[AR] In je uppie mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alleen er op uit met de kar

1. Is gevaarlijk
135 (56%)
2. Geen probleem
102 (43%)

Totaal aantal stemmen: 237

CarinaR

Re: In je uppie mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:08

ahh ik rijd zelf wel is met een vriend mee op de kar, die heeft een jong dier er voor staan en gaat echt niet alleen op pad.
Ik ga met mn eigen shet wel alleen op pad.
Anders zou ik bijna niet kunnen mennen, heb nu wel een meisje wat ik opleid Tong uitsteken maar die zie ik niet de kou in gaan!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:47

Ik zil nog even terugkomen op mijn vorige posts. Ik lees hier ook dingen over mennen op vreemd terrein (wedstrijd of andere). In dat geval zou ik het ook niet alleen doen.

Ben overlaatste naar een menclinic geweest op vreemd terrein, en daar had ik toch ook iemand bij om te helpen met inspannen en uitspannen. Tijdens de clinic zat ik wel alleen op de kar, maar lesgever in het midden, groom aan de zijkant en men normale lesgever ook.

Waarom doe ik het in die gevallen niet? Je heb zelf als menner al iets meer stress, die je ongewild doorgeeft aan je pony. De omgeving is voor zowel jezelf als je pony volledig vreemd.
Een wedstrijd vind ik helemaal not done alleen. Er zijn daar misschien wel heel veel mensen in de buurt die je kunnen helpen, maar meestal reageren die nogal traag. Een ander paard dat op hol slaagt, maakt van elke brave pony een stresskonijn. Dan mag je nog een heel braaf paard hebben, als er een op hol geslagen beest langs je doorraast, zal je toch je handen vol hebben om de vluchtreactie te vermijden. Een extra paar ogen (om de omgeving mee in het oog te houden) en extra handen om te helpen zijn in dergelijke omgevingen onmisbaar.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 09:22

Ik ga nooit alleen mennen... nooit.. Al heb ik Tinkers, ken ik mijn paarden door en door.. nog doe ik het niet.

Mijn merrie Ciara is er 2 jaar geleden opeens aan de kletter gegaan, helemaal uit het niets, en de rit eindigde in een berg takken waarin de kar vastgelopen was. Ciara was nog helemaal over de zeik, en moest uitgespannen worden zodat de kar losgetrokken kon worden. Hoe had ik dat ooit moeten doen, als ik er alleen voor had gestaan??

En zeg niet, dat doet mijn paardje niet, want ook Ciara kende ik door en door, heb haar vanaf haar geboorte en is altijd de rust zelve.. behalve die ene keer..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:32

Ik ga maandag voor de 1e keer alleen. Gewoon eerst in de bak tot we het goed door hebben enzo, en daarna ook het bos in Lachen
(denk alleen wel dat er elke x een vriendin meegaat voor de gezelligheid Huilen van het lachen)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 09:22

Ik ga vandaag ook weer alleen, ik kan gewoon niemand vinden die mee wil.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 09:11

Ik vind het persoonlijn levensgevaarlijk. Want mensen: Het BLIJVEN dieren!!! Je kunt je paard dan wel vertrouwen, en als hij voor jou door het vuur zou gaan, vertrouwd hij jou, maar ow ow ow, als er toch eens onverwachts iets voorbij komt dat je paard nog nooit heeft gezien, en je hem geen stap verder krijgt? Dan blijf je nergens als dat ding bijv. nog gas gaat geven ook hoor!!! Ik zou het echt nooit doen. Zelfs bij menners die heel ervaren zijn, gebeuren er de grootste ongelukken!!! Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 09:34

We zijn der in dit toppic over uit dat met zijn tweeen mennen beter is, maar is dat niet met alles zo.
Want als zo'n paard gas geeft doet je groom daar ook niet meer zoveel aan.
Het is prettig als extra hand als er iets gebeurd is, maar dan kun je ook beter met zijn tweeen autorijden, fietsen, en ook rijden op het paard moet met zijn tweeen.
Ik zou ook graag een groom hebben, maar die heb ik en vind ik niet.
Dat zou dus betekenen dat ik moet stoppen met mennen.
Mijn man gaat wel mee als die tijd heeft, maar dat is lang niet elke keer.
daarbij is het mijn hobby en moet ik niet vast zitten aan een groom die op de mooie dagen zelf moet werken terwijl net met de kar wil gaan (ik werk heel onregelmatig)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:51

Er is niemand die jouw verbied om zonder groom te gaan mennen. We kunnen je hooguit waarschuwen dat het onverstandig is om zonder groom te mennen. Je bent zelf vrij in de keuze om wel/niet te gaan mennen met/zonder groom.

