[AR] Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:06

Echwel schreef:
Dennis schreef:
Tandem moet ook naar de 125 cm.
De 110cm geld echt alleen voor enkelspan helaas. Is voor mij wel een rede dat mijn tandem ambities waarschijnlijk overboord gaan.

Het argument van te zwaar is ook onzin, wij merken dat je jusit door een iets zwaardere wagen stabieler bent en meer kunt...Maar het is echt tegen de muur kletsen wat hier gebeurd jullie voelen je minder dan een ander, maar niemand dwingt om edstrijden te rijden, dat is eigen keus..
Net zoasl ohz regels zijn dat je niet met westernzadel dressuur mag rijden is dit ook gewoon een regel

Je hebt zelf duidelijk geen kleine pony. Ik had voor mijn pony van 1.14 een heel leuk wagentje, gekocht als zijnde een wagentje van 125 kg. Pony bleef echt aan het trekken, kon geen fatsoenlijke dressuurproef voor elkaar krijgen. Wagen bleek na wegen 220 kg te wegen. En dus veel te zwaar voor een pony die zelf nog geen 200 kg weegt. Nu een lichtere wagen van 150 kg en geen enkel probleem meer.
Dat een zwaardere wagen stabieler KAN liggen, is meer van toepassing op een paard die het geheel toch al wel met gemak van zijn plaats krijgt.

De mensen die hier reageren dat het allemaal maar onzin is dat wij het met de aanpassing niet eens zijn, hebben duidelijk zelf geen kleine pony bij huis/stal. Blijft een feit dat het een aanpassing is die niets te maken heeft met veiligheid. Is gewoon niet goed over nagedacht en men wil geen gezichtsverlies, dus wordt het niet bijgesteld.

Ik voel me helemaal niet minder dan een ander, maar ik zie wel dat het voor zo'n kleine pony heel belangrijk is om een wagen te trekken die niet te zwaar is. Als je zoals ik gaat zoeken naar een wagen die qua gewicht te trekken is, maar ook een spoorbreedte moet hebben van 1.25, dan zeggen alle wagenmakers (geloof me, ik heb er 15 benaderd!!), dat een gewicht onder de 200 kg eigenlijk niet bestaat. Omdat niet alleen de assen maar de hele wagen breder is, gaat er veel meer gewicht in zitten. Dat scheelt echt niet maar 10 of 20 kg. Dan deden we namelijk niet zo moeilijk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:08

sbbkr schreef:
goh is toch wel vreemd, een hoop geouwe..... en dan staat de stand al bijna op 30!!!
terwijl er veel word gereageert en zeker word herhaald van wat we de afgelopen twee jaar al de revu voorbij hebben zien komen, en toch komen er van geen van allen gegronde bezwaren of zelfs maar alternatieven om tot een fatsoenlijke oplossing te komen.
Het lijkt als of we hier bezig zijn een vuurtje te stoken en geen volwassen discussie te voeren. |(

Nou, die hebben we toch echt al herhaaldelijk genoemd. Even lezen.

sbbkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:26

Echwel schreef:
Als iedereen nou eens bedenkt dat je alle regels te danken hebt aan je mederijders komen we al een stuk verder..
Ik heb het gezien hoor twee bomen van kerels achter twee 80cm pony's met een heel klein karretje dat gewoon gevaarlijk was..
We hebben ook te maken met een publieke opinie tegenwoordig en zoals iedereen zo fijn gestemd heeft een partij voor de dieren, die er voor zorgt dat je dit soort regels moet invoeren om het publiek tevreden te houden..

erzijn alleen geen ongevallen bekend bij KNHS dus?????
en publieke opinie is geen probleem zolang je maar eerlijk blijft voor je pony's :(:)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:38

Tine wij rijden met een pony van 1m34 met een zware presentatiewagen erachter dus ik weet best waar ik het over heb..
Is precies hetzelfde, alleen ik weet dat ze er hard aan moet trekken en accepteer dat dan ook..echter de wgen rolt heel licht en daar gaat het om

Sbbknogwattus de publieke opinie is dus wel belangrijk hebben we allemaal mee te maken..
Maar ik hou ermee op, blijf lekker in jullie zielige hoekje zitten, of koop grotere pony's, want ik weet dat ik door de beperkingen die er in het ras ziten waar wij mee rijden we moeten overstappen op een ander ras, so be it

Sharani

Re: Minimale spoorbreedte 125 cm per 2013 dressuur/vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:15

Vind het een beetje een raar advies om grotere pony's te kopen, ik zoek de oplossing meer erin om dan maar buiten de KNHS om aan dingen mee te doen met mijn AMHA's. Scheelt misschien dat ik dressuur maar als iets voor erbij zag en de shows mijn hoofddoel zijn, dat het voor mij niet zo belangrijk is.

