

Ik heb een Zilco tuig, kun je alles los bijkopen, kan bij Ideal ook. Erg handig :Y)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:26

oh handig inderdaad! Ja maandag gaat er een paar flinke lichtogen aan komen ~~}>
echt super stevig is het niet ben ik ook achter gekomen. Toen we het lamoen gingen losmaken (om bij een lasser te kunnen brengen), brak er zo een schroef doormidden (met staaldraad er omheen). Die moet er nu dus uitgeboord gaan worden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:27

Ingrid_92 schreef:
oh handig inderdaad! Ja maandag gaat er een paar flinke lichtogen aan komen ~~}>
echt super stevig is het niet ben ik ook achter gekomen. Toen we het lamoen gingen losmaken (om bij een lasser te kunnen brengen), brak er zo een schroef doormidden (met staaldraad er omheen). Die moet er nu dus uitgeboord gaan worden.

stomme imbusding zeker? ^)

ik wil ook nog altijd stophaak wat groter erop laten lassen. Maar moet dan eerst met mezelf eruit zijn wat voor kleur ik de boel wil maken eventueel. Bij mij gaat het nu op zich nog wel. Maar ik heb een oxer, dus mijn lamoen is een stuk breder en zoals ie nu hangt zit ie stevig. Dus minder kans op schuiven etc.
en ik moest van mijn instructrice de buitensingel er achterlangs laten lopen. (achterlangs de stophaak) zo deed zij het ook altijd met haar cavaletti :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:39

Ja zo'n inbusschroef inderdaad -O-
Jij gaat je oxer dus een andere kleur spuiten? :) Ik geloof dat ik gisteren de buitensingel ook achter de stophaak langs had lopen, maar misschien is die ook wel iets te lang en moet die nog ingekort worden. Zal daar ook nog eens naar kijken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:43

Ik weet nog niet of ik hem daadwerkelijk een andere kleur wil doen. zal een beetje afhangen van de kosten. Vind het een leuk wagentje, maar 't is 't nou net niet helemaal waard om er voor 100en euro's aan materiaal op te smeren :=

Maar ergens vind ik het vreselijk dat dat ding zwart is :P

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:48

Nee dat is het inderdaad niet echt waard. Jij hebt er een fjord voor toch? Bordeauxrood is ook best gaaf bij een fjordenkleurtje. Heb dat wel vaker gezien.
Ik hou hem maar gewoon zwart, in stijl bij een zwarte shet :+

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:55

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:59

Ja die bedoel ik :j ah fel groen, dat heb ik nog niet eerder gezien. Gewaagd maar wel stoer!
Jij hebt er ook spatborden op zitten he? Ik vroeg me dus af of je hem met spatborden ook op zijn kant kan zetten (dus met de rugleuning van het bankje op de grond). Of lukt dat niet met spatborden eraan? Ik zit er namelijk aan te denken om nog spatborden erbij te bestellen, maar de sulky heb ik binnen op de achterkant staan. Steken die spatborden aan de achterkant een beetje uit of niet? Want als dat het geval is, lijkt het me dat je hem dan niet op de achterkant neer kunt zetten.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:02

Die van mij zou gewoon nog op zijn achterkant kunnen volgens mij. (zie topic onderschrift).
Als het goed is ga ik straks een rondje mennen, ik zal het voor de zekerheid nog 's bekijken :j
Maar anders zou je de spatbordjes gewoon wat verder kunnen ombuigen :) 't is allemaal niet zo stevig ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:36

Let op met de buitensingel 'te' strak te doen. Dan krijg je vervolgens namelijk dat de boel gaat wringen op het schoftje / tegen het schoftje / de rug als je door de bochten heengaat, als je begrijpt wat ik bedoel :7