Ook onder het zadel wordt het altijd geadviseerd om samen naar buiten te gaan en nooit alleen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 15:14

Met het tweespan men ik nooit alleen, vind het dan wel zo veilig er iemand naast te hebben die evt kan ingrijpen. Het blijven dieren en als ik je span nog zo braaf er kan altijd wat gebeuren, om wat voor een reden dan ook, en dat is dus ook waarom ik niet alleen men. En het is nog gezelliger ook met zijn tweetjes.

Bovendien kan ik bij mijn land ook niet alleen met pony + kar het land uit, daar is hulp bij nodig net goed. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 09:53

Vandaag heb ik mijn man zover gekregen dat die mee gaat Go jij! Go jij!
Kunnen we ook weer eens wat nieuwe paadjes gaan nemen.

Alleen met je paard naar buiten erop is ook niet zo wijs dan want ik heb al eens een verhaal gehoord van een meisje die alleen ging er onderweg af is gevallen en met haar hoofd op de grond gevallen is, bewusteloos.
Paard rent naar huis en op stal weten ze natuurlijk niet waar ze moeten zoeken, tja dan lig je daar.
Dus het geld eigenlijk met heel veel dingen om beter met meerdere te zijn dan alleen.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:08

Stravero schreef:
Ik vind het persoonlijn levensgevaarlijk. Want mensen: Het BLIJVEN dieren!!! Je kunt je paard dan wel vertrouwen, en als hij voor jou door het vuur zou gaan, vertrouwd hij jou, maar ow ow ow, als er toch eens onverwachts iets voorbij komt dat je paard nog nooit heeft gezien, en je hem geen stap verder krijgt? Dan blijf je nergens als dat ding bijv. nog gas gaat geven ook hoor!!! Ik zou het echt nooit doen. Zelfs bij menners die heel ervaren zijn, gebeuren er de grootste ongelukken!!! Knipoog

ben ik het helemaal mee eens!
zelf heb ik een fjord en men enkelspan. ze is superbraaf, verkeersmak en ik ken haar door en door. vertrouwen is er 100% maar zoiets als 100% verkeersmak bestaat niet. het blijven dieren!
ik heb vroeger genoeg rottigheid meegemaakt en geleerd dat je groom je echt wel kan helpen als er iets gebeurt (aan de klepper/omgaan/uitspannen) meestal zijn er wel mensen op stal die meewillen met een ritje en af en toe man, familie en vrienden. maar ik ga niet alleen, dan gooi ik het zadel er wel op en ga rijden.. Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:55

en rijden doe je wel alleen. De kans om van eem paard af te vallen is vele malen groter als van een koets af te vallen.
Als je dan met een gebroken poot in het bos ligt... oke, je paard komt waarschijnlijk wel eerder tot stilstand
Rijden op de shetten dat gaat niet. De keren dat ik train met groom zijn op twee handen in een jaar te tellen. Voor de mendurance heb ik het nu eenmaal nodig om kilometers te maken en dat betekend het jaar rond, weer of geen weer, mennen. Ik rij zo het bos in dus dat is gelukkig wel iets veiliger als dat je het drukke verkeer in moet
Ieder moet het zelf weten en zelf bepalen naar gelang zijn ervaring, ervaring van het span, omstandigheden in je uitrijgebied enz

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:03

is ook waar. maar onder het zadel kom je minder snel in gevaarlijke omstandigheden terecht waar je een handje extra nodig bent.. vind ik. ik heb vroeger met een paard gement die oom de haverklap 180 graden omsprong. als je dan niet snel bent, schaart je koets en lig je ondersteboven. (in ons geval dan). onder het zadel is het ook niet de bedoeling, maar dan is het niet zo'n groot probleem. ikzelf heb meer nare situaties met de kar meegemaakt dan onder het zadel, vandaar.

het scheelt natuurlijk wel enorm als je niet ergens langs moet waar veel verkeer is.

en verder heeft napie gelijk: ieder moet dit voor zich beslissen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 21:21

Ik heb mooi foto's op mijn hyves staan van toen we gister met de kar zijn geweest, aangezien ik nog steeds niet weet hoe ik ze op bokt moet zetten, moeten geintereseerde daar even kijken.
Adres staat in mijn profiel.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:02

Citaat:
Ik heb mooi foto's op mijn hyves staan van toen we gister met de kar zijn geweest, aangezien ik nog steeds niet weet hoe ik ze op bokt moet zetten, moeten geintereseerde daar even kijken.
Adres staat in mijn profiel.