De KNHS probeert een overkoepelende organisatie voor alle paardensport te zijn maar door dat ze het een, welliswaar kleine groep, moeilijk maken met niet te begrijpen regeltjes, raak je die mensen kwijt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:19

@Echwel een pony van 1.34 daar hebben we het niet over. Het gaat hier om de pony's tot plm stokmaat 1.20 met een gewicht tot zo'n 300 kg, alles daarboven heeft, mits beetje getraind, geen moeite met een wagen van 1.25 spoorbreedte.
Dus die van jullie ook niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:52

Het ging toch om gewicht en ik had het hier dus over een spoorbreedte van 1m40...presentatiewagen en 300kg..dus dezelfde verhouding pony wagen waar jullie het over hebben..

Maar nogmaal Dennis zei al dat tot 1m10 de breedte minder werd, jullie willen de grens nu weer hoger leggen, waar eindig je dan??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:05

Dat is alleen voor enkelspanpony, als ze dat eens weghalen wordt het al beter. Dus voor alle spannen onder de 1.10 een smallere spoorbreedte.

Geloof dat deze nieuwe regels deels zijn ingevoerd ivm de publieke opinie. Dat mensen het zo zielug vonden dat die kleine ponys wagens moesten trekken. Nee, dat wordt beter als er nog bredere en grotere wagens achter MOETEN van de sportbond :x

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:10

Waarom hoor ik dan bv Marijke Hammink niet klagen met een wagen die 300kg moet wegen en 1m25 breed is dat het niet gaat
Die shetten zijn ook rond de meter....en ze trekken met twee pony's de wagen en drie personen makkelijk...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:33

Met twee pony's gaat het ook makkelijk. Daar gaat het ook niet om :+
Het gaat om enkelspan pony's tot plm 1.20.
Daarbij is het zo als je een wagen hebt, en je hebt kleinere pony's en je wagen is dus omdat je enkelspan rijdt 1.15 zeg maar, en je wilt er nu tweespan mee gaan rijden, dat je dan dus een wagen moet aanschaffen van 1.25.

Dus daar zit het hem in.
Als je de voorgaande discussies enigszins had gevolgd denk ik dat het duidelijk was, maar kan me voorstellen dat je door de pagina's de feiten niet meer ziet :+

Er is niemand die de grens hoger wil leggen, wij willen gewoon geen 'grens'. Die 'grenzen' komen van de KNHS, die waren er nooit en hoeven er, in D/V ook niet te komen. SGW vind ik een ander verhaal, is ook niet iedereen mee eens, maar ik begrijp daarin je punt compleet hoor.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:54

Er waren altijd grenzen, met een pony van 1m49 moet je bij de paarden starten, dus als je een pony hebt die iets te groot groeit moet je een grotere wagen kopen en moet je je aan die grenzen houden, is toch precies hetzelfde...
Nou stellen ze daar ook een grens en dan komt iedereen met bezwaren, ik wil met onze pony van 1m50 ook bij de pony's starten, maar dat mag dus niet dus moeten we een zwaardere wagen aanschaffen, helaas pindakaas het is niet anders..grenzen zijn er dus altijd geweest, eens is de grens <1.17 weggehaald op verzoek van de rijders zelf omdat ze geen rubrieken genoeg hadden en nu is het andersom

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:15

Ik zit er misschien overna te denken om een ponymeter langs te laten komen om rivaldo te laten meten.
Zelf heb ik hem gemeten en kwam ik op 1,12. Is de stokmaat voor smallere wagens tot 1,10 of t/m 1.10? Ik overweeg namelijk nog steeds een tweewieler aan te schaffen voor makkelijker op wedstrijd te kunnen en te trainen. Zelf heb ik 1 pony die 1.08 is en dus wel mag starten met zo'n tweewieler en eentje die dat niet mag. Oke grenzen moeten gemaakt worden dat begrijp ik, maar ik vind het gewoon een regel zonder goede argumenten.