Afbeelding

Alsjeblieft Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:12

met mijn enkel en tweespan, kan het zeker. Enkelspan doe ik veel alleen, dubbelspan liever niet Lachen

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:34

helaas meegemaakt met enkelspan dat paard er bokkend vandoor ging in galop en de 'groom' plots linkerleidsel grijpt en heel de aanspanning zo tegen een boom kwakt... wij eruit gevlogen, paard zich losgescheurd uit tuig maar gelukkig paard heel... tuig stuk, wagen stuk, mensen 'stuk' ...
Als ik alleen had geweest had ik rechtuit blijven gaan zoveel mogelijk..
Wat wil iemand doen in zo'n situatie? al heb je 10 grooms bij je, niemand kan voor zo'n paard springen vanaf achter, want als je van de kar springt ben je niet voor bij zijn hoofd. Als je daar zo versuft ligt zijn er sneller mensen bij je vanaf de weg die 112 bellen dan dat iemand die naast je zit kan bellen.
Ik snap wel als je moet wachten ergens ofzo dat een groom handig is maar voor de rest...?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:36

Ik wil binnenkort mijn paard weer in gaan spannen. Moet erbij zeggen dat ik niet veel ervaring heb met aangespannen rijden. Ik zou mezelf er niet prettig bij voelen als ik alleen op pad zou gaan. In geval van nood is t toch prettiger als er iemand bij is die bij kan springen. Maar denk wel dat er een klein verschilletje is of je eenshet voor de kar hebt of grote pony/paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:57

liekensancho schreef:
helaas meegemaakt met enkelspan dat paard er bokkend vandoor ging in galop en de 'groom' plots linkerleidsel grijpt en heel de aanspanning zo tegen een boom kwakt... wij eruit gevlogen, paard zich losgescheurd uit tuig maar gelukkig paard heel... tuig stuk, wagen stuk, mensen 'stuk' ...
Als ik alleen had geweest had ik rechtuit blijven gaan zoveel mogelijk..
Wat wil iemand doen in zo'n situatie? al heb je 10 grooms bij je, niemand kan voor zo'n paard springen vanaf achter, want als je van de kar springt ben je niet voor bij zijn hoofd. Als je daar zo versuft ligt zijn er sneller mensen bij je vanaf de weg die 112 bellen dan dat iemand die naast je zit kan bellen.
Ik snap wel als je moet wachten ergens ofzo dat een groom handig is maar voor de rest...?

Als je het topic even gelezen had, had je een antwoord gevonden;
1. Groom moet áltijd de aanwijzingen van de menner opvolgen. (In dit geval was het zelfs erg dom om aan 1 leidsel te gaan trekken, dit kan ohz wel eens de oplossing zijn maar aangespannen nooit, denk aan het omslaanrisico)
2. Als je paard al op hol is, is er niets meer aan te doen.
3. Een groom kan soms wel voorkomen dat hij op hol slaat; Door hem te kalmeren, door ernaast te lopen, door de menner te alarmeren voor gevaarlijke dingen die hij zelf misschien niet gezien had, door de leidsels korter over te nemen.
4. Als je paard eenmaal gestopt is met lopen (elk paard stopt namelijk een keer met lopen), kan een groom erg handig zijn om de boel weer op de rails te krijgen. Het is namelijk knap lastig om én je paard vast te houden én een streng vast te knopen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:54

Helemaal met je eens Sjonniej.
Vooral dat een groom handig is om het paard te kalmeren en mee te kijken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:58

Altijd met zijn tweeën! Zelfs de kleintjes kunnen gevaarlijk spel spelen, bijv. achteruit lopen Huilen van het lachen daarom ga ik nooit alleen, het is trouwens ook erg handig bij drukke wegen! Kan er altijd een op de uitkijk of even op de weg met een bordje gaan staan.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:46

Ik zou nooit alleen gaan... Het blijven wel dieren, ze kunnen altijd ergens van schrikken ook al zijn ze normaal nog zo braaf Koe
Als je echt heel persé in je eentje wil gaan, omdat je anders nooit kunt of er niemand mee kan op dat moment zorg dan dat je op plekken rijdt waar altijd wel mensen zijn, dat als er wat gebeurt er direct hulp in de buurt is;)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:34

het ligt er ook aan hoe je paard is ..

ik men liever wel met iemand er bij .. maar ik ga binnnekort mijn shet laten beleren.. en dan zal ik wel vaak alleen moeten denk ik omdat er niet altijd iemand is die mee wil fietsen .. :P ..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:27

boeli schreef:

ik men liever wel met iemand er bij .. maar ik ga binnnekort mijn shet laten beleren.. en dan zal ik wel vaak alleen moeten denk ik omdat er niet altijd iemand is die mee wil fietsen .. :P ..
Wie gaat dat doen als ik vragen mag?

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 07:29

BlackDevils schreef:
boeli schreef:

Wie gaat dat doen als ik vragen mag?

goeie vraag haha

ik weet het nog niet.. ik weet nog niemand die dat eventueel wil/kan gaan doen... :( ..
maar ja .. ik hoop dat ik snel iemand vind.. :)