Echwel: Ook ik moet met mijn kleine A gewoon tegen de paarden starten, daar hoor je mij bijv niet over klagen. Bij mij gaat het puur over de noodzaak hoe vervoeren en het gewicht. Mijn pony trekt mijn wagen van 1.25 prima in zijn eentje, Bij ons in de buurt zijn er helaas niet veel wedstrijden en om nou voor die 5 wedstrijden in het jaar een pick up of wat dan ook aan te schaffen is ook weer een flinke uitgave. Zelf worden er veel wedstrijden afgelast door te weinig inschrijvingen. Dus waarom moet deze regel komen? Om in Noord-Holland nog minder animo te krijgen?

Persoonlijk vind ik het prachtig om verschillende rassen te zien die op deze wedstrijden afkomen. Dit heeft mij als menner altijd geboeit. Vooral als je dit vergelijkt met de dressuursport onder het zadel, daar heerst toch vooral kijk haar nou met haar... Daarom dat ik het gewoon erg jammer vind dat deze groep hieronder gaat leiden. Een ander paard aanschaffen waarom? Ik heb juist gekozen voor dit ras uit persoonlijke intresses. Zo zijn er meerdere die gekozen hebben voor een kleine pony. Dat de mensport veel meer geld kost dan starten ohz dat weten we allemaal maar iemand die netjes en veilig voor de dag komt bij een wedstrijd daar zie ik het probleem niet van in.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:20

Rivaldo dat is pertinent niet waar, paarden / pony's mogen niet worden samengevoegd in de officiele rubrieken..
Daarbij zit ik dus met hetzelfde probleem voor 2 cm die de pny te hoog is moet ik een zwaardere grotere wagen aanschaffen dus heeft mijn pony van 1,44 pech gehad, ik ben nou eenmaal niet mevr Hilton dus kan maar 1 wagen aanschaffen
Vervoer is je iegen probleem daar maakt die 10cm meer of minder niets uit

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:28

Het gebeurdt toch echt dat ik tegen de paarden heb moeten rijden, de rubrieken waren samengevoegd.
Het maakt wel degelijk uit met vervoer, of een tweewieler achterop mijn trailer of een pick up aanschaffen voor de vierwielige wagen of 2 keer op en neer rijden) helaas zijn de wedstrijden hier niet om de hoek.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:28

Deze discussie gaat over het volgende:

stormpy schreef:
We kregen net bericht van de KNHS; de spoorbreedte voor kleine pony's (onder de 1.10) wordt per 2013 niet 1.25 maar 1.10!!!!
Is toch wel een heel behoorlijk verschil.
Is besloten door het menplatform, dus zal ook zo wel in de nieuwsbrieven van de KNHS komen!
Iedereen die hieraan heeft meegewerkt bedankt!

Citaat:
dit geld alleen voor de ENKELSPAN pony in de dressuur/vaardigheid, dus niet samengesteld

Niet over ponys van 1.49/1.50. Misschien moet je daar maar een ander topic over openen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:57

Hier worden ook geregeld de pony's en paarden samengevoegd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:03

Dan kun je dus bezwaar indienen want in het regelement staat dat dat pertinent niet mag
Evelli dit is dus dezelfde discussie maar al tig jaar geleden gevoerd en ik schrijf waar ik wil geef alleen mijn mening maar idd daar zijn jullie blind voor het gaat alleen om jullie
Nou de regel komt er so be it leer ermee te leven :evaw: :evaw: :evaw:

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:22

Hallo Kenners

Ik ben nog redelijk vers in het mennen (wel al decennia van alles gedaan tussen de paarden en ponies). Ik men af en toe enkelspan en tweespan shetlander van iemand en ondertussen zijn wij hier onze eigen ponies aan het beleren. Dus op zoek naar een eigen wagen tzt en volg dus dit topic met interesse. Waar ik vnl tegen aan loop is dat ik stokmaat niet doorslaggevend vindt mijn ponies zijn tussen de 1.15 en 1.19 en zeer rank gebouwd (nog geen 250 kg). Als ik dit vergelijk met meer robuuste ponies wordt een wagen van 1.25 meter voor ons helemaal geen optie. Een slanke welsh K of hoog in het bloed staan nrps is toch ook iets anders dan een fjord of haflinger met dezelfde stokmaat. De regel voor b.v. ?x eigen gewicht in de marathon is dat niet een betere optie
dan stokmaat hanteren. Aan de andere kant heb ik nog even geduld en geweldig veel keus in mooie menwagens in de toekomst ;-) en laat de wedstrijdambities dan maar even varen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:32

(oa voor Echwel) Ken uw reglementen:

Hoofdstuk 2, artikel 402
5. SAMENVOEGEN VAN AANSPANNINGEN/HANDICAPREGELING
Bij tandemrubrieken mogen paarden en pony’s bij minder dan 4 starts samengevoegd
worden. Het is toegestaan om bij minder dan 4 starts in een rubriek deze in handicap te laten verrijden met de naast gelegen lagere of hogere klasse. Alleen in de dressuur mogen pony’s en paarden van eenzelfde soort aanspanning en klasse in één gezamenlijk klassement worden opgenomen. Het is niet toegestaan de verschillende
soorten aanspanningen in handicap te laten verrijden.

Oftewel, paarden en ponys die enkelspan rijden in de zelfde klasse mogen bij elkaar, paarden en ponys die dubbelspan rijden in dezelfde klasse mogen bij elkaar. Daarnaast mogen nog verschillende klasses worden samengevoegd bij een laag aantal deelnemers.

Bij de kampioenschappen worden paarden en pony's wel apart ingedeeld.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:21

Wij hebben pony's van 1.09 tot 1.15 rijden dressuur en vaardigheid, onze wagentjes zijn allen 1.25 of breder, de zwaarste voor enkelspan is 125 kg. Voor dubbelspan hebben wij zelfs een wagen met een spoorbreedte van 1.35, deze is ook zwaarder. Wij hebben zelf al bewust voor deze spoorbreedtes gekozen, omdat wij wagens van deze breedte veiliger vinden dan die smalle wagens. We hebben te vaak iemand om zien gaan met een hoge smalle wagen. Dit was al lang voordat de KNHS eens na ging denken over regeltjes over spoorbreedtes. Ons ene ruintje (is niet zo erg voorwaarts en laat je direct zitten als de wagen te zwaar is) is nu Z startgerechtigd in de dressuur, loopt voor een eigen gemaakt concourswagentje, spoorbreedte 1.25, gewicht zo'n 75 kg. Niet geremd, geen poespas er verder aan, het halthouden is dus progressief, zal het ook wel blijven (wagen rolt nog even door bij het halthouden, drukt de pony nog een of twee pasjes verder), maar dat nemen we dan maar op de koop toe, de uitgestrekte draf en middendraf worden nog steeds beter en constanter, dat lukt bij hem alleen met een lichte wagen, maar die kan dus ook best wat breder zijn.
Voor de vaardigheid gebruiken we wel een geremde wagen (alleen achter), deze weegt zo'n 125 kg, spoorbreedte ook 1.25.
Wij rijden in de dressuur in 80 procent van de wedstrijden tussen de paarden, geeft helemaal geen problemen, is reglementair ook toegestaan. Het is wel wat moeilijker in de M in prijzen te rijden als er getalenteerde (friese) paarden in de zelfde rubriek lopen, maar als je dan wel in de prijzen valt is de voldoening nog groter.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:59

Grainey schreef:
Wij hebben pony's van 1.09 tot 1.15 rijden dressuur en vaardigheid, onze wagentjes zijn allen 1.25 of breder, de zwaarste voor enkelspan is 125 kg. Voor dubbelspan hebben wij zelfs een wagen met een spoorbreedte van 1.35, deze is ook zwaarder. Wij hebben zelf al bewust voor deze spoorbreedtes gekozen, omdat wij wagens van deze breedte veiliger vinden dan die smalle wagens. We hebben te vaak iemand om zien gaan met een hoge smalle wagen. Dit was al lang voordat de KNHS eens na ging denken over regeltjes over spoorbreedtes. Ons ene ruintje (is niet zo erg voorwaarts en laat je direct zitten als de wagen te zwaar is) is nu Z startgerechtigd in de dressuur, loopt voor een eigen gemaakt concourswagentje, spoorbreedte 1.25, gewicht zo'n 75 kg. Niet geremd, geen poespas er verder aan, het halthouden is dus progressief, zal het ook wel blijven (wagen rolt nog even door bij het halthouden, drukt de pony nog een of twee pasjes verder), maar dat nemen we dan maar op de koop toe, de uitgestrekte draf en middendraf worden nog steeds beter en constanter, dat lukt bij hem alleen met een lichte wagen, maar die kan dus ook best wat breder zijn.
Voor de vaardigheid gebruiken we wel een geremde wagen (alleen achter), deze weegt zo'n 125 kg, spoorbreedte ook 1.25.
Wij rijden in de dressuur in 80 procent van de wedstrijden tussen de paarden, geeft helemaal geen problemen, is reglementair ook toegestaan. Het is wel wat moeilijker in de M in prijzen te rijden als er getalenteerde (friese) paarden in de zelfde rubriek lopen, maar als je dan wel in de prijzen valt is de voldoening nog groter.

+:)+

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:47

Hoe je het ook went of keert; er blijken erg weinig starts op D/V wedstrijden te zijn en zo worden het er echt niet meer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:37

Een ongeremde concourswagen wil ik dus echt nooit meer mee rijden. Levensgevaarlijke dingen. Voor de vaardigheid neem je dan wel een geremde wagen. Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om 2 wagens mee te nemen, sterker nog de meeste mensen hebben al moeite genoeg om vervoer te regelen voor 1 wagen. Wagens met een spoorbreedte van 1.25 die ook daadwerkelijk 125 kg wegen (ik dacht er een gekocht te hebben, maar die woog dus in het echt wel 220 kg, mijn iele pony kon dat niet aan) ..... knap dat je die hebt gevonden. Is mij niet gelukt, terwijl ik echt heel erg heb gezocht.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:54

Wij zijn al zo'n 25 jaar bezig met onze shetlanders, voor ons is het gewicht van de wagen heel belangrijk, tenminste als je goed dressuur wilt rijden. De eerste concourswagens moesten we zelf maken (ze waren gewoon niet te koop), we hebben er in totaal zo'n 20 gemaakt, een heel aantal voor menvereniging westerkwartier, allemaal rond de 1.25 spoorbreedte. Wij hebben altijd met concourswagens gereden, zelfs met dubbelspan, door het ontbreken van de remmen bespaar je veel gewicht. Met de concourswagens nog nooit een ongeluk gehad, op de andere wagen gebruik ik de rem trouwens bijna nooit, in de vaardigheid willen we er gewoon wat meer gewicht achter, vooral omdat we dan meestal met dubbelspan rijden. Al drie maal KNHS kampioen geweest, dus dan moet er wel wat snelheid ontwikkeld worden.Wij moesten ons eerst ook behelpen met ouders die mee moesten voor het vervoer, maar nu hebben we na al die jaren een pick up waar twee wagens op kunnen, we hebben het wagentje gewogen op de weegbrug, wij geloven geen mensen meer wat betreft gewicht van wagens, we moeten het eerst zelf zien. Het heeft wel wat zoekwerk gekost, maar als je hier en daar wat informeert bij de shetlandmenners is er wel uit te komen. Wat een pony kan/wil trekken is trouwens ook wel afhankelijk van z'n karakter, onze kleinste pony zal nooit opgeven, die moeten we tegen haarzelf beschermen, onze grootste zal dat nooit doen, die blijft veel eerder staan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:02

Echwel schreef:
Het ging toch om gewicht en ik had het hier dus over een spoorbreedte van 1m40...presentatiewagen en 300kg..dus dezelfde verhouding pony wagen waar jullie het over hebben..

dat is een keuze die je zelf maakt, of is er voor jou een regel dat je persé 1.40 en 300 kg achter je pony moet hangen.

Denk dat er een verschil in zit of je zoiets kiest of verplicht wordt om het te doen.

Een bredere spoorbreedte, brengt mijn inziens snel automatisch ook meer gewicht.

De KNHS bepaalt een breedere spoorbreedte, voor kleine pony's wordt dressuren
met een zwaardere kar heel moeilijk. Zo beperkt je dus de mogelijkheden voor mensen
die met een kleine pony (op hoger niveau) dressuren.
Mijn pony's zijn 95 en 97 cm en lopen in enkelspan. ;)